Hjælp - mit frugttræ "flækker"
Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 17-06-06 16:06

Hej alle

Jeg har et æbletræ jeg har plantet for to år siden. Der var det formentlig 3
år gammelt. Både sidste år, og i år, har jeg givet det en håndfuld npk i
april måned.

Sidste år fik det omkring 20 æbler (efter en mild udtyndning). I år har det
omkring 200 æbler (hvilket jeg synes er meget godt gået).

Under udtyndning har jeg opdaget to-tre næsten lodrette revner i træets
stamme. Selve stammen er faktisk ikke ret tyk, omkring 3.5 cm i diameter.
Revnerne er hhv. 4 cm og omkring 8 (2 stk.), omkring 4 mm brede på det
tykkeste sted, og omkring 4 mm dybe på det dybeste sted. Den korte er
næsten lodret, de to længste snor sig en anelse omkring stammen. De sidder
lidt forskudt.

Hvis man kigger på træet iøvrigt ser det ud til at have det fantastisk:
Store skud, masser af æbler i god vækst (de er pt. lidt større end
hassenødder), kun et mindre antal blade med angreb af skadedyr (mindre
huller, den slags).

Hvad kan der være galt? Har jeg givet for meget gødning? Mangler det vand?
For meget vand? Er mit træ ved at gå amok? Dø?

Eller er der ingen grund til at bekymre sig?

Mvh

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

Value your freedom, or you will lose it, teaches history. "Don't bother us
with politics," respond those who don't want to learn.

- Free software proponent, Richard M. Stallman

Fra : Ole Pedersen

Dato : 18-06-06 20:27

Hej Mads

Jeg har haft en kat til at hvæsse kløer på mit æbletræ, og din beskrivelse
lyder næsten som sådan noget.

mvh
Ole

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 19-06-06 08:38

Ole Pedersen wrote:

> Hej Mads
>
> Jeg har haft en kat til at hvæsse kløer på mit æbletræ, og din beskrivelse
> lyder næsten som sådan noget.

Uh. Jeg tror det skal have være en rimeligt stor kat?

Kan den virkeligt lave så dybe flænger? Højden passer faktisk egentlig meget
godt, men...

Jeg vil prøve at holde udkig - men, det er nu et stykke tid siden jeg sidst
har set en kat i vores have (de kan ikke lide vand...)

Mvh

Mads

A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is it such a bad thing?
A: Top-posting.

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 19-06-06 15:05

Mads Bondo Dydensborg wrote:

> [...]
> brede på det tykkeste sted, og omkring 4 mm dybe på det dybeste sted.
> Den korte er næsten lodret, de to længste snor sig en anelse omkring

Har træet været støttet af en pind under opvækst?
Det lyder lidt som om kronen er for stor/tung til stammen. Unge træer skal
have lov til at svaje i vinden. Det giver stammen styrke.

> Eller er der ingen grund til at bekymre sig?

Jeg ville bestemt bekymre mig. Om jeg var bekymret nok til at reducere
kronen netop nu, ville afhænge af hvor glad jeg var for træet.
Jeg ville også prøve at beskytte revnerne mod svamp med f.eks. podevoks
eller lign.

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 19-06-06 20:12

Carsten Finn Rasmussen wrote:

> Har træet været støttet af en pind under opvækst?
> Det lyder lidt som om kronen er for stor/tung til stammen. Unge træer skal
> have lov til at svaje i vinden. Det giver stammen styrke.

Det kan godt være at jeg har haft støttet det for længe. Ca. 1.5 år efter
plantning (efterår til forår i år).

Jeg synes træet er rimeligt velprop. - men det kan godt være at kronen er
ved at tage magten fra stammen.

Jeg har kigget på det med "katteøjne" - og må indrømme at det _kunne_ godt
ligne mærker efter kløer, "eller noget". Der er en lille skare på en gren
omkring revnerne, der også er lodret, men slet ikke så dybtgående. Desuden
et par mindre tilsvarende, men meget overfladiske skader.

> Jeg ville bestemt bekymre mig. Om jeg var bekymret nok til at reducere
> kronen netop nu, ville afhænge af hvor glad jeg var for træet.

Uh, jeg har ikke meget lyst til at beskære det lige nu. Det skyder virkeligt
fantastisk godt, er godt i balance, har rigtigt mange (hasselnød størrelse)
æbler osv. Men, jeg vil klart overveje det, hvis kronen ser ud til at tage
magten endnu mere.

> Jeg ville også prøve at beskytte revnerne mod svamp med f.eks. podevoks
> eller lign.

Det vil jeg helt klart gøre! Er det noget enhver planteskole ligger inde
med, eller?

Tusind tak for hjælpen,

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

"HELP, THE PRICE OF INFORMATION HAS FALLEN AND IT CAN'T GET UP"

- http://www.shirky.com/writings/information_price.html

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 20-06-06 14:59

> [...]
> på en gren omkring revnerne, der også er lodret, men slet ikke så
> dybtgående. Desuden et par mindre tilsvarende, men meget overfladiske

Citat:
[...]
Citat slut.
Sådan en kat ville jeg nødig møde en mørk aften ;)

> Det vil jeg helt klart gøre! Er det noget enhver planteskole ligger
> inde med, eller?

Se svaret fra Mads Lie. Jeg træder et skridt tilbage og giver plads for
ekspertisen :)

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-06-06 20:02

On Tue, 20 Jun 2006 15:59:23 +0200, "Carsten Finn Rasmussen"
<cfr@c.invalid> wrote:

>Se svaret fra Mads Lie. Jeg træder et skridt tilbage og giver plads for
>ekspertisen :)

Hovhov, nu bliver jeg jo helt forlegen

Det er ikke for at sige din metode er forkert og min rigtig - slet ikke.
Men planter har nu en forbavsende evne til at klare sig gennem mange
slemme ting - nogle gange skal man bare lade være med at bekymre sig alt
for meget.

Nogle gange går det så galt alligevel, men hva', så har man lært noget

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Krukker og tilbehør til haven: http://pottehaven.dk/

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 21-06-06 10:38

Mads Lie Jensen wrote:

> Hovhov, nu bliver jeg jo helt forlegen

Det skal du sgu' ikke blive. Det var dit gode argument med at svampesporerne
nok allerede var der, og ville blive lykkelige over at blive beskyttet mod
udtørring, der overbeviste mig.

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 20-06-06 21:41

Carsten Finn Rasmussen wrote:

skare == skade, iøvrigt.

> [...]
> lidt forskudt.
> Citat slut.
> Sådan en kat ville jeg nødig møde en mørk aften ;)

Jeg er også lidt skeptisk. Men, måske har revnerne udvidet sig?

Bare jeg kunne regne det ud. Det har ikke ændret sig de sidste par dage.

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

Those who have challenged the inequalities of global trade have pointed to
the fact that some of the world's richest nations once used tariff barriers
to devastating effect in building their economies. But the history of patent
protection suggests that that is not the only means by which the rich
nations have raised the drawbridge after entering the castle. When it suits
the rich countries to impose free trade, they do so. When it suits them to
impose protectionism, they argue that this is the only path to development.
But woe betide the poor nation which seeks to apply the lessons of the past.
- George Monbiot on Patent nonsense

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 21-06-06 10:46

Mads Bondo Dydensborg wrote:

> Jeg er også lidt skeptisk. Men, måske har revnerne udvidet sig?
>
> Bare jeg kunne regne det ud. Det har ikke ændret sig de sidste par
> dage.

Man _kan_ faktisk godt se om revnerne stammer fra mekanisk påvirkning eller
skyldes vinden.
Hvis det er vinden, vil man ofte kunne se 'trevler' på skrå der har fat i
begge sider af revnen. det er sjældent at stammen revner i et rent snit.

Det eneste fritlevende dyr i danmark der kunne lave de beskrevne skader og
som jeg lige kan komme i tanke om, er en grævling.
Om sådan en kunne finde på at kradse i et frugttræ, ved jeg ikke.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-06-06 20:24

On Mon, 19 Jun 2006 16:05:13 +0200, "Carsten Finn Rasmussen"
<cfr@c.invalid> wrote:

>Jeg ville også prøve at beskytte revnerne mod svamp med f.eks. podevoks
>eller lign.

Det vil næppe virke - muligvis endda tværtimod.
Svampesporerne er der med det samme - ved at smøre podevoks over får man
dem lukket inde hvor de sidder godt beskyttet.

Og dog, noget podevoks indeholder muligvis fungicid, det er jeg ikke
sikker på.

Podevoks bruges på podninger ikke for at holde svampe væk, men for at
hindre udtørring. Et æbletræ som er i god vækst og som får et par
rifter, det kan godt klare sig alligevel.

Ikke engang selv om jeg ligger inde med podevoks ville jeg besvære mig
med at smøre det på sådan en rift. Men nu er det jo ikke mit træ

Jeg kunne i øvrigt godt tænke mig at se et billede af de revner på det
æbletræ.

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 20-06-06 08:51

Mads Lie Jensen wrote:

> Det vil næppe virke - muligvis endda tværtimod.
> Svampesporerne er der med det samme - ved at smøre podevoks over får man
> dem lukket inde hvor de sidder godt beskyttet.

OK, det lyder jo ikke så godt.

> Jeg kunne i øvrigt godt tænke mig at se et billede af de revner på det
> æbletræ.

Jeg vil se om jeg kan få taget et par billeder og smidt på en webside. Jeg
ville da meget gerne have dine kommentarer til det.

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

You may not use the Software in connection with any site that disparages
Microsoft, MSN, MSNBC, Expedia, or their products or services, infringe any
intellectual property or other rights of these parties, violate any state,
federal or international law, or promote racism, hatred or pornography.
- Part of MS Frontpage 2002 EULA

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-06-06 20:04

On Tue, 20 Jun 2006 09:50:39 +0200, Mads Bondo Dydensborg
<madsdyd@challenge.dk> wrote:

>Jeg vil se om jeg kan få taget et par billeder og smidt på en webside. Jeg
>ville da meget gerne have dine kommentarer til det.

Jeg sidder med en fornemmelse af at jeg har set sådan nogle revner som
dit træ har - men jeg kan bare ikke komme på hvor det var og i hvilken
sammenhæng.

4 mm brede, det lyder jo lidt stort når man lige forestiller sig det,
men det er slet ikke sikkert det er - det kommer jo an på hvor der måles
fra, hvor tyk grenen er osv. - derfor vil jeg gerne se et billede.

Igen, de fleste planter har en forbavsende evne til at klare de værste
ting.

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 20-06-06 21:39

Mads Lie Jensen wrote:

> Jeg kunne i øvrigt godt tænke mig at se et billede af de revner på det
> æbletræ.

Jeg har lagt tre billeder (omkring 1 MB stykket) på
http://www.dydensborg.dk/have/billeder/IMG_5522.JPG
http://www.dydensborg.dk/have/billeder/IMG_5523.JPG
http://www.dydensborg.dk/have/billeder/IMG_5524.JPG

22 er den korte revne, hvor man måske godt kunne tro det var en kat...
23 er de to lange revner.
24 er et totalbillede af træet. Det er ca. 1.80 højt.

Jeg ser meget frem til dine kommentarer!

Mvh

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

It is a look [of indecision and fear] I know well - if he had been a
subordinate commander in battle I would have immediately relieved him of his
command.

General Sir Michael Rose, Former Commander of the UN Protection Force in
Bosnia, on Pres. Bushs 5 minutes lack of reaction to the attack on the World
Trade Center. 2004.07.01

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 21-06-06 11:03

Mads Bondo Dydensborg wrote:

> Jeg har lagt tre billeder (omkring 1 MB stykket) på
> [...]

Hej Mads B.
Efter at have set billederne (fine billeder forøvrigt) er jeg ikke et sekund
i tvivl om, at det er vinden der er årsagen. Revnerne er opstået lige præcis
der, hvor man kunne forvente at 'vridet' opstår når vinden de to høje
topskud.

Specielt billede --22 bekræfter dette. Revnen er på det glatte stykke af
stammen mellem nogle sidegrene. Ud for sidegrenene er åretegningen 'krøllet'
hvilket gør stammen stiv. På det glatte stykke er årerne parallelle, og det
er der den vil revne ved vrid.

'Synderen' er de to høje topskud. Hvordan/hvornår du beskærer dem vil jeg
overlade til de kyndige.

Måske behøver du ikke at beskære. Det ser ud til at træet er godt i gang med
at reparere på skaderne. :)

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 21-06-06 11:37

Carsten Finn Rasmussen wrote:

> Hej Mads B.

Hej Carsten F.

> [...]
> sekund i tvivl om, at det er vinden der er årsagen. Revnerne er opstået
> lige præcis der, hvor man kunne forvente at 'vridet' opstår når vinden de

OK - jeg bliver mere og mere overbevist. Mads L.s kommentar kunne nu være
ret god.

> [...]
> overlade til de kyndige.
>
> Måske behøver du ikke at beskære. Det ser ud til at træet er godt i gang

Jeg vil simpelthen så nødigt beskære - men, hvis det er nødvendigt, så er
det nødvendigt. Træet vokser _kanon_ godt - men måske ikke nok i
stammen

Mon man kunne sætte en "skinne" på, eller noget, der kunne forhindre træet i
at flække? Samtidig med at det tillader tilstrækkelig bøj til at fremme
væksten?

Jeg skal vist til at holde øje med om der kommer blæst... ;-/

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

There are many gods which Christians reject. I just believe in one less god
then they do. The reasons that you might give for your atheism toward the
Roman gods are likely the same reasons I would give for not believing in
Jesus.
- Dan Barker

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 21-06-06 12:01

Mads Bondo Dydensborg wrote:
> Carsten Finn Rasmussen wrote:
>

> Hej Carsten F.

> OK - jeg bliver mere og mere overbevist. Mads L.s kommentar kunne nu
> være ret god.

Jeg har dyb respekt for Mads L's indlæg her i gruppen. Han giver masser af
gode råd her i gruppen, og er god til at fortælle når han er ude i
'gætterier'. Tak til Mads, og lad nu være med at rødme ;)

> Jeg vil simpelthen så nødigt beskære - men, hvis det er nødvendigt,
> så er det nødvendigt. Træet vokser _kanon_ godt - men måske ikke nok i
> stammen

Som sagt synes jeg at billederne viser at træet er godt i gang med at
forsvare sig. Der er allerede anlæg til 'sårkanter' omkring revnerne, så
træet er selv i gang med at lukke såret. Hvis træet selv er i stand til at
lukke såret, vil arvævet være med til at gøre stammen stærkere.

Jeg ville ikke støtte træet permanent. Det forlænger jo kun 'pinen' og løser
ikke problemet. Jeg ville måske forberede noget støtte jeg kunne etablere
når de lover 'stiv kuling fra vest'. :)

> Jeg skal vist til at holde øje med om der kommer blæst... ;-/

Ja, endnu en opgave udover at sikre at plasticmøblerne forbliver i haven :)

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-06-06 17:51

On Wed, 21 Jun 2006 12:36:45 +0200, Mads Bondo Dydensborg
<madsdyd@challenge.dk> wrote:

>OK - jeg bliver mere og mere overbevist. Mads L.s kommentar kunne nu være
>ret god.

For mig selv ville jeg bare tænke: "Nåe, er det ikke mere?"

Det var ikke noget jeg selv ville skænke mange tanker. (Men jeg har
ærlig talt også ting nok at tænke på ......)

Mit gæt på hvad sådan et sår skyldes ville være at noget har ramt træet
- altså, en mekanisk skade. Det ligner i øvrigt de revner et
paradisæbletræ hjemme hos mine forældre fik, dengang jeg brugte et par
skruetvinger og en tyk pæl til at rette stammen op med. Jeg tror faktisk
at stammen på det træ, som dengang var ca. som dit, flækkede hele vejen
igennem, fordi jeg rettede de tlidt for meget op.
Træet groede bare videre, uden problemer.

>Jeg vil simpelthen så nødigt beskære - men, hvis det er nødvendigt, så er
>det nødvendigt. Træet vokser _kanon_ godt - men måske ikke nok i
>stammen

Hvis det virkelig er vind som har skadet det, så _kan_ det være en god
ide at beskære toppen. Men du kan også bare se tiden lidt an, om skaden
bliver værre. Hvis ikke den gør, så er der ingen grund til bekymring.

Træet ser jo ud til at have det rigtig godt. De to længste toppe kunne
dog nemt beskæres så træet bliver pænere og lavere.

>Mon man kunne sætte en "skinne" på, eller noget, der kunne forhindre træet i
>at flække? Samtidig med at det tillader tilstrækkelig bøj til at fremme
>væksten?

Lad være med det - det ender med at blive noget rod.Og det vil jo kun
fjerne symptomerne. Vinden vil stadig være der når skinnen kommer af
igen.

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 21-06-06 19:36

Mads Lie Jensen wrote:

> For mig selv ville jeg bare tænke: "Nåe, er det ikke mere?"

Hehe.

> Det var ikke noget jeg selv ville skænke mange tanker. (Men jeg har
> ærlig talt også ting nok at tænke på ......)

Jaeh, jeg vælter mig nu heller ikke i fritid selv. Men, det er (som det
måske fremgår af billederne) et nybyggerområde, og jeg har plantet en række
træer, som jeg meget gerne ser vokser pænt og giver noget "fylde" i haven.

> Hvis det virkelig er vind som har skadet det, så _kan_ det være en god
> ide at beskære toppen. Men du kan også bare se tiden lidt an, om skaden
> bliver værre. Hvis ikke den gør, så er der ingen grund til bekymring.

Jeg tror jeg vil se tiden an.

> Træet ser jo ud til at have det rigtig godt.

Det er jeg glad for at du siger. Det er også mit indtryk.

> De to længste toppe kunne
> dog nemt beskæres så træet bliver pænere og lavere.

Jeg er klar over at det vokser lidt "skævt". Jeg beskar det faktisk kun
meget let i vinter, fordi jeg dels ikke har så meget erfaring med
beskæring, dels fordi det så mere harmonisk ud, uden løv (og de mange
skud). (Jeg har iøvrigt beskåret nogle andre træer meget kraftigt, og de
har det _også_ rigtigt godt. Så, jeg er mindre nervøs nu, end for 6 måneder
siden. Jeg har aldrig haft have før, boet i lejlighed hele mit liv, så jeg
skal lære meget...)

> Lad være med det - det ender med at blive noget rod.Og det vil jo kun
> fjerne symptomerne. Vinden vil stadig være der når skinnen kommer af
> igen.

Jeg lader være.

Jeg holder øje. Træet vokser, så vidt jeg kan vurdere, rigtigt godt. Så, jeg
vil satse på at revnerne lukker. Hvis det ikke går hurtigt nok, vil jeg
skære de to toppe af.

Jeg takker meget for alles hjælp! Det er virkeligt en fornøjelse at få sådan
en samling gode råd.

Mange tak,

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

I find the whole business of religion profoundly interesting. But it
does mystify me that otherwise intelligent people take it seriously.
- Douglas Adams

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-06-06 21:29

On Wed, 21 Jun 2006 20:35:46 +0200, Mads Bondo Dydensborg
<madsdyd@challenge.dk> wrote:

>Hehe.

Jeg er efterhånden kommet frem til at det er en ret god indstilling at
have når man har en have. Hvis jeg ville, kunne jeg på 5 minutter finde
både lus, svampeangreb og andre "slemme" ting. Men det gider jeg ikke
spilde tiden på. I stedet for at bekymre mig om de - få - ting som der
er noget galt med, så vil jeg da hellere glæde mig over de mange ting
som er flotte. For 14 dage siden den herligt duftende, blomstrende
hvidtjørn, for en uge siden guldregnen som summede som en hel jetjager
af bier, lige nu dronningebusken som bliver flottere og flottere for
hver dag der går. I næste uge hylden der blomstrer.

Osv.

> [...]
>træer, som jeg meget gerne ser vokser pænt og giver noget "fylde" i haven.

Ja, jeg kunne godt se på billederne at der var lidt tomt i nabolaget -
ingen store træer.

> [...]
>har det _også_ rigtigt godt. Så, jeg er mindre nervøs nu, end for 6 måneder

Iflg. en professor i frugtavl bør man som privathaveejer ikke beskære
sine frugttræer de første ti års tid. Medmindre de sidder i vejen.

På dit træ skal der laves to snit for at få noget af højden af træet.
Det er det hele.

Det med at træet skal de harmonisk ud når man er færdig med at beskære,
det er det vigtigste. Det er ikke nogen kunst at beskære. Nærmere et
håndværk, som alle kan lære.

>siden. Jeg har aldrig haft have før, boet i lejlighed hele mit liv, så jeg
>skal lære meget...)

Du lader til at have godt styr på det, trods en opvækst langt væk fra
haven

At prøve sig frem og have lidt fornemmelse for hvad der sker hvis man
går sådan og sådan, så kommer man langt. Jeg har lært en uhyggelig masse
på den måde.

>Jeg takker meget for alles hjælp! Det er virkeligt en fornøjelse at få sådan
>en samling gode råd.
>
>Mange tak,

Velbekomme.

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 22-06-06 07:36

Mads Lie Jensen wrote:

> Jeg er efterhånden kommet frem til at det er en ret god indstilling at
> have når man har en have.

Jeg forstår fuldkommen hvad du siger. Jeg er lidt "presset" - min kone ville
have et "brugt" hus med en gammel have, jeg ville have et nyt... Så jeg
kæmper bravt for den der have.

> Ja, jeg kunne godt se på billederne at der var lidt tomt i nabolaget -
> ingen store træer.

Folk betaler tilsyneladende 500 kr pr. m² for at få en græsplæne de kan slå.
Ofte.

> Iflg. en professor i frugtavl bør man som privathaveejer ikke beskære
> sine frugttræer de første ti års tid. Medmindre de sidder i vejen.

Hmm. Jeg har købt en 4-5 havebøger, herunder Politikens om beskæring. Den
har jeg læst meget i, og fulgt, og jeg synes faktisk resultatet er rigtigt
godt. I forhold til mine naboer, der over en bred kam ikke har beskåret,
ser mine træer altså _rigtigt_ godt ud. (Hvis jeg selv skal sige det).

Det overrasker mig lidt at man ikke skulle beskære.

> På dit træ skal der laves to snit for at få noget af højden af træet.
> Det er det hele.

Hvor langt nede ville du snitte? Ville du snitte lavere end kronens øvrige
højde for at få nye skud i "bredden", eller i højde med de øvrige kroner?

Og, ville du snitte nu, eller vente til vinter? Det kan jo være fanden tager
ved de øvrige skud...

> Det med at træet skal de harmonisk ud når man er færdig med at beskære,
> det er det vigtigste. Det er ikke nogen kunst at beskære. Nærmere et
> håndværk, som alle kan lære.

Det tror jeg gerne, men det tog nok ca 25 minutter før jeg var klar til det
første klip.... til sidst gik det noget hurtigere....

> Du lader til at have godt styr på det, trods en opvækst langt væk fra
> haven

Takker meget - jeg har læst bøger og spurgt og spurgt, til jeg var helt grøn
i hovedet.

Jeg lærer noget om haven næsten hele tiden. Det er faktisk ret sjovt.

Mvh

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

The low quality of [MP3] files should prevent this format from threatening
control of our intellectual property. Why would anyone listen to a sub-CD
quality song when they can easily buy the CD at the local Tower Records?
- RIAA head, Hillary Rosen, March 1997

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-06-06 16:12

On Thu, 22 Jun 2006 08:36:02 +0200, Mads Bondo Dydensborg
<madsdyd@challenge.dk> wrote:

>Jeg forstår fuldkommen hvad du siger. Jeg er lidt "presset" - min kone ville
>have et "brugt" hus med en gammel have, jeg ville have et nyt... Så jeg
>kæmper bravt for den der have.

Jeg har fået en "brugt" have. Eller, der er ikke sådan rigtig hvad jeg
kalder have. Der er nogle blomstrende buske og andet, men ikke rigtig
nogen sammenhæng. På sin vis er det nemmere med en helt ny have, for der
behøver man ikke tage hensyn til en masse ting der står der i forvejen.
Jeg skal hele tiden lige stoppe op og kigge på buske og træer for at se
om det er værd at gemme, om det kan blive til noget i en ny sammenhæng,
eler om det bare skla væk.

Her er jeg så heldig at have haft med haver at gøre i mange år, så jeg
kan ret hurtigt kigge rundt og bedømme hvad der skal blive og hvad der
sakl væk. Og hvordan det færdige resultat vil blive, samt omtrent hvor
meget arbejde der er i det.

>Folk betaler tilsyneladende 500 kr pr. m² for at få en græsplæne de kan slå.
>Ofte.

Hver sin last

> [...]
>ser mine træer altså _rigtigt_ godt ud. (Hvis jeg selv skal sige det).
>
>Det overrasker mig lidt at man ikke skulle beskære.

Tjaa... nogle gange skal man ikke blande sig i naturens gang.
Jeg kan da heller ikke selv lade være med at kigge på især frugttræer
for at se om man kunne gøre det pænere ved lige at tage en enkelt gren
væk.

Og efter at have set en hel del varmemesterbeskæringer gennem tiden, så
er det måske godt nok at fortælle at det er bedst at lade være.

>Hvor langt nede ville du snitte? Ville du snitte lavere end kronens øvrige
>højde for at få nye skud i "bredden", eller i højde med de øvrige kroner?

Jeg ville tage dem lige under toppen af resten af kronen. Så vil de nye
grene som kommer være i toppen af kronen. Mens træet vil få en rimelig
flot rund facon.

>Og, ville du snitte nu, eller vente til vinter? Det kan jo være fanden tager
>ved de øvrige skud...

Jeg ville nok gøre det nu.
Jeg kan godt li' at gå og beskære om sommeren, når man lige ser noget
som trænger, eller sidder i vejen. Og man alligevel har sin saks i
lommen. (Og det har man jo når man går i haven