Navigation - hastighedsændringer
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 12-06-06 13:44

Jeg har lige haft lånt en TT500. Den viser hastighed uden decimaler, og jeg
kan se at den ændrer hastigheden med 1 km til hver side uden at min Garmin
ændrer sig overhovedet (1 decimal).

Så jeg kan godt forstå den lastbilchauffør der er herinde der undrer sig
over hastighedsvisningen hvis det er en TomTom han har prøvet :)

--
Per, Esbjerg
Garmin 2610

Fra : Ukendt

Dato : 12-06-06 18:13

> [...]
>
> Så jeg kan godt forstå den lastbilchauffør der er herinde der undrer sig
> over hastighedsvisningen hvis det er en TomTom han har prøvet :)

Ja det virker faktisk som om Garmin har lavet en mere nøjagtig software i
forhold til TomTom. Jeg havde/har begge dele og husker da tydeligt at garmin
kunne skrive 5.3 Km/t når jeg gik i normal tempo.

Men ellers er TomTom bedre end Garmin i funktionaliteten og Garmin er stadig
alllt for dyr sammenlignet med TomTom

--
Tom

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 12-06-06 18:22

Tom wrote:
> [...]
>
> Men ellers er TomTom bedre end Garmin i funktionaliteten og Garmin er
> stadig alllt for dyr sammenlignet med TomTom

Jeg har sammenlignet TomTom 500 med min 3 år gamle Garmin 2610 og den er
hvert fald ikke faldet ud til TomTom´s fordel. Jeg ved ikke hvor gammel
TT500 er...

--
Per, Esbjerg

Fra : Brian

Dato : 12-06-06 18:26

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Jeg har sammenlignet TomTom 500 med min 3 år gamle Garmin 2610 og den
> er hvert fald ikke faldet ud til TomTom´s fordel. Jeg ved ikke hvor
> gammel TT500 er...

Nu er du også meget mærkeloyal anlagt, og ser tingene sort/hvidt

/Brian

Fra : Henrik B.

Dato : 13-06-06 07:04

> Nu er du også meget mærkeloyal anlagt, og ser tingene sort/hvidt

Det er jeg måske også, men jeg har også prøvet TomTom, samt Navigon's
software. Sidstnævnte foretrækker jeg klart over TT.

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 13-06-06 09:17

Henrik B. wrote:

> Det er jeg måske også, men jeg har også prøvet TomTom, samt Navigon's
> software. Sidstnævnte foretrækker jeg klart over TT.

TT500 giver mundtlige ordrer til kørevejledningen alt for sent (jeg ved ikke
om det kan ændres). 200 meter før samt _lige_ før man skal dreje. Det er alt
for sent, uanset om det er hovedvej eller landevej (jeg har ikke prøvet på
motorvej). Alene af den grund ville jeg fravælge TT.

Så er der adresserne - min egen adresse er 50-100 meter forkert, selv om jeg
bor på en villavej og i nr. 3.

Jeg søgte på Gammel Randersvej i Viborg - den ville slet ikke akceptere ret
mange numre på den vej, jeg ved der er mange flere numre end den vil
akceptere og har været det i mange år, da jeg er vokset op på den vej.

Og så deler den Gammel Randersvej op i 2 forskellige, Asmild og Overlund
(svjh) - den er under Viborg (basta!).

Data på skærmen er for små og for få i forhold til det jeg er vant til - og
jeg mangler højden. Ikke nødvendigt, vil mange sige - men jo, des flere
gadgets des bedre (jeg har kørt på ferie med højdemåler i mange mange år, i
starten med analog, derefter armbåndsure m.m.m. - og nu kun gps. Jeg synes
det er sjovt at følge med i.

Når en tur er slut er det tilsyneladende ikke muligt at se - som det er på
Garmin 2610 - hvor langt man har kørt, tid på vejen og i stilstand samt
tilhørende gennemsnitshastigheder. Meget rart når man kommer hjem fra en
ferie at man lige kan overføre et skærmbillede, så man ved hvor lang tid det
tager at køre til xxxx næste gang.

Og så er der de indbyggede hastigheder. Garmin bruger mit kørselsmønster, så
det er meget sjældent ankomsttiden varierer med mere end 10 minutter, selv
over en meget lang strækning (pauser ekslusiv). TT starter med at beregne en
rute på 40 km over en time forkert idet der ligger nogle hastigheder i man
kun med noget besvær kan ændre (hvis muligt overhovedet).

Det skal siges at mit kendskab til nyere Garmin er meget lille, det er mit
indtryk at de kan mindre end min og det er årsagen til at der ikke står en
lille smart sag på mit instrumentbrædt i stedet.

I kan slå mig i hovedet hvis der er nogle funktioner i TT der af mig er
beskrevet forkert - jeg har kun kørt med den 2 gange og jeg afleverer den
formentlig i morgen.

Og dét uden at have tårer i øjnene :)
--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 13-06-06 17:31

> [...]
> er alt for sent, uanset om det er hovedvej eller landevej (jeg har ikke
> prøvet på motorvej). Alene af den grund ville jeg fravælge TT.

TomTom afpasser hvornår vejledningen skal komme med hastigheden på bilen.
Det virker IMO ufattelig godt. Så selv om man brager der ud af med 200 Km/t
så siger den det vel 1 Km før man skal lægge sig i rigtige bane. Der er
rigelig med tid til at komme ind på rigtige bane og dreje af osv.
Det eneste jeg har oplevet kan kikse er hvis der er 2 afkørsler lige efter
hinanden med 20 meters mellemrum, så er man nød til at følge med på 3D
kortet, da det desværre ikke er nok med anvisningerne fordi man ikke lige
kan bedømme om det er 1. eller 2. afkørsel.

> Så er der adresserne - min egen adresse er 50-100 meter forkert, selv om
> jeg bor på en villavej og i nr. 3.

ALLE GPS har små fejl i kortene, det er dem som leverer kortdata der har
fejlen. Ja selv krak har fejl.

> [...]
> tilhørende gennemsnitshastigheder. Meget rart når man kommer hjem fra en
> ferie at man lige kan overføre et skærmbillede, så man ved hvor lang tid

Enig, det er en mangel. Der er dog en visning på hvor lang rest tid der er
på turen....den opdateres hele tiden.

> [...]
>
> I kan slå mig i hovedet hvis der er nogle funktioner i TT der af mig er
> beskrevet forkert - jeg har kun kørt med den 2 gange og jeg afleverer den

Jeg er også glad for at jeg har "skudt min Garmin af"

--
TomTom rules

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 13-06-06 18:00

Tom wrote:
> [...]

> med 200 Km/t så siger den det vel 1 Km før man skal lægge sig i
> rigtige bane. Der er rigelig med tid til at komme ind på rigtige bane

Det synes jeg så bestemt ikke. Indersporet kan være fyldt op med lastbiler
m.m. Garmin siger til 2-3 km før...

> ALLE GPS har små fejl i kortene, det er dem som leverer kortdata der
> har fejlen. Ja selv krak har fejl.

Selvfølgelig. Jeg har bare ikke oplevet det på en villavej på min Garmin.
Ude på landet, jeps, men ikke inde i byen.

> Enig, det er en mangel. Der er dog en visning på hvor lang rest tid
> der er på turen....den opdateres hele tiden.

> Jeg er også glad for at jeg har "skudt min Garmin af"

Det var så ikke en 2610´er, kan jeg høre ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : PetrolHead

Dato : 17-06-06 19:34

On Tue, 13 Jun 2006 10:17:15 +0200, "Per Henneberg Kristensen"
<phk_fjern_@esenet.dk> wrote:

> [...]
>for sent, uanset om det er hovedvej eller landevej (jeg har ikke prøvet på
>motorvej). Alene af den grund ville jeg fravælge TT.

Tja jeg kører med TomTom 5,71 på min PDA og der får jeg besked 2 km fra
stedet, 1 km fra, 500 og så fra 300 meter og nedefter. Og det næstem
uanset af hvad far jeg ligger på

Og min TomTom lå nu med konstant far uden at stå og hoppe op og ned ud
af flad banet vej, men måske det bare er mig der har en rolig fod ;)
Flemming Jacobsen
Formerly Known as "ThunderBird"

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-06-06 09:18

PetrolHead wrote:
> [...]

> Tja jeg kører med TomTom 5,71 på min PDA og der får jeg besked 2 km
> fra stedet, 1 km fra, 500 og så fra 300 meter og nedefter. Og det

Det er så tydeligvis et punkt TT er blevet klogere på ;)

> Og min TomTom lå nu med konstant far uden at stå og hoppe op og ned ud
> af flad banet vej, men måske det bare er mig der har en rolig fod ;)

Eller også er det fordi det ikke hjælper en skid at træde speederen længere
ned ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : PetrolHead

Dato : 21-06-06 22:02

On Tue, 20 Jun 2006 10:18:15 +0200, "Per Henneberg Kristensen"
<phk_fjern_@esenet.dk> wrote:

>Det er så tydeligvis et punkt TT er blevet klogere på ;)

>Eller også er det fordi det ikke hjælper en skid at træde speederen længere
>ned ;)

Eller begge dele ;)

Fra : Brian

Dato : 13-06-06 17:32

Henrik B. wrote:

> Det er jeg måske også, men jeg har også prøvet TomTom, samt Navigon's
> software. Sidstnævnte foretrækker jeg klart over TT.

Jeg har skrottet alle løsninger med fin grafik, til fordel for en Becker
med kedeligt dot matrix display - den virker til gengæld hver gang.

/Brian

Fra : Thomas Landberg

Dato : 12-06-06 18:21

> [...]
>
> Så jeg kan godt forstå den lastbilchauffør der er herinde der undrer sig
> over hastighedsvisningen hvis det er en TomTom han har prøvet :)

Og?

Hvor vil du hen med dit indlæg? Måske er Tomtom bare hurtigere til at
opdatere hastigheden end Garmin? Er der en lastbilchauffør der har undret
sig over at en Tomtom sagde 89km/t og han reelt kørte 90km/t eller hvad?
Der er fordele og ulemper ved både Tomtom og Garmin, men der kunne være en
grund til at der er 30 x så mange brugere på TTU som på G-U.

MVH

Thomas Landberg

Fra : Martin Orvad

Dato : 12-06-06 20:29

Thomas Landberg wrote:

> [...]
> Der er fordele og ulemper ved både Tomtom og Garmin, men der kunne være en
> grund til at der er 30 x så mange brugere på TTU som på G-U.

Og grunden er nok at Tomtoms markedsføring har været mere aggressiv,
hvor Garmin nok har sovet lidt i timen/hvilet på laurbærrene. Garmin VAR
de facto-standarden for konsumnavigationssystemer.

--
Martin Orvad

Passat Variant 1.9 Tdi 130 '02

Fra : Ukendt

Dato : 12-06-06 20:36

"Martin Orvad" <martin.orvad@email.invalid> skrev i en meddelelse

> Og grunden er nok at Tomtoms markedsføring har været mere aggressiv, hvor
> Garmin nok har sovet lidt i timen/hvilet på laurbærrene. Garmin VAR de
> facto-standarden for konsumnavigationssystemer.

Ja Garmin har sovet i timen, de havde gode produkter, men har til den dag i
dag fastholdt en alt for høj pris på deres produkter.....og så fik de ikke
øjnene op for PDA'en men holdt stædigt fast i deres eget elektronik.
Jeg synes det er ganske fortjent at Garmin har tabt så store markedsandele

--
Tom

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 12-06-06 22:11

Thomas Landberg wrote:

> Og?

Og så synes jeg lige at jeg ville fortælle at der rent faktisk er nogle
navigatorer, der er dårlige til at vise den rigtige hastighed selv om de har
valgt at vise hastigheden uden decimaler og Garmin viser en jævn hastighed
med en decimal under samme forudsætning ... nemlig helt plan vej med
fartpilot på.

Tak fordi jeg fik lov til at pointere at Garmin er den bedste navigator selv
om den har flere år på bagen end TT500 :)

> Hvor vil du hen med dit indlæg? Måske er Tomtom bare hurtigere til at
> opdatere hastigheden end Garmin?

Nej, hastigheden svinger ikke på min bil når jeg kører på fuldstændig plan
vej.

> Er der en lastbilchauffør der har
> undret sig over at en Tomtom sagde 89km/t og han reelt kørte 90km/t
> eller hvad?

Nej, han undrede sig over at hastigheden svingede så meget - hvilket den har
endnu mere svært ved når man kører med 40T under foden ;)

> Der er fordele og ulemper ved både Tomtom og Garmin, men
> der kunne være en grund til at der er 30 x så mange brugere på TTU
> som på G-U.

Ja da ... prisen!

Du har ret i at der er fordele og ulemper, nu var det bare det med
hastigheden som har været fremme her, hvor jeg protesterede fordi jeg mente
hans hastighed kørte op og ned uden at han (lastbilchaufføren) var klar over
det. Men det er jo så fordi jeg er vant til Garmins præcision og ikke er
vant til TT´s mangel på samme.

--
Per, Esbjerg

Fra : spamsen

Dato : 24-06-06 02:51

In news:448dd84f$0$27518$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
Per Henneberg Kristensen <phk_fjern_@esenet.dk> typed:
> [...]
> var klar over det. Men det er jo så fordi jeg er vant til Garmins
> præcision og ikke er vant til TT´s mangel på samme.
min pda med tomtom5 og en underlig dyr gps tingest viser mere eller mindre
rigtigt..

der er "altid" 7-8km/t mere på spedo end der er på
vejside-du-kører-for-stærkt.
tomtom' viser 1-2km/t mere end de viser.
efter nogenlunde stopur(mobilos) og længde viser den også "rigtigt" når
spedo viser 240km/t så viser tomtom 233km/t. (stabilt over 8km)
(GpsDash2 viste det samme(stabilt over 2km))

så er det in-a-box der er blevet beskrevet om?(der findes jo trodsalt
elektronik der kan være ½defekt :)) eller måske den reciver ligger og danser
lidt?

vh.
Flemming

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 25-06-06 09:34

spamsen wrote:
> [...]
>
> så er det in-a-box der er blevet beskrevet om?(der findes jo trodsalt
> elektronik der kan være ½defekt :)) eller måske den reciver ligger og

Din reference - dit speedometer - er ikke præcis nok til at klare de
svingninger i hastigheden som den TT500 jeg lånte lavede.

Men med reference til en Garmin 2610, som viser hastighed med en decimal,
kunne jeg se at den er gal med TT´en ;)

Hvad angår påstanden om defekt elektronik mister den påstand lidt værdi når
det viser sig at det netop var en TT en af chaufførerne havde med på en
testtur, hvor problemet netop var at den svingede meget i hastighed (selv om
den viser hastigheden uden decimaler).

--
Per, Esbjerg

Fra : Henrik B.

Dato : 13-06-06 07:06

"Thomas Landberg" <fornavn@efternavn.dk> skrev i en meddelelse

> Der er fordele og ulemper ved både Tomtom og Garmin, men der kunne være en
> grund til at der er 30 x så mange brugere på TTU som på G-U.

Jep, TT's markedsføringsmaskine har været uhyre effektiv.

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : Ukendt

Dato : 13-06-06 17:32

"Henrik B." <saab@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> "Thomas Landberg" <fornavn@efternavn.dk> skrev i en meddelelse

> Jep, TT's markedsføringsmaskine har været uhyre effektiv.

.....som ikke villet have gavnet noget hvis ikke produktet havde været godt

--
Tom

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 13-06-06 18:01

Tom wrote:
> "Henrik B." <saab@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> ....som ikke villet have gavnet noget hvis ikke produktet havde været
> godt

Alt kan sælges. Se bare på Fiat 127 og Honda Civic ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 13-06-06 18:16

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Alt kan sælges. Se bare på Fiat 127 og Honda Civic ;)

Og TomTom :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-06-06 16:59

Thomas Landberg skrev:
> [...]
> Der er fordele og ulemper ved både Tomtom og Garmin, men der kunne være en
> grund til at der er 30 x så mange brugere på TTU som på G-U.

Da 'lastbilchaufføreren' jo var mig må jeg jo hellere lige komme med
forklaringen en gang til. I forbindelse med en snak om navigation og
nøjagtighed kom jeg med at den TomTom der sad i den bil jeg kørte i den
gang ikke kunne være nøjagtig nok til at man kunne bruge den til at
afgøre sin hastighed med.

Den svingede 1-2 km/t under normal kørsel, vel at mærke hele tiden og
uden at jeg kunne mærke hastighedsvariationer i lastbilen.

Jeg fik "på puklen" om at det var mig den var galt med og ikk TomTom.

Jeg vil tillade mig at påstå at jeg kan mærke hastighedsvariationer
mindre end nogen navi kan registrere.

--
MVH Finn
...der har fået arbejde. Kan nu ses i en Volvo FH12 "handicapbil" rundt

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-06-06 09:19

Finn Guldmann wrote:
> Thomas Landberg skrev:

> Jeg vil tillade mig at påstå at jeg kan mærke hastighedsvariationer
> mindre end nogen navi kan registrere.

Send mig en mail, så kan vi finde ud af at køre en tur i din ladbil med min
navi ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-06-06 16:53

Per Henneberg Kristensen skrev:
> [...]
> Så jeg kan godt forstå den lastbilchauffør der er herinde der undrer sig
> over hastighedsvisningen hvis det er en TomTom han har prøvet :)

Ergo; Man kan have ret, selvom det sommetider kan være svært at få det.