17% huslejestigning
Fra : Ronnie

Dato : 31-03-06 21:09

Jeg bor i en lejlighed i en afdeling under en boligforening, der
oprindelig er opført som ungdomsboliger. På grund af udlejningsproblemer
(prisen var for høj for studerende fra start), begyndte man hurtigt, at
leje lejlighederne ud til ikke-studerende som jeg selv; og nu har jeg
boet her et års tid.

Forleden fik alle ikke-studerende i afdelingen så flg. brev fra
boligforeningen:

"Vi skal herved varsle huslejestigning pr. 1. juli 2006 som følger:

   For 1-rums boliger en stigning på 440,- pr. måned
   For 2-rums boliger en stigning på 564,- pr. måned

Årsagen til stigningen er, at der ikke ydes ungdomsboligbidrag til de
boliger, hvor beboerne ikke er under uddannelse, og bidraget må derfor
pålægges huslejen for de pågældende boliger.

Nettehuslejen pr. 1/7 2006 bliver således (nuværende/pr. 1/7):

   For 1-rums boliger: 2566/3006,-
   For 2-rums boliger: 3141/3705,-"

Mit spørgsmål er så om

(1) det er lovligt at pålægge ikke-studerende/beboere en huslejestigning
på 17% på den baggrund?

(2) Kan man ikke med rimelighed sige, at boligforeningen vidste at den
ikke kunne få ungsbomsboligbidrag for ikke-studerende, da den begyndte
at leje lejlighederne ud, og derfor skulle have oplyst den reelle pris?

Venlig hilsen

Ronnie

Fra : Qbic [6400]

Dato : 01-04-06 05:58

Hejsa Ronnie

Jeg vil tage en snak med din lokale Lejernes Landsorganisation

Du kan finde din lokale afdeling her.
http://www.lejerneslo.dk/

I flere afdelinger kan du også finde dem på Biblioteket om aftenen
så kan du jo også i første omgang spare de 295 kr. for indmeldelsen.

/ Niels