Hvordan får min squash squash?
Fra : Benedikte Brisson

Dato : 17-06-06 18:36

Jeg har en squashplante i en plantesæk med tilhørende kapillærkasse på
altanen. Den sætter mange flotte store blade, og der er da også kommet
både han- og hunblomster.
Men når hunblomsten visner, går der ikke ret lang tid, før den lille
squash er begyndt at rådne ude fra blomster-enden. Hvad gør jeg forkert
- jeg troede, det var nok med sol og vand og flydende gødning i
kapillærkassen?

Venlig hilsen Dikte

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-06-06 20:07

On Sat, 17 Jun 2006 19:36:20 +0200, Benedikte Brisson
<kuduli@vide.invalid> wrote:

> [...]
>squash er begyndt at rådne ude fra blomster-enden. Hvad gør jeg forkert
>- jeg troede, det var nok med sol og vand og flydende gødning i

Frit fra hukommelsen, så er det noget med for lidt vand eller for meget
gødning. For lidt vand er det næppe når det er en selvvanderkasse, måske
du har får meget gødning i vandet?

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Krukker og tilbehør til haven: http://pottehaven.dk/

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 17-06-06 20:30

On Sat, 17 Jun 2006 21:06:49 +0200, Mads Lie Jensen wrote:

> Frit fra hukommelsen, så er det noget med for lidt vand eller for meget
> gødning.

Er der ikke noget med at den smider de frugter den ikke kan udvikle, så
hvis der for mange frugter i forhold til plantens størrelse (og rodnet),
så bliver den bare ved med at lade dem gå til?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-06-06 07:39

On Sat, 17 Jun 2006 21:29:57 +0200, "Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is>
wrote:

>Er der ikke noget med at den smider de frugter den ikke kan udvikle, så
>hvis der for mange frugter i forhold til plantens størrelse (og rodnet),
>så bliver den bare ved med at lade dem gå til?

Jo. Men hvis bladene gror fint, så lyder det lidt mærkeligt at den i det
mindste ikke kan klare at udvikle bare en enkelt squash ad gangen.

Fra : Aase Worm

Dato : 17-06-06 20:23

Min erfaring er, at så længe squashplanten er ret lille, kan den have svært
ved at udvikle squash`ne. Jeg plejer derfor at nippe de første små squash
af.
Men problemet KAN også være manglende bestøvning. Måske mangler der insekter
til bestøvningen? Jeg har ingen erfaring med at bestøve v.hj.a. en pensel -
men det kan sikkert lade sig gøre.

Hilsen Aase

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-06-06 22:04

"Aase Worm" <aase.worm@gvdnet.dk> skrev
> Men problemet KAN også være manglende bestøvning. Måske mangler der
insekter
> til bestøvningen?

Det skyldes en kombination af for få solskinstimer, for lidt varme om natten
og for lidt gødning. Bladene skal vokse kraftigt og blive mørkegrønne, så
skal den nok få pumpet nogle frugter op.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 20-06-06 14:52

Preben Riis Sørensen skrev:
> [...]
> og for lidt gødning. Bladene skal vokse kraftigt og blive mørkegrønne, så
> skal den nok få pumpet nogle frugter op.

Jamen bladene er monsterstore. Og der er mange af dem. Guve om jeg
skulle fjerne nogle af bladene?

Venlig hilsen Dikte

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-06-06 17:28

"Benedikte Brisson" <kuduli@vide.invalid> skrev

> Jamen bladene er monsterstore. Og der er mange af dem. Guve om jeg
> skulle fjerne nogle af bladene?

Næh, snarere nogle af blomsterne. Bare vent til vi får noget mere sol, husk
gødskningen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Calle.

Dato : 20-06-06 14:38

Benedikte Brisson wrote:
> [...]
> squash er begyndt at rådne ude fra blomster-enden. Hvad gør jeg
> forkert - jeg troede, det var nok med sol og vand og flydende gødning

glem at gøde, Jeg har aldrig haft så mange squash som sidste år, hvor jeg
overhovedet ikke gødede

--
*** Calle ***