Reklamationsret på præmie
Fra : joke

Dato : 01-04-06 11:41

Hej

Hvis man som butik giver f.eks. en printer i gevinst skal man så i flg.
loven også give 2 års reklamationsret eller gælder det kun ved salg til
kunden ?.

Hilsen

Johnny Pedersen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-04-06 12:22

joke skrev:

> Hvis man som butik giver f.eks. en printer i gevinst skal man så i flg.
> loven også give 2 års reklamationsret

Ja.

> eller gælder det kun ved salg til kunden ?

Nej, en præmie må ikke være værdiløs for så har man jo deltaget
på falske præmisser. Derfor skal den leve op til normale krav, og
de omfatter reklamationsretten.

--
Bertel

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 01-04-06 12:28

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev:

> Ja.

Det er jeg så ikke fuldt ud overbevist om. Købeloven gælder netop ved
køb og ellers ikke.
En præmie skal som du selv er inde på naturligvis leve op til det
lovede, men det må være markedsføringsloven og aftaleloven man skal
bruge og ikke købeloven.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-04-06 12:34

Morten Bjergstrøm skrev:

> Det er jeg så ikke fuldt ud overbevist om. Købeloven gælder netop ved
> køb og ellers ikke.

Ja, og køb af en kupon til en lodtrækning er derfor omfattet.

--
Bertel

Fra : Lars Fragstrup

Dato : 01-04-06 12:45

Bertel Lund Hansen skriblede:

> Ja, og køb af en kupon til en lodtrækning er derfor omfattet.

Hvor stod der at kuponnen var købt.

--
Lars Fragstrup

Fra : joke

Dato : 02-04-06 13:51

"Lars Fragstrup" <not@dk.invalid> skrev i en meddelelse
> Bertel Lund Hansen skriblede:

> Hvor stod der at kuponnen var købt.

Nå men må hellere uddybe

Man tager f.eks. en printer der har stået ½ år i sin og som er ny vælger at
udlodde den som præmie på f.eks. en messe, da der allerede er smuttet et ½
år reklamatiosret fra leveradøren (det har jeg selv om det ikke er et krav)
er det ikke fedt at skulle af med 24 måneders reklamaitonsret, men er det
ikke anderledes ryger den i den blå som privatperson.

Hilsen

Johnny

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-04-06 15:09

joke skrev:

> Man tager f.eks. en printer der har stået ½ år i sin og som er ny vælger at
> udlodde den som præmie på f.eks. en messe

Hvis du ikke er erhversdrivende inden for computerudstyr,
optræder du som privatperson. Så er det nok at gøre opmærksom på
at printeren er ½ år gammel og at du ikke kan tilbyde mere end 1½
års reklamationsfrist.

Pointen er at det du udleverer skal svare til det aftalte. Hvis
du ikke siger noget om printeren, vil man forvente at den er
fabriksny.

Hvis du er erhvervsdrivende, kan du ikke undgå
reklamationsretten.

--
Bertel

Fra : joke

Dato : 01-04-06 15:11

> [...]
> du ikke siger noget om printeren, vil man forvente at den er
> fabriksny.
>
> Hvis du er erhvervsdrivende, kan du ikke undgå

oki tak for svaret ryger til slag i den blå i konens navn privat skal der jo
ikke tilbydes reklamationsret

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-04-06 15:15

joke skrev:

> oki tak for svaret ryger til slag i den blå i konens navn privat skal der jo
> ikke tilbydes reklamationsret

Det hjælper ikke at sælge den gennem en stråmand. Du skal
alligevel tilbyde 2 års reklamationsret.

--
Bertel