/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Et spoergsmaal vedr Tank
Fra : Per Jakobsen


Dato : 14-06-06 12:04

Hejsa alle

Er der ikke en risiko for Brand i forbindelse med at holde parkeret en hel
dag i direkte sol. Jeg Taenker paa at bensinen maa blive kogende i den
bagende sol.

Nu sidder min tank under saedet (VROD), men jeg er aligevel lidt bekymret.

Per


 
 
Carl Dragert (14-06-2006)
Kommentar
Fra : Carl Dragert


Dato : 14-06-06 12:29

"Per Jakobsen" <per_biker@hotmail.com> wrote in message
news:e6oqe2$7h5$1@abbeden.bunk.cc...
> Hejsa alle
>
> Er der ikke en risiko for Brand i forbindelse med at holde parkeret en hel
> dag i direkte sol. Jeg Taenker paa at bensinen maa blive kogende i den
> bagende sol.

Prøv at stille din mc direkte i solen i flere timer for derefter at stikke
en finger ned i tanken, så kan du jo fornemme hvor kogende benzinen i
virkeligheden er blevet

--
Carl Dragert
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=531



Jacob Bunk Nielsen (14-06-2006)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 14-06-06 13:10

per_biker@hotmail.com (Per Jakobsen) writes:

> Er der ikke en risiko for Brand i forbindelse med at holde parkeret en hel
> dag i direkte sol. Jeg Taenker paa at bensinen maa blive kogende i den
> bagende sol.

Benzin selvantænder først ved ret høj temperatur, så det ville jeg
ikke være bange for.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)

Dr. Enduro (14-06-2006)
Kommentar
Fra : Dr. Enduro


Dato : 14-06-06 13:34

Jacob Bunk Nielsen skrev:

> Benzin selvantænder først ved ret høj temperatur, så det ville jeg
> ikke være bange for.
>

Yes, ca. 500 gr.



----

Hilsen Jan

AW på ZRX (14-06-2006)
Kommentar
Fra : AW på ZRX


Dato : 14-06-06 16:52

> Er der ikke en risiko for Brand i forbindelse med at holde parkeret en hel
> dag i direkte sol. Jeg Taenker paa at bensinen maa blive kogende i den
> bagende sol.
>
> Nu sidder min tank under saedet (VROD), men jeg er aligevel lidt bekymret.

Når US politiet kører (langsom) eskorte på deres HD'er og solen bager, så
kan de pga. strålevarme fra motoren (hvorfor vælger men en luftkølet
model!!!) opleve at benzinen kommer til at koge i tanken.

Det skulle vist ikke være noget problem, ud over at man må stoppe og lade
det køle af, da det jo ellers koger ud gennem overløbet.

Men brand ved almindelig parkering - nix.

Allan




AW på ZRX (14-06-2006)
Kommentar
Fra : AW på ZRX


Dato : 14-06-06 16:56

> Men brand ved almindelig parkering - nix.

Fandt lige denne her:

<http://www.statoil.dk/Mar/SVG02069.nsf/searchview/9F74C61BEA71B24B41256A4F002AF595?OpenDocument>

Antændelsestemp.: >360°C


Allan



Armand (14-06-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 14-06-06 19:17

Per Jakobsen skrev:
> Hejsa alle
>
> Er der ikke en risiko for Brand i forbindelse med at holde parkeret en
> hel dag i direkte sol. Jeg Taenker paa at bensinen maa blive kogende i
> den bagende sol.
>
Ork jo!
Aviserne på Costa del sol; i Californien og i mellemøsten er fyldt met
beretninger om eksploderende motorcykler og egentlig er det sært at det
stadig er tilladt at sælge så eksplosionsfarligt et køretøj i lande hvor
solen skinner

Jeg regner med at du kan gennemskue sarkasmen, for selvom vi akut har
haft temperaturer på grænsen af hvad man ellers ser i løbet af den
danske sommer, så er de samme temperaturer jo ikke et særsyn andre
steder i verden - Og motorcykler eksploderer altså ikke sådan efter
forgodtbefindende!

--
Armand.

Jesper Hvalsøe (17-06-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Hvalsøe


Dato : 17-06-06 00:59

Armand wrote:
> Per Jakobsen skrev:
>
>> Hejsa alle
>>
>> Er der ikke en risiko for Brand i forbindelse med at holde parkeret en
>> hel dag i direkte sol. Jeg Taenker paa at bensinen maa blive kogende i
>> den bagende sol.
>>
> Ork jo!
> Aviserne på Costa del sol; i Californien og i mellemøsten er fyldt met
> beretninger om eksploderende motorcykler og egentlig er det sært at det
> stadig er tilladt at sælge så eksplosionsfarligt et køretøj i lande hvor
> solen skinner
>
> Jeg regner med at du kan gennemskue sarkasmen, for selvom vi akut har
> haft temperaturer på grænsen af hvad man ellers ser i løbet af den
> danske sommer, så er de samme temperaturer jo ikke et særsyn andre
> steder i verden - Og motorcykler eksploderer altså ikke sådan efter
> forgodtbefindende!
>


Meget farligere er det, at støttebenene smelter gennem asfalten.
Torsdag morgen stod kværnen solidt plantet på begge hjul, med
centralbenet smeltet ned gennem asfalten.
Det gav et godt hul, da jeg flåede den op igen.

mikkel_paulsen@hotma~ (15-06-2006)
Kommentar
Fra : mikkel_paulsen@hotma~


Dato : 15-06-06 00:46

er 99,9% sikker på det er 500 grader for benzin, diesel antendes kun
ved 250 eller også var det 300 grader. ja det lyder underligt men
sådan er det vidst. de 360 grader du nævner må være kogepunktet.
for benzin.

Lærte noget om det da jeg blev udd brandmand. har faktisk lavet det i
et forsøg.

Mikkel paulsen

VFR 750 F - 89"


Armand (15-06-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 15-06-06 15:48

mikkel_paulsen@hotmail.com skrev:
> er 99,9% sikker på det er 500 grader for benzin, diesel antendes kun
> ved 250 eller også var det 300 grader. ja det lyder underligt men
> sådan er det vidst. de 360 grader du nævner må være kogepunktet.
> for benzin.
>
> Lærte noget om det da jeg blev udd brandmand. har faktisk lavet det i
> et forsøg.

Statoils oplysninger på linket er ganske som jég har fået det forklaret
af en anden brandmand blot med en anden indfaldsvinkel: Diesels
selvantændelsestemperatur er ca. 100° lavere end bensins og begges
ligger indenfor 250-400°. At diesel selvantænder kommer vel ikke bag på
nogen og en naturlig følge må være at en lavere selvantændelses-
temperatur er forskellen på diesel og bensin.
Baggrunden for at jeg i sin tid fik detaljerne af vide, var snak omkring
diesels brandsikkerhed, hvor omtalte brandmand netop påpegede at
diesel tåler mindre at dryppe på varme motordele end bensin gør

Relateret til debatten passer min viden også fint med de opgivne ca. 350°!

--
Armand.

Jakob (15-06-2006)
Kommentar
Fra : Jakob


Dato : 15-06-06 16:13

Armand wrote:
> Statoils oplysninger på linket er ganske som jég har fået det forklaret
> af en anden brandmand blot med en anden indfaldsvinkel: Diesels
> selvantændelsestemperatur er ca. 100° lavere end bensins og begges
> ligger indenfor 250-400°. At diesel selvantænder kommer vel ikke bag på
> nogen og en naturlig følge må være at en lavere selvantændelses-
> temperatur er forskellen på diesel og bensin.
> Baggrunden for at jeg i sin tid fik detaljerne af vide, var snak omkring
> diesels brandsikkerhed, hvor omtalte brandmand netop påpegede at diesel
> tåler mindre at dryppe på varme motordele end bensin gør
>
> Relateret til debatten passer min viden også fint med de opgivne ca. 350°!

Man kan fx. sagtens hælde benzin på et drift varmt udstødningsrør uden
at det antænder - og det er vel netop fordi at det damper væk før det
selvantænder. Men som de siger på tv: jeg har testet det så I bliver fri
for det - do not do this at home.

--
Jakob, 748SP+749S

Jes Vestervang (17-06-2006)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 17-06-06 12:31

Jesper Hvalsøe <zopial@gmail.com> writes:

> Meget farligere er det, at støttebenene smelter gennem asfalten.
> Torsdag morgen stod kværnen solidt plantet på begge hjul, med
> centralbenet smeltet ned gennem asfalten. Det gav et godt hul, da
> jeg flåede den op igen.

Jep, sørg altid for at have en plade med under sædet.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Kasperkk_nielsen@hot~ (20-06-2006)
Kommentar
Fra : Kasperkk_nielsen@hot~


Dato : 20-06-06 15:55


Per Jakobsen wrote:
> Hejsa alle
>
> Er der ikke en risiko for Brand i forbindelse med at holde parkeret en hel
> dag i direkte sol. Jeg Taenker paa at bensinen maa blive kogende i den
> bagende sol.
>
> Nu sidder min tank under saedet (VROD), men jeg er aligevel lidt bekymret.
>
> Per

Hej Per

Jeg er soldat i Irak og hernede har vi ca 55 grader i skyggen og noget
varmere i solen. Vi arbejder primært med diesel og jeg har endnu ikke
prøve noget der ikke var planlagt. Det eneste man lærer er at tage
handsker på for alt bliver så varmt at man brænder sig.
Så forlad du trykt din motorcykel i solen. Der er INGEN fare på
færde

Mvh
Kasper


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste