Word: indsat billede hopper op i toppen af~
Fra : John

Dato : 14-06-06 21:07

Hej

Jeg har et problem med visse billder jeg sætter ind i et Word-dokument.
Billedet hopper op i toppen af siden. Flytter jeg billedet op på næste
siden oven over, går billedet det ikke.

Hvordan får jeg billedet til at blive hvor jeg placerer det og ønsker at
det skal blive - og ikke der hvor Word mener det skal placeres?

Mvh

John

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 14-06-06 22:29

"John" <jk7410@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvordan får jeg billedet til at blive hvor jeg placerer det og ønsker at
> det skal blive - og ikke der hvor Word mener det skal placeres?

Højreklik på billedet og vælg Formater billede.
Herefter vælger du fanen Layout.
Hvis du så vælger enten "bag tekst" eller "foran tekst" skulle du kunne
placere det lige, hvor du har lyst til.

Kurt

Fra : Marianne

Dato : 18-06-06 12:48

> [...]
>
> Hvordan får jeg billedet til at blive hvor jeg placerer det og ønsker at
> det skal blive - og ikke der hvor Word mener det skal placeres?

Det duer Word ikke rigtig til.

Det, du kan gøre, for at styre billedplaceringen *bedst* er, fx at placere
billedet i en tabel (med en række og en kolonne, hvis ramme du derefter
definerer 'uden streg').

Et alternativ er at lægge billedet ind i en tekstboks.

Hvis det ikke er tilstrækkeligt, så må du over i et DTP-program.

mvh
marianne

Fra : emj

Dato : 18-06-06 21:32

Marianne skrev:

>Et alternativ er at lægge billedet ind i en tekstboks.
>
>Hvis det ikke er tilstrækkeligt, så må du over i et DTP-program.

Det er noget vrøvl, at det skulle være nødvendigt. Words billeder kan
let "ankres", så de ikke flytter sig ud af stedet.
Formater billede/layout/avanceret/lås anker
Hvis ikke billedet skal følge en bestemt tekst, skal mærket fjerne su
for "flyt anker med tekst"
Billedet kan placeres meget præcist med ctrl+piltast

Hilsen emj

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 18-06-06 21:58

"Marianne" <handel@lundbak.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Et alternativ er at lægge billedet ind i en tekstboks.
>
> Hvis det ikke er tilstrækkeligt, så må du over i et DTP-program.

Hvad er der i vejen med den løsning jeg gav?
Det er selvfølgelig svært at se, om spørgeren har prøvet den, idet han jo
har glimret med ikke at reagere på svaret.

Kurt

Fra : Marianne

Dato : 18-06-06 22:46

> Hvad er der i vejen med den løsning jeg gav?
> Det er selvfølgelig svært at se, om spørgeren har prøvet den, idet han jo
> har glimret med ikke at reagere på svaret.
>
> Kurt

Ikke nødvendigvis noget, hvis man kombinerer med den løsning, emj gav. Dit
forslag går alene på teksten omkring billedet, og det er ikke
tilstrækkeligt, hvis man ikke også får forankret billedet.

Personligt HAR jeg opgivet Word og billeder - med mindre der kun er tale om
et eller to. Eller måske max. 10. Har oplevet for mange gange at systemet
bare ikke kan håndtere tekst, billeder og fodnoter i et dokument på > 100
sider.

Måske er der en fidus, jeg bare ikke har opdaget endnu - men hvor ER dtp dog
bare meget nemmere ...

mvh
marianne

Fra : John

Dato : 19-06-06 18:35

Kurt B. Andersen skrev:

> Hvad er der i vejen med den løsning jeg gav?
> Det er selvfølgelig svært at se, om spørgeren har prøvet den, idet han jo
> har glimret med ikke at reagere på svaret.

Jeg har haft travlt med eksamen. Desuden er det ikke hver dag jeg
besøger denne gruppe. Men jeg kan da fortælle, at dit forslag med at
vælge foran eller bag eller foran tekst. Jeg smed billedet ind i en
tekstboks, hvilket i første omgang løste problemet. Da jeg senere
begyndte at rykke rundt på tekstboksen, smed den også den i toppen af siden.

Idéen med et DTP-program kan jeg ikke se idéen med, når der er en
billedfunktion i Word. I øvrigt ikke det mest smarte at skrive en større
opgave i et DTP-program.

Af en eller anden mystisk grund var det ikke noget problem da billedet
blev rykket en side ned (eller billederne, for det var faktisk to
billeder var problemer med)

Jeg kan dog ikke gennemskue hvad det var der gjorde det, da den eneste
formattering der var anvendt i dokumentet var 1½ linjeafstand.

Mvh

John

Fra : Jan Kronsell

Dato : 19-06-06 19:16

Fra : Jan Kronsell

Dato : 19-06-06 19:18

Word er ikke specielt egnet til billeder. Uanset hvordan du gebærder dig kan
du risikere at noget går galt.

Brug Word til at skrive teksten, og brug så et DtP program til at lave
layoutet. Det kan lde sig gøre i Word, jeg har lige lavet et 200 siders
dokument med bilelder, tabeller mm, men jeg har måttet lave meget om, når
specielt billeder ikke opfører sig som forventet. Og det er iøvrigt uanset
om ankeret er låst eller ej.

Jan

Fra : John

Dato : 19-06-06 19:23

Jan Kronsell skrev:
> [...]
> specielt billeder ikke opfører sig som forventet. Og det er iøvrigt uanset

Ja, det er ret træls.

Jeg tror jeg prøver OpenOffice i stedet for næste gang.

Mvh

John

Fra : Jan Kronsell

Dato : 19-06-06 21:51

> Ja, det er ret træls.
>
> Jeg tror jeg prøver OpenOffice i stedet for næste gang.

Prøv det. Men personligt er jeg enig med Marianne i at et DtP program er det
rigtige til at lave layout i. Man kan også fælde et egetræ med en teske men
det er nemmere med en sav

Jan

Fra : John

Dato : 20-06-06 08:22

Jan Kronsell skrev:

> Prøv det. Men personligt er jeg enig med Marianne i at et DtP program er det
> rigtige til at lave layout i. Man kan også fælde et egetræ med en teske men
> det er nemmere med en sav

Tja... jeg mener omvendt heller ikke man skal skyde gråspurve med kanoner :)

En 70 siders opgave med 4-5 billeder indsat burde ikke være nødvendig at
lave i et DTP program, når der er mulighed for at indsætte og arbejde
med billeder i tekstbehandlingsprogrammet. Og normalt har der da heller
ikke været nogen problemer i den retning. Men det kunne jo være der var
nogen der kunne sige hvad det konkret var der kunne være fejlen - evt.
en eller anden "dum" formattering der gjorde det.

Mvh

John

Fra : Jan Kronsell

Dato : 20-06-06 08:44

> [...]
> der kunne sige hvad det konkret var der kunne være fejlen - evt. en eller
> anden "dum" formattering der gjorde det.

Min erfaring, ca. 15 års arbejde med Word i alle versioner siden 2.0, er at
problemer med bilelder, der opfører sig underligt, opstår uden nogen form
for systematik. Af og til virker det, af og til ikke. Jeg kan lave 30
dokumenter udebn problemer, og så kan der opstå problbemer i de næste 3,
selv om dokumenterne i princippet er ens.

Jan

Fra : John

Dato : 20-06-06 09:14

Jan Kronsell skrev:

> [...]
> dokumenter udebn problemer, og så kan der opstå problbemer i de næste 3,
> selv om dokumenterne i princippet er ens.

Ja, det må jeg give dig ret i. Men underligt er det.

Mvh

John