|
| Manglende lys i olietrykslampe!?? Fra : Studen |
Dato : 18-06-06 16:46 |
|
Hej allesammen
Jeg går og fifler lidt med nogle hjemmeloddede diode-advarselslamper, da
nålene på mit speedometer desværre er knækket. Jeg klarer mig glimrende med
en cykelcomputer, men vil meget gerne have advarsel for olietryk osv. Det
har fungeret glimrende de sidste par dage, men nu kan jeg pludselig ikke få
lys fra olietryksdioden. Jeg har testet dioder, ledninger osv. så jeg er
100% sikker på, at "problemet" stammer fra selve sensoren/kontakten. Kan der
være nogen andre grunde til at olietrykskontakten ikke "giver lys", når nu
jeg ikke har været ude og køre, og motoren er ganske "kold"??
Er der nogen måder at teste 100% at kontakten er død??
På forhånd tak
Stud
| |
Kim Olsen (18-06-2006)
| Kommentar Fra : Kim Olsen |
Dato : 18-06-06 20:23 |
|
> 100% sikker på, at "problemet" stammer fra selve sensoren/kontakten. Kan
der
> være nogen andre grunde til at olietrykskontakten ikke "giver lys", når nu
> jeg ikke har været ude og køre, og motoren er ganske "kold"??
>
> Er der nogen måder at teste 100% at kontakten er død??
Jeg gætter på, at dit problem er, at strømforbruget til en lysdiode er så
lille, at det mindste skidt eller olie i kontakten gør, at den ikke slutter.
Normalt bruger en pære jo et par watt, der i tændeøjeblikket trækker en
lille gnist (jaja den er nok meget lille.).
Prøv at teste kontakten med en ordentlig pære 5-10 watt, og se om ikke det
er rigtigt.
Kim Olsen
| |
Studen (18-06-2006)
| Kommentar Fra : Studen |
Dato : 18-06-06 21:01 |
|
"Kim Olsen" <kim.olsen(fjerndette)@sport.dk> wrote in message
news:4495a84b$0$198$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Jeg gætter på, at dit problem er, at strømforbruget til en lysdiode er så
> lille, at det mindste skidt eller olie i kontakten gør, at den ikke
> slutter.
> Normalt bruger en pære jo et par watt, der i tændeøjeblikket trækker en
> lille gnist (jaja den er nok meget lille.).
Hej Kim
Tak for tippet, men jeg har loddet en modstand ind foran dioden...
Desuden er fejlen fundet. Det var noget så simpelt som "skoen" der havde
løsnet sig nede fra sensoren.... (lidt svært at forklare, men fixet på et
splitsekund :)
Stud
| |
Studen (22-07-2006)
| Kommentar Fra : Studen |
Dato : 22-07-06 00:33 |
|
"Studen" <studen@gmail.com> wrote in message
news:4495b0e8$0$119$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Desuden er fejlen fundet. Det var noget så simpelt som "skoen" der havde
> løsnet sig nede fra sensoren.... (lidt svært at forklare, men fixet på et
> splitsekund :)
>
> Stud
Troede jeg... Det var ikke en løs forbindelse (ved kabelskoen), men åbenbart
inde i selve sensoren. Den kan i hvert fald ikke lave jord når den skal
(ikke gennemgang i sensoren når "pladen" er nede og lave stel). Koster
sikkert kassen for sådan noget simpelt skidt. Desværre kan den ikke skilles
ad, så jeg kan prøve at fixe det :(
Stud
| |
Armand (22-07-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 22-07-06 09:48 |
|
Studen skrev:
>
> .. Det var ikke en løs forbindelse (ved kabelskoen), men åbenbart
> inde i selve sensoren. Den kan i hvert fald ikke lave jord når den skal
> (ikke gennemgang i sensoren når "pladen" er nede og lave stel). Koster
> sikkert kassen for sådan noget simpelt skidt. Desværre kan den ikke skilles
> ad, så jeg kan prøve at fixe det :(
Jeg kan ikke erindre hvorledes det ser ud på GSX-motoren, ejheller kan
jeg finde tydelige ficher/manuals derom; men på mange (de fleste?)
motorer jeg har haft fat i er gearskiftemekanismen til at komme til ved
at fjerne et dæksel i området omkring forreste tandhjul - Er du sikker
på at dét ikke lader sig gøre på GSX'eren også??
--
Armand.
| |
Studen (22-07-2006)
| Kommentar Fra : Studen |
Dato : 22-07-06 14:06 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:44c1e61d$0$60781$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Jeg kan ikke erindre hvorledes det ser ud på GSX-motoren, ejheller kan jeg
> finde tydelige ficher/manuals derom; men på mange (de fleste?) motorer jeg
> har haft fat i er gearskiftemekanismen til at komme til ved at fjerne et
> dæksel i området omkring forreste tandhjul - Er du sikker på at dét ikke
> lader sig gøre på GSX'eren også??
Hej Armand.
Jeg mener ikke man kan komme til gearskiftemekanismen af den vej på en GSX
motor.... men jeg tror du har læst min sidste post, og konkluderet at det
handlede om frigears sensor/signal...eller hvad??
Olietrykskontakten sidder bag ved cylindrene sammen med en olietemp. måler.
Kontakten er lige til at skrue ud, men må åbenbart være blevet slidt, den
ikke laver jord, når motoren er slukket. Jeg har målt lidt på den, og der er
åbenbart ikke gennemgang i kontakten (fra pladen der laver jord til
monteringssted for kabelsko) når fjederen i kontakten er upåvirket...
Mvh
Stud
| |
Armand (22-07-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 22-07-06 15:15 |
|
Studen skrev:
>
> Jeg mener ikke man kan komme til gearskiftemekanismen af den vej på en GSX
> motor.... men jeg tror du har læst min sidste post, og konkluderet at det
> handlede om frigears sensor/signal...eller hvad??
*SNOORRRKK*
> Olietrykskontakten sidder bag ved cylindrene sammen med en olietemp. måler.
> Kontakten er lige til at skrue ud, men må åbenbart være blevet slidt, den
> ikke laver jord, når motoren er slukket. Jeg har målt lidt på den, og der er
> åbenbart ikke gennemgang i kontakten (fra pladen der laver jord til
> monteringssted for kabelsko) når fjederen i kontakten er upåvirket...
Dén er en sliddel som alt andet, så byt den blot!
Men sæt for guds skyld et manometer på et sted og kontroller det
faktiske tryk istedet for at forblændes af den næst-nærmeste årsag
(efter: "sprunget pære") til olielampens malfunktion :-|
--
Armand.
| |
Studen (22-07-2006)
| Kommentar Fra : Studen |
Dato : 22-07-06 16:40 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:44c232bc$0$60783$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> *SNOORRRKK*
Hehe. Det er svært at være lige skarp her i varmen :)
> Dén er en sliddel som alt andet, så byt den blot!
> Men sæt for guds skyld et manometer på et sted og kontroller det faktiske
> tryk istedet for at forblændes af den næst-nærmeste årsag (efter:
> "sprunget pære") til olielampens malfunktion :-|
OK. Jeg syntes nu alligevel, det er mærkeligt at sådan en "uteknisk" fætter
kan slides op. Så meget skal den jo heller ikke bestille ;)
Jeg kender godt manometer-løsningen, men dem jeg har set skrues på selve
motoren, og er jo derfor ikke særligt lette at tjekke under kørslen. Med
risiko for sprugne pære og dårlige forbindelser, vil jeg nu alligevel gerne
advares med en lille rød lampe i øjenkrogen. Mon ikke Louis kan hjælpe med
en manometerløsning!?
Mvh
Stud - der snarest vender snuden sydpå, og triller en tur over Hamborg
(Louis) til Amsterdam, Rotterdam og videre til Normandiets kyster..
| |
Armand (22-07-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 22-07-06 17:41 |
|
Studen skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
> news:44c232bc$0$60783$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>>
>> Men sæt for guds skyld et manometer på et sted og kontroller det faktiske
>> tryk istedet for at forblændes af den næst-nærmeste årsag (efter:
>> "sprunget pære") til olielampens malfunktion :-|
>
> Jeg kender godt manometer-løsningen, men dem jeg har set skrues på selve
> motoren, og er jo derfor ikke særligt lette at tjekke under kørslen. Med
> risiko for sprugne pære og dårlige forbindelser, vil jeg nu alligevel gerne
> advares med en lille rød lampe i øjenkrogen. Mon ikke Louis kan hjælpe med
> en manometerløsning!?
Det var for at sikre dig her og nu at der også ér olietryk på, når nu
din kontakt ikke virker/har virket i et stykke tid :-|
--
Armand.
| |
Studen (22-07-2006)
| Kommentar Fra : Studen |
Dato : 22-07-06 18:00 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:44c25519$0$60779$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Det var for at sikre dig her og nu at der også ér olietryk på, når nu din
> kontakt ikke virker/har virket i et stykke tid :-|
>
Ét ord; ungdomssløvsind ;)
Jeg bliver sikkert også voksen og fornuftig engang.... (vel omkring
pensionsalderen eller lignende. Så bliver der sikkert indkøbt en Honda)
Stud
| |
Andersen [3650] (18-06-2006)
| Kommentar Fra : Andersen [3650] |
Dato : 18-06-06 20:40 |
|
"Studen" <studen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:44957515$0$99984$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej allesammen
>
> Jeg går og fifler lidt med nogle hjemmeloddede diode-advarselslamper, da
> nålene på mit speedometer desværre er knækket. Jeg klarer mig glimrende
> med en cykelcomputer, men vil meget gerne have advarsel for olietryk osv.
> Det har fungeret glimrende de sidste par dage, men nu kan jeg pludselig
> ikke få lys fra olietryksdioden. Jeg har testet dioder, ledninger osv. så
> jeg er 100% sikker på, at "problemet" stammer fra selve
> sensoren/kontakten. Kan der være nogen andre grunde til at
> olietrykskontakten ikke "giver lys", når nu jeg ikke har været ude og
> køre, og motoren er ganske "kold"??
>
> Er der nogen måder at teste 100% at kontakten er død??
>
Nu kender jeg ikke opbygningen af din olietrykskontakt, men har
tidligere med helt testet en fra en bilmotor ved at afmontere den og
så fysisk trykke på "oliesiden" for at måle om der er forskel i hhv
påvirket og upåvirket tilstand.
Formoder der er et lille hul ind til en membran som dækker over
et kontaktsæt (som enten er NC eller NO alt efter opbygning).
Formentlig er det en stelkontakt der opnåes når trykket forsvinder.
Hvis det er tilfældet vil du jo kunne teste ved blot at ligge ledningen
til kontakten på stel. Lyser lampen da, er kontakten død.
| |
|
|