|
| Km pr. liter benz...... Fra : Ih |
Dato : 12-06-06 16:01 |
|
Hmmmmm (endnu) et utraditionelt spørgsmål.......Ét af mine argumenter
(overfor konen forstår )for at skulle have et tredje køretøj, som kun
jeg kører, var at den skulle gå længere på literen end de øvrige jeg har
(hhv. 7 og 12 km/l) . Mit valg faldt efter interesse samt nogle få
tilkendegivelser fra andre vedr. benzinøkonomien på en Suzuki 1400 intruder.
Flere påstod at den gik tæt på de 20. Én anden person havde en Honda 800
shadow som gik 22 km/l og så mente han bestemt at Intruderen vel kunne gå ca
19-20 km/l.
De her tal virker imidlertid ret utopiske på mig, for min går ikke mere end
12-13 km/l ved blandet by og landevejskørsel. Er der noget jeg skal have
justeret på cyklen eller er andre lige vel optimistiske/dårlige til at
beregne?
mvh
Ivan
| |
tb (12-06-2006)
| Kommentar Fra : tb |
Dato : 12-06-06 16:16 |
|
De her tal virker imidlertid ret utopiske på mig, for min går ikke mere end
> 12-13 km/l ved blandet by og landevejskørsel. Er der noget jeg skal have
> justeret på cyklen eller er andre lige vel optimistiske/dårlige til at
> beregne?
hmm, jeg ved ikke om det er forsimplet, men i min gang fra en 2½'er til 1l
er benzinforbruget steget stødt fra ca 25km/l til nuværende omkring 15km/l.
Så at en 1,4 skulle køre længere ville undre mig, men jeg kan naturligvis
ikke udelukke det....
| |
Lars Bisgaard (12-06-2006)
| Kommentar Fra : Lars Bisgaard |
Dato : 12-06-06 16:53 |
|
"tb" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:e6k0gb$1buv$1@newsbin.cybercity.dk...
>
> De her tal virker imidlertid ret utopiske på mig, for min går ikke mere
> end
>> 12-13 km/l ved blandet by og landevejskørsel. Er der noget jeg skal have
>> justeret på cyklen eller er andre lige vel optimistiske/dårlige til at
>> beregne?
>
>
Min faders shadow 800 kører 21 - 23 når han kører på den og ca 19 når jeg
kører på den... ,det syntes jeg er meget flot i og med at den får en del gas
når det er mig der sidder bag styret.
Mvh
Lars Bisgaard
| |
Steen Schmidt (12-06-2006)
| Kommentar Fra : Steen Schmidt |
Dato : 12-06-06 17:12 |
|
Ih wrote:
> De her tal virker imidlertid ret utopiske på mig, for min går ikke
> mere end 12-13 km/l ved blandet by og landevejskørsel. Er der noget
> jeg skal have justeret på cyklen eller er andre lige vel
> optimistiske/dårlige til at beregne?
12-13 km/l for en 1400 ved blandet by og landevej lyder meget rigtigt.
Selv maskiner i 5-600 kubik-klassen har ret dårlig totaløkonomi
(sammenlignet med selv halvstore biler), når du tager de korte
intervaller imellem service samt få km på dæk med i beregningen.
Mvh
Steen
| |
Armand (12-06-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 12-06-06 22:33 |
|
Steen Schmidt skrev:
>
> .....Selv maskiner i 5-600 kubik-klassen har ret dårlig totaløkonomi
> (sammenlignet med selv halvstore biler), når du tager de korte
> intervaller imellem service samt få km på dæk med i beregningen.
- - - - Endsige en 1000kr's reperation af transmissionen (læs:
kædekit!) for hver ca. 20.000km :-|
--
Armand.
| |
Jesper Pedersen (15-06-2006)
| Kommentar Fra : Jesper Pedersen |
Dato : 15-06-06 14:14 |
|
Steen Schmidt wrote:
> Ih wrote:
>> De her tal virker imidlertid ret utopiske på mig, for min går ikke
>> mere end 12-13 km/l ved blandet by og landevejskørsel. Er der noget
>> jeg skal have justeret på cyklen eller er andre lige vel
>> optimistiske/dårlige til at beregne?
> 12-13 km/l for en 1400 ved blandet by og landevej lyder meget rigtigt.
> Selv maskiner i 5-600 kubik-klassen har ret dårlig totaløkonomi
> (sammenlignet med selv halvstore biler), når du tager de korte
> intervaller imellem service samt få km på dæk med i beregningen.
Det kommer MEGET an på model og køremåde. Min kammerat kører sjældent
under 21km/L på sin ZX9R, og den har været oppe og ramme 26-27km/L...
/
Jesper
| |
Steen Schmidt (15-06-2006)
| Kommentar Fra : Steen Schmidt |
Dato : 15-06-06 17:43 |
|
Jesper Pedersen wrote:
> Det kommer MEGET an på model og køremåde. Min kammerat kører sjældent
> under 21km/L på sin ZX9R, og den har været oppe og ramme 26-27km/L...
Meget atypisk, grænsende til det utrolige.
Mvh
Steen
| |
tb (15-06-2006)
| Kommentar Fra : tb |
Dato : 15-06-06 18:21 |
|
>> Det kommer MEGET an på model og køremåde. Min kammerat kører sjældent
>> under 21km/L på sin ZX9R, og den har været oppe og ramme 26-27km/L...
>
> Meget atypisk, grænsende til det utrolige.
>
Jeg har før hørt "de grønne" køre længere end de andre, men det ER flotte
tal må jeg sige...
| |
Jes Vestervang (12-06-2006)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 12-06-06 17:46 |
|
"Steen Schmidt" <sschmidt@nospam.dk> writes:
> 12-13 km/l for en 1400 ved blandet by og landevej lyder meget
> rigtigt. Selv maskiner i 5-600 kubik-klassen har ret dårlig
> totaløkonomi (sammenlignet med selv halvstore biler), når du tager
> de korte intervaller imellem service samt få km på dæk med i
> beregningen.
Nu var det jo kun benzinøkonomien fruen skulle informeres om I
øvrigt er man jo med nyere mc'ere noget bedre sikret mod større
pludselige udgifter i forhold til biler i samme prisklasse.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 (17-20 km/l (kan presses mellem 8 og 22
& DT125R (i snit 300 km/stempel)
| |
Jens Arnfast (12-06-2006)
| Kommentar Fra : Jens Arnfast |
Dato : 12-06-06 21:34 |
|
Ih wrote:
> De her tal virker imidlertid ret utopiske på mig, for min går ikke mere end
> 12-13 km/l ved blandet by og landevejskørsel. Er der noget jeg skal have
> justeret på cyklen eller er andre lige vel optimistiske/dårlige til at
> beregne?
.... tjowtjae.. efter at min daglige tur til/fra arbejder blev ændret fra
7km bykørsel til 25km landevej gik min Mille fra at køre 8-9km/L til
14-16km/L - så hvor man kører betyder nok en hel del
Og du kan tro jeg panikkede første gang reservetanks pæren ikke tændte
ved 180-190km! Var den nu istykker eller hva? .. men istedet tændte den
ved 250km (havde tjekket i mellemtiden at den rent faktisk virkede )
--
-jens
RSV1000
| |
JimR (13-06-2006)
| Kommentar Fra : JimR |
Dato : 13-06-06 11:34 |
|
Hvis du har sat en åben larmepotte med tilsvarende opdysning ryger økonomien
tilsvarende nedefter.
mvh
JimR
"Ih" <habit@mail.dk> wrote in message
news:448d819e$0$184$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hmmmmm (endnu) et utraditionelt spørgsmål.......Ét af mine argumenter
> (overfor konen forstår )for at skulle have et tredje køretøj, som kun
> jeg kører, var at den skulle gå længere på literen end de øvrige jeg har
> (hhv. 7 og 12 km/l) . Mit valg faldt efter interesse samt nogle få
> tilkendegivelser fra andre vedr. benzinøkonomien på en Suzuki 1400
> intruder. Flere påstod at den gik tæt på de 20. Én anden person havde en
> Honda 800 shadow som gik 22 km/l og så mente han bestemt at Intruderen vel
> kunne gå ca 19-20 km/l.
>
> De her tal virker imidlertid ret utopiske på mig, for min går ikke mere
> end 12-13 km/l ved blandet by og landevejskørsel. Er der noget jeg skal
> have justeret på cyklen eller er andre lige vel optimistiske/dårlige til
> at beregne?
>
> mvh
> Ivan
>
| |
Jørgen Winther (14-06-2006)
| Kommentar Fra : Jørgen Winther |
Dato : 14-06-06 22:16 |
|
"Ih" <habit@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:448d819e$0$184$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hmmmmm (endnu) et utraditionelt spørgsmål.......Ét af mine argumenter
> (overfor konen forstår )for at skulle have et tredje køretøj, som kun
> jeg kører, var at den skulle gå længere på literen end de øvrige jeg har
> (hhv. 7 og 12 km/l) . Mit valg faldt efter interesse samt nogle få
> tilkendegivelser fra andre vedr. benzinøkonomien på en Suzuki 1400
> intruder. Flere påstod at den gik tæt på de 20. Én anden person havde en
> Honda 800 shadow som gik 22 km/l og så mente han bestemt at Intruderen vel
> kunne gå ca 19-20 km/l.
Hvis du kan bruge det til noget, så har jeg erfaring for, at jo større motor
du (din mc) har, desto mere robust bliver benzinforbruget. Dvs. at på små
maskiner kan der være meget stor forskel i forbruget afhængigt af kørestil
og hastighed, mens store maskiner bruger tæt på det samme, uanset hvordan
man kører - med forbehold for ekstremer, naturligvis.
Hvis nogen derfor mener at køre tæt på 20 på Intruderen, så skulle du vel
også have gode muligheder for at ramme dén økonomi, uanset forskellene i
jeres kørevej. Almindeligt vedligehold og justeringer kan i øvrigt fint give
nogle km fra eller til, ligesom opdatering af softwaren i motorstyringen
(hvis en Intruder har sådan noget?).
--
Jørgen
Triumph Sprint ST 955i (tidligere Trophy 1200 og Honda CB 750)
| |
Jesper Pedersen (14-06-2006)
| Kommentar Fra : Jesper Pedersen |
Dato : 14-06-06 22:47 |
|
Jeg har en larmepotte på min suzuki 1200 fra 1999 og den holder 18-20km/l
selv om jeg kører lidt friskt (80% landevej/20% by)
"Jørgen Winther" <jwi@condia.dk> wrote in message
news:44907ca5$0$15789$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Ih" <habit@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:448d819e$0$184$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Hmmmmm (endnu) et utraditionelt spørgsmål.......Ét af mine argumenter
>> (overfor konen forstår )for at skulle have et tredje køretøj, som kun
>> jeg kører, var at den skulle gå længere på literen end de øvrige jeg har
>> (hhv. 7 og 12 km/l) . Mit valg faldt efter interesse samt nogle få
>> tilkendegivelser fra andre vedr. benzinøkonomien på en Suzuki 1400
>> intruder. Flere påstod at den gik tæt på de 20. Én anden person havde en
>> Honda 800 shadow som gik 22 km/l og så mente han bestemt at Intruderen
>> vel kunne gå ca 19-20 km/l.
>
> Hvis du kan bruge det til noget, så har jeg erfaring for, at jo større
> motor du (din mc) har, desto mere robust bliver benzinforbruget. Dvs. at
> på små maskiner kan der være meget stor forskel i forbruget afhængigt af
> kørestil og hastighed, mens store maskiner bruger tæt på det samme, uanset
> hvordan man kører - med forbehold for ekstremer, naturligvis.
>
> Hvis nogen derfor mener at køre tæt på 20 på Intruderen, så skulle du vel
> også have gode muligheder for at ramme dén økonomi, uanset forskellene i
> jeres kørevej. Almindeligt vedligehold og justeringer kan i øvrigt fint
> give nogle km fra eller til, ligesom opdatering af softwaren i
> motorstyringen (hvis en Intruder har sådan noget?).
>
> --
> Jørgen
> Triumph Sprint ST 955i (tidligere Trophy 1200 og Honda CB 750)
>
| |
Molnit (16-06-2006)
| Kommentar Fra : Molnit |
Dato : 16-06-06 19:16 |
|
Jesper Pedersen skrev:
> Jeg har en larmepotte på min suzuki 1200 fra 1999 og den holder 18-20km/l
> selv om jeg kører lidt friskt (80% landevej/20% by)
Min B12 køre ved meget meget fornuftig kørsel 14-16km/L ... meste af
tiden 12-13km/L, og på dage hvor humøret er højt, så er vi nede omkring
8-9km/L. Men min har heller ikke larmepotte på mere ;)
Den sorte MZ er nede på 10-14km/L, og Supra'en aner jeg ikke noget om,
men hvis jeg ikke tager fejl vil den være omkring 18-22km/l når den er
klargjort ;) da den skal være 100% original, noget med veteranklubberne
ikke godtager ombygning :(
Saxoen ligger fast 19,6-22km/L.
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5
Suzuki GSF-R 1200, Citroen Saxo 1,5D
" www.dfmc.dk/Lars_Molnit" , " www.molnit.com"
| |
Anders Majland (15-06-2006)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 15-06-06 07:37 |
|
> Hvis du kan bruge det til noget, så har jeg erfaring for, at jo større
> motor du (din mc) har, desto mere robust bliver benzinforbruget.
Tjae på min lille 150ccm ligger forbruget meget stabil på 19-20km/l
XT600'en går 16-20km/l hvor den typisk ligger omkring 17-18
XTZ750 har jeg ikke kørt så meget på endnu (5 tankninger) 10,3 til 16,4 med
et snit på 13,1km/l
Så din erfaring passer skidt med mine cykler - derimod synes jeg forbruget
meget pænt følger højre hånd... Altså 150ccm køres altid med fuld gas -
stabilt forbrug. XT'en kører jeg normalt med 80% gas på længere stræk. Men
modvind eller mere gas for hurtigt forbruget til at stige og jeg har været
nede på 16km/l på en tankfuld. Med i de 1300km på XTZ'en er 400km motorvej
med hastigeheder lige over det tilladte men under klippegrænsen (hvor
trafikken gjorde det muligt) Det lave på 10km/l var på den tur i strid
modvind, og med tobboks og en 1meter bred papkasse på passagersædet - Langt
de fleste km på XT'en er også med sidetasker
| |
Jørgen Winther (16-06-2006)
| Kommentar Fra : Jørgen Winther |
Dato : 16-06-06 21:27 |
|
"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:449106f9$0$2092$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Hvis du kan bruge det til noget, så har jeg erfaring for, at jo større
>> motor du (din mc) har, desto mere robust bliver benzinforbruget.
>
> Tjae på min lille 150ccm ligger forbruget meget stabil på 19-20km/l
>
> XT600'en går 16-20km/l hvor den typisk ligger omkring 17-18
>
> XTZ750 har jeg ikke kørt så meget på endnu (5 tankninger) 10,3 til 16,4
> med et snit på 13,1km/l
>
> Så din erfaring passer skidt med mine cykler - derimod synes jeg forbruget
> meget pænt følger højre hånd...
der er nok noget dér - vi har måske hver vores stil (selv om jeg normalt
ikke ligefrem sinker trafikken). Jeg husker blot Trophy'en som en solid
maskine, der aldrig rigtig blev anstrengt ved almindelig brug, og som følge
deraf heller ikke skruede op for forbruget, der lå omkring 15 km/l. Desuden
havde den nok en god aerodynamik, så hastigheden betød heller ikke det store
for forbruget. CB 7½'eren derimod var nede omkring 10 km/l ved "meget
opskruet motorvejsfart", hvor den i øvrigt også føltes som om den var ved at
falde fra hinanden... Og i den modsatte ende lå den omkring 22 - 24 km/l på
stille hyggeture på de små veje (modellen indbød ikke til alt for
fantasifuld kørsel). Sprint'en har overrasket ved at ligge lige under 19
km/l (meget bedre end ventet) ved frisk kørsel på længere ture, og 16 - 17
stykker ved mange starter og småture.
Så i mit tilfælde holder min tommelfingerregel, men jeg har det også med at
holde modellen på et behersket antal omdrejninger og lade motoren sejtrække,
hvilket måske giver den ensartede økonomi på modeller, der kan klare det?
--
Jørgen
| |
Jim Andersen (26-06-2006)
| Kommentar Fra : Jim Andersen |
Dato : 26-06-06 10:47 |
|
Ih wrote:
> vedr. benzinøkonomien på en
> Suzuki 1400 intruder. Flere påstod at den gik tæt på de 20. Én anden
> person havde en Honda 800 shadow som gik 22 km/l og så mente han
> bestemt at Intruderen vel kunne gå ca 19-20 km/l.
>
> De her tal virker imidlertid ret utopiske på mig, for min går ikke
> mere end 12-13 km/l ved blandet by og landevejskørsel.
Min GN 250 kører ca 30 km/l
1400ccm / 250ccm = 5,6 gange større motor
30 km/l / 5,6 = 5,35
Du burde ergo kun kunne køre 5,35 på literen, så du kan da kun være godt
tilfreds !
/jim
| |
HHN (26-06-2006)
| Kommentar Fra : HHN |
Dato : 26-06-06 14:10 |
|
Jeg kører omkring 17.5-18.5 km/l på min VS1400.
Forholdet er vel 15% by (50-60 km/t) og 85% landevej (90-110km/t).
mvh.
Heino
| |
Ih (26-06-2006)
| Kommentar Fra : Ih |
Dato : 26-06-06 14:30 |
|
DET lyder godt nok interessant!
Jeg har nu gennem et stykke tid testet den ved MEGET pæn kørsel. her ligger
den lige omkring 16 km/l.
Jeg kunne da godt tænke mig at drøfte lidt teknik m.v. med "ligesindede", så
hvis du er med på den, vil jeg gerne have direkte kontakt enten på mail
eller tlf.
mvh
Ivan, Aalborg
"HHN" <havsgaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1151327377.984628.57960@m73g2000cwd.googlegroups.com...
Jeg kører omkring 17.5-18.5 km/l på min VS1400.
Forholdet er vel 15% by (50-60 km/t) og 85% landevej (90-110km/t).
mvh.
Heino
| |
|
|