/ Forside / Teknologi / Udvikling / HTML / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
HTML
#NavnPoint
molokyle 11184
Klaudi 5506
bentjuul 3377
severino 2040
smorch 1950
strarup 1525
natmaden 1396
scootergr.. 1320
e.c 1150
10  miritdk 1110
Minimum højde css?
Fra : John Kjoller


Dato : 13-06-06 09:10

Kan man sætte en minimum højde på en <div> , - så det fungerer i alle
browsere?

Kh
john





 
 
Jens Gyldenkærne Cla~ (13-06-2006)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 13-06-06 10:31

John Kjoller skrev:

> Kan man sætte en minimum højde på en <div> , - så det
> fungerer i alle browsere?

Tag et kig her: <http://www.svendtofte.com/code/max_width_in_ie/>

Man kan evt. putte width-udtrykket ind i en conditional, så koden
skjules helt for andre browsere (det virker også uden conditional,
men så validerer koden ikke).
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Jørgen Farum Jensen (13-06-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen Farum Jensen


Dato : 13-06-06 11:34

John Kjoller wrote:
> Kan man sætte en minimum højde på en <div> , - så det fungerer i alle
> browsere?

Næh, det kan du ikke, men hvad skulle du egentlig også kunne
det for? Hvis indholdet af elementet overstiger kassens
højde, får du jo rulleskakter på kassen, eller skjuler
indholdet.

Grundlæggende må en div - eller ethvert andet element -
få den højde indholdet tilsiger.

Som Jens påpeger, er det noget andet med min-width.
Denne egenskab forstår IE ikke, men der er løsninger
på det problem.



--

Med venlig hilsen

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Jens Gyldenkærne Cla~ (13-06-2006)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 13-06-06 12:00

Jørgen Farum Jensen skrev:

>> Kan man sætte en minimum højde på en <div> , - så det
>> fungerer i alle browsere?

> Næh, det kan du ikke,

Jo, det kan man da netop med IE-hacket (det kan anvendes til alle
kombinationer af [min|max]-[width|height])


> men hvad skulle du egentlig også kunne det for?

Fx for at sikre at en side-footer ikke lægger sig helt oppe i
toppen af en kort side.


> Hvis indholdet af elementet overstiger kassens
> højde, får du jo rulleskakter på kassen, eller skjuler
> indholdet.

Jeg tror du blander max-height og min-height. Når man sætter en
min-højde, skjuler man ikke indholdet - man sørger bare for at det
ikke placeres for højt oppe. Maks-højden kan derimod resultere i en
scrollbar på div-elementet (afhængig af hvordan man sætter
overflow).



> Grundlæggende må en div - eller ethvert andet element -
> få den højde indholdet tilsiger.

Der er flere tilfælde hvor det kan være praktisk at sætte grænser
for skaleringen. Svend Tofte nævner problemet med (for) lange
linjer - det er i mine øjne helt relevant at sætte en maksgrænse
her. Min-angivelser kan også være relevante, for at undgå absurd
korte linjer.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Erik Ginnerskov (13-06-2006)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 13-06-06 22:00

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Jo, det kan man da netop med IE-hacket (det kan anvendes til alle
> kombinationer af [min|max]-[width|height])

IE forstår faktisk min-height uden hack - mærkeligt nok, når de tre andre
definitioner er volapyk for IE.

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/minheight.asp

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk/ - http://ginnerskov.dk/
http://html-faq.dk/



Bertel Lund Hansen (13-06-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 13-06-06 13:09

Jørgen Farum Jensen skrev:

>> Kan man sætte en minimum højde på en <div> , - så det fungerer i alle
>> browsere?

> Næh, det kan du ikke, men hvad skulle du egentlig også kunne
> det for?

Jeg bruger en højdeangivelse på Fidusos sider (hverken min eller
max) for at sikre at menuen ikke rager ned under bundlinjen. Det
virker som en minimumshøjde i Opera, FF og IE.

Et eksempel hvor det ellers ville ske:

   http://fiduso.dk/?page=apostroffer

Sådan ville det se ud uden en højde:

   http://lundhansen.dk/temp/apostroffer.html

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Kerim Ellentoft (13-06-2006)
Kommentar
Fra : Kerim Ellentoft


Dato : 13-06-06 17:26

Bertel Lund Hansen skrev:

>Et eksempel hvor det ellers ville ske:
>
>    http://fiduso.dk/?page=apostroffer

Kan man komme med input uden at være medlem? kunne ikke lige se
noget på siden.

Vi har for ½ års tid siden fået en ny taxi voghmand, øhh vogndame


http://www.degulesider.dk/vbw/super/resultat.do?compTrade=&compZip=&compCity=&compAddress=&compRegionID=&compPhone=57+83+54+60&minx=&maxx=&miny=&maxy=&Image51.x=40&Image51.y=14

Er linket knækket, så søg på tlf. 57 83 54 60 på http://dgs.dk

Tæerkrummende.
--
Kerim
Som ikke bruger Spamfighter, der spammer nyhedsgrupperne
og sender indlæg to gange.
Svar under det du citerer og citer kun det du svarer på - tak.

Jens Gyldenkærne Cla~ (13-06-2006)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 13-06-06 22:15

Erik Ginnerskov skrev:

> IE forstår faktisk min-height uden hack

Nej.

> http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/minheight.asp

Ovenstående side benytter også et hack - bare ikke det samme som
før (det er noget lettere med min end med max).

Den interessante del af css-koden ser ud som følger (med mine
kommentarer indlagt):

#content {
height:100px;    /* A: Height til IE */
min-height:100px;    /* B: min-height til nye browsere */
}
head+body #content { /* Denne selektor forstår IE ikke */
height:auto;        /* Annullering af A for andre end IE */
}
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Erik Ginnerskov (13-06-2006)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 13-06-06 23:22

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Ovenstående side benytter også et hack - bare ikke det samme som
> før (det er noget lettere med min end med max).

> #content {
> height:100px; /* A: Height til IE */
> min-height:100px; /* B: min-height til nye browsere */
> }
> head+body #content { /* Denne selektor forstår IE ikke */
> height:auto; /* Annullering af A for andre end IE */
> }

OK, der er lavet lidt i css. Men der er ikke som i de tre andre involveret
javascript for at få det til at funke.

width:expression(document.body.clientWidth < 685 ? "300px" : "60%");

Det var der, jeg ville hen.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk/ - http://ginnerskov.dk/
http://html-faq.dk/



Jens Gyldenkærne Cla~ (14-06-2006)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 14-06-06 08:33

Erik Ginnerskov skrev:

> OK, der er lavet lidt i css. Men der er ikke som i de tre
> andre involveret javascript for at få det til at funke.

Korrekt. Men IE (til og med v. 6) forstår ikke min-height - det var
min pointe.

Man kan omgå det uden at benytte javascript (som det er vist på din
eksempelside), men det virker kun fordi der benyttes height.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste