Ny hæk - overvejer Kirsebær-Lauerbær
Fra : Jesper Larsen \(Fjer~

Dato : 12-06-06 21:10

Hejsa

Jeg skal have sat ca. 50 meter hæk ved vores sommerhus og overvejer denne
hæk som skulle vokse rimeligt hurtigt og dække godt både vinter og sommer.

Nogen som har gode eller dårlige erfaringer med dette?Og hvor tæt skal den
plantes? Og hvad skal en plante som er ca. 50 cm koste?

Og kender nogen et godt sted at købe dem (Sommerhuset ligger på Hornsherred
(mellem Roskilde og Holbæk

På forhånd tak

Jesper

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 14-06-06 15:43

"Jesper Larsen (Fjernxx)" <larsenXXjesper@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> plantes? Og hvad skal en plante som er ca. 50 cm koste?
>
> Og kender nogen et godt sted at købe dem (Sommerhuset ligger på

Vi har lidt af den slags. Den gror godt,er pæn at se på både sommer vinter
og er nem at klippe.
Kan kun anbefale den men kan godt forestille mig at planterne er dyre.

Steen.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 14-06-06 16:33

> [...]
> hæk som skulle vokse rimeligt hurtigt og dække godt både vinter og sommer.

Måske er kirsebærlaurbær for "civiliseret" til et sommerhusområde? Det
kommer naturligvis an på stedets karakter, men jeg tænker den mere som
hjemmehørende i et mere velplejet parcelhuskvarter.

> Nogen som har gode eller dårlige erfaringer med dette?Og hvor tæt skal den
> plantes? Og hvad skal en plante som er ca. 50 cm koste?

Der er flere forskellige kirsebærlaurbær, men i løbet af 5 år ville mine
Otto Luyken vel være 1 - 1½ m høje uden beskæring (lerjord og rimeligt læ).
Den ene skal klippes effektivt ned nu, og den anden skal trimmes, så grene
til stiklinger kan afhentes gratis. Midtjylland.
De slår nemt rod.

- men jeg ville nok vælge noget andet - og som sædvanligt peger jeg på
sargentsæble. Godt nok har den ikke blade om vinteren, men grenene bliver
hurtigt så tætte og sammenfiltrede, at man ikke lige kigger igennem.

Hilsen Inger

Fra : Inger Pedersen

Dato : 14-06-06 16:42

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> - men jeg ville nok vælge noget andet - og som sædvanligt peger jeg på
> sargentsæble. Godt nok har den ikke blade om vinteren, men grenene bliver
> hurtigt så tætte og sammenfiltrede, at man ikke lige kigger igennem.

Og til 50 meter vil de vel koste en tier stykket i stedet for de 50 - 100
kr, som en kirsebærlaurbær koster

Hilsen Inger

Fra : Laskedyret

Dato : 19-06-06 21:11

Men vokser den sargentsæble hæk hurtigt og kan man købe dem i en vis
højde - det er trods det som er det vigtigste. Vi ønsker ikke at
plante små stik som vi så skal vente 8 år på

mvh

Jesper