Q:prøveplader-tyskland
Fra : lasse

Dato : 16-06-06 12:14

hej alle
er der nogen som ved eller har prøvet om man evt kan købe en mc i tyskland
og så sætte dansk prøveplade på til at køre hjem på er det lovligt
eller hvordan gør man evt det???????

på forhånd tak

Fra : MKS - 74

Dato : 16-06-06 12:23

On Fri, 16 Jun 2006 13:13:43 +0200, "lasse" <plkke2004@yahoo.dk>
wrote:

>hej alle
>er der nogen som ved eller har prøvet om man evt kan købe en mc i tyskland
>og så sætte dansk prøveplade på til at køre hjem på er det lovligt
>eller hvordan gør man evt det???????

Det er ikke lovligt, i D. skal der benyttes tysk prøveskilt og i DK
dansk prøveskilt. Valgmulighederne er at købe en tysk ind.reg. MC (med
tysk plade) og så køre til D-DK-grænsen på den, fra grænsen og hjem
skal der benyttes et dansk prøveskilt. I DK kan man herefter afmelde
cyklen i D. på motorkontoret. Alternativt kan man købe en tysk afmeldt
MC og transportere den hjem på trailer, i kassevogn eller lign.
Endelig er der også muligheden med tysk prøveskilt og do dansk fra
grænsen, men det er logistisk besværligt og relativt dyrt.

--
-Michael
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-06 12:21

"lasse" <plkke2004@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> hej alle
> er der nogen som ved eller har prøvet om man evt kan købe en mc i tyskland
> og så sætte dansk prøveplade på til at køre hjem på er det lovligt
> eller hvordan gør man evt det???????

Hejsa,

Du lejer en midlertidig prøveplade i tyskland, som du må køre med dernede.
Ham du køber cyklen af vil formodentlig vide hvor man lejer den. Når du så
når Padborg på den tyske plade, så går du ind til grænsepolitiet og køber et
"klistermærke" der udgør det for den danske prøveplade. (de har døgnåbent i
Padborg Grænsepoliti).

Vh. Per

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-06 12:53

> hej alle
> er der nogen som ved eller har prøvet om man evt kan købe en mc i tyskland
> og så sætte dansk prøveplade på til at køre hjem på

Ja det kan du godt gøre, men hvis de satans Polizei holder lige ved grænsen
i en anonym bmw, på en kold aften, så koster det 500Euro i bøde..

Mvh
Morten

Fra : MKS - 74

Dato : 16-06-06 13:11

On Fri, 16 Jun 2006 13:52:49 +0200, "Juel" <xSnAbElAstarchild.dk>
wrote:

>Ja det kan du godt gøre, men hvis de satans Polizei holder lige ved grænsen
>i en anonym bmw, på en kold aften, så koster det 500Euro i bøde..

Så kan man næsten ligeså godt sætte en tilfældig DK-plade på og køre
hjem (hvilket nogle gør og det er _rigtig_ usmart). Man _kan_
naturligvis gøre meget, men bør nok overveje de mulige konsekvenser af
de handlinger man måtte foretage, en bøde er en relativ lille ting i
sammenligning med de potentielle forsikringskomplikationer en sådan
handling evt. ville kunne udløse.

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-06 13:14

> Så kan man næsten ligeså godt sætte en tilfældig DK-plade på og køre
> hjem

Ja det virker noget bedre, der suser strømerbilerne bare forbi en, både .de
og .dk, men skal man være på den sikre side, skal det være plader fra samme
model, ikke så snedigt at strømerne slår ens plader op, og der står golf i
systemet, og man er på vej hjem i sin nye bimmer cabriolet..

Mvh
Morten

Fra : MKS - 74

Dato : 16-06-06 13:19

On Fri, 16 Jun 2006 14:14:22 +0200, "Juel" <xSnAbElAstarchild.dk>
wrote:

> [...]
>model, ikke så snedigt at strømerne slår ens plader op, og der står golf i
>systemet, og man er på vej hjem i sin nye bimmer cabriolet..

Nej - men nu er man nok heller ikke blandt de skarpeste knive i
skuffen, hvis man overhovedet overvejer den slags tåbeligheder vel
Morten .

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-06 13:24

> Nej - men nu er man nok heller ikke blandt de skarpeste knive i
> skuffen, hvis man overhovedet overvejer den slags tåbeligheder vel
> Morten .

hmm tjjaaa tjoo det er man vel ikke, men der er nemt og billigt hvis det
går.. og succes raten er forbløffende god
Der er jo så meget man ikke må.. Det er jo på et eller andet plan jo ikke
værre end hvis man lige lufter kværnen igennem på en tom landevej med
150kmt... her betaler man bare ikke med penge hvis det går galt, det kan
være en lidt dyrere "bøde" man kan komme ud for..

Mvh
Morten

Fra : MKS - 74

Dato : 16-06-06 13:37

On Fri, 16 Jun 2006 14:23:57 +0200, "Juel" <xSnAbElAstarchild.dk>
wrote:

>hmm tjjaaa tjoo det er man vel ikke

Godt så! .

>, men der er nemt og billigt hvis det
>går.. og succes raten er forbløffende god

Men den ene gang det går galt og man smadrer lille Louise, så er man
fucked - rigtig megafucked for life...

> [...]
>150kmt... her betaler man bare ikke med penge hvis det går galt, det kan
>være en lidt dyrere "bøde" man kan komme ud for..

Det synes jeg nu nok, der er i det mindste en forsikring der dækker de
skader man måtte forvolde.

En ting er hvad du evt. selv måtte gøre, men at poste den slags i
offentligt forum som "indirekte" vejledning/opfordring vidner IMHO om
en relativ lille situationsfornemmelse - Ommer ....

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-06 13:48

> Godt så! .

> Men den ene gang det går galt og man smadrer lille Louise, så er man
> fucked - rigtig megafucked for life...

Jeps, det er self en overvejelse man skal gøre sig.. for prisen kan blive
ubehagelig høj..

> Det synes jeg nu nok, der er i det mindste en forsikring der dækker de
> skader man måtte forvolde.

Ikke hvis du bøder med dit liv :o/

> En ting er hvad du evt. selv måtte gøre, men at poste den slags i
> offentligt forum som "indirekte" vejledning/opfordring vidner IMHO om
> en relativ lille situationsfornemmelse - Ommer ....

Jeg opfordre íkke til en disse, jeg sagde at det kostede 500euro i bøde i
..de, det var dig der bragte ideer på banen:

"Så kan man næsten ligeså godt sætte en tilfældig DK-plade på og køre
hjem "

Og så er vi ude i den med "hvordan man kortslutter en mc for at starte den"
diskutionen.. mon ikke folk selv tænker tanken.. jeg informerede jo modsat
om at det altså koster 500euro i bøde i .de, at gøre det herhjemme koster
afgiften på bilen i bøde ? at man skal betale afgiften...

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-06 13:49

> [...]
> .de, det var dig der bragte ideer på banen:
>
> "Så kan man næsten ligeså godt sætte en tilfældig DK-plade på og køre

Så er det dog bedre med en dansk prøveplade, den er jo gyldig fra grænsen af

Mvh
Morten

Fra : MKS - 74

Dato : 16-06-06 14:02

On Fri, 16 Jun 2006 14:47:41 +0200, "Juel" <xSnAbElAstarchild.dk>
wrote:
>Jeg opfordre íkke til en disse, jeg sagde at det kostede 500euro i bøde i
>.de, det var dig der bragte ideer på banen:

Det "indirekte" ligger i at du kun omtaler en bøde, men undlader at
gøre opmærksom på at det kun er ubetydelig del af den samlede risiko.
Ved uheld risikerer man dels økonomisk og følelsesmæssig ruin, men
også at man måske ikke engang kan kompensere en modpart økonomisk
fordi der ingen forsikring er og man selv ingen midler har.

>"Så kan man næsten ligeså godt sætte en tilfældig DK-plade på og køre
>hjem "

Ironi over din tilsyneladende fokusering på omkostninger vs risiko for
at blive opdaget....Men ok, vel ikke så mærkeligt at du ikke fangede
den .

Fra : Torben Scheel

Dato : 16-06-06 13:22

Juel wrote:
> [...]
> model, ikke så snedigt at strømerne slår ens plader op, og der står golf i
> systemet, og man er på vej hjem i sin nye bimmer cabriolet..

Det er bedøvende ubetydeligt i forhold til konsekvenserne hvis du er
involveret i et uheld.

--
vh
Torben - der ikke kører med lys på cyklen for at undgå bøder, men for at

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-06 13:31

> Det er bedøvende ubetydeligt i forhold til konsekvenserne hvis du er
> involveret i et uheld.

Ja 100% true, vi er ikke et sekundt uenige....

Mvh
Morten

Fra : solvang

Dato : 16-06-06 15:08

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Det skal man ikke opfordre til, - det er pisse ulovligt.

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-06 18:22

Jeg forstår ikke problematikken??

Læs mit indslag øverst i tråden... Det er såre simpelt, rimeligt billigt og
helt lovligt!!
For at friske op: Tysk prøveklister i Tyskland, Dansk prøveklister i
Danmark..

Vh. Per

Fra : MKS - 74

Dato : 16-06-06 18:37

On Fri, 16 Jun 2006 19:21:36 +0200, "Per"
<perpunktumladingsnabelaemail.dk> wrote:

> [...]
>helt lovligt!!
>For at friske op: Tysk prøveklister i Tyskland, Dansk prøveklister i

Problematikken er at et tysk prøveskilt ikke er specielt billigt og ej
heller særlig simpelt for en dansker, derfor vil nogle forsøge at
spare den udgift/det besvær ved "alternative" metoder. Tysk prøveskilt
findes i lidt forskellige udgaver, men de er alle noget dyrere end et
tilsvarende dansk, idet man skal købe såvel tilladelsen, selve
prøveskiltet og endelig også en forsikring, hvilket gør det både
relativt besværligt og også "dyrt" i forhold til et dansk prøveskilt
hvor det er en 3i1 løsning man får for de 100/dg et løst DK-prøveskilt
koster.

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-06 18:58

"MKS - 74" <mks74temp@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> relativt besværligt og også "dyrt" i forhold til et dansk prøveskilt
> hvor det er en 3i1 løsning man får for de 100/dg et løst DK-prøveskilt

Ok!

Så er jeg fejloplyst hvad angår prisen i Tyskland... Har fået opgivet 50
Euro for tilladelse inkl. forsikring, men det er nok forkert så?
Tja... Så er en trailer vel en alternativ "kedelig" løsning?

Vh. Per

Fra : MKS - 74

Dato : 16-06-06 19:22

On Fri, 16 Jun 2006 19:58:22 +0200, "Per"
<perpunktumladingsnabelaemail.dk> wrote:

>Så er jeg fejloplyst hvad angår prisen i Tyskland... Har fået opgivet 50
>Euro for tilladelse inkl. forsikring, men det er nok forkert så?

Det plejer at være noget i stil med 80-120 Euro for en komplet
tilladelse-plade-forsikrings-løsning, afhængig af hvilken en man
vælger (som sagt er der flere forskellige), 50 Euro er det mig bekendt
ikke muligt at gøre det for, den samlede pris alene for prøveskilte
ligger derfor på 700-1000 kr og dertil kommer transport derned og
brændstof hjem, hvilket for mange gør den løsning urentabel og for
besværlig.

>Tja... Så er en trailer vel en alternativ "kedelig" løsning?

Bestemt (så kan man f.eks også handle i grænsebutikkerne), eller hvis
man ikke behøver se cyklen før køb at få en tysk transportør til at
smide den af ved grænsen. Hvilken løsning der er bedst afhænger af den
specifikke situation man står i.

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-06 19:26

> [...]
> man ikke behøver se cyklen før køb at få en tysk transportør til at
> smide den af ved grænsen. Hvilken løsning der er bedst afhænger af den

Det er afgjort for mange penge...!

Man handler temmelig meget hos Pøt for de penge

Vh. Per

Fra : Kong

Dato : 20-06-06 00:12

Er der nogen der kan bekræfte at Padborg Grænsepoliti har
døgnåbent? Har kigget lidt i flere tråde og fundet modsættende
påstande.

Ligger "butikken" lige ved grænsen?

Palle

Fra : Kong

Dato : 20-06-06 00:14

Doh, fandt det endelig på politets hjemmeside! Men er det nemt at
finde?

Grænsepolitiafdelingen
Toldbodvej 8
6330 Padborg
Tlf. 7367 1448
Fax 7367 1440
E-mail: gpa@politi.dk

ÅBNINGSTIDER:

Prøveplader: udstedes hele døgnet. Henvendelse herom på tlf.
73671448 eller email: gpa@politi.dk

Fra : MKS - 74

Dato : 20-06-06 00:39

On 19 Jun 2006 16:14:17 -0700, "Kong" <kongerslev@gmail.com> wrote:

>Doh, fandt det endelig på politets hjemmeside! Men er det nemt at
>finde?

For mig er det . Nej altså det ligger lige før den dansk-tyske
grænse (ca. 2-3 km fra grænsen), tager du motorvejen er det afkørsel
76 mod Padborg og derefter ca.5-600m nede af vejen (Toldbodvej).

Fra : Armand

Dato : 21-06-06 15:27

MKS - 74 skrev:

> For mig er det . Nej altså det ligger lige før den dansk-tyske
> grænse (ca. 2-3 km fra grænsen), tager du motorvejen er det afkørsel
> 76 mod Padborg og derefter ca.5-600m nede af vejen (Toldbodvej).

Nu vil man vel komme den anden vej når man har det behov :-/
Men det er tydeligt skiltet og det er IKKE Padborg-sheriffens residens
man skal stile imod, men derimod grænsepolitiet!

--
Armand.

Fra : Dr. Enduro

Dato : 21-06-06 20:39

Kong skrev:
> [...]
> E-mail: gpa@politi.dk
>
> ÅBNINGSTIDER:
>
> Prøveplader: udstedes hele døgnet. Henvendelse herom på tlf.

Har lige været dernede i dag (med en GSX 750, som jeg hentede i
Hamborg). Havde kigget på kraks.dk, så jeg vidste hvor Toldbodvej lå,
men jeg havde lidt svært ved at finde selve politiet, da det er et stort
område, hvor der også ligger dansk og tysk told osv. Jeg spurgte bare
inde i den danske told, de viste vej. Hvis jeg havde kørt lidt længere,
havde der også stået et skilt (Grænsepolitiet).

Det der klistermærke røg forøvrigt af efter højst 20 km (hvor jeg
tjekkede efter), men da jeg ringede op og klagede min nød, sagde han, at
jeg bare skulle køre videre til Odense, så skulle jeg bare henvise til
dem, hvis jeg blev stoppet. Fornemt, og det var da også lidt sjovt at
køre tværs gennem Danmark med en afmeldt, udenlandsk motorcykel uden
plader på...

MC'en havde forresten været indregistreret i Tyskland, men de klarer
afmeldingen for en. Tak til alle dem i gruppen, der har beskrevet
proceduren med Padborg Grænsepoliti så godt, det var et godt insidertip!

--

Hilsen Jan

Fra : Torben Scheel

Dato : 22-06-06 06:40

Dr. Enduro wrote:

> [...]
> dem, hvis jeg blev stoppet. Fornemt, og det var da også lidt sjovt at
> køre tværs gennem Danmark med en afmeldt, udenlandsk motorcykel uden

Hæ - da jeg sidste efterår hentede madkassen i Frankfurt havde sælger
sørget for prøveplader - og sat den i det karosserikit der holdt de
oprindelige plader. Ved grænseshoppen opdagede jeg at den bagerste var
væk, og ved grænsen stod der en betjent og kedede sig. Heldigvis havde
jeg danske klisterplader klar..

Da jeg i foråret så skulle til syn, faldt klisterpladerne også af efter
en god prøvetur i regn. Synshallen kunne nu godt lide mine
hjemmeprintede..

--
vh
Torben