Nøgensnegle, hvor ??
Fra : Johnny Christensen

Dato : 14-06-06 09:34

Efter 5 år uden makromulighed, har jeg nu i forbindelse med en større
opgradering endeligt købt en flatport til kamerahuset. Og så skal den jo
bruges til noget fornuftigt. Derfor vil jeg ud og øve mig på nogle
nøgensnegle. Men hvilken stranddykkersted på (nord)Sjælland har den største
mulighed for at finde dem ??
F.eks var der et sted ved Femmøller på Djursland hvor man nærmest væltede
sig i dem om foråret, hvor imod på den anden side af Århusbugten kunne man
lede med lup og lygte uden at finde noget som helst.

Er der nogle makrofolk her der kan pege mig i den rigtige retning.

--
www.johnnychristensen.com
Inspiration til nordisk dykning

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 14-06-06 10:17

Kontakt Lars Laursen han er nøgensnegle ekspert:

http://www.uwphoto.dk/index.htm

/Sune

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 14-06-06 10:18

Johnny Christensen wrote:
> [...]
> lede med lup og lygte uden at finde noget som helst.
>
> Er der nogle makrofolk her der kan pege mig i den rigtige retning.

Hej Johnny, du kan tro at jeg kan pege.
Vi var nogle KDC'ere der nulrerde rundt på Indfødsretten igår, på
et hyggeligt fyraftensdyk. Og der var godt nok mange nøgensnegle.
Især på det nord-vestlige hjørne af vraget væltede vi os i violette
og stripede frynsesnegle (30-40 stykker inden for en kvadratmeter), men
også en stor flot søcitron.
Hvis ikke sneglene har fået mere tempo p,. så gætter jeg på at de
ikke er nået så langt væk siden igår
Der er også en stor flot orange stenbidder der vogter æg på vraget,
som nok er et par billeder værd.

Jeg kan ikke huske om Indfødsretten er et vrag som du har sprunget
over. Hvis du ikke har været der før og har brug for lidt info, og de
helt rigtige pejlemærker at sætte ankeret efter, så sig lige til.
Der er kun 3 sømil ud fra Hellerup havn.

Jens Olsen

Fra : Johnny Christensen

Dato : 14-06-06 11:34

[...]

Hej Jens

Jeg har aldrig været der før, vragene helt nede mod kbh er fuldstændigt nyt
område for mig.
Og jeg har ikke lige adgang til noget båd pt, kunne man hoppe med på en KDC
tur til nøgensnegle reservatet ??

mvh
Johnny

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 14-06-06 12:02

Hej Johnny
Vi tager jævnligt ud til Indfødsretten fra Lynetten i vores hurtig RIB, så
jeg skal nok kontakte dig næste gang
Der er dog tit strøm og ret dårligt sigt lige på Indfødsretten, men til
makro går det nok.

Fra : Johnny Christensen

Dato : 14-06-06 12:20

"Sune Jorgensen" <sune.jorgensen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg skal nok kontakte dig næste gang
> Der er dog tit strøm og ret dårligt sigt lige på Indfødsretten, men til

Det lyder rigtigt godt, så skal der blitzes nøgensnegle

mvh
Johnny

Fra : TT

Dato : 14-06-06 12:24

[...]

Jeg ville være meget glad for nogle pejlemærker, og en WGS84 pos. syntes jeg
har manglet et vrag i nærheden at kigge på til fyraften

Mvh. Torben

Fra : Henrik Manley

Dato : 14-06-06 10:35

Oppe ved helsingør kan man finde dem ude på muslingerne en gang i mellem, nu
har jeg ikke været der her i foråret men når vi dykker deroppe
sensommer/efterår er de der. De kan godt være svært at få øje på den første
men når man først har set dem er i overalt.

Kig efter æggene.

http://bends.dk/galleri/uv_billeder/Noegnesnegle.jpg <- fra Helsingør,
Trykkerdammen.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Johnny Christensen

Dato : 14-06-06 11:29

"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sensommer/efterår er de der. De kan godt være svært at få øje på den
> første men når man først har set dem er i overalt.

Ja, ser man først een, så kan man få øje på dem alle steder. Men indenfor
den sidste måned har jeg haft 20 timer ved Trykkerdammen (og så lidt længere
mod syd, forbi bådsudlejningen) men de skjuler sig godt.
Nyt kamera giver en fantastisk tålmodighed med gamle dykkersteder

mvh
Johnny

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 14-06-06 11:45

Johnny Christensen wrote:
> [...]
> område for mig.
> Og jeg har ikke lige adgang til noget båd pt, kunne man hoppe med på en KDC

Det er bestemt ikke utænkeligt at der bliver flere KDC fyraftensdyk
på Indfødsretten i den nærmeste fremtid. Så skal jeg nok have dig i
tankerne.
Synd jeg ikke vidste at du var på porno-snegle jagt. Der var afbud
igår så der havde været plads i båden.
Du kan jo også selv tage forbi KDC og prøve at pisk en stemning om
omkring et snartligt dyk på Indfødsretten.

Jens

Fra : Felix

Dato : 14-06-06 13:34

Ved Vellerup Vig er der også masser af nøgensnegle, ligesom ved
Tryggerdammen er de er svære at finde til man spotter den første...
tak for den hyggelig snak i lørdags.

/Felix

Fra : Johnny Christensen

Dato : 15-06-06 11:42

"Felix" <f_chinmart@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
Ved Vellerup Vig er der også masser af nøgensnegle, ligesom ved
Tryggerdammen er de er svære at finde til man spotter den første...
tak for den hyggelig snak i lørdags.

/Felix

Hej Felix

Hvor ligger Vellerup Vig henne ad ? Det lyder som om at jeg skulle aflægge
det et besøg.
Ja lørdagen var fin, en skam at du ikke var der 2 timer tidligere, der er nu
intet som 5 halvnøgne kvinder der danser rundt. Andy glemte vist alt om
dykning

mvh
Johnny

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 14-06-06 14:06

TT (fjern) wrote:
> [...]
>

> Jeg ville være meget glad for nogle pejlemærker, og en WGS84 pos. syntes jeg
> har manglet et vrag i nærheden at kigge på til fyraften

En WGS84 position kan jeg ikke sådan lige huske. Vi bruger aldrig GPS
når vi dykker på Indfødsretten.

Men den ligger lige lidt nordøst for Middelgrundsfortet.
Når du ligger der, så er der i sammen retning som skorstenene på
Svanemølleværket en anden stor skorsten (med sort top) længere inde
i landet. Den skorsten skal stå lige nord for den nordligste skorsten
på Svanemølleværket, - ca en halv skorstens bredde mellem den
skorsten og så den nordligste på Svanemølleværket.
Den andet pejlemærke får du ved at sejl ind mod vragpositionen fra
øst mod vest. Så skal det nye Hiltonhotel ved lufthavnen lige have
fat i masten af vindmøllen nr 2 fra nord på Middelgrunden.
Sætter du ankeret her, så kommer det til at stå lige ved de to
blotlagte kanoner, der står tæt sammen på vragets østside. Det er
meget præcise pejlinger.
Du kan også se på dit ekkolod at dybden går fra 19-20 m, til 15 m
på vraget.

Jens Olsen

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 14-06-06 14:08

Sune Jorgensen wrote:
> Der er dog tit strøm og ret dårligt sigt lige på Indfødsretten, men til
> makro går det nok.

Strøm synes jeg nu som regel ikke at der er meget af på
Indfødsretten. Og dårlig sigt! Hvad mener du? Den er da tit over en
meter

Jens Olsen

Fra : Jan Birk

Dato : 14-06-06 22:28

> Strøm synes jeg nu som regel ikke at der er meget af på
> Indfødsretten. Og dårlig sigt! Hvad mener du? Den er da tit over en
> meter

Jeg tror jeg har haft omkring 20-25 dyk på Indfødsretten. Dårlig sigt og
strøm hører sammen. Jo mere strøm jo bedre sigt. Når strømmen er slem -
hvilken den har været på halvdelen af mine dyk - kan det være svært at
holde sig fast på bunden. Men tilgengæld kan man godt få en sigt på 5-8
meter. Ellers er normen nok som Jens siger, omkring en meters penge.

Var der sidst i maj. Der var sigten så god, at vi kunne se meget af
vraget på vej ned og orientere os uden line, kompas eller hvad man nu
kan finde på- Kort sagt STORT. Husk SMBen - strømmen nakker en før man
ved af det

Og for at følge trådens oplæg, så er der masser af nøgensnegle. Ud over
disse flotte kryb, er der også flotte kanoner, lavetter og ikke mindst
kanonkugler Er man lidt uheldig, er der såmend også lidt knogler og
kranier.

Lidt uden for nummer, kan man spise disse nøgensnegle?, hvis ja, smager
de godt?

/Jan