Blinklys som styrender?
Fra : Anders

Dato : 16-06-06 13:40

Hej ng.

Hvordan monteres disse? altså blinklys til at sætte i enderne af styret?
Skal der bores huller for at trække ledninger? Og i så fald, svækker det
ikke styret?

Vh Anders

Fra : Palle

Dato : 19-06-06 13:02

Anders skrev:

> [...]
>
> Hvordan monteres disse? altså blinklys til at sætte i enderne af styret?
> Skal der bores huller for at trække ledninger? Og i så fald, svækker det

Du trækker ledningerne inde i styret.

Mange alm. styr har et hul på undersiden mellem
fastgørelsesklammerne. Ellers kan du bare bore et, det svækker ikke
styret, da det sidder mellem klammerne.

Vh,

Fra : Claus Rittig

Dato : 19-06-06 16:49

"Palle" <p.clausen@pc.dk> skrev i en meddelelse

>Mange alm. styr har et hul på undersiden mellem
>fastgørelsesklammerne. Ellers kan du bare bore et, det svækker ikke
>styret, da det sidder mellem klammerne.

Joh, selvfølgelig svækker det styret!
Spørgsmålet er bare om det betyder noget i praksis. Hvor stærkt er styret i
forvejen? Hvad slags belastninger skal det holde til?
Jeg har kørt med dem på min ene off-roader med alu styr af den
konventionelle slags (Renthal), og det holdt til utrolig mange tæsk. Om jeg
ville gøre det med et stål-styr på en off-roader? Næh, det ville jeg nok
ikke. Og jeg ville SLET ikke gøre det med mit Answer/ProTaper alu styr uden
tværpind, der er det vist ikke klogt at svække den type styr.

Rittig

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-06 17:01

Palle skrev i meddelelsen
<1150718548.422962.169690@i40g2000cwc.googlegroups.com>...

>Ellers kan du bare bore et, det svækker ikke
>styret, da det sidder mellem klammerne.

Ahemm, klammerne er på en del cykler ophængt i gummibøsninger, og derfor
afstiver de intet. Og hullet er faktisk lige i det absolut kritiske punkt
for styret. :-/

Måske en del smartere at bore ud for kontaktsættet med blinklyskontakten,
nem adgang til ledningerne, og hvor belastningen på styret er minimal.

Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Palle

Dato : 20-06-06 10:13

Claus Rittig skrev:

> [...]
> ikke. Og jeg ville SLET ikke gøre det med mit Answer/ProTaper alu styr uden
> tværpind, der er det vist ikke klogt at svække den type styr.

Nu skal han jo ikke bore et 10mm hul....

Eftersom hullet er standard på mange stål-styr, så kan jeg ikke se
det er noget problem overhovedet.

Jeg går ikke ud fra det er på en off-roader, da det nok ikke vil
være smart med blinklys i styrenderne..

Fra : Claus Rittig

Dato : 20-06-06 16:42

>Eftersom hullet er standard på mange stål-styr, så kan jeg ikke se
>det er noget problem overhovedet.

Når hullet er der fra starten, er det nok på styr der er dimensioneret til
det.

>Jeg går ikke ud fra det er på en off-roader, da det nok ikke vil
>være smart med blinklys i styrenderne..

Jeg tror du har ret - og på en gadecykel ville jeg ikke have nogen skrupler.

Men hvorfor er det ikke smart med blinklys i styrenderne på en off-roader?
Det har jeg da kørt med i flere år. Min model var i alu og meget, meget
solide, så de har sparet mig for mange ødelagte gummihåndtag ved styrt!

Når de røg af, var det to ting: De gjorde cyklen lidt bred, så jeg havde
jævnligt problemer med tætstående træer. Og de kræver jo at enden af
gummihåndtagene skæres af, så der ved styrt kan komme vand/mudder/sand ind i
gasrullen - og det er noget lort.

Nåja, og så ville jeg have barkbusters på, og der var ikke plads til det
hele

Rittig

Fra : Palle

Dato : 21-06-06 08:09

Orla Pedersen skrev:

> [...]
>
> Måske en del smartere at bore ud for kontaktsættet med blinklyskontakten,
> nem adgang til ledningerne, og hvor belastningen på styret er minimal.

Kan kun sige at jeg har 4 stål-styr liggende. De 3 har som standard et
hul nedenunder i midten. De er ikke lavet af tykkere gods end andre
standard stål-styr. De 2 af dem har også huller ca. 15 cm. inde fra
hver styrende (så man kan køre kabler inde i styret).

Vi snakker altså om et hul på max. 3-4 mm.

Selvf. er der - hvis man laver en brudtest - tale om en svækkelse, men
jeg kan ikke forestille mig man overhovedet på nogen måde kan komme i
nærheden af brudpunktet, når det sidder monteret på en MC...

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-06 17:24

Palle skrev i meddelelsen
<1150873752.048694.198030@u72g2000cwu.googlegroups.com>...

>Selvf. er der - hvis man laver en brudtest - tale om en svækkelse, men
>jeg kan ikke forestille mig man overhovedet på nogen måde kan komme i
>nærheden af brudpunktet, når det sidder monteret på en MC...

Joe, det kan man nu godt komme ud for. En kammerat trak med sin
"øllehunner", og kom ud af balance, men gav ikke bare sådan op, med det
resultat at styret foldede sammen lige op ad klampen.

Fra : Palle

Dato : 21-06-06 08:16

Claus Rittig skrev:

> [...]
> Det har jeg da kørt med i flere år. Min model var i alu og meget, meget
> solide, så de har sparet mig for mange ødelagte gummihåndtag ved styrt!

OK, har ikke forstand på off-road, så jeg kunne ikke umiddelbart se
ideen i i det hele taget at have blinklys på en off-roader

På min retro-MC er der blinklys i styrenderne, men de er af rent
plastik, ala 50's style... De ville ihvertfald ikke holde land tid på
en off-roader...

Fra : Palle

Dato : 22-06-06 10:27

Orla Pedersen skrev:

> [...]
> "øllehunner", og kom ud af balance, men gav ikke bare sådan op, med det
> resultat at styret foldede sammen lige op ad klampen.

Lyder mere sandsynligt at det knækker der, da der jo er anlæg mod en
skarp/hård kant (klammen). Svarer lidt til at presse et jernrør mod
f.eks. en bordkant. Det vil altid bukke hvor det har anlæg mod
bordkanten.