Computer på hånd eller i konnsol
Fra : Jensen

Dato : 18-06-06 12:16

Står og skal til at købe mit eget udstyr til dykning herhjemme om sommeren
og sydpå. Er ved at kikke på computer men er meget i tvivl om jeg skal vælge
en hånd eller konsol model.

Er meget varm på en Dacor Darwin Computer i konsol med 300 bar manometer og
kompas. Når jeg kikker rundt omkring ser det for mig ikke ud som om at
computer i konsol er så udbredt. Syntes bare det er nemmer at have det hele
samlet men på den anden side er der jo nemt bare at kikke på hånden.

Nogle gode råd ? Modtages med tak.

Fra : Bjarne Rosenkrands

Dato : 18-06-06 14:33

Jeg der er 2 lejre som mener det ene er bedre end det andet. Der er jo
fordele og ulemper ved begge systemer.

På hånden: fordele
Du skal ikke til at lede efter computeren.
Du har en begge hænder frie, hvilket jeg synes er en god ting når man holder
fast i f.eks et bundtorv.
På hånden ulempe:
Hvis man glemmer at tage den med.

I konsol: fordele
Husker du automaten, har du også husket computeren.
Alt er samlet i en enhed.
I konsol: ulempe
Du skal bruge en hånd for at finde/holde konsolen.
Kan være et problem, hvis man samtidigt skal holde sin neutrale opdrift.

Men det var bare min mening om dette.

Bjarne

Fra : Michael Kristensen

Dato : 18-06-06 21:28

> På hånden ulempe:
> Hvis man glemmer at tage den med.

Anden ulempe: Du kan tabe den uden at opdage det.

Fra : Bjarne Rosenkrands

Dato : 19-06-06 18:06

Det har du da ret i, men det er vist meget få gange det sker. Er ikke sket
for mig i de 25+ år som jeg har dykket. Hverken ur, dybdemåler, kompas eller
computer.

Bjarne

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 18-06-06 17:07

Jeg har stor glæde af min suunto vyper som har fulgt mig, også de gange hvor
jeg har lejet udstyr i udlandet. Det betyder at jeg har alle dyk logget på
den samme computer, det var jo nok ikke tilfældet hvis det var en
konsolcomputer.

Fra : Svend Erik Østergaar~

Dato : 18-06-06 18:34

Mit råd:
Køb en til håndled nemmere at se på bundtov og deko, kan nemt
tages med hvis man dykker i udlandet.

Manometer hvis ikke du påtænker at købe 300 bar flasker så køb
et der er beregnet til 200 bar, der er større opløsning på
skalaen så det er nemmere at se.

Køb grej der kan bruges hele året herhjemme ikke kun sommer (
koldvands automater og 7 mm dragt ) de fleste der kun vil dykke
om sommeren herhjemme ender med at dykke hele året

MVH Svend Erik

Fra : Michael Kristensen

Dato : 18-06-06 21:31

> Nogle gode råd ? Modtages med tak.

Hvis du køber en suuntokonsol og suonto dykkercomputer, kan du flytte rundt
på computeren efter behag.

Suuntos konsol er opdelt i moduler. Du kan derfor fjerne computermodulet, og
samle de restende dele. Computeren tages ud af en "ramme", der sidder i, når
den bruges i konsol, og man sætter håndled-delen på.

Fra : Allan Jensen

Dato : 19-06-06 14:35

Dem der sælger dem vil sikkert helst sælge dem som sidder på håndledet, for
så kan de snart sælge en mere

mvh. Allan J.

Fra : Lars Damkjær

Dato : 19-06-06 21:37

Personligt synes jeg det er noget bøvl at have have computeren i et konsol.
Man skal rode efter den istedet for bare at vende sin arm.
Hvis man laver mere langhåret dykning kan man ikke se et konsol samtidig med
skrivepladen.

Jeg er også ret sikker på at en computer får flere tæv når den hænger løst.

mvh
Lars

Fra : Allan Jensen

Dato : 20-06-06 09:58

Jeg mener klart at det er en fordel, at kunne aflæse alle sine instrumenter
samtidigt. Har du manometeret i computeren er dette jo ikke noget problem,
men jeg har oplevet flere som har tabt den af armen, enten under dykket,
eller på vej op i båden.

Min gamle Suunto er blevet slæbt gennem meget og har fået det du kalder tæv,
om nogen. Det har den tålt ganske godt og jeg ved altid hvor den er.

I en tid hvor det nærmest er et must, at kunne lukke for sine flasker mens
man har den på, undrer det mig at nogen kan have svært ved at finde sit
manometer/computer.

Jeg har set 3 miste computeren af armen og hørt om et par stykker mere.

mvh. Allan J.

Fra : Søren Reinke

Dato : 20-06-06 22:12

Allan Jensen wrote:
> [...]
> manometer/computer.
>
> Jeg har set 3 miste computeren af armen og hørt om et par stykker mere.

Helt enig, derfor kan du bare købe en Suunto D9, så har du alle
instrumenter på et sted, computer, tryk måler samt kompas :)

Personligt har jeg en Vytec på venstre arm og kompas på højre, så
slipper jeg for et konsol.

Jeg havde et konsol i starten, men foretrækker til enhver tid at det
sidder på armen.

/Søren

--
Best regards
C.T.O. Søren Reinke

Fra : anders

Dato : 21-06-06 01:24

Allan Jensen wrote:

> Jeg har set 3 miste computeren af armen og hørt om et par stykker mere.

Det er der vist mange der har ordnet med en elastiksnor ved siden af
den alm rem. Hvis remmen skulle gå hen og knække er elastiksnoren der
stadig til at holde på computeren/timeren.

Men ok - hvis man er ihærdig kan det lade sig gøre at smide hvad som
helst væk.

mvh
Anders