Frysning af mad
Fra : Tychsen

Dato : 17-06-06 17:23

Hvorfor siger man, at fødevarer (sovs, kød osv) ikke må fryses to
gange?

Hvis jeg fx har taget en god sovs ud af fryseren, så er jeg næsten
nødt til at tø det hele op. Men vi skal måske kun spise halvdelen.
Det ville jo være smart, hvis man så bare "måtte" smide resten
tilbage i fryseren igen.

Dette har vi dog aldrig gjort, da forældre og lignende har fortalt, at
det må man ikke. Men ingen kan sige, HVORFOR man ikke må.

Men det må I da vide???

Fra : Hauge

Dato : 17-06-06 17:45

Hejsa
Tychsen wrote:
> Dette har vi dog aldrig gjort, da forældre og lignende har fortalt, at
> det må man ikke. Men ingen kan sige, HVORFOR man ikke må.

Grunden er at disse forældre tør maden op på køkkenbordet, så maden når
stue(køkken)temperatur, og så bliver det jo farligt. Forunderligt nok,
når man lige koger det op alligevel.
Frys det i mindre portioner, så er det løst.

Mvh Hauge der også genfryser flere gange.

<http://newscheck.smart-tech.dk/20060617164455@smart-tech.dk>
På samme domæne som afsenderen af dette indlæg, ses headerne.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 17-06-06 18:59

"Tychsen" <mtychsen@hotmail.com> wrote in news:1150561359.884407.270670
@u72g2000cwu.googlegroups.com:

> Men det må I da vide???

Som Hauge er inde på, så handler det om at mad fordærves, og jo højere
temperatur jo hurtigere fordærves de.

Man anser det ganske enkelt for umuligt for almindelige mennesker at
vurdere eller overskue hvornår mad, der svinger fra frossen til optøet og
tilbage til frossen tilstand, fordærves.

Så er det lettere og sikrere at fraråde genfrysning. Men har man styr på
tingene, så er der såmænd ingen fare. Jeg vil dog fraråde det uden en vis
egenkontrol. Pludselig har sovsen været genfrosset 5 gange og har
sammenlagt været opbevaret ved stuetemperatur i 12-14 timer eller mere.

Fra : Tychsen

Dato : 17-06-06 19:09

Kent Oldhøj skrev:

> [...]
> egenkontrol. Pludselig har sovsen været genfrosset 5 gange og har
> sammenlagt været opbevaret ved stuetemperatur i 12-14 timer eller mere.

Okay, hvis det hele beror sig på sådanne mere eller mindre naturlige
betragtninger, så vil jeg tro, at min spæde ingeniørhjerne formår
at vurdere og administrere genfrysninger.

Jeg troede ganske enkelt, at der var tale om overhængende sundhedsfare
ved al genfrysning. Eller at der pga. de gentagende frysninger ville
opstå biologiske reaktioner af uhensigtsmæssig karakter. Men jeg kan
forstå, at der egentlig kun skal tages hensyn til alm. fordærgelse -
og sund fornuft.

Mange tak for de hurtige svar.

Fra : Max

Dato : 17-06-06 19:13

Hej Tychsen

> Hvorfor siger man, at fødevarer (sovs, kød osv) ikke må fryses to
> gange?

Som andre skriver, er det ikke noget problem at gøre det, bare
man tænker sig lidt om. Og det er en god ide at tø tingene
op i køleskabet.

Mvh Max

Fra : Peter Westh

Dato : 17-06-06 20:53

"Tychsen" <mtychsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
Hvorfor siger man, at fødevarer (sovs, kød osv) ikke må fryses to
gange?

Citat fra den udmærkede pjece
http://www.forbrug.dk/fileadmin/Filer/Ren_besked/Ren_besked_om_mad_til_hele_ugen.pdf

"Hvis du har taget mad ud af fryseren og alligevel ikke får brug for det,
kan det meste
genindfryses.Hvis maden ikke er tøet op, lægges den baretilbage i fryseren.
Det samme gælder, hvis maden har ligget til optøning i køleskabet og kun
lige akkurat er blevet blød. Hvis maden har ligget til optøning på
køkkenbordet, og derved er blevet varm på overfladen, skal den tilberedes og
køles hurtigt ned, før den lægges tilbage i fryseren. Optøet fisk og
skaldyr, frugt, grønt og brød er ikke velegnet til genindfrysning.
Optøet spædbørnsmad skal altid kasseres."

Jeg går ud fra at forbeholdet over for fisk, skaldyr og babymad skyldes
særlige hygiejnehensyn, mens forbeholdet over for frugt, grønt og brød
skyldes at konsistensen ødelægges.

/P

Fra : Tychsen

Dato : 18-06-06 08:56

Det undrer mig så til stadighed, at der direkte på kødet fra
supermarkedet er påtrykt: "Må ikke fryses efter optøning"... Men det
er måske i håb om, at man smider det ud, for så at købe noget nyt i
selvsamme supermarked.

Fra : Max

Dato : 18-06-06 09:08

Hej Tychsen

> Det undrer mig så til stadighed, at der direkte på kødet fra
> supermarkedet er påtrykt: "Må ikke fryses efter optøning"... Men det

Det er vel ikke så mærkelig, det er supermarkedets måde
at fralægge sig ansvaret for at du en varm sommerdag
køber frossent kød som du tager med hjem og lader
tø op i vindueskarmen og så fryser det igen med det
resultat at du bliver syg af at spise det. Som man også
har nævnt tidligere i denne tråd, så har man valgt en
meget firkantet holdning til genindfrysning da man åben-
bart anser dig og mig for at være så dumme at vi ikke
kan lære at gøre det forsvarligt.

Mvh Max