Hej gruppe,
Jeg skrev for et stykke tid siden nedenstående indlæg omkring for høj
ladespænding på min '97 GPZ 1100. Jeg har siden udskiftet regulatoren
(uha, den var dyr!), uden at det ændrede noget som helst. Jeg har så
købt en komplet (brugt) generator, men resultatet er stadig det samme.
Jeg har flg. facts:
- batteriet er helt nyt og fuldt opladet
- batterierne holder i højst 2 år, så koger de op og klapper sammen
- jeg måler ca. 15,4 volt med motoren i tomgang og alt slukket
- jeg måler ca. 15,8 - 16,2 volt i tomgang med lyset tændt
- jeg måler ca. 16,8 volt med 4000 rpm og lyset tændt
- jeg måler ca. 0,5 volt lavere ved fatningen til parkeringspæren
- alt det elektriske på motorcyklen fungerer som det skal
- den har aldrig sprunget en sikring
- jeg skifter yderst sjældent pærer
- jeg har krydschecket de målte værdier med et andet (digitalt)
måleinstrument, men ikke et analogt, da et sådant ikke findes i nabolaget
- når jeg måler på bilen får jeg 13,8 volt (som der skal være)
Jeg nægter at tro, at først en ny laderegulator og siden en anden
generator skulle være behæftet med samme fejl som den eksisterende
generator. Iøvrigt er de ikke kendt for at fejle.
Spørgsmål:
- Et der noget ved elsystemet på sådan en motorcykel, der - når motoren
er i gang - kan "snyde" et digitalt måleinstrument til at vise højere
værdier? (Der springer jo aldrig nogen pærer, det burde der vel med over
16 volt?)
- Er der noget i ledningsnettet der kan få en ellers sund generator til
at levere en højere spænding end den skal? Hvilket?
Som svar på mit sidste indlæg nævnte Hekto referencen til
laderegulatoren. Men fra generatoren går KUN to ledninger, der via et
stik, der ser udmærket ud, sender strømmen videre i ledningsnettet. Når
alt tilsyneladende fungerer som det skal, hvad er det så for en
reference, der åbenbart ikke er rigtig, og hvor finder man den?
Afsnittet "Electrical System" i manualen kan ses her:
http://www.pedmail.dk/gpz/sec15_gpz_electrical_system.pdf
M.v.h.
Jens L. Pedersen
'97 GPZ 1100 ABS
> Hej gruppe,
>
> Da jeg kom hjem fra en længere tur den anden dag og parkerede
> motorcyklen var der en meget stærk odeur af rådden æg omkring den.
> Belært af erfaring vidste jeg, at det var batteriet der havde kogt og
> skyndte mig at købe et nyt. Efter en tur her i dag målte jeg
> ladespændingen da jeg kom hjem: 16,5 volt. Iflg. manualen bør
> ladespændingen ligge imellem 14,2 og 14,5. Jeg står og skal afsted
> til et træf i Tyskland her i Kr. Himmelfartsferien, og spørgsmålet er
> nu om et nyt batteri kan tåle sådan en ladespænding i en kortere
> periode (max. 2000 km) uden at koge op og klappe sammen, eller om jeg
> skal aflyse turen. Er 16,5 v så meget for meget, eller?
>
> M.v.h.
>
> Jens L. Pedersen '97 GPZ 1100