Hetz mod lavpris selskaber
Fra : Lars Bakmann

Dato : 12-06-06 15:10

Jeg så ikke udsendelsen om Ryan - air, men min kone og jeg
flyver indimellem med dem, da vi bor tæt på Tirstrup lufthavn, og
derfor på en billig og nem måde kan komme rundt i Europa.

Jeg sidder med en nagende mistanke om at nogen at aktørende på denne
liste er ansatte i rejsebranchen, som ønsker at påvirke stemningen på
en bestemt måde.

Der har tidligere været indlæg om Ryan - air og det har altid givet
anledning til stor debat og slet skjult reklame for selskaber som
ligner SAS - eller tager jeg fejl.
Hvis arbejdsforholdene er ringe, så må den enkelte ansatte selv sige
fra. Det har jeg selv måtte gøre på en tidligere arbejdsplads.
Forholdene opfylder myndighedernes krav ikke ?
Hvis vi ser tilbage, har der også været stærkt kritiske udsendelser om
sikkerheden i SAS, BA og andre. Dårlig vedligeholdelse, drikkeri m.m.
Det berømte haveri i julen 1991 med et SAS fly skyldtes såvidt jeg
husker sløseri med det udvendige tjek, men i dag huskes haveriet mest
for "den dygtigte pilot"
Flere af debatørene i den seneste Ryan-air hetz, giver udtryk for at
de helst vil styrte ned på 1. klasse - jeg ved nu ikke rigtig

Venlig hilsen
Lars Bakmann

Fra : F.Hansen

Dato : 12-06-06 15:43

"Lars Bakmann (slet 2HZ4A)" <bakmann@2HZ4Aos.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg så ikke udsendelsen om Ryan - air, men min kone og jeg
> flyver indimellem med dem, da vi bor tæt på Tirstrup lufthavn, og
> derfor på en billig og nem måde kan komme rundt i Europa.

klip:

Jeg tror ikke at ryan er værre eller bedre end andre, de er billige og mine
bekendtskaber bruger dem flittigt
og de har aldrig haft nogen problemer andet end en enkelt afgang var
forsinket nogle timer pga vejret.

At der skrives meget om dem er vel fordi der har været en serie i tv om dem
hvor man kunne opleve diverse
tumber som ville spare penge på billetten og stadig forlange vip service og
hvis de ikke fik ret eller kom med flyet
fordi de nu ikke lige gad komme til tiden så var det helt klart selskabet
skyld.

Så jeg rejser gerne med Ryan, og jeg er ikke i "luftfarts branchen"
tværtimod, jeg er ansat på en kirkegård

Finn

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 12-06-06 16:46

Lars Bakmann <bakmann@2HZ4Aos.dk> (slet 2HZ4A) wrote in

> Jeg sidder med en nagende mistanke om at nogen at aktørende på denne
> liste er ansatte i rejsebranchen, som ønsker at påvirke stemningen på
> en bestemt måde.

Jeg ligger ikke skjul på at jeg har min daglige gang i Kastrup Lufthavn,
jeg er dog ikke ansat i et bestemt flyselskab.

> Der har tidligere været indlæg om Ryan - air og det har altid givet
> anledning til stor debat og slet skjult reklame for selskaber som
> ligner SAS - eller tager jeg fejl.

Jeg nævner tit ruteselskaberne herunder SAS. Jeg forsøger dog at nævne
alle selskabers fordele/ulemper. I forbindelse med RyanAir har jeg oftest
pointeret at det der går galt mellem passager og RyanAir egentlig ikke er
RyanAirs skyld. Det er forkerte forventninger hos passagererne til hvad
man egentlig får når man køber en billet hos RyanAir (eller et andet
lavprisselskab).

> Forholdene opfylder myndighedernes krav ikke ?

Det synes jeg netop udsendelsen dokumenterer at de IKKE gør. RyanAir er
ved flere tilfælde blevet taget i ikke at underrette myndigheder om
hændelser, eller ligefrem misinformere myndighederne.

> Det berømte haveri i julen 1991 med et SAS fly skyldtes såvidt jeg
> husker sløseri med det udvendige tjek,

Det var sløseri under lufthavnens de-icing procedure der betød at begge
motorer blev fyldt med is kort efter start, og satte ud.

> men i dag huskes haveriet mest for "den dygtigte pilot"

Ja! Et iskoldt overblik hos piloten og masser af træning satte ham istand
til at udføre en både dygtig og heldig nødlanding. Jeg tillader mig at
tvivle på en RyanAir pilot idag ville have samme overskud.

> Flere af debatørene i den seneste Ryan-air hetz, giver udtryk for at
> de helst vil styrte ned på 1. klasse - jeg ved nu ikke rigtig

Så længe det går godt, er de fleste tilfredse med RyanAir. Det er når
ruter aflyses, kufferter bliver forsinket, særlige ønsker skal indfries
osv. at RyanAir svigter for alvor. Jeg tror det samme gør sig gældende
ved uheld og styrt.

Så ja, jeg foretrækker at sidde i en maskine med velforberedt personale,
hvis uheldet er ude.

Fra : Flyrejsen.dk Feedbac~

Dato : 12-06-06 17:59

On 12/06/06 17:45, in article Xns97E0B4B543A77kentoldhoj@oldhoj.dk, "Kent
Oldhøj" <kent@FJERNESoldhoj.dk> wrote:

> [...]
> RyanAirs skyld. Det er forkerte forventninger hos passagererne til hvad
> man egentlig får når man køber en billet hos RyanAir (eller et andet

I virkeligheden er det nok alligevel Ryanairs skyld, at disse forventninger
ikke står mål med produktet. Det er Ryanair selv, der gang på gang
sammenligner sig selv med de traditionelle flyselskaber og påstår man får
sammen produkt til lavere pris.

De kalder stadig Skavsta for Stockholm. Hahn for Frankfurt, Lubeck for
Hamburg, Girona for Barcelona, Bergamo for Milano osv. Til trods for at
disse lufthavne ligger langt fra disse byer. Dette er meget kendetegnende
for den måde Ryanair fremstiller sine vilkår på. Nok har de retten på sin
side, men de fordrejer og sminker ofte sandheden så langt de kan.

Forskellene på deres vilkår og hvad der er normal praksis hos hovedparten af
luftfartsselskaberne står med småt i deres vilkår og bliver ikke åbenlyst
gjort opmærksom på.

Jeg forstår godt hvor nogen passagerer føler sig snydt - selvom Ryanair har
retten på sin side.

Fra : Flyrejsen.dk Feedbac~

Dato : 12-06-06 17:52

Jeg synes på ingen måde der er tale om en hetz mod Ryanair - alle har til
fulde forholdt sig til faktum og dertil sagt deres egen mening omkring
lysten til at flyve med dem.

Selv står jeg bag en hjemmeside, hvor vi gør alt hvad vi kan for at finde de
billigst mulige flybilletter til forbrugerne, så principielt er jeg stor
tilhænger af flyselskaber, der forsøger at holde priserne nede, så vi
forbrugere kan få råd til endnu flere rejser. Jeg er ligeglad hvor folk
køber deres flybillet, da vi ikke selv sælger, men kun henviser.

Jeg er dog også af den opfattelse, at vi ikke skal ønske os billige
billetter for enhver pris. Ryanair har skåret alle omkostninger så langt ind
til benet, at der ikke er plads til nogen som helst selvstændighed eller
albuerum hos de ansatte. Dette ved jeg fra personer, som har prøvet at
arbejde hos selskabet, men efter meget kort tid flygtede derfra igen - pga.
arbejdsforholdene, som ligner noget, der ikke burde eksistere i den vestlige
verden.

Ja, det er korrekt, at de ansatte har "frihed" til blot at finde noget
andet, men i praksis er det ikke altid tilfældet når man har en familie der
skal forsørges og arbejdsløsheden i branchen er skyhøj, samtidig med at man
selv har betalt for sin uddannelse der skal forrentes og afdrages (for
kabinepersonale ca.kr. 20.000 og for piloter ofte omkring 1 mio. kroner).

Desuden er selskabet de senere år begyndt at ansætte et stort antal "nye
eu-borgere" fra østeuropa, da de har store problemer med at skaffe
arbejdskraft i de øvrige lande. Ikke at der er noget galt i det, men det er
et tegn på at prisen skal presses ned og de samtidigt har problemer med at
skaffe arbejdskraft. P.t. tager de personligt kontakt til et stort antal
piloter fra andre selskaber og tilbyder dem store lønninger (ikke bedre
arbejdsvilkår) for at få dem til at flyve for Ryanair, da de mangler et
stort antal piloter.

Hovedparten af Ryanair kabinepersonale er ansat via rekruteringbureauer på
korttids kontrakter og er altså ikke direkte ansat hos selskabet. På denne
måde kan de hurtigt skille sig af med dem igen.

Pga manglen på arbejds skal der heller ikke den samme erfaring til at blive
ansat og for den sags skyld forfremmet til kaptajn, som i de fleste andre
selskaber.

P.t. er de italienske og franske myndigheder i gang med undersøgelser mod
Ryanair - bl.a. pga. en serie af "uheldige" landinger i Rom

http://www.itfglobal.org/campaigns/italiansafety.cfm

De franske myndigheder har kontakt til de irske luftfartmyndigheder, da de
har mistanke om at kontrollen med Ryanair ikke er god nok:

http://www.itfglobal.org/campaigns/france.cfm

I Irland kører der retssager, hvor Ryanair forsøger at forhindre personalet
i at komme i fagforening.

http://www.itfglobal.org/campaigns/pilotswin.cfm

For mig er der også tale om at være en etisk korrekt forbruger. Jeg har ikke
lyst til at handle med firmaer, der ikke behandler deres personale
ordentligt. Det er naturligvis op til ens egen samvittighed om det nogle
gange er vigtigere at spare et par hundrede kroner eller købe sine varer hos
et respektabelt selskab. Personligt køber jeg heller ikke ting der er
fremstillet af børnearbejdere eller arbejdere under slavelignende forhold.

Hvis man laver en sammenligning af det produkt man får hos Ryanair og hos et
traditionelt flyselskab, så er der rigtig mange punkter hvor disse to
produkter ikke kan sammenlignes.

Her er bl.a. nogle ting du IKKE får hos Ryanair:

- Gennemtjekket bagage
- Gennemgående billetter - der sikrer dig videre transport på 2. strækning,
hvis den første bliver forsinket.
- Udbringning af bagage ved forsinkelse
- 20 kg. gratis indtjekket bagage (Hos Ryanair skal betales idag)
- Tilbagebetaling af skatter ved ubenyttet billet
- Rengøring af fly mellem hver tur
- Afgange til hovedlufthavne og ikke til flyvepladser langt fra centrum
- Personale i lufthavnen til at hjælpe når der er problemer
- Hotelovernatning ved længere forsinkelser
- Forplejning ved forsinkelser
- Flybillet med andet selskab ved aflysning -

Personligt kan jeg godt lide at have den sikkerhed, at det er flyselskabets
ansvar at transportere mig derhen, hvor de har lovet. Selv har jeg tidligere
oplevet at stå i London, hvor flyet blev aflyst - og så var det ellers mit
eget problem, at komme hjem. Jeg kunne naturligvis få de få hundrede kroner
refunderet, som billetten havde kostet, men det rækker jo ikke langt når man
skal betale flere tusinde kroner for en envejs billet med et andet selskab
for at komme hjem.

Det er derfor Ryanair lever op til mottoet:

If you pay peanuts - you get monkeys!!!

Jeg kendte godt deres regler for aflysning m.v. og ville gerne spare penge
ved at flyve med dem - det måtte jeg så lære på den hårde måde. Denne mangel
på ansvar for sine kunder sammenholdt med alle sikkerhedsaspekterne og det
etiske i at handle med et firma der behandler sine ansatte med så lidt
respekt, som Ryanair gør - har fået mig til at fravælge at flyve med dem.
Jeg synes ganske enkelt ikke jeg får en anstændig vare for pengene. Det er
jo langt fra hver gang det er billigt at flyve med dem - tværtimod.

Om andre så vælger at rejse med Ryanair, SAS, British Airways, Lufthansa
eller Sterling (der desværre også begynder at ligne Ryanair mere og mere) er
for den sags skyld mig ret ligegyldigt. Det må være op til den enkelte at
træffe det valg.

Lov mig blot at lade være med at skrive stortudende indlæg når det går galt
for jer - og I er strandet i en øde lufthavn i Sydeuropa og ikke kan komme
hjem igen - eller hvis (gud forbyde det) der på et tidspunkt sker et uheld
med selskabet, som personalet ikke er godt nok uddannet (eller udhvilet) til
at kunne håndtere.

Der findes ikke gratis (eller næsten gratis) flybilletter, som Ryanair gerne
vil bilde folk ind. Nogen må betale i den sidste ende - og hvis det ikke er
passagererne, så må det jo være andre. I dette tilfælde langt hen ad vejen
personalet. Tænk på det næste gang i tager på en billig ferie og slapper af
på stranden, mens de gode folk i kabinen knokler til lidt over 100 kroner
pr. strækning.

On 12/06/06 16:09, in article
11501216340.239055585466609@dtext.news.tele.dk, "Lars Bakmann (slet

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 12-06-06 18:35

"Flyrejsen.dk Feedback" <feedback@flyrejsen.dk> skrev:

> - Hotelovernatning ved længere forsinkelser
> - Forplejning ved forsinkelser

Ryan Air kan ikke undslå sig ovenstående punkter. Passagererne har
pga. relativ ny EU-lovgivning et retskrav på ovenstående (det har de
som sådan haft hele tiden men nu er det ikke til at misforstå)
uanset omstændighederne sålænge der er tale om et EU
luftfartsselskab eller flyvningen starter i et EU-land.

http://www.cph.dk/NR/rdonlyres/0F5DFB32-2A36-42A1-82A2-352C20C25ACD/0/flypassagerersrettigheder.PDF

> [...]
> lovet. Selv har jeg tidligere oplevet at stå i London, hvor flyet
> blev aflyst - og så var det ellers mit eget problem, at komme

Den går heller ikke længere.

> Det er derfor Ryanair lever op til mottoet:
>
> If you pay peanuts - you get monkeys!!!

Ja men den holder bare ikke i retten. Det ved Ryan Air utvivlsomt
godt, men de lever sikkert højt på, at de færreste passagerer gider
gå hele vejen for at få deres ret.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Flyrejsen.dk Feedbac~

Dato : 12-06-06 20:12

On 12/06/06 19:34, in article Xns97E0C7302615E.miljokemi.dk@miljokemi.dk,
"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote:

> [...]
> uanset omstændighederne sålænge der er tale om et EU
> luftfartsselskab eller flyvningen starter i et EU-land.

I praksis er det dog sådan at Ryanair aldrig betaler for hotel eller
forplejning for passagerne. De har nemlig ikke forsinkelser og aflysninger,
der ikke skyldes enten vejret eller "sikkerhedsmæssige" hensyn og så gælder
reglerne ikke længere. Lovlig grund er nemlig "usædvanlige omstændigheder,
som ikke kunne have været undgået, selv om alle forholdsregler, der med
rimelighed kunne træffes, faktisk var blevet truffet" - denne svage
formulering får Ryanair i praksis alle sine forsinkelser og aflysninger
puttet ind under.

Vi har netop selv gennemgået regler sammen med Statens Luftfartsvæsen og
skrevet et sammendrag af dem i en læse-let udgave - med fokus på hvordan de
fungerer i praksis iflg. SLV:

http://www.flyrejsen.dk/rettigheder

> Den går heller ikke længere.

I praksis betaler Ryanair dig det du har betalt for billetten tilbage og så
er det op til dig selv at komme hjem. Også her får de puttet aflysninger ind
under den svage formulering fra EU:

"usædvanlige omstændigheder, som ikke kunne have været undgået, selv om alle
forholdsregler, der med rimelighed kunne træffes, faktisk var blevet
truffet"

...og så har du ikke krav på kompensation eller alternativ transport.

Om den så holder i retten vides ikke, men det er sådan det fungerer i
virkeligheden. Jeg har endnu ikke hørt om at Ryanair har betalt kompensation
til så meget som en eneste passager, men har flere eksempler på passagerer
der er blevet efterladt på en øde og fjerntliggende flyveplads og selv
skulle finde hjem.

> Ja men den holder bare ikke i retten. Det ved Ryan Air utvivlsomt
> godt, men de lever sikkert højt på, at de færreste passagerer gider
> gå hele vejen for at få deres ret.

Det har du helt sikkert ret i. Det er meget besværligt at tage den videre,
da der i praksis skal klages til de irske luftfartsmyndigheder. Dog har
Statens Luftfartsvæsen i DK nu lovet at føre sagerne (se mere på www.slv.dk)
videre til de lande de hører hjemme i.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 13-06-06 08:23

> [...]

> og aflysninger, der ikke skyldes enten vejret eller
> "sikkerhedsmæssige" hensyn og så gælder reglerne ikke længere.

Jo. Uanset hvad forsinkelsen skyldes skal der betales for mad, drikke
og hotel. Det er den kontante erstatning der bortfalder når
flyselskabet ikke er ansvarlig for forsinkelsen.

Se artikel 6
http://eur-
lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32004R0261:DA:HTML

> [...]
> rimelighed kunne træffes, faktisk var blevet truffet" - denne
> svage formulering får Ryanair i praksis alle sine forsinkelser og

Ja men det er kun relevant i forhold til den økonomiske kompensation i
henhold til forordningens artikel 5 3. punkt.

> I praksis betaler Ryanair dig det du har betalt for billetten
> tilbage og så er det op til dig selv at komme hjem. Også her får
> de puttet aflysninger ind under den svage formulering fra EU:

Formuleringen fra EU er ikke svag. Problemet er at man i DK bla. har
"glemt" at oprette en formel klageinstans. SLV er såvidt jeg har
forstået ikke rigtigt gearet til at tage sig af klagesager i henhold
til EU-forordningen.

> "usædvanlige omstændigheder, som ikke kunne have været undgået,
> selv om alle forholdsregler, der med rimelighed kunne træffes,
> faktisk var blevet truffet"

Man kan ikke tage tingene ud af kontekst. Du skal læse hele
brochuren/hele direktivet. Usædvanlige omstændigheder er glimrende
defineret i forordningen og er kun relevant i forhold til økonomisk
erstatning.

(14) Ligesom under Montreal-konventionen bør de transporterende
luftfartsselskabers forpligtelser begrænses eller bortfalde, hvis en
begivenhed skyldes usædvanlige omstændigheder, som ikke kunne have
været undgået, selv om alle forholdsregler, der med rimelighed kunne
træffes, faktisk var blevet truffet. Sådanne omstændigheder kan navnlig
indtræffe som følge af politisk ustabilitet, vejrforhold, der er
uforenelige med gennemførelsen af den pågældende flyvning,
sikkerhedsrisici, uforudsete sikkerhedsproblemer eller strejker, der
berører det transporterende luftfartsselskabs drift.

(15) Det betragtes som usædvanlige omstændigheder, hvis konsekvenserne
af en beslutning, der træffes som led i lufttrafikstyringen for så vidt
angår et bestemt fly en bestemt dag, medfører en lang forsinkelse, en
forsinkelse natten over eller aflysning af en eller flere flyafgange,
selv om det pågældende luftfartsselskab har truffet alle
> [...]

> videre, da der i praksis skal klages til de irske
> luftfartsmyndigheder. Dog har Statens Luftfartsvæsen i DK nu lovet

Man kan jo håbe det. Den mest effektive løsning var nok at udstede
flyveforbud til de selskaber der ikke lever op til forordningen.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Flyrejsen.dk Feedbac~

Dato : 13-06-06 09:55

> [...]
>
> Se artikel 6
> http://eur-
> lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32004R0261:DA:HTML

En ting er hvad der SKAL gøres - en anden ting er hvad Ryanair gør i praksis
- og de betaler IKKE for forplejning, hotel osv. da de tolker reglerne
anderledes og afventer at nogle kører en retssag mod dem inden de ændrer
praksis på området.

> Ja men det er kun relevant i forhold til den økonomiske kompensation i
> henhold til forordningens artikel 5 3. punkt.

Derfor er det stadig denne formulering Ryanair benytter for at undgå nogen
former for kompensation - både økonomisk, til forplejning/overnatning eller
til alternativ transport. Ryanair betaler i praksis IKKE kompensation eller
tilbyder alternativ transport ved aflysninger - uanset reglernes ordlyd
eller ej.

> [...]
> "glemt" at oprette en formel klageinstans. SLV er såvidt jeg har
> forstået ikke rigtigt gearet til at tage sig af klagesager i henhold

SLV havde i starten problemer med at håndtere klagesagerne, men så vidt jeg
er orienteret har de faktisk fået meget godt styr på det. De tilbyder endda
at varetage klagesager til andre lande også (f.eks. Irland i Ryanairs
tilfælde), hvilket de ikke gjorde i starten.

http://www.slv.dk/index.php?option=displaypage&Itemid=141&op=page&SubMenu=

Undtagelsen er dog hvis man ikke flyver til/fra en dansk lufthavn, så skal
der klages til myndighederne i det land man flyver fra/til.

> [...]
> selv om det pågældende luftfartsselskab har truffet alle
> forholdsregler, der med rimelighed kunne træffes.

Jeg er udemærket klar over reglerne, så du skal nok sende disse argumenter
til Ryanair i stedet - da det er dem der tolker reglerne på deres egen måde
og ikke betaler kompensation til passagererne og det netop er deres
fortolkning jeg henviser til. Ryanair aflyser aldrig fly af andre årsager en
tekniske, sikkerhedsmæssige eller vejret. Ihvertfald hvis man skal tro deres
egne forklaringer på aflysningerne/forsinkelserne.

> Man kan jo håbe det. Den mest effektive løsning var nok at udstede
> flyveforbud til de selskaber der ikke lever op til forordningen.

Der er vi helt enige, men i den virkelige verden er kontrolinstanserne ikke
så skudsikre og effektive som mange tror. Indtil der er faldet en dom på
hvordan reglerne skal fortolkes, så kan Ryanair jo fortsætte med deres
praksis og undgå at betale. Taget i betragtning at alle andre selskaber
arbejder ud fra reglerne (og tolker dem anderledes end Ryanair) - så
fortæller det jo ret meget om Ryanairs forretningsmoral samt ansvar og
interesse for deres kunder.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 13-06-06 12:35

> [...]

> tolker reglerne anderledes og afventer at nogle kører en retssag
> mod dem inden de ændrer praksis på området.

Ja det så man desværre tydeligt i programmet, hvor de brugte en
bortforklaring med, at de pga. toldmyndighederne ikke måtte åbne for
drikkevarerne før de var i luften. Men passagererne kunne da bare stige
af flyet.

"Lidt" tragisk når man tænker på, at der bare blev bedt om noget vand.

> SLV havde i starten problemer med at håndtere klagesagerne, men så
> vidt jeg er orienteret har de faktisk fået meget godt styr på det.

Ok det lyder ret positivt.

> [...]
> reglerne på deres egen måde og ikke betaler kompensation til
> passagererne og det netop er deres fortolkning jeg henviser til.

Ok. Så vi er nogenlunde enige om fortolkningen i øvrigt?

> Ryanair aflyser aldrig fly af andre årsager en tekniske,
> sikkerhedsmæssige eller vejret. Ihvertfald hvis man skal tro deres
> egne forklaringer på aflysningerne/forsinkelserne.

Ja det fremgik jo også af programmet, hvor det vist var kaptajnen der
næsten ordret udtalte det du beskriver ovenfor.

--
Morten http://miljokemi.dk