/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Dellorto tuning - KTM går dårligt ved jævn~
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 12-06-06 20:05

Hej

Jeg har lånt en KTM 620 SC med en Dellorto PHM 40 SD 40mm tvangsstyret
rundspjældskarburator. Cyklen har en stærk tomgang, og starter i 1. kick.
Lige så snart den får bare en smule gas, så flyver cyklen afsted som fanden
selv var i hælene på den. Men hvis man kører og holder en konstant
hastighed, så kører cyklen og rusker, som om den er ved at løbe tør, og så
meget at det tangerer den sætter ud! Lige så snart man går bare en smule på
gassen igen, så forsvinder problemet. Altså er cyklen meget farlig i
trafikken og uegnet til andet end banekørsel. Hvis cyklen holder stille
i frigear, og man stille giver gas fra tomgang, så går den dårligt og
smælder lidt i potten den første 1/4 del af gashåndtagets vandring (ca.).
Jeg har læst lidt om tvangsstyrede karburatorer, og læst at det skulle være
Throtlle cutaway'er der skulle ændres, men det er jo ikke lige man skaffer.

Dette har jeg gjort:
Tømt svømmehus
Renset luftfilter
Skiftet tændrør
Stillet ventiler
Læst på nettet om Dellorto karbs

Mit eget forslag er:
Rens karburator (Det er en offroader, der kan bo en grævling i den )
Juster svømmerhøjde (Jeg læser mig til den skal være 18mm +-0,5)

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85
Polyteknisk MC og Ténéré.dk



 
 
Claus Rittig (12-06-2006)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 12-06-06 21:23

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:448dbac8$0$15784$14726298@news.sunsite.dk...

> Jeg har lånt en KTM 620 SC...
> Lige så snart den får bare en smule gas, så flyver cyklen afsted som
> fanden selv var i hælene på den. Men hvis man kører og holder en konstant
> hastighed, så kører cyklen og rusker, som om den er ved at løbe tør, og så
> meget at det tangerer den sætter ud! Lige så snart man går bare en smule
> på gassen igen, så forsvinder problemet. Altså er cyklen meget farlig i
> trafikken og uegnet til andet end banekørsel.

Du giver jo selv svaret.

Du har lånt en KTM 620 Super Competition. Den kører kun godt når den fyres
af eller bremser. Den er (pudsigt nok) uegnet til andet end banekørsel. Ved
du hvad det engelske ord "Competition" betyder?

Nå, selv om jeg nu tror den kører som den skal, så er det trods alt en
4-takt, og ikke en af de mest rå af KTM's 4-taktere, så den kan nok godt
bringes til at køre pænt, selvom jeg synes det er forket: Det er en KTM. Det
er en bølle-cykel. Den er ond, prøv ikke at gøre den god.



Rittig



Jens Jacob Bager Jen~ (13-06-2006)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 13-06-06 05:56

> Du har lånt en KTM 620 Super Competition. Den kører kun godt når den fyres
> af eller bremser. Den er (pudsigt nok) uegnet til andet end banekørsel.
> Ved du hvad det engelske ord "Competition" betyder?
>
> Nå, selv om jeg nu tror den kører som den skal, så er det trods alt en
> 4-takt, og ikke en af de mest rå af KTM's 4-taktere, så den kan nok godt
> bringes til at køre pænt, selvom jeg synes det er forket: Det er en KTM.
> Det er en bølle-cykel. Den er ond, prøv ikke at gøre den god.

Hej Claus

Mon ikke det er op til mig at bestemme om det skal fixes eller ej?

Jeg har prøvet andre cykler med den samme karburator f.eks. KTM 620 LGS 1997
og Husquarna TE 610 1998, og de havde ingen problemer med at køre med
konstant gas, så det er et justeringsspørgsmål. Det jeg spørger om er
hvordan, ikke om jeg skal gøre noget.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85
Polyteknisk MC og Ténéré.dk



Hekto (12-06-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 12-06-06 22:17

> Hej
>
> Jeg har lånt en KTM 620 SC med en Dellorto PHM 40 SD 40mm
> tvangsstyret rundspjældskarburator. Cyklen har en stærk tomgang, og
> starter i 1. kick. Lige så snart den får bare en smule gas, så flyver
> cyklen afsted som fanden selv var i hælene på den. Men hvis man kører
> og holder en konstant hastighed, så kører cyklen og rusker, som om
> den er ved at løbe tør, og så meget at det tangerer den sætter ud!
> Lige så snart man går bare en smule på gassen igen, så forsvinder
> problemet. Altså er cyklen meget farlig i trafikken og uegnet til
> andet end banekørsel. Hvis cyklen holder stille i frigear, og man
> stille giver gas fra tomgang, så går den dårligt og smælder lidt i
> potten den første 1/4 del af gashåndtagets vandring (ca.). Jeg har
> læst lidt om tvangsstyrede karburatorer, og læst at det skulle være
> Throtlle cutaway'er der skulle ændres, men det er jo ikke lige man
> skaffer.
>
> Dette har jeg gjort:
> Tømt svømmehus
> Renset luftfilter
> Skiftet tændrør
> Stillet ventiler
> Læst på nettet om Dellorto karbs
>
> Mit eget forslag er:
> Rens karburator (Det er en offroader, der kan bo en grævling i den
> )
> Juster svømmerhøjde (Jeg læser mig til den skal være 18mm +-0,5)

Jamen det er da skrækkeligt! ,o)

Er der accelerationspumpe på, for så kunne det tyde på for mager
blandeing, selv om det ofte er svært at fornemme om det er fed eller
mager blandeing der giver problemer.
Er der ikke accelerationspumpe på, vil jeg tro det er for fed blanding.

Cut-away indvirker også på accelerationen. Jo lavere det er jo federe
blanding og faktisk kan accellerationspumpen undværes hvis det er lavt
nok.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!



Jens Jacob Bager Jen~ (13-06-2006)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 13-06-06 06:13

> Er der accelerationspumpe på, for så kunne det tyde på for mager
> blandeing, selv om det ofte er svært at fornemme om det er fed eller mager
> blandeing der giver problemer.
> Er der ikke accelerationspumpe på, vil jeg tro det er for fed blanding.
>
> Cut-away indvirker også på accelerationen. Jo lavere det er jo federe
> blanding og faktisk kan accellerationspumpen undværes hvis det er lavt
> nok.

Hej Hekto

Jeg ved ikke om der er accellerationspumpe på karburatoren. Jeg har ikke
haft den af endnu.

Hvor skaffer man spjæld med forskellige cutaways til en Dellorto karb inden
fredag morgen? Er der nogen fra Ducati klubben der har noget liggende?
Min skulle ifølge manualen have et spjæld der hedder 40.

Med hensyn til om det er fed eller mager blanding, så har jeg ikke mærket
efter, alt efter hvor varm cyklen bliver, men jeg har en ide om den er
mager, da jeg mener måske at kunne huske problemet var værst lige efter jeg
startede den. Den er monteret råvejern og luftfilter kasse med "100" huller
i og låget pillet af. Jeg har ikke kigget på tændrørsfarven endnu. Jeg tror
det er smartest at sætte et nyt i, og køre udelukkende i "problemzonen" et
par km og se på faren for at udelukke fejlvisning.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85
Polyteknisk MC og Ténéré.dk



Armand (13-06-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 13-06-06 19:27

Jens Jacob Bager Jensen skrev:
>> Er der accelerationspumpe på, for så kunne det tyde på for mager
>> blandeing, selv om det ofte er svært at fornemme om det er fed eller mager
>> blandeing der giver problemer.
>>
> Med hensyn til om det er fed eller mager blanding, så har jeg ikke mærket
> efter, alt efter hvor varm cyklen bliver, men jeg har en ide om den er
> mager, da jeg mener måske at kunne huske problemet var værst lige efter jeg
> startede den. Den er monteret råvejern og luftfilter kasse med "100" huller
> i og låget pillet af.

Hundredevis af huller ??

Så er problemet sikkert ikke andet end turbolæns i indsugningen :-/

--
Armand.

Hekto (15-06-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 15-06-06 23:03

> Hej Hekto
>
> Jeg ved ikke om der er accellerationspumpe på karburatoren. Jeg har
> ikke haft den af endnu.
>
> Hvor skaffer man spjæld med forskellige cutaways til en Dellorto karb
> inden fredag morgen? Er der nogen fra Ducati klubben der har
> noget liggende? Min skulle ifølge manualen have et spjæld der hedder
> 40.
>
> Med hensyn til om det er fed eller mager blanding, så har jeg ikke
> mærket efter, alt efter hvor varm cyklen bliver, men jeg har en ide
> om den er mager, da jeg mener måske at kunne huske problemet var
> værst lige efter jeg startede den. Den er monteret råvejern og
> luftfilter kasse med "100" huller i og låget pillet af. Jeg har ikke
> kigget på tændrørsfarven endnu. Jeg tror det er smartest at sætte et
> nyt i, og køre udelukkende i "problemzonen" et par km og se på faren
> for at udelukke fejlvisning.


Nu har jeg lige været i Nice ... ikke for at drive den af! ... så måske
når du ikke at få gavn af avaret.

Moto de Voss i Slangerup ligger inde med en hel del Dell'Orto-dele.
Accelerationspumpen ses tydeligt som en trekantet 'dimmer' der er
skruet på kaburatoren lige iver indsugningen på luftfiltersiden. Er den
der ikke, sidder der bare en plade.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!



Jens Jacob Bager Jen~ (16-06-2006)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 16-06-06 05:46

> Nu har jeg lige været i Nice ... ikke for at drive den af! ... så måske
> når du ikke at få gavn af avaret.
>
> Moto de Voss i Slangerup ligger inde med en hel del Dell'Orto-dele.
> Accelerationspumpen ses tydeligt som en trekantet 'dimmer' der er skruet
> på kaburatoren lige iver indsugningen på luftfiltersiden. Er den der ikke,
> sidder der bare en plade.

Hej Brian

Det når jeg nok ikke . Men det skal jo også fixes når jeg kommer hjem fra
Sverige på søndag. Tak for tippet!

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85
Polyteknisk MC og Ténéré.dk



Molnit (16-06-2006)
Kommentar
Fra : Molnit


Dato : 16-06-06 19:11

Jens Jacob Bager Jensen skrev:

> Med hensyn til om det er fed eller mager blanding, så har jeg ikke mærket
> efter, alt efter hvor varm cyklen bliver, men jeg har en ide om den er

   Hvis det er ved konstant gasgivning, så smider vi da bare en prope op i
ræven på den, og for det målt :)

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5
Suzuki GSF-R 1200, Citroen Saxo 1,5D
"www.dfmc.dk/Lars_Molnit" , "www.molnit.com"

Jakob (13-06-2006)
Kommentar
Fra : Jakob


Dato : 13-06-06 14:22

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:448dbac8$0$15784$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej
>
> Jeg har lånt en KTM 620 SC med en Dellorto PHM 40 SD 40mm tvangsstyret
> rundspjældskarburator. Cyklen har en stærk tomgang, og starter i 1. kick.
> Lige så snart den får bare en smule gas, så flyver cyklen afsted som
> fanden selv var i hælene på den. Men hvis man kører og holder en konstant
> hastighed, så kører cyklen og rusker, som om den er ved at løbe tør, og så
> meget at det tangerer den sætter ud! Lige så snart man går bare en smule
> på gassen igen, så forsvinder problemet. Altså er cyklen meget farlig i
> trafikken og uegnet til andet end banekørsel. Hvis cyklen holder
> stille i frigear, og man stille giver gas fra tomgang, så går den dårligt
> og smælder lidt i potten den første 1/4 del af gashåndtagets vandring
> (ca.). Jeg har læst lidt om tvangsstyrede karburatorer, og læst at det
> skulle være Throtlle cutaway'er der skulle ændres, men det er jo ikke lige
> man skaffer.
>
> Dette har jeg gjort:
> Tømt svømmehus
> Renset luftfilter
> Skiftet tændrør
> Stillet ventiler
> Læst på nettet om Dellorto karbs
>
> Mit eget forslag er:
> Rens karburator (Det er en offroader, der kan bo en grævling i den )
> Juster svømmerhøjde (Jeg læser mig til den skal være 18mm +-0,5)



De kan opføre sig ret mystisk, hvis blot gummiet mellem karb og flange har
rykket sig 1 millimeter.
Tjek lige at det sidder HELT sammen. Mikro-revne i selvsamme gummi kan også
lave numre.
Og så ellers helt ud med hoveddyse, og godt med trykluft gennem karb.
Maybe' your lucky.


-- Mvh.Jakob




Jacob Bunk Nielsen (13-06-2006)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 13-06-06 15:26

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> writes:

> Mon ikke det er op til mig at bestemme om det skal fixes eller ej?

Du er godt nok ikke særlig god til at læse smileys og den slags. Det
er nok fordi knallerten driller

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)

Jens Jacob Bager Jen~ (19-06-2006)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 19-06-06 08:06

> Jeg har lånt en KTM 620 SC med en Dellorto PHM 40 SD 40mm tvangsstyret
> rundspjældskarburator. Cyklen har en stærk tomgang, og starter i 1. kick.
> Lige så snart den får bare en smule gas, så flyver cyklen afsted som
> fanden selv var i hælene på den. Men hvis man kører og holder en konstant
> hastighed, så kører cyklen og rusker, som om den er ved at løbe tør.

Jeg nåede lige at rense karburatoren grundigt fredag morgen før vi tag
afsted. Den var pæn og ren indvendigt, men det gjorde tricket. Den fløj
afsted mens grus og småsten stod ud bagefter den. Jeg smadrede en af de
bagvedkørendes lygter. Ups.

Tak for tipsne. Om det var noget skidt et sted i karburatoren, eller om jeg
fik monteret den så evt falsk luft blev elimineret, det ved jeg ikke. Sagen
er den virkede perfekt bagefter.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85
Polyteknisk MC og Ténéré.dk



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408938
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste