Haj, Fisk, Hval
Fra : Søren Reinke

Dato : 13-06-06 22:56

Hejsa

På et firma arrangement i dag var der nogle der kom til at sludre om
hajer, fisk , hvaler og delfiner.

Der blev lavet et par væddemål, da jeg var dykker bad de mig komme med
svaret, men pga. alkohol indtagelsen var jeg ikke 100% sikker. Håber der
her er nogle der kan hjælpe :)

1. Er en delfin en hval ?

2. Er en Haj en fisk ?

Ja underlige spørgsmål men i kender nok selv kollegaer efter for meget
alkohol :)

--
Best regards
C.T.O. Søren Reinke

Fra : Harald Ljøen

Dato : 13-06-06 23:09

Søren Reinke wrote:

> 1. Er en delfin en hval ?

Ja, en delfin er en tannhval, i slekt med andre tannhvaler som niser og
spekkhoggere. Den andre hovedgruppen av hvaler er bardehvaler.

> 2. Er en Haj en fisk ?

Ja, haier er bruskfisker, som omfatter haier og skater (rokker). De
fleste andre fisker er benfisker.

> Ja underlige spørgsmål men i kender nok selv kollegaer efter for
> meget alkohol :)

Dette er barnelærdom for en dykker med minimal interesse for
marinbiologi :-/

--
harald

"det er tydelig at du har levet hele livet uten å ta til deg kritikk."
- Erik Naggum

Fra : Søren Reinke

Dato : 13-06-06 23:27

Harald Ljøen wrote:

> [...]
> spekkhoggere. Den andre hovedgruppen av hvaler er bardehvaler.

> Ja, haier er bruskfisker, som omfatter haier og skater (rokker). De

Mange tak, så kan jeg da hjælpe de stakkels kollegaer, og specielt
skuffe ham der vædede 750,- på den om delfinen og fisken :) (nej det var
ikke mig, jeg væder aldrig)

> Dette er barnelærdom for en dykker med minimal interesse for
> marinbiologi :-/

Hehe, marinbiologi er ikke min stærke side, tilgengæld ved jeg meget om
software udvikling :)

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 13-06-06 23:19

Skål Søren:

http://en.wikipedia.org/wiki/Dolphin
http://en.wikipedia.org/wiki/Whale
http://en.wikipedia.org/wiki/Fish
http://en.wikipedia.org/wiki/Shark

Så en delfin tilhører gruppen tand-hvaler og en haj er en fisk

/Sune

Fra : Thomas VJ

Dato : 13-06-06 23:38

"Søren Reinke" <soren@REMOVE.reinke.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa

<klip>

> 1. Er en delfin en hval ?

Den er lidt tricky - hvaler og delfiner tilhører begge den samme overordnede
gruppe: Cetacean
Dette kommer af det græske ord Cetus, som betyder hval, så for et væddemål
ville jeg nok udpege påstanden om at delfiner er hvaler som den nærmeste
vinder. (Cetacean gruppen er inddelt i undergrupper hvor eksempeltvist
dræber hvalen er i samme undergruppe som delfiner).

> 2. Er en Haj en fisk ?

Ja, og hvalhajen er den største fisk.

--
Mvh, Thomas VJ