Honda CB 500 - oliespild og andet
Fra : Henrik

Dato : 17-06-06 20:39

Så har jeg lige købt en CB500 fra 78' som har gået 60000 km.

Den har problemer med oliespild, der kommer simpelthen olie ud mange
steder så snart den er i gang. Tideligere ejer har pakket det øverste
af motoren om, men dog uden held, den smider stadig olie.

Der må være overtryk i det nedeste i motoren da den lille simmerring
ved gearskiftet er blevet skudt ud pga. presset inde i motoren.
Det er jo ikke normalt, altså må der være noget galt.
Hvis jeg tager udluftningsslangen af topstykket puster den faktisk
overhovedet ikke ud, men løsner jeg oliepinden er det lige før den
bliver blæst op. Det burde jo netop være udluftningen der udlignede
trykket inde i motoren.

Jeg har ikke lavet en kompressionstest på den da jeg ikke har
værktøjet til det. Men kunne det være fordi at den er meget slidt og
overtryk fiser forbi stempelringene? Hvis kompressionen er lav kunne
det jo være derfor.

Er der nogle der kan huske om tændkablerne som går ind i
tændspolerne er skruet i med gevind? Nogle er jo, og andre er limet
eller støbt i. Jeg kunne nemlig godt tænke mig at få nye tændkabler
på den da de gamle er betrukket med grim krympeflex hele vejen ned
over.

Fra : Ukendt

Dato : 17-06-06 21:43

Henrik skrev i meddelelsen
<1150573124.068989.180120@g10g2000cwb.googlegroups.com>...

> [...]
>overhovedet ikke ud, men løsner jeg oliepinden er det lige før den
>bliver blæst op. Det burde jo netop være udluftningen der udlignede

Ohh.. det er så længe siden, men mon ikke der sidder et totalt tilstoppet
udluftningsfilter i topdækslet.

Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Henrik

Dato : 17-06-06 23:29

Jeg har lige pillet det lille topdæksel af, og der sidder hverken
småfuglefilter eller andet underligt der kan være årsagen.
Faktisk er det helt rent oppe i det dæksel.
Det undrer mig at den ikke puster noget mere der ud af, for motoren har
jo "forbindelse" mellem bund og top, knastkæden kører jo rundt der og
lader et godt stykke volume være åbent, så luften burde kunne finde
ud.

Fra : Ukendt

Dato : 18-06-06 09:03

Henrik skrev i meddelelsen
<1150583364.921046.11480@g10g2000cwb.googlegroups.com>...

> [...]
>jo "forbindelse" mellem bund og top, knastkæden kører jo rundt der og
>lader et godt stykke volume være åbent, så luften burde kunne finde

Jup, der er god forbindelse, og når filtret er rent, så har jeg ikke flere
gode ideer. Men slidte stempelringe kan selvfølgelig gøre deres til en
voldsom underkompression :-|

Fra : Søren Rønnedal

Dato : 18-06-06 08:33

Henrik <henrik@findes.dk> skrev:>
>Er der nogle der kan huske om tændkablerne som går ind i
>tændspolerne er skruet i med gevind?
Hverken 350F, 400F, 500F, 550F eller 750F er med gevind til
tændspolerne. Der er ikke andet at gøre end at købe nye.
mvh Søren

Fra : Palle

Dato : 19-06-06 14:41

Henrik skrev:

> [...]
> værktøjet til det. Men kunne det være fordi at den er meget slidt og
> overtryk fiser forbi stempelringene? Hvis kompressionen er lav kunne

Helt sikkert slidte cylindre og/eller stempelringe

Hvis den er fra '78 og har kørt 60000, så skulle den kun have kørt
ca. 2000 km om året. Det er nok mere realistisk at sætte et éttal
foran

Fra : Henrik

Dato : 19-06-06 23:13

Jeg skal selvfølgelig ikke kunne forsvare om der er fusket med
km-antallet.
David Silver Spares har stempler i 0,25 overstørrelse hvis det er, så
man jeg håbe at den ikke er så slidt at den skal bores mere end det.
Eller allerede er blevet boret.

Heldigvis gav jeg ikke så meget for den, så om jeg skal smide 5000 kr
i motoren for at få noget der bare spiller perfekt, så er det heller
ikke nogen katastrofe.

Har har pillet topdækslet af idag, og knaster samt vippearme ser fine
ud. Der er ikke noget nævneværdigt slid på dem overhovedet.
men den sidste der har haft den åben har ikke lavet det så godt.
Kobber skiver er genbrugt uden de er blevet opvarmet for at blive
bløde igen, og nogle stedet mangler der endda, og så er det klart at
den sveder. Der er heller ingen bolte der er blevet spændt med moment,
nogle sidder sindsygt godt fast, mens andre går let løst.
Nu tager jeg hele toppen fra hinanden og inspicerer cylindrene. Er de
slidte bliver det lavet. Så må jeg tage den derfra.