zonealarm virker ikke?
Fra : Peter T.

Dato : 18-06-06 17:56

Jeg har lige reinstalleret en pc med win2000 for en af mine venner. Da
hendes pc er koblet direkte på nettet på et adslmodem fra TDC, da hun ikke
ejer en router, installerede jeg lige zonealarm i den tro, at det ville
virke uden problemer.
Efter genstart var nettet smuttet sig en tur, antivir var konsekvent lukket
ned i systrayen og jeg blev nægtet at starte zonealarm via. start-menuen
(det lå forresten heller ikke resident i systrayen). Efter nogle forsøg
med at af- og reinstallere det med antivir lukket ned osv, men uden held,
endte jeg med Agnitum Outpost firewall, som virker fint.

Har I et bud på hvad der er gået galt?

Jeg har nada viden om softwarebaserede firewalls, da jeg ikke har haft
behov for det af forskellige årsager. :)

--
Mvh. Peter T.

FreeCell-statistik pr. 16. juni 2006 (opdateres vilkårligt):
Total: won/lost 62/25 (71%). Streaks: wins/losses/current 13/4/2 wins

Fra : John

Dato : 18-06-06 20:55

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> skrev i en meddelelse

> Efter genstart var nettet smuttet sig en tur, antivir var
> konsekvent lukket
> ned i systrayen og jeg blev nægtet at starte zonealarm via.
> start-menuen

Visse vira kan give netop disse symptomer (ZoneAlarm lukker for
net-adgang, antivirus de-aktiveres), så en manuel scanning med
AntiVir er nok en god ide, suppleret med scanning for spyware, fx
med Ad-Aware SE.

> Jeg har nada viden om softwarebaserede firewalls

ZoneAlarm er nok den mest populære freeware firewall (40 mio
downloads hos CNET), og blandt de nemmeste at betjene. Agnitum er
ikke just kendt for nem betjening. Vi har har til vore to
hjemme-pc'er valgt Sygate:
http://majorgeeks.com/download.php?det=3356

Mvh John

Fra : Peter T.

Dato : 19-06-06 04:35

John udviste en rettidig omhu og skrev:

> [...]
> net-adgang, antivirus de-aktiveres), så en manuel scanning med
> AntiVir er nok en god ide, suppleret med scanning for spyware, fx

Yeah. Og indrømmet. Maskinen har jo direkte adgang til nettet hos hende
og af samme grund ville jeg give hende en firewall. Antivir, som var
præinstalleret, fra da den var bag min router hjemme hos mig, gav alarm om
virusinficering kort tid efter den var sat på hendes modem, hvor den jo
ikke er bag en router. Så den er åbenbart ikke *helt* renset for ukendt
flaf, som den har fået ind fra diverse åbne porte. Irriterende...

Fra : John

Dato : 19-06-06 07:59

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> skrev i en meddelelse

> den er åbenbart ikke *helt* renset for ukendt
> flaf, som den har fået ind fra diverse åbne porte.

Hehe, så du må igang med at muge ud :)

Mvh John

Fra : Peter T.

Dato : 19-06-06 16:28

Peter T. udviste en rettidig omhu og skrev:

> Så den er åbenbart ikke
> *helt* renset for ukendt flaf, som den har fået ind fra diverse åbne
> porte. Irriterende...

Jeg kommer til at tænke på... Når jeg havde afinstalleret ZoneAlarm,
virkede antivir fint og vice versa. Kan det i virkeligheden være antivir
og zonealarm der konflikter? For det er jo ikke lige frem et tegn på
virus.

Fra : John

Dato : 19-06-06 17:20

> [...]

> ZoneAlarm,
> virkede antivir fint og vice versa. Kan det i virkeligheden

Kan da bestemt ikke udelukkes, se evt ZA forum. Der er åbenbart
en del problemer med nyeste ZA:
http://forum.zonelabs.org/zonelabs/board?board.id=gen

CNET, bruger-kommentarer:
http://www.download.com/ZoneAlarm/3640-10435_4-10550364.html

Der synes måske at være en tendens til at dænge nogle
sikkerheds-produkter til med alskens unødig gøgl. Det er
selvfølgelig gjort i den bedste mening, men øger både størrelsen
af produktet (sløver pc'en) og mulighed for konflikter. Simple is
sometimes best :)

Blandt andet derfor kører jeg stadig videre med go'e, gamle
solide Sygate, samt et par andre småting. Ingen ærgrelser :)

Mvh John

Fra : BJ Denmark

Dato : 19-06-06 15:32

John wrote:

> Vi har har til vore to
> hjemme-pc'er valgt Sygate:
> http://majorgeeks.com/download.php?det=3356
>
> Mvh John

Bemærk, at Sygate er blevet opkøbt af Symantec (Norton). De har i den
forbindelse valgt _ikke_ at vedligeholde den gratis version af Sygate'en.

Selv tester jeg p.t. comodo, som tilsvarende Sygate er gratis, hvis blot du
registerer dig. Der er lidt mere "farvelade" over Comodo, og jeg savner
Sygate'ns funktion med at vise ind- og udgående kommunikation, men har endnu
ikke fået jord nok op under neglene til at sige specielt for eller imod.

Comodo Firewall: www.comodogroup.com
PC-Mag.com: http://www.pcmag.com/category2/0,1738,4722,00.asp (For hvad det
er værd ... ved jeg ikke).

--
BJ Denmark

Jeg har endnu tilgode at se den dag, hvor argumentet "Du er en idiot"
får nogen til at indse, at de ikke har ret.

Fra : John

Dato : 19-06-06 16:58

"BJ Denmark" <news@klog.dk> skrev i en meddelelse

> Bemærk, at Sygate er blevet opkøbt af Symantec (Norton). De har
> i den
> forbindelse valgt _ikke_ at vedligeholde den gratis version af
> Sygate'en.

- er bemærket, og derfor kan det jo være interessant om de
skifter mening, jfr mit tidligere indlæg :)

> Selv tester jeg p.t. comodo, som tilsvarende Sygate er gratis

Tak for tippet.. har jeg også kigget lidt på - se evt nogle
bruger-kommentarer:
http://www.download.com/Comodo-Personal-Firewall/3640-10435_4-10533065.html

Mvh John

Fra : John

Dato : 29-06-06 15:26

> [...]

> i den
> forbindelse valgt _ikke_ at vedligeholde den gratis version af

Men:

".. Symantec decided to kill Sygate. It was expected. Too popular
and too good for a free firewall. Firewall Poll 2006.
Firewalls don't age the same as antiviruses and other malware
prevention programs. Many people still use the old Kerio 2.1.5
firewall. .."

Link: http://www.kotiposti.net/string/SPF_eng/SPFGuide.html

Mvh John

Fra : Benny Nissen

Dato : 19-06-06 16:31

Peter T. ramte sit keyboard den 18-06-2006 18:56 og fik dette ud af det:
> [...]
> ejer en router, installerede jeg lige zonealarm i den tro, at det ville

Hvad får dig til at tro, at sådanne programmer kan løse problemer ?

> Jeg har nada viden om softwarebaserede firewalls, da jeg ikke har haft
> behov for det af forskellige årsager. :)

Netop. Så lad være med at installere sådanne programmer.
De hjælper ikke en disse, men tager blot kraft fra cpu'en.

--
Benny Nissen
www.bennynissen.dk

Fra : Peter T.

Dato : 19-06-06 17:07

Benny Nissen udviste en rettidig omhu og skrev:

> Hvad får dig til at tro, at sådanne programmer kan løse problemer ?

Jeg har ikke selv meget fidus til softwarefirewalls (deraf min manglende
erfaring med dem) og tyer selv til min router. Men ved valget mellem pest
og kolera vælger jeg nu alligevel firewallen, selv om den er chanceløs mod
en erfaring hacker.

Fra : Benny Nissen

Dato : 19-06-06 22:20

Peter T. ramte sit keyboard den 19-06-2006 18:06 og fik dette ud af det:

> [...]
> og kolera vælger jeg nu alligevel firewallen, selv om den er chanceløs mod

Jeg ser det nu ikke som valget mellem pest og kolera. Som du selv siger,
er en softwarefirewall ikke ret meget værd ... og slet ikke, for en
uerfaren bruger. Det giver blot en falsk tryghed.

--
Benny Nissen
www.bennynissen.dk

Fra : Peter T.

Dato : 20-06-06 04:08

> [...]

> siger, er en softwarefirewall ikke ret meget værd ... og slet ikke,
> for en uerfaren bruger. Det giver blot en falsk tryghed.

Jamen du har så ret...

--
Mvh. Peter T.

FreeCell-statistik pr. 19. juni 2006 (opdateres vilkårligt):
Total: won/lost 65/27 (71%). Streaks: wins/losses/current 13/4/1 win