Fliser/klinker på et ikke-beton gulv
Fra : jones_net

Dato : 12-06-06 21:20

Hejsa

Jeg er ved at finde ud af, om jeg skal lave gulvet i mit nye badeværelse på
1. sal med et støbt betondæk, eller om jeg skal bruge fibergips eller lign
produkter.
Kravet er, at der skal kunne lægges fliser eller klinker på gulvet!

Beton behøver jeg _ikke_ at få en masse at vide om, den løsning kender jeg,
men jeg vil meget gerne høre om jeres erfaringer med fliser på andre
materialer end beton.

Fortæl gerne hvordan I har lavet gulvet, og om I efterfølgende har haft
problemer med løse fliser eller krakelerede fuger!

Håber I vil dele erfaringer, da groups.google.dk oftest finder folk, som er
på vej til at skulle gå i gang med samme projekt... Nogen må da snart være
færdige, så de kan fortælle noget

/J

Fra : Anders Majland

Dato : 13-06-06 07:41

> [...]
>
> Beton behøver jeg _ikke_ at få en masse at vide om, den løsning kender
> jeg, men jeg vil meget gerne høre om jeres erfaringer med fliser på andre

Hvis du har bærende vægge i siden af rummet ville jeg helt klart støbe et
gulv på svalehaleplader.

Den mulighed havde jeg ikke og turde ikke satse på at få fliser tætte på et
underlag af vandfast krydsfiner på gulv og vådrumsgips på vægene - specielt
samlinger væg/gulv og væg/væg ville jeg være nervøs for.

> Fortæl gerne hvordan I har lavet gulvet, og om I efterfølgende har haft
> problemer med løse fliser eller krakelerede fuger!

Hvis du gør som der står i "by og byg anvisning 200 - vådrum" bør du ikke få
problemer - jeg stolede bare ikke nok på mit hus til at turde gøre det ....

Fra : jones_net

Dato : 14-06-06 13:49

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:448e7488$3$2094$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> et underlag af vandfast krydsfiner på gulv og vådrumsgips på vægene -
> specielt samlinger væg/gulv og væg/væg ville jeg være nervøs for.

Det er det samme her - for langt til bærende vægge.
Og jeg er heller ikke helt sikker på løsningen, så derfor ville jeg gerne
høre erfaringer

/J

Fra : Fam. Olsen

Dato : 13-06-06 19:21

"jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lign produkter.
> Kravet er, at der skal kunne lægges fliser eller klinker på gulvet!

Er det lovligt? Jeg troede at et badeværelse på 1. sal krævede fuldsvejset
vinyl.

MVH Niels

Fra : Anders Majland

Dato : 13-06-06 19:32

> Er det lovligt? Jeg troede at et badeværelse på 1. sal krævede fuldsvejset
> vinyl.

Ja - se by og byg anvisning 200.

Simpleste til fliser er afair vandfast krydsfiner på gulvet og 2 lag
vådrumsgips på vægene og så en MK godkendt membran under fliserne

Fra : Martin

Dato : 14-06-06 15:45

> Ja - se by og byg anvisning 200.

du bliver ved med at refere til det der... men det er jo kun krav om vægge
og ikke gulv som der bliver spurgt om !!

Martin

Fra : Anders Majland

Dato : 14-06-06 16:02

> du bliver ved med at refere til det der... men det er jo kun krav om vægge
> og ikke gulv som der bliver spurgt om !!

Der er da ellers fine anvisninger på hvordan gulv kan konstureres med
spånplader eller krydsfiner - herunder hvordan man laver faldet hvis man
ikke ønsker at spartle det op efterfølgende.

Måske du forveksler den med gipspladeproducenternes anvisning ?

Fra : jones_net

Dato : 15-06-06 07:53

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:449024d7$0$2098$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> ikke ønsker at spartle det op efterfølgende.
>
> Måske du forveksler den med gipspladeproducenternes anvisning ?

Er der en online version af denne skrivelse, eller er det en betalingstekst?
Google finder en masse henvisninger, men ikke rigtigt til hele skrivelsen...

/J

Fra : Anders Majland

Dato : 15-06-06 08:11

> Er der en online version af denne skrivelse, eller er det en
> betalingstekst?
> Google finder en masse henvisninger, men ikke rigtigt til hele
> skrivelsen...

Den ligger til download - men jeg hentede den hos danogips. Kigger lige
....... Yep se
http://byggesystemer.knaufdanogips.dk/service/s_brochures/index.html

og et direkte link
http://byggesystemer.knaufdanogips.dk/xpdf/Vaadrum_med_gipspladevaegge.pdf

Fra : jones_net

Dato : 15-06-06 08:15

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:4491081a$0$2097$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Den ligger til download - men jeg hentede den hos danogips. Kigger lige
> [...]

Takker

/J