/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Begynderspørgsmål :-)
Fra : Alex Jensen


Dato : 13-06-06 18:32

Hej alle

Har nu haft MC-kort i en del år (er selv efterhånden 34) uden at have haft
min egen motorcykel. Nu begynder familien så småt at kunne forestille sig en
mc som alternativ til bil nr. 2. Jeg vil derfor så småt begynde at søge lidt
information hist og her, og jeg er nu startet i dette forum. De spørgsmål,
der umiddelbart trænger sig på er f.eks.:

1. Jeg er ikke selv motorkyndig eller den lille gør-det-selv-person. Jeg
forestiller mig at skulle kigge efter mærker, der har ry for at være stabile
og stort set kun have brug for den normale service. Kan man allerede her
sige, hvilke mærker man bør gå efter.

2. Hvor motor-/hk-mæssig stor en mc bør jeg mon være på udkig efter? Er
området 400-600 ccm et ok sted at starte?

3. Hvad bør jeg se efter af kilometertal og udstyr?

4. Der skal være plads til ekstra passager.

5. Det skal gerne være et mærke/en model, hvor det er muligt at have udstyr
med i en form for transportboks.

På forhånd tal for eventuelle input!

AJ



 
 
AW på ZRX (13-06-2006)
Kommentar
Fra : AW på ZRX


Dato : 13-06-06 20:22


> 1. Jeg er ikke selv motorkyndig eller den lille gør-det-selv-person. Jeg
> forestiller mig at skulle kigge efter mærker, der har ry for at være
> stabile og stort set kun have brug for den normale service. Kan man
> allerede her sige, hvilke mærker man bør gå efter.

Det gælder vel alle nyere maskiner. Der kan så være noget religion som siger
at et bestemt mærke - som regel det folk selv kører på - er bedre end andre.

> 2. Hvor motor-/hk-mæssig stor en mc bør jeg mon være på udkig efter? Er
> området 400-600 ccm et ok sted at starte?

Det er fint.

> 3. Hvad bør jeg se efter af kilometertal og udstyr?

Det kommer an på hvor mange penge du har.

> 4. Der skal være plads til ekstra passager. 5. Det skal gerne være et
> mærke/en model, hvor det er muligt at have udstyr med i en form for
> transportboks.

Yamaha XJ 600, Honda CB 500, Kawasaki ER5 (Suzuki GS 500 som jeg ikke er så
vild med)

Hvis du vil en klasse op:

Yamaha Fazer - FZ6, Honda CBF 600, Kawasaki Z 750, Suzuki GSX 600/750 F

Men hvor mange penge har du? Husk at der skal være noget til overs til
ordentligt udstyr.

Allan
ZRX 1200 S



Jesper Pedersen (13-06-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Pedersen


Dato : 13-06-06 21:09

Alex Jensen wrote:

> Hej alle

> Har nu haft MC-kort i en del år (er selv efterhånden 34) uden at have haft
> min egen motorcykel. Nu begynder familien så småt at kunne forestille sig en
> mc som alternativ til bil nr. 2. Jeg vil derfor så småt begynde at søge lidt
> information hist og her, og jeg er nu startet i dette forum. De spørgsmål,
> der umiddelbart trænger sig på er f.eks.:

> 1. Jeg er ikke selv motorkyndig eller den lille gør-det-selv-person. Jeg
> forestiller mig at skulle kigge efter mærker, der har ry for at være stabile
> og stort set kun have brug for den normale service. Kan man allerede her
> sige, hvilke mærker man bør gå efter.

> 2. Hvor motor-/hk-mæssig stor en mc bør jeg mon være på udkig efter? Er
> området 400-600 ccm et ok sted at starte?

> 3. Hvad bør jeg se efter af kilometertal og udstyr?

> 4. Der skal være plads til ekstra passager.

> 5. Det skal gerne være et mærke/en model, hvor det er muligt at have udstyr
> med i en form for transportboks.

Honda NTV650. Motoren er bundsolid. Hvis muligt er den mere driftsikker
end VFR-motoren. Den har kardantræk som er let at vedligeholde, og den har
bedre passagerkomfort end en BMW K1200RS...

/
Jesper


OH (14-06-2006)
Kommentar
Fra : OH


Dato : 14-06-06 12:18

bedre passagerkomfort end en BMW K1200RS...

?????????????????????????
?????????????????????????
?????????????????????????
?????????????????????????

Ka' det nu virkli' passe................

vh Ole H
BMW K1200 RS



Myrhøj (14-06-2006)
Kommentar
Fra : Myrhøj


Dato : 14-06-06 12:33

Jesper Pedersen wrote:


> Honda NTV650. Motoren er bundsolid. Hvis muligt er den mere driftsikker
> end VFR-motoren. Den har kardantræk som er let at vedligeholde, og den har
> bedre passagerkomfort end en BMW K1200RS...

bedre passagerkomfort en en Bimmer K-model......det har jeg nu svært ved
at tro.

Myrhøj


Armand (14-06-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 14-06-06 19:23

Jesper Pedersen skrev:
>
> Honda NTV650. Motoren er bundsolid. Hvis muligt er den mere driftsikker
> end VFR-motoren. Den har kardantræk som er let at vedligeholde, og den
> har bedre passagerkomfort end en BMW K1200RS...

Er det ikke den samme motor der bruges i Tansalp'en også?

Blandt gruppens skribenter synes jeg at have noteret mig både Transalp's
og NTV's der ikke kom forbi de forjættende 100.000km!

Kører du selv NTV?
Pas på med selvforblændende mærkefanatisme :-|

--
Armand.

Niels Pein (14-06-2006)
Kommentar
Fra : Niels Pein


Dato : 14-06-06 23:14

"Armand" skrev ...
> Jesper Pedersen skrev:
>>
>> Honda NTV650. Motoren er bundsolid. Hvis muligt er den mere driftsikker
>> end VFR-motoren. Den har kardantræk som er let at vedligeholde, og den
>> har bedre passagerkomfort end en BMW K1200RS...
>
> Er det ikke den samme motor der bruges i Transalp'en også?
>
Jo, det er mig bekendt nogenlunde samme motor.

> Blandt gruppens skribenter synes jeg at have noteret mig både Transalp's
> og NTV's der ikke kom forbi de forjættende 100.000km!
>
Min TransAlp motor holdt ca. 135.000 km. efter en decideret dårlig
behandling. Ja ok, den fik foretaget sine service, men jeg blev engang
"fanget" i no-man-land med en lysende olielampe, og kørte lidt videre for at
finde olie. Hvorefter den skulle have knap en liter.
Den kørte upåklageligt i lang tid bagefter, men den slags stunts skal jo
koste i den sidste ende.

Den fik ny (brugt) motor ved de 135.000, og jeg skal nok sige til hvis den
engang begynder at virke slidt. Har nu kørt 152.000 km. totalt, så den nye
motor har ikke gået ret meget endnu.

> Kører du selv NTV?
> Pas på med selvforblændende mærkefanatisme :-|
>
Ja den med passagerkomforten tvivler jeg også lidt på, men jeg husker at
passagersædet på min gamle Honda CX 650 E var ganske fremragende. Laaangt
bedre end på den Yamaha XJ 900 jeg købte som den næste maskine. Og sædet på
en NTV ligner sådan et CX650E sæde lidt.
--
Mvh. Niels
TransAlp
152.000 km.



Armand (14-06-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 14-06-06 23:45

Niels Pein skrev:
> "Armand" skrev ...
>> Jesper Pedersen skrev:
>>> Honda NTV650. Motoren er bundsolid. Hvis muligt er den mere driftsikker
>>> end VFR-motoren.
>>
>> Er det ikke den samme motor der bruges i Transalp'en også?
>>
> Jo, det er mig bekendt nogenlunde samme motor.
>
>> Blandt gruppens skribenter synes jeg at have noteret mig både Transalp's
>> og NTV's der ikke kom forbi de forjættende 100.000km!
>>
> Min TransAlp motor holdt ca. 135.000 km. efter en decideret dårlig
> behandling. Ja ok, den fik foretaget sine service, men jeg blev engang
> "fanget" i no-man-land med en lysende olielampe, og kørte lidt videre for at
> finde olie. Hvorefter den skulle have knap en liter.

OK!
Men alene det at den havde brug for efterfyldning af olie mellem
service'ne inden de 135.000km bringer den ud af VFR-liga'en :-|


--
Armand.

Niels Pein (15-06-2006)
Kommentar
Fra : Niels Pein


Dato : 15-06-06 20:55

"Armand" skrev ...
>
> Men alene det at den havde brug for efterfyldning af olie mellem
> service'ne inden de 135.000km bringer den ud af VFR-liga'en :-|
>
Det er vel generelt set rigtigt, men kan det ikke også have noget at gøre
med kørselsmønster? Mange korte ture, og så pludselig tømme 2 tanke i træk
med god gas på en motorvej, og så masser af korte ture igen. Noget med
kondensvand og fordampning. Men ok, der burde ikke blive ret meget mindre
olie mellem service uanset hvad.

På vores sidste MC alpe-ferie (det var så længe siden som 1998) brugte den
en del olie. Normalt tanker man nogle gange gennem Dyskland, og kigger lidt
på olie og kæde når man når frem/hjem. Men hver anden gang vi stoppede for
at tanke, smed jeg en liter olie i, så passede det. Og så snakker vi om
benzin er dyrt. Næh du, olie er dyrt!

I år skal vi afsted til bjergene igen regner vi med. Nye soveposer og så
afsted. Min største bekymring er begyndende korrosion i fælgene, som let kan
koste punkteringer (som ikke er så vældigt sjovt i Alperne), så jeg regner
med at plastre indersiden af fælgene til med gaffa-tape inden vi rejser. Den
skal alligevel have nye dæk inden.
--
Niels
TransAlp



Jesper Pedersen (15-06-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Pedersen


Dato : 15-06-06 14:03

Armand wrote:

> Jesper Pedersen skrev:
>>
>> Honda NTV650. Motoren er bundsolid. Hvis muligt er den mere driftsikker
>> end VFR-motoren. Den har kardantræk som er let at vedligeholde, og den
>> har bedre passagerkomfort end en BMW K1200RS...

> Er det ikke den samme motor der bruges i Tansalp'en også?
> Blandt gruppens skribenter synes jeg at have noteret mig både Transalp's
> og NTV's der ikke kom forbi de forjættende 100.000km!

Jo det er tæt på samme motor. Har en brugt test fra Motorrad liggende. Den
blev skilt ad after 100.000Km og ifølge artiklen var motoren som ny...

Mht til passagerkomforten, så er det ikke noget jeg selv har prøvet, men
fået det fortalt af en fra Kantana-MC som havde en NTV og byttede den ud
med en K1200RS. Der mente hans kone at bagsædekomforten var en forringelse
ifht. NTV'en.
Ser man den i virkeligheden, er man heller ikke i tvivl om at
passagerkomforten er i top.

> Kører du selv NTV?

Nej, men indtil for nylig kørte jeg en Hawk 647, som igen er med samme
motor. Og i div. hawk-fora er der dokumenteret over 150K Miles...

> Pas på med selvforblændende mærkefanatisme :-|

Det findes ikke hos mig.

/
Jesper


Jacob Bunk Nielsen (13-06-2006)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 13-06-06 21:47

"AW på ZRX" <allan@malwisFJERN.dk> writes:

> Hvis du vil en klasse op:
>
> Yamaha Fazer - FZ6, Honda CBF 600, Kawasaki Z 750, Suzuki GSX 600/750 F

I den klasse synes jeg hellere man skal nævne den nye Suzuki GSR 600
frem for de noget bedagede GSX-F'ere.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)

Anders Majland (14-06-2006)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 14-06-06 16:32

> 1. Jeg er ikke selv motorkyndig eller den lille gør-det-selv-person. Jeg
> forestiller mig at skulle kigge efter mærker, der har ry for at være
> stabile og stort set kun have brug for den normale service. Kan man
> allerede her sige, hvilke mærker man bør gå efter.

Helllere mindre og nyere / bedre stand end ældre og mere effekt

> 2. Hvor motor-/hk-mæssig stor en mc bør jeg mon være på udkig efter? Er
> området 400-600 ccm et ok sted at starte?

Skal du køre meget motorvej med 130km/t så ikke for meget under 50hk - er
det mest landevej og by så kan det halve gøre det.
Og list kåbe der giver læ er også meget rart på længere stræk

> 3. Hvad bør jeg se efter af kilometertal og udstyr?

Skal den være praktisk kommer du imho ikke uden om en topboks eller
tanktaske. Som "bil" nr 2 skal du måske kunne have skiftesko og madpakke med
på arbejde.

Mhs kilometertal afhænger det meget af modellen. Luftkølede enstampere
holder worst-case ikke over 50000km før renovering.


> 4. Der skal være plads til ekstra passager.

Plads eller god plads De færreste mc'er må læsse mere end 180kg eller
deromkring så er man i den tunge ende kommer man nemt til at køre med
overvægt (Husk også at solidt mc udstyr er tungt - jeg vil tro at mine
støvler, hjelm og cordura dragt med foeret i er noget over 20kg)

> 5. Det skal gerne være et mærke/en model, hvor det er muligt at have
> udstyr med i en form for transportboks.

Kan man på alt - men det ser måske lidt tovligt ud på noget racerpræget

Hvis du søger tilbage i gruppen (groups.google.com) finder du masser af
anbefalinger af cykler som GS500, ER5, XJ600, CB500 osv

Men er du gjort dig tanker om hvor mange penge der må gå til "projektet".
Træk de første 5-10kkr fra så er kan blive til ordenligt udstyr til jer
begge og søg så på DBA efter maskiner til den pris der er opnåelig. Måske du
forelsker dig i en "tilfældig" model og medmindre du køber for dyrt er der
ikke det store værditab på en mc der ikke er blevet mishandlet. Så skulle du
allerede næste år have fundet ud af at du hellere ville have noget andet er
det ikke det store problem at skifte (Men låner du penge til mc'en kan det
være dyrt at omlægge lånet ved køb af anden mc - så har du friværdi i bil
eller hus kan det være en ide at tage lånet med sikkerhed i det istedet -
eller måske få et lån/kassekredit uden sikkerhed)


Aprilia Leonardo 150 1998 64m < Min første, erstattede en øv'ert. Købt
næsten ny i 1998 (500km)
Yamaha XT600Z Ténéré 3DS 1988 86Mm < Impulskøb i 2003 da leo'en fik
motorproblemer (gået 37000 da jeg købte)
Yamaha XTZ 750 Super Ténéré 1993 35Mm < har jeg snakket om i 1,5år inden jeg
fik en omkinrg påske i år - har de krafter til motorvej som xt'en mangler

Btw så kan du se at jeg har et problem med at skille mig af med dem igen

--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk



Armand (14-06-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 14-06-06 19:29

Anders Majland skrev:
>> ....(Husk også at solidt mc udstyr er tungt - jeg vil tro at mine
> støvler, hjelm og cordura dragt med foeret i er noget over 20kg)

Jeg har testet på badevægten:
Fuldt iklædt med Dainese-læderet; Ufo'en på ryggen, Daytonaerne på
fødderne samt handsker og AGV-hjelmen under armen - Vejer jeg præcist
10kg mere end i underbukser på badevægten om morgenen
>
>> 5. Det skal gerne være et mærke/en model, hvor det er muligt at have
>> udstyr med i en form for transportboks.
>
> Kan man på alt - men det ser måske lidt tovligt ud på noget racerpræget

Jo mindre plastindpakket modellen er, specielt i sæderegionen, desto
enklere vil det være at bolte en bagagebærer på!

--
Armand.

Torben Scheel (15-06-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 15-06-06 07:57

Armand wrote:
> Anders Majland skrev:
>>> ....(Husk også at solidt mc udstyr er tungt - jeg vil tro at mine
>> støvler, hjelm og cordura dragt med foeret i er noget over 20kg)
>
> Jeg har testet på badevægten:
> Fuldt iklædt med Dainese-læderet; Ufo'en på ryggen, Daytonaerne på
> fødderne samt handsker og AGV-hjelmen under armen - Vejer jeg præcist
> 10kg mere end i underbukser på badevægten om morgenen

Er det før eller efter du fjernede blyfarven med barberskum?

--
vh
Torben

Armand (15-06-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 15-06-06 16:08

Torben Scheel skrev:
> Armand wrote:
>>
>> Jeg har testet på badevægten:
>> Fuldt iklædt med Dainese-læderet; Ufo'en på ryggen, Daytonaerne på
>> fødderne samt handsker og AGV-hjelmen under armen - Vejer jeg præcist
>> 10kg mere end i underbukser på badevægten om morgenen
>
> Er det før eller efter du fjernede blyfarven med barberskum?
>
Hæ!

Blyfarven er der skam endnu, men jeg fik et par (gnubbe)pletter hvor
overfladen tydelivis er anderledses

--
Armand.

Jacob Bunk Nielsen (15-06-2006)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 15-06-06 12:44

"AW på ZRX" <allan@malwisFJERN.dk> writes:

>>> Yamaha Fazer - FZ6, Honda CBF 600, Kawasaki Z 750, Suzuki GSX 600/750 F
>>
>> I den klasse synes jeg hellere man skal nævne den nye Suzuki GSR 600
>> frem for de noget bedagede GSX-F'ere.
>
> Tjaaa, jeg tolkede det som et ønske om en brugt cykel, da kilometertal blev
> nævnt.
> Tror det bliver svært at finde en 5 år gammel GSR 600

Ganske som Honda CBF 600, og til dels også FZ6. De har heller ikke
ligefrem ligefrem mange år på bagen i Danmark. Z750 er også under 5
år i seneste generation.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste