Et spørgsmål omkring varme ?
Fra : Molnit

Dato : 13-06-06 08:39

Hejsa,

   Hvis vi nu siger at man har en standard maskine, med en standard køler
på, som er dimensioneret til denne pågældene model. Og man så piller
lidt ved motoren, og derved opnår omkring 30-40% flere heste på den
pågældene motor. Vil dette så ikke betyde at køleren også skal skaffe
sig af med 30-40% mere varme ? hvis man presser den maks ?

   Hvis dette så er tilfælde, hvor meget støre skal køleren så være ? er
det linært ? sådan at hvis jeg forventer at ikke tune mere end maks
50-60% mere end standard, så skal jeg ha en køler på med en køle evne
50-60% mere end standard ?

--
VH
Lars Molnit

Fra : Dun@nt

Dato : 13-06-06 10:08

Molnit skrev:

> [...]
> det linært ? sådan at hvis jeg forventer at ikke tune mere end maks
> 50-60% mere end standard, så skal jeg ha en køler på med en køle evne

hvaaa, er det liige du har forestillet dig (30-40%) lyder af den hel
del syntes jeg...

Jeg døjer aldrig med varme når jeg rykker maks, eller kører lang tid
med hø ydelse, problemet opstår som oftest når jeg holder stille og
venter i en kø, eller lign. i længere tid. Her jeg lige hørt hårdt
på, ser det ud til at varmen bygger hurtigere op, ved stilstand.

Holder dette, kan sammenhænge næppe forventes værende liniær, og
jeg kunne forestille mig at en kraftigere blæser, evt. en ekstra
blæser vil gøre tricket.
Dette naturligvis med forbehold for hvad du har tænkt dig at gøre ved
maskinen - NOS???

J.C. Kløve
via goooooogle

Fra : Molnit

Dato : 13-06-06 11:05

Dun@nt skrev:

> hvaaa, er det liige du har forestillet dig (30-40%) lyder af den hel
> del syntes jeg...

   Pt. ligger den omkring 130 heste vs. de 98 den er opgivet til i
motoren... og jeg forventer at komme op omkring 150 bagpå, med de næste
2-3 mods der er i støbeskeen. Det er ikke unormalt for en Bandit 1200,
som Jacob nævner, så gir en anden potte uden andet ca. 10-15% mere.

> [...]
> venter i en kø, eller lign. i længere tid. Her jeg lige hørt hårdt
> på, ser det ud til at varmen bygger hurtigere op, ved stilstand.

   Ved alm. tullen rundt går det ok, går man den lidt klø (ikke nær så
meget som på banedage, men en god sjat mere end ved alm. landevejs
kørsel) så kom den hurtigt op på 115-120 grader i går, og ved nogen
tidspunkter paserede jeg de 120grader(begyndene rødt felt).

> Holder dette, kan sammenhænge næppe forventes værende liniær, og
> jeg kunne forestille mig at en kraftigere blæser, evt. en ekstra
> blæser vil gøre tricket.

   Kan ikke få plads til en blæser, men tænker i at tage en køler fra en
GSX-R 1100, eller en GSX-1400 da begge har meget bredere kølere end
Banditten, men skruer osv. til montering ser ud til at fitte.

> Dette naturligvis med forbehold for hvad du har tænkt dig at gøre ved
> maskinen - NOS???

   NOS, og turbo er udelukket, da de ikke er brugbare til andet end ligeud
kørsel.

   Fladspjældskarburatore, andet topstykke med støre ventiler (GSX-r 1100
årgang 90-92 ca. måske dem med shims inden de blir vandkølet). og så
lige en mild portning. Så skal der ik gøres mere derm og de 150+ skulle
være paseret.

Fra : Armand

Dato : 13-06-06 20:13

Molnit skrev:

> [...]
> 2-3 mods der er i støbeskeen. Det er ikke unormalt for en Bandit 1200,
> som Jacob nævner, så gir en anden potte uden andet ca. 10-15% mere.

Køleren er vel også dimensioneret efter netop stop'go forekomst og ikke
højfarts-touring hvor der er rigeligt med kølende luft igennem
radiatoren :-/

> [...]
> kørsel) så kom den hurtigt op på 115-120 grader i går, og ved nogen
> tidspunkter paserede jeg de 120grader(begyndene rødt felt).

Problemet med termometre er at man får skåret ud i pap hvor varm motoren
vitterligt er. På tidligere tiders luftkølede firecylindrede motorer var
150° ikke et særsyn og det var nærmere for at holde temperaturen nede på
dét ved tuning at man monterede oliekølere!

Hvad med et sprinklersystem til spids-brug :-/
Fordampning køler så det rykker!!

> Kan ikke få plads til en blæser, men tænker i at tage en køler fra
> en GSX-R 1100, eller en GSX-1400 da begge har meget bredere kølere end
> Banditten,

Dér har du jo selv svaret på dit størrelses-spørgsmål!
Mon ikke at GSXR-kølerens mer-tykkelse modsvarer dens mer-ydelse :-/

Alt andet lige vil jeg tro at kølere benævnes efter køleværdi og ikke
umiddelbar fysisk størrelse, hvorved at man burde kunne handle ind efter
mer-effekt/størrelse :-/

--
Armand.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 13-06-06 10:58

"Dun@nt" <jck@aats.dk> writes:

> hvaaa, er det liige du har forestillet dig (30-40%) lyder af den hel
> del syntes jeg...

Ja, men det er næsten hvad man får ved at skifte potten på en standard
Bandit 1200

(OK, Moller har også sat andre knaster i og lidt andet halløj)

Blev Banditten varm i går på klubturen, Moller? Blæseren på min Fazer
var også i gang da vi stoppede i Gilleleje.

Uden at jeg i øvrigt har den fjerneste anelse om tingene, så tror jeg
at varmemængden må have en vis sammenhæng med mængden af benzin man
brænder af. Har du øget dit benzin-forbrug med 30-40%, og bliver det
så i givet fald brændt af, eller bare hældt ud i udstødningen?

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 13-06-06 11:48

Molnit <news@molnit.com> writes:

>    Ja, aaaaaaalllllllllttttttttt for varm til jeg vil gå med til :)

Ja, det lyder sådan.

>    I går når olien paserede de 115grader, steg min tomgang med 500-700
> omdr. ret ireterende.

Mon ikke det betyder at olien reelt er så varm at den mister noget af
sin bæreevne?

Burde du ikke bare have kørt et gear højere og givet den lidt mindre
prygl? Min gamle Bandit blevet meget sjældent over 100 grader.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 13-06-06 13:15

Molnit <news@molnit.com> writes:

>    Det er det jeg frygter, altså at den mister bære/smøreevnen... meste af
> turen foregik i 5 gear :( så jeg ku ik skifte til højere. kun i kryds og
> få steder jeg skulle ned under 4 gear.

Øv! Til sammenligning var jeg kun over 4. gear på de lidt længere lige
stræk på turen i går, men gearene er også høje på Fazeren.

Jeg tror at jeg var stoppet og holdt en pause, hvis min gamle Bandit
var blevet 120 grader på en klubtur, og så bare indhentet flokken
senere. Vi har jo rigeligt med mobiltelefoner, og destinationen var jo
kendt.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : Dun@nt

Dato : 13-06-06 13:28

aha 1200-banditos
så vi er ude i noget luft/olie kølet mo-tor

Nu du har konstateret, at ved prygel kommer du i betænkelig nærhed af
det røde felt, så, er der vel ikke meget at diskukristiansen om den
sag, større køler. Men der er jo ikke rasende meget plads til
udvidelse... så, så stor som muligt givet de fysiske forhold mere er
der vel ikke at sige om den sag, og det kan da godt være at du skal
forøge køler-arealet med 40%, men det er der vel næppe plads til...
så...

Skulle du ende op med for stor en køler, da må du ty til afdækning,
sådan er det vel når man "piller"

--
J.C. Kløve
Via goooooooooogle

Fra : Molnit

Dato : 13-06-06 19:01

Dun@nt skrev:

> [...]
> der vel ikke at sige om den sag, og det kan da godt være at du skal
> forøge køler-arealet med 40%, men det er der vel næppe plads til...

   Køleren er i forvejen meget small, og der lure jeg på at måske en
GSX1400 køler kan være der, da den virker 4-5cm bredere til hver side :)

> Skulle du ende op med for stor en køler, da må du ty til afdækning,
> sådan er det vel når man "piller"

   Nåååå ;) der har jeg tænkt på en olietermostat :) så olien ledes uden
om køleren ved under 80grader :)

Fra : TGSC

Dato : 13-06-06 21:19

Molnit skrev:
>    Kan ikke få plads til en blæser, men tænker i at tage en køler fra en

Evt. kan blæseren sættes et andet sted med en fanduct som forbindelse
mellem blæser og køler. Måske kan du bruge en radialblæser med et
udgangsrør der er noget mindre end blæseren, og føre røret hen til
en tynd tæt kasse på køleren.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 13-06-06 21:55

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> Oliepumpen, såvel til smørekredsløbet, som til oliekøleren, drives fast
> af motoren, så med højere omdrejninger øges flowet gennem køleren, såvel
> som hen over topstykket - I modsætning skaber sejtræk mere varme!
> Skynd dig ud mens vejret er tropiskt og se om ikke et lavere gear sænker
> temperaturen!!

Det giver god mening så længe man vitterlig kører med (meget) lave
omdrejninger. Jeg har gjort ovennævnte forsøg på min Bandit 600. Der
hjalp det helt klart på temperaturen at skifte et gear eller to op når
vi kørte klubtur. Motoren lå så stadig på 4-5000 RPM.

Tilsyneladende skaber det, på Bandit 600, flow nok gennem oliekøleren
at holde motoren på 4-5.000 RPM frem for fx 7-8.000 RPM, hvor motoren
bliver varmere.

Sagen kan være en anden på Mollers Bandit, da den jo er noget højere
gearet end 600'eren.

--
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*