Rygbeskytter.. Hvilken?..
Fra : MortenP

Dato : 19-06-06 10:16

Hej

Jeg står og skal købe en rygbeskytter. Men er i tvivl om hvilken..

Det skal siges at jeg absolut IKKE er mærkefikseret, så jeg er ligelgad
med om der står Dainese eller Thansen på den.

Men hvad skal man købe?.. kan en Thansen være god nok eller skal man op og
ofre en mindre formue?

På forhånd tak

MortenP

Fra : lhm

Dato : 19-06-06 15:01

"MortenP" <mpannen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> med om der står Dainese eller Thansen på den.
> Men hvad skal man købe?.. kan en Thansen være god nok eller skal man op og

Hej MortenP

Det vigtigste i den forbindelse er IMO at den er behagelig for dig at have
på og ikke er for varm. Der er alligevel ingen af dem, der kan holde til at
blive bukket rundt om en lygtepæl eller et vejtræ, og med hensyn til slag og
asfaltslid, er det min opfattelse, at de er nogenlunde lige gode.
Mit forslag er, at du tager din jakke med og prøver nogle forskellige med
jakken udover. Sørg for at de ikke går for højt op i nakken, da det kan være
irriterende. Men det kan en ekspedient sikkert hjælpe med.

lhm
(der selv bruger Dainese)

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 19-06-06 16:53

MortenP wrote:

> Jeg står og skal købe en rygbeskytter. Men er i tvivl om hvilken.

For en gangs skyld har BMW lavet noget brugbart, og det er deres 'BMW
Back Protector 2'
Koster vist lidt over 1.000,-

--
Mvh Henrik.

Fra : Kim Persson

Dato : 19-06-06 21:05

> Hej
>
> Jeg står og skal købe en rygbeskytter. Men er i tvivl om hvilken..

Skal du også købe jakke? fordi så....
Pt er jeg på min anden mc jakke.

Den første havde ikke rygbeskytter indlagt, hvilket betød at kun kørte med
rygbeskytter på længere ture, og kunne også finde på at snige udenom en varm
sommerdag.

Her med min anden jakke, er den indlagt, så der er ingen vej udenom. Idag
kører jeg altid med rygbeskytter.

Nogle mener dog at de eksterne rygbeskyttere er af bedre kvalitet, men
heller en indlagt end ingen.

Håber du kunne bruge det til lidt alligevel

//Kim

Fra : TGSC

Dato : 19-06-06 22:51

Jeg kører med den fra Lidl. Det er en helskal, altså ikke leddelt.
Den er behageligt blød på indersiden, men ikke svedtransporterende,
så jeg bliver fugtig i ryggen selv på korte ture.
En simpel slagprøve med egen knytnæve på egen ryg antyder at der nok
ikke er meget slagbeskyttelse, men det opfylder CE-kravene, som vist er
at en stødenergi på 50J giver mindre end 9 eller 18kN på indersiden.

En bedre slagprøve er at få en kammerat til at slå, men start stille
og roligt ;->

Jeg tvivler på at jeg er i stand til at slå så hårdt som en
kantsten eller et skilt :-/
Jeg ved ikke engang om Mike Tyson kan/kunne.

Fra : MortenP

Dato : 20-06-06 07:22

TGSC wrote:

> [...]

> Jeg tvivler på at jeg er i stand til at slå så hårdt som en
> kantsten eller et skilt :-/
> Jeg ved ikke engang om Mike Tyson kan/kunne.

Det lyder som om jeg skal rundt og prøve lidt forskellige. .De overholder
alle CE mærkningerne kan jeg se. .
JEg er bare JYDE, så vil ikke give ekstra bare fordi den hedder et eller
andet, hvis de ikke er bedre/sikrere.

Mht beskytter i jakken, det har jeg, men den hjælper efter min mening kun
på blå mærker osv. og beskytter ikke rygraden, så den ryger ud, og ind med
en hård.

Tak for svarene indtil videre

Mvh.
MortenP

Fra : Carl Dragert

Dato : 20-06-06 08:15

"TGSC" <nejtilspam@sol.dk> wrote in message
[...]

------
en rygbeskytter skal i stor udstrækning absorbere slaget, hertil er de
bygget forskelligt op, men de fleste er engangs-absorberende, hvilket
betyder at de ikke retter sig ud efter et hårdt slag. Så skal du med en
'slagprøve' teste hvad den kan holde til, kan du godt kassere den bagefter.

--
Carl Dragert
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=531

Fra : Anders Majland

Dato : 20-06-06 09:19

> Jeg kører med den fra Lidl. Det er en helskal, altså ikke leddelt.
> Den er behageligt blød på indersiden, men ikke svedtransporterende,
> så jeg bliver fugtig i ryggen selv på korte ture.

Rukka har en model i en gitterstruktur - så hvis man prioriterer åndbarhed
højt er den måske værd at se på (Den er ikke billig).

Jeg har "kun" deres lille model i jakken - det er efter devisen heller en
der altid er med end en bedre hjemme på hylden.

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 20-06-06 07:41

"Jeg står og skal købe en rygbeskytter. Men er i tvivl om hvilken"

Kig mindre på prisen (hvad er din ryg værd)

Det vigtigeste er den sidder godt og ikke genere. Den skal være behagelig at
have på, eller får du den ikke brugt. Så er det ligegyldigt om den er dyr
eller billig. Jeg selv faldt for Dainese, men vi har jo ikke alle samme
mening... Når første du har fået den, kan du ikke undvære den.

--
Mvh.
Henrik

Fjern de 2 x'er ved svar på mail

Fra : Torben Scheel

Dato : 20-06-06 09:00

Henrik Nielsen wrote:
> [...]
> eller billig. Jeg selv faldt for Dainese, men vi har jo ikke alle samme
> mening... Når første du har fået den, kan du ikke undvære den.

Helt enig. Jeg har kørt uden fra 1988 til i år - så fandt jeg en Dainese
minibeskytter til 20euro, som jeg kan holde ud at have på. Den var med
da jeg styrtede i tyskland fornyligt, og i dag har jeg også husket den
på turen til arbejde. Den giver ikke optimal sikkerhed, men er dog
voldsomt meget bedre end en perfekt beskytter der ligger hjemme i skabet
når jeg får brug for den.

--
vh
Torben - der havde lidt svært ved at udskifte den outdatede JG-gloveco

Fra : MortenP

Dato : 20-06-06 09:43

Torben Scheel wrote:

> [...]
> på turen til arbejde. Den giver ikke optimal sikkerhed, men er dog
> voldsomt meget bedre end en perfekt beskytter der ligger hjemme i skabet

Jeg har intet imod at give penge for det. Men vil bare ikke betale for et
mærke hvis det ikke er bedre end andet.

Dainese bliver dog nævnt tit, så hvor kan de købes?.

På forhånd tak

Mvh.
MortenP

Fra : Torben Scheel

Dato : 20-06-06 10:01

MortenP wrote:

> Jeg har intet imod at give penge for det. Men vil bare ikke betale for
> et mærke hvis det ikke er bedre end andet.
> Dainese bliver dog nævnt tit, så hvor kan de købes?.
> På forhånd tak

Louis.de og masser af andre steder. Lokalt? hvor bor du?

--
vh
Torben

Fra : MortenP

Dato : 20-06-06 10:24

Torben Scheel wrote:

> Louis.de og masser af andre steder. Lokalt? hvor bor du?

Jeg bor i Århus.

-MortenP

Fra : Torben Scheel

Dato : 20-06-06 10:29

MortenP wrote:

> Jeg bor i Århus.

Så må en århusianer hjælpe til. Måske Franz Kroon?

--
vh
Torben - Hillerød

Fra : Thomas Seehausen

Dato : 20-06-06 11:27

Ellers se på Halvarsson. Den blev i en test i Bike kåret til den bedste. Jeg
har selv købt den og er ovenud tilfreds - bruger den hver gang jeg skal ud
og køre længere.

Den kan købes ved Leo Mortensen (http://www.leomortensen.dk/) - ikke så
langt fra Århus

Fra : lhm

Dato : 20-06-06 17:50

> Så må en århusianer hjælpe til. Måske Franz Kroon?
>
> --

Ja, Franz Kroon på Nørrebrogade har dem. Jeg købte selv der.

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 22-06-06 10:48

"Måske Franz Kroon"

Lige præcis. Og husk, det er ikke sikkert at den dyreste er den bedste...

Fra : TGSC

Dato : 20-06-06 09:12

Carl Dragert skrev:
> [...]
> 'slagprøve' teste hvad den kan holde til, kan du godt kassere den bagefter.

Okay, det er nok bedst lige at spørge forretningen om man må lave
bokseprøven - uden handsker.
Jeg kunne ikke lave mærker i min egen selvom det gjorde ondt nok i
ryggen til at det ikke var sjovt at fortsætte. Jeg ved ikke om smerte
kan bruges som kriterie til at sammenligne skaller?

Fra : Rasmus Olsen

Dato : 21-06-06 12:14

d. 19 jun 2006 skrev MortenP i

> Jeg står og skal købe en rygbeskytter. Men er i tvivl om
> hvilken..

Hej,

<http://www.johnsonleather.com/Downloadable_Articles/RideArticle
..pdf>

Test af 12 rygbeskyttere i Ride mag.

Jeg har selv købt Tpro Forcefield til omkring 900 kr. (inkl.
fragt) fra England. Overvejede BMW's Rygbeskytter 2, men
Forcefield'en var billigere og tilbyder mindst lige så god
afbødning ved styrt.

--
rasmus.olsen[a]stofanet.dk   //biased

Fra : Rasmus Olsen

Dato : 21-06-06 13:07

d. 21 jun 2006 skrev Rasmus Olsen i

> http://www.johnsonleather.com/Downloadable_Articles/RideArtict
> le.pdf

Der skulle lige et '.pdf' på.

--
rasmus.olsen[a]stofanet.dk   //biased

Fra : Dr. Enduro

Dato : 22-06-06 06:44

Er det en god ide at købe sådan en pr. postordre? Ville det ikke være
bedst at prøve den først? Eller er der kun en størrelse?

----

Hilsen Jan

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 22-06-06 10:49

"Ville det ikke være bedst at prøve den først"

Der er flere størrelser og modeller. Så jeg ville ikke købe den slags på
postordre....

Fra : Rasmus Olsen

Dato : 22-06-06 11:00

d. 22 jun 2006 skrev Henrik Nielsen i

> "Ville det ikke være bedst at prøve den først"
>
> Der er flere størrelser og modeller. Så jeg ville ikke købe
> den slags på postordre....

Jeg har endnu ikke stødt på en producent som ikke stillede et
'sizing chart' til rådighed. Hvis du som jeg vælger udstyr ud
fra anmeldelser og ikke hvad den pågældende nærmeste dealer har
på lager pt. er der ingen vej udenom online shopping.

Ellers er en ombytter lige for.

--
rasmus.olsen[a]stofanet.dk   //biased

Fra : Svend Koustrup

Dato : 21-06-06 14:01

Rasmus Olsen wrote:
> Der skulle lige et '.pdf' på.

Det var der såmænd også, det var bare blevet cuttet ned på næste
linie.
Derudover er du kommet til at putte et t på i enden... nå, anyway,
linket er her:

http://www.johnsonleather.com/Downloadable_Articles/RideArticle.pdf

Mvh Svend Koustrup
- Har du en Haynes til GS500 du ikke bruger?

Fra : Anders Majland

Dato : 22-06-06 11:14

> Jeg står og skal købe en rygbeskytter. Men er i tvivl om hvilken..

Overvejet om det skal være et traditionelt skjold eller en brynje ?

Det er godt nok mest til cross/offroad at man normalt ser dem men Dainese
sælger også en som de udover mc brug også anbefaler til skiløb osv. Fordelen
er at så kan jakken blive hjemme i godt vejr, men man har alligevel
beskyttelsen af albuer og skuldre der normalt sidder i jakken.

Jeg overvejer en som supplement til min vandtætte cordura/goretex til
sommerbrug

Fra : Anders Majland

Dato : 22-06-06 12:14

> Det er godt nok mest til cross/offroad at man normalt ser dem men Dainese
> sælger også en som de udover mc brug også anbefaler til skiløb osv.

En af modellerne
http://www.dainese.com/eng/articolo.asp?cat=1,2,3,7&nome=HIGH_VOLTAGE_1-2-3&articolo=1875783/90/91

Men enduro/cross forhandlere har masser af den slags

/A