Diesel til korte ture?
Fra : Vittrup

Dato : 12-06-06 18:06

Vi kigger efter brugt (3-5 år) Audi A6 /VW Passat med 1,9 TDi 130 hk
Kørselsbehov ca. 15000 km. - en del småture 5-10 km men selvfølgelig også
længere ture
Lejlighedsvis campingvognstræk
Kan godt lide økonomien og trækket i diesel

Kan en diesel holde til vores behov?

Søren
www.audiocompagniet.dk

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 12-06-06 18:19

Vittrup wrote:
> [...]
> også længere ture
> Lejlighedsvis campingvognstræk
> Kan godt lide økonomien og trækket i diesel

Ja. Dieseler er ikke så følsomme over for korte ture som de har været - hvis
de nogensinde har været det. Eksempelvis Forsvarets Golf II, som kører fuldt
ud lige så mange km som tilsvarende biler der kører langt mere.

--
Per, Esbjerg

Fra : Niels Bengaard

Dato : 12-06-06 18:34

> [...]
> hvis de nogensinde har været det. Eksempelvis Forsvarets Golf II, som
> kører fuldt ud lige så mange km som tilsvarende biler der kører langt

Ja det er vist bare en dårlig vane at dieselgutterne ikke gider slukke
motorerne ved korte stop eks. på genbrugspladsen.
Men opvarmning af bilen er vist lidt ringe med mindre man har fyr, så kommer
man til at frys på 5-10 km ture.

Niels

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 12-06-06 21:19

It happens that Niels Bengaard formulated :
> Men opvarmning af bilen er vist lidt ringe med mindre man har fyr, så kommer
> man til at frys på 5-10 km ture.

Ja puha, med mindre man har elektrisk varme i kabinen kan det godt være
en meget kold fornøjelse med sådanne små ture. Min plejer ikke at have
ret meget varme i blæserne før jeg når ud på motorvejen (som ligger ca.
8 km herfra) - motoren tager længere tid om at nå op over 70 grader...

"Is this now?" - Agatha, The Minority Report

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 12-06-06 22:05

Henrik Stidsen wrote:
> [...]

> at have ret meget varme i blæserne før jeg når ud på motorvejen (som
> ligger ca. 8 km herfra) - motoren tager længere tid om at nå op over

Min er også lang tid om at blive varm, men jeg har nu ingen problemer med at
holde varmen...

--
Per, Esbjerg

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-06-06 19:54

Per Henneberg Kristensen presented the following explanation :

> Min er også lang tid om at blive varm, men jeg har nu ingen problemer med at
> holde varmen...

Det har jeg såmænd heller ikke, jeg har nemlig sædevarme :)

"The reason there are two senators for each state is so that one can be
the designated driver." - Jay Leno

Fra : Brian

Dato : 13-06-06 20:05

Henrik Stidsen wrote:

> Det har jeg såmænd heller ikke, jeg har nemlig sædevarme :)

Per's Golf er nogenlunde magen til min, og der er da også
sædevarme - det kan endda justeres i 4-5 trin...

Kom igen

/Brian

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 12-06-06 19:11

> [...]
> længere ture
> Lejlighedsvis campingvognstræk
> Kan godt lide økonomien og trækket i diesel

Jeg kan forstå argumentet med trækket - det er fedt. Men økonomien får du
ikke meget gevinst af.
En dieselmotor kører markant kortere på literen, så længe den er kold - og
afhængigt af motortype kan det godt tage lang tid. Som eksempel kan jeg
nævne at min 1,4 HDI godt kan bruge 20-30 minutter på at varme kølevandet op
til normal temp. hvis man kører pænt. Om vinteren kan den ikke engang "holde
varmen", hvis den står i tomgang. En motorvarmer kan selvfølgelig gøre
underværker, men den koster også penge.
Hvis man som udgangspunkt siger at en dieselbil koster 40-100.000 mere end
en tilsvarende benzin (afhængigt af mærke og model, skal man faktisk køre
temmeligt mange kilometer for at forskellen udlignes i brandstoføkonomi. Det
skal retfærdigvis nævnes at en diesel også holder prisen bedre.
Jeg ville kigge på en 1,8T model af samme mærke - den har også masser af
trækkraft, rimeligt god økonomi og er generelt en meget rost motor.

> Kan en diesel holde til vores behov?

Det kan den sikkert lige så godt som benzin - men det er vel generelt for
motorer at de har bedre af lange ture.

/Kasper Hansen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-06-06 20:19

"Vittrup" <XXXvittrup@audio-link.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> længere ture
> Lejlighedsvis campingvognstræk
> Kan godt lide økonomien og trækket i diesel

Sagtens, for der skal alligevel motor/kabinevarmer i, men der er ikke
økonomi de første 5-10 km.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Vittrup

Dato : 12-06-06 20:29

">
> Sagtens, for der skal alligevel motor/kabinevarmer i, men der er ikke
> økonomi de første 5-10 km.

Sådan en motorvarmer - er det noget man får til at starte automatisk eller
med fjernbetjening? Er det med diesel eller strøm?

Søren

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-06-06 22:24

> ">
> >
> Sådan en motorvarmer - er det noget man får til at starte automatisk eller
> med fjernbetjening? Er det med diesel eller strøm?

Min er født med et oliefyr der starter automatisk ved under 5 grader. Og
startes direkte eller via ur til vinterforvarmning. Du kan 'få' det ligesom
du ønsker det, og vil/kan betale for.

Hvis man ser bort fra at gavne motoren og sænke startforbruget, kan man
klare sig med noget eludstyr til opvarmning af kabineblæseluft, her og nu,
det er dog ikke noget jeg har erfaring med, men anser det for en lidt skidt
løsning der nok ikke skulle stå alene, men der er jo så sparet mange
tusser....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Niels Bengaard

Dato : 13-06-06 14:51

> [...]
> skidt
> løsning der nok ikke skulle stå alene, men der er jo så sparet mange

Men man kan vel næppe holde strøm på batteriet hvis man kun kører 5-10 km
ture med varmer på inden turen hver gang.

Niels

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-06-06 18:45

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev >
> Men man kan vel næppe holde strøm på batteriet hvis man kun kører 5-10 km
> ture med varmer på inden turen hver gang.

Nej, det må man lade....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Tom K.

Dato : 16-06-06 17:29

> Min er født med et oliefyr der starter automatisk ved under 5 grader.

Min Yaris II 1.4 D-4D (90Hk udgaven) har en elektrisk varmer, man kan tænde
for. Den hæver også tomgangen en smule når den tændes.

Dog ved jeg ikke om den sidder direkte i motorolien eller i kølevandet.

--
Tom K.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-06-06 18:05

"Tom K." <nospam@xx.xx> skrev >
> [...]
> for. Den hæver også tomgangen en smule når den tændes.
>
> Dog ved jeg ikke om den sidder direkte i motorolien eller i kølevandet.

Hvad er instruksen så vedrørende batterivedligehold?
Det undrer mig lidt at der ikke er gået mode i at lave 'straksvarm'
indblæsningsluft i alle biler, det ville ikke bruge ret meget strøm, men
virkningen ville være en stor komfortforøgelse. Og det endda for meget små
penge.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Niels Bengaard

Dato : 16-06-06 19:34

> [...]
> virkningen ville være en stor komfortforøgelse. Og det endda for meget små

Tja, hvis du vil have hvad der svarer til en 2000 watt varmeblæser, som man
kan købe i byggemarkeder til et hus, så skal du med 12 volt have godt 160A.
Så kan du nok regne ud det ikke er ligetil med mindre man øger generator og
batteri en del i kapacitet.

Niels

Fra : BJ

Dato : 16-06-06 19:36

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> 160A. Så kan du nok regne ud det ikke er ligetil med mindre man øger
> generator og batteri en del i kapacitet.

Ja, for ledningsdimensionen er nok ikke noget problem.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-06-06 00:34

> [...]
160A.
> Så kan du nok regne ud det ikke er ligetil med mindre man øger generator

Jeg havde nu tænkt mig meget mindre. Men du har da ret, hvis det skal svare
til at motoren er driftsvarm en vinterdag, så skal vi derop. Og så kan jeg
godt forstå det ikke er at finde i bilparken. Men bare lige for at tage det
isnende af indgående luft, kunne mindre også gøre det.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen