> 1. Jeg er ikke selv motorkyndig eller den lille gør-det-selv-person. Jeg
> forestiller mig at skulle kigge efter mærker, der har ry for at være
> stabile og stort set kun have brug for den normale service. Kan man
> allerede her sige, hvilke mærker man bør gå efter.
Helllere mindre og nyere / bedre stand end ældre og mere effekt
> 2. Hvor motor-/hk-mæssig stor en mc bør jeg mon være på udkig efter? Er
> området 400-600 ccm et ok sted at starte?
Skal du køre meget motorvej med 130km/t så ikke for meget under 50hk - er
det mest landevej og by så kan det halve gøre det.
Og list kåbe der giver læ er også meget rart på længere stræk
> 3. Hvad bør jeg se efter af kilometertal og udstyr?
Skal den være praktisk kommer du imho ikke uden om en topboks eller
tanktaske. Som "bil" nr 2 skal du måske kunne have skiftesko og madpakke med
på arbejde.
Mhs kilometertal afhænger det meget af modellen. Luftkølede enstampere
holder worst-case ikke over 50000km før renovering.
> 4. Der skal være plads til ekstra passager.
Plads eller god plads
De færreste mc'er må læsse mere end 180kg eller
deromkring så er man i den tunge ende kommer man nemt til at køre med
overvægt (Husk også at solidt mc udstyr er tungt - jeg vil tro at mine
støvler, hjelm og cordura dragt med foeret i er noget over 20kg)
> 5. Det skal gerne være et mærke/en model, hvor det er muligt at have
> udstyr med i en form for transportboks.
Kan man på alt - men det ser måske lidt tovligt ud på noget racerpræget
Hvis du søger tilbage i gruppen (groups.google.com) finder du masser af
anbefalinger af cykler som GS500, ER5, XJ600, CB500 osv
Men er du gjort dig tanker om hvor mange penge der må gå til "projektet".
Træk de første 5-10kkr fra så er kan blive til ordenligt udstyr til jer
begge og søg så på DBA efter maskiner til den pris der er opnåelig. Måske du
forelsker dig i en "tilfældig" model og medmindre du køber for dyrt er der
ikke det store værditab på en mc der ikke er blevet mishandlet. Så skulle du
allerede næste år have fundet ud af at du hellere ville have noget andet er
det ikke det store problem at skifte (Men låner du penge til mc'en kan det
være dyrt at omlægge lånet ved køb af anden mc - så har du friværdi i bil
eller hus kan det være en ide at tage lånet med sikkerhed i det istedet -
eller måske få et lån/kassekredit uden sikkerhed)
Aprilia Leonardo 150 1998 64m < Min første, erstattede en øv'ert. Købt
næsten ny i 1998 (500km)
Yamaha XT600Z Ténéré 3DS 1988 86Mm < Impulskøb i 2003 da leo'en fik
motorproblemer (gået 37000 da jeg købte)
Yamaha XTZ 750 Super Ténéré 1993 35Mm < har jeg snakket om i 1,5år inden jeg
fik en omkinrg påske i år - har de krafter til motorvej som xt'en mangler
Btw så kan du se at jeg har et problem med at skille mig af med dem igen
--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk