Manglende lys i olietrykslampe!??
Fra : Studen

Dato : 18-06-06 16:46

Hej allesammen

Jeg går og fifler lidt med nogle hjemmeloddede diode-advarselslamper, da
nålene på mit speedometer desværre er knækket. Jeg klarer mig glimrende med
en cykelcomputer, men vil meget gerne have advarsel for olietryk osv. Det
har fungeret glimrende de sidste par dage, men nu kan jeg pludselig ikke få
lys fra olietryksdioden. Jeg har testet dioder, ledninger osv. så jeg er
100% sikker på, at "problemet" stammer fra selve sensoren/kontakten. Kan der
være nogen andre grunde til at olietrykskontakten ikke "giver lys", når nu
jeg ikke har været ude og køre, og motoren er ganske "kold"??

Er der nogen måder at teste 100% at kontakten er død??

På forhånd tak

Stud

Fra : Kim Olsen

Dato : 18-06-06 20:23

> [...]
> jeg ikke har været ude og køre, og motoren er ganske "kold"??
>
> Er der nogen måder at teste 100% at kontakten er død??

Jeg gætter på, at dit problem er, at strømforbruget til en lysdiode er så
lille, at det mindste skidt eller olie i kontakten gør, at den ikke slutter.
Normalt bruger en pære jo et par watt, der i tændeøjeblikket trækker en
lille gnist (jaja den er nok meget lille.).

Prøv at teste kontakten med en ordentlig pære 5-10 watt, og se om ikke det
er rigtigt.

Kim Olsen

Fra : Studen

Dato : 18-06-06 21:01

"Kim Olsen" <kim.olsen(fjerndette)@sport.dk> wrote in message
> [...]
> Normalt bruger en pære jo et par watt, der i tændeøjeblikket trækker en
> lille gnist (jaja den er nok meget lille.).

Hej Kim

Tak for tippet, men jeg har loddet en modstand ind foran dioden...

Desuden er fejlen fundet. Det var noget så simpelt som "skoen" der havde
løsnet sig nede fra sensoren.... (lidt svært at forklare, men fixet på et
splitsekund :)

Stud

Fra : Studen

Dato : 22-07-06 00:33

"Studen" <studen@gmail.com> wrote in message
> [...]
> løsnet sig nede fra sensoren.... (lidt svært at forklare, men fixet på et

Troede jeg... Det var ikke en løs forbindelse (ved kabelskoen), men åbenbart
inde i selve sensoren. Den kan i hvert fald ikke lave jord når den skal
(ikke gennemgang i sensoren når "pladen" er nede og lave stel). Koster
sikkert kassen for sådan noget simpelt skidt. Desværre kan den ikke skilles
ad, så jeg kan prøve at fixe det :(

Stud

Fra : Armand

Dato : 22-07-06 09:48

Studen skrev:

> [...]
> sikkert kassen for sådan noget simpelt skidt. Desværre kan den ikke skilles

Jeg kan ikke erindre hvorledes det ser ud på GSX-motoren, ejheller kan
jeg finde tydelige ficher/manuals derom; men på mange (de fleste?)
motorer jeg har haft fat i er gearskiftemekanismen til at komme til ved
at fjerne et dæksel i området omkring forreste tandhjul - Er du sikker
på at dét ikke lader sig gøre på GSX'eren også??

--
Armand.

Fra : Studen

Dato : 22-07-06 14:06

> [...]
> har haft fat i er gearskiftemekanismen til at komme til ved at fjerne et
> dæksel i området omkring forreste tandhjul - Er du sikker på at dét ikke

Hej Armand.
Jeg mener ikke man kan komme til gearskiftemekanismen af den vej på en GSX
motor.... men jeg tror du har læst min sidste post, og konkluderet at det
handlede om frigears sensor/signal...eller hvad??

Olietrykskontakten sidder bag ved cylindrene sammen med en olietemp. måler.
Kontakten er lige til at skrue ud, men må åbenbart være blevet slidt, den
ikke laver jord, når motoren er slukket. Jeg har målt lidt på den, og der er
åbenbart ikke gennemgang i kontakten (fra pladen der laver jord til
monteringssted for kabelsko) når fjederen i kontakten er upåvirket...

Mvh
Stud

Fra : Armand

Dato : 22-07-06 15:15

Studen skrev:

> Jeg mener ikke man kan komme til gearskiftemekanismen af den vej på en GSX
> motor.... men jeg tror du har læst min sidste post, og konkluderet at det
> handlede om frigears sensor/signal...eller hvad??

*SNOORRRKK*

> [...]
> åbenbart ikke gennemgang i kontakten (fra pladen der laver jord til
> monteringssted for kabelsko) når fjederen i kontakten er upåvirket...

Dén er en sliddel som alt andet, så byt den blot!
Men sæt for guds skyld et manometer på et sted og kontroller det
faktiske tryk istedet for at forblændes af den næst-nærmeste årsag
(efter: "sprunget pære") til olielampens malfunktion :-|

--
Armand.

Fra : Studen

Dato : 22-07-06 16:40

> *SNOORRRKK*

Hehe. Det er svært at være lige skarp her i varmen :)

> [...]
> tryk istedet for at forblændes af den næst-nærmeste årsag (efter:
> "sprunget pære") til olielampens malfunktion :-|

OK. Jeg syntes nu alligevel, det er mærkeligt at sådan en "uteknisk" fætter
kan slides op. Så meget skal den jo heller ikke bestille ;)

Jeg kender godt manometer-løsningen, men dem jeg har set skrues på selve
motoren, og er jo derfor ikke særligt lette at tjekke under kørslen. Med
risiko for sprugne pære og dårlige forbindelser, vil jeg nu alligevel gerne
advares med en lille rød lampe i øjenkrogen. Mon ikke Louis kan hjælpe med
en manometerløsning!?

Mvh
Stud - der snarest vender snuden sydpå, og triller en tur over Hamborg
(Louis) til Amsterdam, Rotterdam og videre til Normandiets kyster..

Fra : Armand

Dato : 22-07-06 17:41

Studen skrev:
> [...]
> advares med en lille rød lampe i øjenkrogen. Mon ikke Louis kan hjælpe med

Det var for at sikre dig her og nu at der også ér olietryk på, når nu
din kontakt ikke virker/har virket i et stykke tid :-|

--
Armand.

Fra : Studen

Dato : 22-07-06 18:00

> Det var for at sikre dig her og nu at der også ér olietryk på, når nu din
> kontakt ikke virker/har virket i et stykke tid :-|

Ét ord; ungdomssløvsind ;)

Jeg bliver sikkert også voksen og fornuftig engang.... (vel omkring
pensionsalderen eller lignende. Så bliver der sikkert indkøbt en Honda)

Stud

Fra : Andersen [3650]

Dato : 18-06-06 20:40

"Studen" <studen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> køre, og motoren er ganske "kold"??
>
> Er der nogen måder at teste 100% at kontakten er død??

Nu kender jeg ikke opbygningen af din olietrykskontakt, men har
tidligere med helt testet en fra en bilmotor ved at afmontere den og
så fysisk trykke på "oliesiden" for at måle om der er forskel i hhv
påvirket og upåvirket tilstand.
Formoder der er et lille hul ind til en membran som dækker over
et kontaktsæt (som enten er NC eller NO alt efter opbygning).

Formentlig er det en stelkontakt der opnåes når trykket forsvinder.
Hvis det er tilfældet vil du jo kunne teste ved blot at ligge ledningen
til kontakten på stel. Lyser lampen da, er kontakten død.