Fjernbetjent afbryder!
Fra : Kim \(Bandit600\)

Dato : 16-06-06 23:01

Hej!

Er der nogen her der kender lidt til fjern betjent afbryder til
motorkøretøjer! Jeg har set flere alarmer med fjernbetjent
start at motorer, så tænkte om det omvendte ikke er muligt!

Det er tiltænkt til brug af atvér og gocarts med handicappede/
udviklings hæmmede personer, der ikke altid lige er sådan at
få hold på! Det sker af og til de mister kontrollen over køretøjet
og klamrer sig til rattet,med pedalen i bund, og først stoppper
når de er kørt ind i noget! så der ville være en god ide med en
afbryder!

Jeg ved godt det er lidt off topic, men det skulle undre mig, om
der ikke er en eller to der, ved lidt om emnet! Kommunen har
ikke formået at finde en løsning endnu, selv efter en ulykke!

kim..

Fra : Kim \(Bandit600\)

Dato : 16-06-06 23:08

Jeg er blevet anbefalet en killswitch til en model rc bil, men
ved ikke, synes måske fjernbetjeningen virker lidt for
avanceret til dette, tænkte mere på en simpel on og off
fjernbetjening ala´den man bruger til centrallåse på biler!

kim..

Fra : Steen Gruby

Dato : 16-06-06 23:24

On Sat, 17 Jun 2006 00:07:47 +0200, "Kim \(Bandit600\)"
<lundgaard@skjern-net.dk> wrote:

Hej Kim.

> [...]
>avanceret til dette, tænkte mere på en simpel on og off
>fjernbetjening ala´den man bruger til centrallåse på biler!

Bilens fjernbetjening ser ved første øjekast ud til at kunne bruges,
men ved nærmere eftertanke kan du glemme den.
Det er meget simpel elektronik der er anvendt i sender og modtager.
Derfor er den ikke særlig sikker og vil let forstyrres af anden
kommunikation.
Desuden er rækkevidden meget begrænset.

Ideen med en fjernstyring a'la' modelfly eller bil er betydelig mere
sikker, og rækkevidden er i orden.
Jeg vil tro at du let kan tilpasse et sådant udstyr til formålet.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : BJ

Dato : 16-06-06 23:27

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ideen med en fjernstyring a'la' modelfly eller bil er betydelig mere
> sikker, og rækkevidden er i orden.
> Jeg vil tro at du let kan tilpasse et sådant udstyr til formålet.

Så lang tid du/I holder jer til 27Mhz. så ingen alarm.

Alt andet i dette segment er Verboten.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Steen Gruby

Dato : 16-06-06 23:31

On Sat, 17 Jun 2006 00:27:09 +0200, "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk>
wrote:

Hej.

>Så lang tid du/I holder jer til 27Mhz. så ingen alarm.
>
>Alt andet i dette segment er Verboten.

Nix - det er ikke sandt.
Hold jer milevidt fra 27 MHz - Der er for mange forstyrrelser.
Der ligger et fjernstyringssegment i 35-40 MHz hvor det er helt legalt
at anvende fjernstyring.
De fleste moderne anlæg ligger der.
Snak med en forhandler af modelfly om det.
Det ved de alt om.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : BJ

Dato : 16-06-06 23:36

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse

KLIP

> Der ligger et fjernstyringssegment i 35-40 MHz hvor det er helt legalt
> at anvende fjernstyring.

Disse må kun til formålet og ikke alt andet mærkværdigt.

> De fleste moderne anlæg ligger der.
> Snak med en forhandler af modelfly om det.

Han er syg i roen, hvis han anbefaler/sælger udstyr til andet formål.

> Det ved de alt om.

Heldigvis de professionelle.

PS: Folk er sku ikke rigtig kloge. Jeg spærrer lige min MC...ups der faldt
en 25 kg tung flyvemaskine ned i skallen på min kone og barn....

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Steen Gruby

Dato : 16-06-06 23:43

On Sat, 17 Jun 2006 00:36:10 +0200, "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk>
wrote:

Hej.

>Disse må kun til formålet og ikke alt andet mærkværdigt.

Det står der ikke noget om i tilladelserne til det udstyr.
At modelflyvefolket så mener de har exclusiv ret til at benytte det er
en anden sag.

>Han er syg i roen, hvis han anbefaler/sælger udstyr til andet formål.

Stadig: Der står ingen steder at udstyret kun må benyttes til fly.
Det må også benyttes til fjernstyrede biler og anden fjernstyring.

>Heldigvis de professionelle.
>
>PS: Folk er sku ikke rigtig kloge. Jeg spærrer lige min MC...ups der faldt
>en 25 kg tung flyvemaskine ned i skallen på min kone og barn....

Modelflyverne har ikke eneret - sorry.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : BJ

Dato : 16-06-06 23:45

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det står der ikke noget om i tilladelserne til det udstyr.

Jow.

> At modelflyvefolket så mener de har exclusiv ret til at benytte det er
> en anden sag.

De har eksklusivret til 35Mhz og skal de 40Mhz med blier og både.

> Modelflyverne har ikke eneret - sorry.

Hold nu op mand.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Steen Gruby

Dato : 16-06-06 23:56

On Sat, 17 Jun 2006 00:45:22 +0200, "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk>
wrote:

Hej.

>Hold nu op mand.

Inden du slår mig ihjel så læs lige denne.

http://www.itst.dk/image.asp?page=image&objno=107050591

Flyverne har 35.000 - 35.200 eksklusivt.
Resten er frit.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : BJ

Dato : 16-06-06 23:59

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse

Læs heller her:

http://www.rc-unionen.dk/luftfartsloven.htm

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Steen Gruby

Dato : 17-06-06 00:06

On Sat, 17 Jun 2006 00:59:01 +0200, "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk>
wrote:

Hej.

>Læs heller her:

Gerne.

>http://www.rc-unionen.dk/luftfartsloven.htm

Den link jeg gav dig henviser netop til den lov der omtales i punkt
5.1
Den lov sikrer kun området fra 35.000 til 35.200 MHz for fly.
resten af området omkring 25 og 40 MHz er til fri afbenyttelse mht.
fjernstyring.
Så den med at slukke et træningskøretøj med et fjernstyringsanlæg går
altså fint så længe det er udenfor 35.000 - 35.200 MHz.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : BJ

Dato : 17-06-06 00:09

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse

KLIP

> Den lov sikrer kun området fra 35.000 til 35.200 MHz for fly.

Ja, og du kan ikke købe noget hos en hobbyhandler, der går uden for dette
område.

> Så den med at slukke et træningskøretøj med et fjernstyringsanlæg går
> altså fint så længe det er udenfor 35.000 - 35.200 MHz.

Laver du konstruktive ændringer i anlæg beregnet til modelfly, overtræder du
loven og gør dig hermed strafbar og ansvarshavende.

Det kan straffes med bøde eller fængsel.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Steen Gruby

Dato : 17-06-06 00:17

On Sat, 17 Jun 2006 01:09:10 +0200, "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk>
wrote:

Hej.

>Ja, og du kan ikke købe noget hos en hobbyhandler, der går uden for dette
>område.

Jo da.
De anlæg fås sørme til både biler og både som jeg skrev i mit første
indlæg, og de ligger i samme frekvensområde.
Dog ikke i det smalle eksklusivområde der er for fly.

>Laver du konstruktive ændringer i anlæg beregnet til modelfly, overtræder du
>loven og gør dig hermed strafbar og ansvarshavende.

De anlæg der forhandles kan flyttes i frekvens - helt legalt - no
problem så længe godkendelsen ikke maltrakteres.

>Det kan straffes med bøde eller fængsel.

Jeg "tror" nok jeg kender loven på det punkt..
Licenceret radioamatør siden 1967 og underlagt ITST's skiftende
lovgivning.

MEN - Så længe det udstyr der anskaffes er købt som det er, med CE
mærke, og beregnet til ikke modelfly formål er det helt legalt.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : BJ

Dato : 17-06-06 00:21

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg "tror" nok jeg kender loven på det punkt..
> Licenceret radioamatør siden 1967 og underlagt ITST's skiftende
> lovgivning.

Så undrer dine anbefalinger mig da endnu mere, når man betænker evt. risiko
for splat og diverse resonansbølger.

Køb dog noget T. Hansen skrammel og hold op med at anbefale
fjernstyringsanlæg dedikeret til modelfly.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Steen Gruby

Dato : 17-06-06 00:29

On Sat, 17 Jun 2006 01:21:05 +0200, "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk>
wrote:

Hej.

>Køb dog noget T. Hansen skrammel og hold op med at anbefale
>fjernstyringsanlæg dedikeret til modelfly.

Læs venligst hvad jeg skrev om fjernstyringsanlæg til fly/biler og
både og om at lade sig råde af en forhandler.
Jeg har ikke skrevet noget om brug af anlæg der er dedikeret til fly.
Jeg har skrevet om at benytte samme frekvensområde - Ikke de samme
frekvenser.
Jeg har også skrevet at fly ikke har ejerskab af hele
fjernstyringsbåndet, kun et lille segment.
Der er rigelig plads til alle uden at skulle anvende det du selv
betegner som "THansen skrammel"..

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : BJ

Dato : 17-06-06 00:32

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse

KLIP

> Der er rigelig plads til alle uden at skulle anvende det du selv
> betegner som "THansen skrammel"..

Når bare du afholder dig fra at bruge det dedikerede område til modelfly, er
jeg fuldstændig bedøvende med, hvad du gør, når du samtid vedkender dig dit
ansvar og tilhørende sanktionsmuligheder.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Kim \(Bandit600\)

Dato : 17-06-06 00:15

hahaha.. man kan da heller ikke vende ryggen til i to minutter!

Hvad med et Thansen centrallåse system, hvor fjernbetjeningen
udløser et on/off relæ, istedet for elmotorene på en tændingsledning??

Kunne det virke! Jeg vil tro rækkevidden er max 100 meter!

Der er ingen batteri på de køretøjer, med det kan vel monteres!

kim..

Fra : Steen Gruby

Dato : 17-06-06 00:23

On Sat, 17 Jun 2006 01:14:58 +0200, "Kim \(Bandit600\)"
> [...]

>udløser et on/off relæ, istedet for elmotorene på en tændingsledning??
>
>Kunne det virke! Jeg vil tro rækkevidden er max 100 meter!

Hvis du kan klare dig med under 100 meter går det nok.
Min erfaring er dog at de er for usikre, og når du vil bruge det som
en form for sikkerhed ville jeg vælge en mere sikker løsning.
Der findes mange typer fjernstyringsanlæg i 35 og 40 MHz området der
ikke lige træder BJ over ligtornene, så jeg ville fortsætte i den
retning.

>Der er ingen batteri på de køretøjer, med det kan vel monteres!

Modtageren bruger ikke megen strøm, så der er ikke tale om det store
batteri.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Steen Gruby

Dato : 17-06-06 00:45

> [...]

>Hvad med et Thansen centrallåse system, hvor fjernbetjeningen
>udløser et on/off relæ, istedet for elmotorene på en tændingsledning??

Jeg har sendt dig en mail med kontakt til et firma der forhandler
sådan noget udstyr til dit formål.
Prøv at snakke med dem (Hils fra mig).

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Kim \(Bandit600\)

Dato : 17-06-06 01:25

"Steen Gruby"

> Jeg har sendt dig en mail med kontakt til et firma der forhandler
> sådan noget udstyr til dit formål.
> Prøv at snakke med dem (Hils fra mig).

Siger tak! Men kan du ikke lige sende den igen! Min nyhedsmailaddresse
kunne ikke tage indgående mails, har lige rettet den!

mvh kim..

Fra : Steen Gruby

Dato : 17-06-06 14:20

On Sat, 17 Jun 2006 02:25:10 +0200, "Kim \(Bandit600\)"
<kim.lundgaard@skjern-net.dk> wrote:

Hej Kim..

>Siger tak! Men kan du ikke lige sende den igen! Min nyhedsmailaddresse
>kunne ikke tage indgående mails, har lige rettet den!

Done.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Anders Majland

Dato : 19-06-06 09:45

> Hold jer milevidt fra 27 MHz - Der er for mange forstyrrelser.
> Der ligger et fjernstyringssegment i 35-40 MHz hvor det er helt legalt
> at anvende fjernstyring.

Om det er i 27 eller 40mhz er mindre vigtigt (bare det er en af de tilladte
frekvenser til formålet) - Men en sender og så en modtager i hvert køretøj
på samme kanal, og man kan "lukke festen" for alle på en gang. Hvis det er
for at forhindre ulykker er det vel vigtigt at man ikke kan blive i tvivl om
hvilket køretøj man vil standse ...

En modtager, en "relæservo" og et batteri i hver køretøj og laves det lidt
smart vender man relæet så det slukker ved manglende signal fra senderen...

/A

Fra : Bo Christensen

Dato : 17-06-06 10:06

> Er der nogen her der kender lidt til fjern betjent afbryder til
> motorkøretøjer! Jeg har set flere alarmer med fjernbetjent
> start at motorer, så tænkte om det omvendte ikke er muligt!
hej,
bilerne i kravlegården på køreteknisk anlæg (har set det i odense)
har hvad du mangler, således at den lille nissan micra de bruger ikke
smadres, om det er unge uden kontrol eller bedstemor de vil stoppe ved
jeg ikke, men de må virke til dit formål.