Værktøjskasse
Fra : TT

Dato : 13-06-06 10:38

Hej gruppe,

Vil nogle hjælpe med at definere hvordan en god dykker reservedels og
værktøjskasse ser ud, hvad er praktisk at have stumperne i - og hvad skal
der være i ??

Strips
Unbrako sæt
O-ringe
Mellemtryksmanomenter
Maske straps
finne straps
skiftenøgle
Din->yoke konverter
smøger
osv. osv.

Mvh. Torben

Fra : Nicolai Hanssing

Dato : 13-06-06 11:06

+ Ilt-analysator
+ Silicone-fedt til oringe på kamerar,lygter mv.
+ Talkum
+ Voks/Lynlås smørremiddel

Fra : Felix

Dato : 13-06-06 12:08

+ folietæppe
+ mobiltelefon
+ telefonliste

/Felix

Fra : TT

Dato : 13-06-06 12:55

Indtil videre :

Strips
Unbrako sæt
O-ringe
Mellemtryksmanomenter
Maske straps
finne straps
skiftenøgle
Din->yoke konverter
smøger
Lighter
Ilt-analysator
Silicone-fedt til oringe på kamerar,lygter mv.
Talkum
Voks/Lynlås smørremiddel
dekanterings slange
uridomer
tørre inderhandsker til tørhandskerne
ekstra bådnøgle
Gaffatape
2 kolde
ekstra mundstykke
HP svivel
blændpropper til 1. trin
bade dyr
folietæppe
mobiltelefon
telefonliste
Din "tank propper"

Der må mangle meget endnu - tror mit forslag til kasse ikke er stort nok,
måske en 40 fods container ??

-TT

Fra : Jan Birk

Dato : 13-06-06 22:20

> 2 kolde

I respekt for traditionen om redundans, synes jeg at det er for lidt.

/Jan

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 13-06-06 13:07

I søndags var jeg specielt glad for min bedøvende creme til ansigtet, da jeg
kom i nærkontakt med nogle tråde fra en brandmand. Du kan også bruge noget
eddike, men den creme jeg bruger (kan ikke huske navnet, men fås på
apotektet og var i gamle dage på spray) virker super.

+ pære til din lygte
+ lidt snor
+ elastik/gummi bånd

Men det afhænger nu også en del af om det er stranddyk, på en lille/stor
båd, fly rejse, live a-board og hvad type dyk du laver og hvilket udstyr du
har. Forebyggelse er også her en god ting, og du kan undgå at skulle bruge
dine reservedele ret tit og lave nødløsninger ude i felten.
Den kasse du kigger på vil jeg mene er noget overkill, selv nøjes jeg med
den mindste "stænktætte" plast kasse som du kan købe i de fleste diveshops,
hvor jeg har de forskellige småting i poser. Du kan også bruge en lille dyr
Pelicase.
Et mellemtryksmanomenter tror jeg godt du kan lade blive i din dykkertaske.

/Sune

Fra : TT

Dato : 14-06-06 12:42

"Sune Jorgensen" <sune.jorgensen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en lille dyr Pelicase.
> Et mellemtryksmanomenter tror jeg godt du kan lade blive i din

Årsagen til tankerne om "fiske kassen" var også at man kunne have "det hele"
med i bilen, og tage kassen med det allermest essentielle med ud i
gummibåden (hvor maske strappen jf. Murphy vil gå i stykker). Samtidig når
man samler op bliver det ret mange ting at have med, og en hvis orden i
stumperne kan måske hjælpe til at få afhjulpet problemet hurtiger ???

-Torben

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-06 23:21

TT wrote:

> "det hele" med i bilen, og tage kassen med det allermest essentielle
> med ud i gummibåden (hvor maske strappen jf. Murphy vil gå i
> stykker).

skift maske remmen til en neoprem nakke rem med nylon stropper, så vil den
aldrig springe pludselig,
skift remene på dine finder til Spring strap, så vil de aldrig springe,
og til sidst tryk sæt dit udstyr på land og lav et hurtig regulator / vest
tjek inden i hopper i ribben, så vil du finde problemer med O-ringe /
membraner på land.
og til sidst monter tisventil / skridt lynlås i din tør dragt, så du ikke
skal tage den af og på i ribben, så undgår du at ødelække manchetter mens i
er på havet.

hvis du følger disse råd, vil du stort set ikke have brug for din
værktøjskasse i ribben.
jeg kan ikke lige se hvad du skulle få brug for i ribben fra din værktøjs
kasse.

forebygning er et godt alternativ til at helbrede

mvh Morten

Fra : TT

Dato : 15-06-06 10:04

"Morten Dall Darmer" <mrnews (a) tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kasse.
>
> forebygning er et godt alternativ til at helbrede

Hej Morten,

Tak for råd, jeg bruger allerede neopren nakke rem og springstraps på mine
turtlefins. Ideen var at lave en værktøjskasse eller vedligeholdelses kasse
der dækkede manges behov (en klub kasse om du vil)- med de forskelle der nu
er i folks udstyr konf. mvd. også for at få en ide om hvilke stumper der var
relvante at have, og se hvad behov i andre havde. Jeg havde ikke tænkt mig
at tage den kasse med ud i Ribben, måske kun smøgerne og de kolde men
måske nærmere med i bilen når vi tager på weekendtur eller noget.

-TT

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 13-06-06 14:07

Felix skrev:

> + folietæppe
> + mobiltelefon
> + telefonliste

Hvad med noget lånt noget gammel og noget blåt.. eller er det i en
anden sammenhæng? :)

Fra : TT

Dato : 14-06-06 12:37

Så har jeg prøvet at samle "den endegyldige" værktøjskasse. Der hvor der er
spørgsmålstegne er det fordi jeg ikke ved hvad det er, eller hvorfor det kan
være relevant.

2 kolde
anti fog
bade dyr
Bedøvende creme
bidetang
blybælte spænde
blændpropper til 1. trin
?? d ringe
dekanterings slange
Din "tank propper" (flaske indsatser)
Din->yoke konverter
ekstra bådnøgle
ekstra mundstykke
finne straps
folietæppe
Gaffatape
?? HP svivel
Ilt-analysator
Karabinhager
?? leash
Lighter
Maske straps
Mellemtryksmanomenter
mobiltelefon
MOD mærker
O-ringe
Pærer til lygte
Silicone-fedt til oringe på kamerar,lygter mv.
skiftenøgle
slanger
smøger
spole med cave line
Strips
Talkum
telefonliste
tørre inderhandsker til tørhandskerne
Unbrako sæt
uridomer
Vaseline
Voks/Lynlås smørremiddel

Fra : Emil Pedersen

Dato : 14-06-06 14:15

Shit, ja så blir prammen i hvert fald aktuelt
Plejer egentlig bare at have et maske strap med, lidt silikonefedt til
oringe. Og så gaffa og strips, det er helt utroligt hvad man nødtørftigt kan
lave med det.
Fx finne straps lavet af 2 strips sat i forlængelse af hinanden. Ødelagt
lynlås i våd-dragten er bare 3 striber gaffa osv.

Fra : Jan Kisak Rasmussen

Dato : 15-06-06 22:50

> [...]
> Så har jeg prøvet at samle "den endegyldige" værktøjskasse. Der hvor der
> er spørgsmålstegne er det fordi jeg ikke ved hvad det er, eller hvorfor

Jeg er nok kendt for at have "rigeligt" med reservedele med på vores
kutterture / Norges-ture.
Men det er som regel de andre deltagere der nyder godt af dette.
Følgende er nogle af de "reservedele" jeg har lånt ud gennem tiden, som ikke
er på listen:

tørdragt + inderdragt
regulatorsæt
2.trin