Politianmeldelse
Fra : Morten

Dato : 01-04-06 12:48

I går aftes blev jeg på vej ind ad Køgemotorvejen overhalet af en anden bil,
med registreringsnummer VU 27 777. Jeg kørte de tilladte 80 (pga.
vejarbejde), og den anden bil kom direkte bag mig med faretruende hast.
Umiddelbart inden kollision kastede føreren den pludseligt til venstre, og
jeg blev overhalet med 120-130 km/t - og der var maks. 15 cm imellem
sidespejlene. Derefter kastede føreren bilen ind foran mig, og blæste op ad
en frakørselsrampe.

Da jeg sagde til min kone, at jeg ville melde ham til politiet, forbød hun
mig det, fordi hun mente, at han ville få at vide, hvem jeg var, både mit
navn og min adresse, og at jeg så ville skulle vidne i retten. Jeg har
derfor ikke meldt ham til politiet endnu, af frygt for hvad "sådan en" kan
finde på.

Er det rigtigt - har han krav på at vide, hvem der har meldt ham?

Mvh Morten

Fra : kongaead@my-deja.com

Dato : 01-04-06 14:22

Morten wrote:

> [...]
> finde på.
>
> Er det rigtigt - har han krav på at vide, hvem der har meldt ham?

Uden at have undersøgt det nærmere, vil jeg sige, at det er rigtigt.
Politiet vil sikkert kun føre sagen, hvis du indvilliger i at vidne i
retten, hvilket betyder, at din identitet kommer frem. Der er vist nok
i visse kriminalsager (rockersager?) mulighed for at hemmeligholde
vidners identitet, men ikke i banale færdselssager.

Bent

Fra : DS

Dato : 01-04-06 14:49

"Morten" <zoeifhw@afwehd.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> navn og min adresse, og at jeg så ville skulle vidne i retten. Jeg har
> derfor ikke meldt ham til politiet endnu, af frygt for hvad "sådan en" kan

Hvad skulle han kunne finde på?

Vidnebeskyttelsen er god i Danmark - hvis manden skulle true dig som vidne,
så er det om at kontakte politiet. De ser alvorligt på den slags sager, og
manden kan godt regne med omgående varetægtsfængsling hvis han truer dig.

Så tag det roligt, og anmeld manden.

DS

Fra : Empitris

Dato : 01-04-06 15:22

> [...]
> finde på.
>
> Er det rigtigt - har han krav på at vide, hvem der har meldt ham?

Er der en dybere mening med, at du angiver registreringsnummeret?
Jeg troede, at gabestokken var afskaffet i Danmark...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-04-06 17:10

Empitris skrev:

> Er der en dybere mening med, at du angiver registreringsnummeret?
> Jeg troede, at gabestokken var afskaffet i Danmark...

Hvor er synderen da spændt fast henne?

--
Bertel

Fra : Allan Soerensen

Dato : 01-04-06 20:11

> Hvor er synderen da spændt fast henne?

Til nyhedsgruppen dk.videnskab.jura hvor han ikke har nogen mulighed for at
slippe væk igen.
Registreringsnummeret er uden relevans overhovedet og det usmageligt at
Morten nævner det.

Fra : Per

Dato : 01-04-06 17:29

> [...]
> finde på.
>
> Er det rigtigt - har han krav på at vide, hvem der har meldt ham?

Ja - han har krav på at vide hvem du er - det er en del af retssikkerhede
for den tiltalte - dog med visse undtagelser.

Hvis du "kun" var anmelder var det ikke strengt nødvendigt, men nu er du
vidne - det er jo dig der har set forbrydelsen og han blev ikke taget på
fersk gerning af politiet.

Noget helt andet er, at sådan en sag formentlig ikke bliver til noget med
mindre der er andre vidner eller hvis din kone også vidner.
Det er også meget svært at løfte bevisbyrden i sager, hvor borgerne melder
hinanden for at fx. have kørt over for rødt lys eller chikanekørsel.

Du skal også kunne beskrive gerningsmanden - det kan jo være hvem som helst
der har ført bilen.

Der er nu ikke noget at være bange for - tænk på hvor ofte politibetjente er
vidner i en sag - tænk hvis de også skulle være "bange" for at vidne.

Mvh. Per

Fra : .@.

Dato : 01-04-06 22:08

Per skrev den 01-04-2006 18:29:

> Der er nu ikke noget at være bange for - tænk på hvor ofte politibetjente er
> vidner i en sag - tænk hvis de også skulle være "bange" for at vidne.

Politibetjente har altså også et korps af kollegaer som i en pludselig
opstået situation smider hvad de har i hænderne for at hjælpe den
"nødstedte" betjent.

Det har "hr. jensen" ikke. Ja, politiet skal nok komme.
Men mandetimerne og øvrige ressourcer for at efterforske evt. trusler
de skal nok være af en anden karakter, når en politimand bliver truet.

mvh

Carsten

Fra : Mr. X

Dato : 02-04-06 01:09

<.@.> skrev i en meddelelse news:uYBXf.176$sZ.156@news.get2net.dk...

> [...]
> Men mandetimerne og øvrige ressourcer for at efterforske evt. trusler de
> skal nok være af en anden karakter, når en politimand bliver truet.

Ja og ikke at forglemme. Så har politibetjenten en 9mm til at forsvare sig
med helt lovligt hvis det skulle komme så langt

Men Morten må sgu have et kedeligt liv siden han gider rende rundt og
bekymre sig om den slags. Hvis man skulle anmelde alle dem der køre
hasarderet så kunne man sgu ikke bestille andet. Få dig et liv i stedet for
at rende rundt og være stikker!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-04-06 01:14

Mr. X skrev:

> Ja og ikke at forglemme. Så har politibetjenten en 9mm til at forsvare sig
> med helt lovligt hvis det skulle komme så langt

Betjenten er underlagt præcis de samme nødværgeparagraffer som os
andre. Han kan ikke bare automatisk bruge sit våben. Men det er
klart at han har en fordel hvis situationen bliver farlig.

--
Bertel

Fra : Anders Christensen

Dato : 02-04-06 08:18

Bertel Lund Hansen wrote:

> Betjenten er underlagt præcis de samme nødværgeparagraffer som os
> andre. Han kan ikke bare automatisk bruge sit våben. Men det er
> klart at han har en fordel hvis situationen bliver farlig.

Hvad får man så ud af at have en pistol liggende i et skab på stationen
når der står tre mand hjemme på ens bopæl for at tæske en?

Fra : Lars Jensen

Dato : 02-04-06 10:02

Anders Christensen wrote:

> Hvad får man så ud af at have en pistol liggende i et skab på stationen
> når der står tre mand hjemme på ens bopæl for at tæske en?

Ingenting?

Lars B

Fra : .@.

Dato : 02-04-06 09:42

Mr. X skrev den 02-04-2006 02:09:

> [...]
> bekymre sig om den slags. Hvis man skulle anmelde alle dem der køre
> hasarderet så kunne man sgu ikke bestille andet. Få dig et liv i stedet for

Underlig tankegang.
Ikke Mortens, men din Mr. X

Den bilist som Morten har beskrevet er farlig for sine omgivelser og
skal helt klart have en hilsen fra politiet for den adfærd vedkommende
viste på motorvejen.

Det skal lige siges, at jeg er ret ligeglad med selve bilisten. Man har
vel retten til at ødelægge sit eget liv. Det er sgu først, når man
hiver andre med, at ens adfærd skal stoppes.

mvh

Carsten Riis

Fra : Mr. X

Dato : 02-04-06 15:06

<.@.> skrev i en meddelelse news:V6MXf.25$EE.14@news.get2net.dk...

> [...]
>
> Det skal lige siges, at jeg er ret ligeglad med selve bilisten. Man har
> vel retten til at ødelægge sit eget liv. Det er sgu først, når man hiver

Jamen så tag du morten i hånden og sæt jer ud på en stor trafikeret vej og
leg politi! Jeg er sikker på i kunne finde mindst 100 biler i timen i kunne
få ondt i røven over. Og så kan i jo gå til politiet bagefter. Og sige i har
set en masse biler køre for stærkt og hasarderet. Så kan i jo se hvad
politiet siger til det God fornøjelse

Fra : Troels - around 9000

Dato : 03-04-06 17:47

> [...]
>jeg blev overhalet med 120-130 km/t - og der var maks. 15 cm imellem
>sidespejlene. Derefter kastede føreren bilen ind foran mig, og blæste op ad

Meld ham! Vi har kørt samme procedure mod en bil der blev ført frem og
tilbage ad en villavej med hastigheder langt over det tilladte og
fornuftige. Ejeren af bilen fik besøg af politiet, som sagde at køretøjet
adskillige gange var set ført hasarderet ad xxxxxxx-vej, og at det ville få
ydeligere konsekvenser hvis denne kørsel fortsatte.

Prøv, det er altid et forsøg værd. Du kan altid spørge på politigården om du
er beskyttet som vidne/offer.

// Troels