Nogle har squ for travlt ...
Fra : Anders Majland

Dato : 12-06-06 10:18

I går eftermiddags ville vi lige trille ned til havnen i hobro og få en is.
Det foregår ad små landeveje med ~80km/t. På en lige strækning kommer en
modkørende traktor. Han kører helt ude ved kanten og så er vejen bred nok
til at at det ikke er problematisk at komme forbi, men jeg slår alligevel
fartpiloten fra med et lille dab på bremsen - og så kommer der kraftdA
!¤#"¤¤REW!!!#%¤&QR en idiot ud og overhaler fra bag traktoren. Han har
ligger skjult bag traktoren mere end 300meter (eller ville jeg have set ham)
men han har åbenbart tolket det at traktoren trak lidt til højre som en
invitation til at overhale. Jeg har som sagt foden lige over bremsen da han
trækker ud og klodser denne øjeblikkeligt fra ~70km/t. Den modkørende
fortsætte sin overhaling og når kun lige ind på plads igen med under
1/2meter til min front - der holder jeg allerede helt stille ....

Godt jeg ikke var på mc - for på dem kan jeg ikke katastrofebremse så
effektivt... og vejen var ikke bred nok til traktor, mc og bil ...

Men jeg fatter ikke hvad der sker i hovedet på sådan en klaphat. Hvad
f*beep*n får ham til at give fuld gas istedet for at bremse ... Nå
traktorføreren og jeg kiggede på hinanden og rystede på hovedet... Havde jeg
haft nummeret på bilisten havde jeg helt sikkert anmeldt ham for hasarderet
kørsel, og med traktorføreren som vidne og et par spildte arbejdsdage i
retten kunne forløbet nok give en betinget frakendelse

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 12-06-06 10:44

Anders Majland wrote:

> [...]
> ham for hasarderet kørsel, og med traktorføreren som vidne og et par
> spildte arbejdsdage i retten kunne forløbet nok give en betinget

Du kørte nok lidt for hurtigt til at du kunne få nummeret på ham ;)

Jeg var nok vendt rundt og smuttet efter ham...

Hernede har de taget - jeg tror sgu det var 26 - for spritkørsel en
højhellig hverdag, så hvorfor ikke i Viborg-området?

--
Per, Esbjerg

Fra : Anders Majland

Dato : 12-06-06 10:59

> Du kørte nok lidt for hurtigt til at du kunne få nummeret på ham ;)

Jeg havde lidt småtravlt med at overveje alternativer som en tur på marken
(men er var en dyb gryft) - jeg kan ikke engang huske bilmodellen udover at
det vist var sådan noget 90'er japaner som en mazda eller toyota, og farven
nåede jeg heller ikke rigtigt at få fat i...

Vejen ligger næsten øst/vest så han vil ikke engang kunne undskylde sig med
at være blevet blændet af solen eller noget - han reagerede bare
fuldstændigt irationelt ....

> Jeg var nok vendt rundt og smuttet efter ham...

Og odsene for at jeg kunne indhente ham i skodamobilet ... ikke gode - men
jeg jeg kunne selvfølgelig være stået ud og spurgt landmanden om han kunne
huske nummeret - han havde jo mulighed for at se hans bagende noget længere

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 12-06-06 13:34

Anders Majland wrote:

> [...]
> - men jeg jeg kunne selvfølgelig være stået ud og spurgt landmanden
> om han kunne huske nummeret - han havde jo mulighed for at se hans

Jeg har for mange år siden lært mig selv - der skal ikke det store til - at
læse nummerplader i bakspejlet ...

Årsag uvist. Formentlig pga. ked :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Aslan

Dato : 12-06-06 11:06

Anders Majland wrote:
> I > jeg slår alligevel fartpiloten fra med et lille dab på bremsen

Vil du ikke godt bruge koblingen i stedet?? Der er ikke noget værre end at
ligge roligt på en landevej og pludselig angiver bilen foran, at han vil
bringe bilen til standsning NU! hvorefter der ikke sker noget.

Aslan

Fra : Brian

Dato : 12-06-06 12:00

Aslan wrote:

> [...]
> end at ligge roligt på en landevej og pludselig angiver bilen foran,
> at han vil bringe bilen til standsning NU! hvorefter der ikke sker

Et lille dab indikerer da hverken hård opbremsning, eller at han vil
standse bilen. Hvis et enkelt blink fra bremselygten giver dig sved
på panden, ligger du sgu nok for tæt på...

/Brian

Fra : Anders Majland

Dato : 12-06-06 12:02

> Et lille dab indikerer da hverken hård opbremsning, eller at han vil
> standse bilen. Hvis et enkelt blink fra bremselygten giver dig sved
> på panden, ligger du sgu nok for tæt på...

Spørgsmål om semantik. Et let tråd af nogle sekunder varighed -
tilstrækkeligt til at nedbringe hastigheden fra ~80 til ~70

Fra : Jakob

Dato : 12-06-06 12:04

Brian wrote:
> Et lille dab indikerer da hverken hård opbremsning, eller at han vil
> standse bilen. Hvis et enkelt blink fra bremselygten giver dig sved
> på panden, ligger du sgu nok for tæt på...

Hvor mange sekunder skal en bremselygte da være tændt før man skal
reagere på den?

--
Jakob, 748SP+749S

Fra : Brian

Dato : 12-06-06 12:19

Jakob wrote:

> Hvor mange sekunder skal en bremselygte da være tændt før man skal
> reagere på den?

Det ved jeg sørme ikke, det kan du forhåbentligt vurdere fra situation
til situation.

Det jeg skrev var, at hvis en opbremsning fra den forankørende
giver dig sved på panden, er du for tæt på.

Eftersom at Aslan skrev "bringe bilen til standsning NU!" hvor
han markerer nu med udråbstegn og store bogstaver, læser jeg det
som om at han ikke er forberedt på at en forankørende kan finde
på at bremse - eller han har et temperament der gør at han lader sig
irritere af alle former for afbrydelser i sin kørsel

/Brian

Fra : Jakob

Dato : 12-06-06 12:35

Brian wrote:
> Det jeg skrev var, at hvis en opbremsning fra den forankørende
> giver dig sved på panden, er du for tæt på.

Hvem snakker om sved på panden? Jeg reagere da altid, hvis den foran
kørende tænder bremelyset - det er ikke sikkert at jeg bremser, men jeg
reagere da - hvorfor skal jeg det, hvis den klaphatten foran kun vil
slukke autopiloten, men ikke gider at bruge den knap der er beregnet til
det?

--
Jakob, 748SP+749S

Fra : Martin

Dato : 12-06-06 13:01

"Jakob" <usenet@gertz.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> reagere da - hvorfor skal jeg det, hvis den klaphatten foran kun vil
> slukke autopiloten, men ikke gider at bruge den knap der er beregnet til

Normalt er årsagen til deaktivering af fartpiloten via bremsen jo at
nedbremse køretøjet i en eller anden form - og i det konkrete eksempel blev
der også skrevet, at farten blev reduceret fra ~80 til ~70. Det bør en
bagvedkørende da reagere på!

/Martin

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 12-06-06 13:36

Jakob wrote:

> [...]
> jeg reagere da - hvorfor skal jeg det, hvis den klaphatten foran kun
> vil slukke autopiloten, men ikke gider at bruge den knap der er

Det er dig der er en klaphat om nogen. At slå fartpiloten fra med bremsen
varer ikke over et sekund - ergo når du ikke at reagere på det før det er
overstået.

Når du sker, kan du slippe speederen og lade farten løbe af dyret, lige som
den forankørende formentlig gør (ellers ville han blive ved med at køre på
fartpiloten).

Kører du for tæt og det er nødvendigt for at reagere på et dap på bremsen
kører du for tæt - så simpelt er det.

--
Per, Esbjerg

Fra : Brian

Dato : 12-06-06 14:30

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Kører du for tæt og det er nødvendigt for at reagere på et dap på
> bremsen kører du for tæt - så simpelt er det.

Pyha... jeg var lige ved at tro det var mig der var åndssvag.

/Brian

Fra : Steen Schmidt

Dato : 12-06-06 17:09

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Det er dig der er en klaphat om nogen. At slå fartpiloten fra med
> bremsen varer ikke over et sekund - ergo når du ikke at reagere på
> det før det er overstået.

Øhh, du bruger da forhåbentlig ikke et sekund på at reagere på
ændringer i trafikken? Man er faktisk gået over til bremselys med
lysdioder i stedet for pærer, for netop at give folk de ekstra
*milliskeunder*, sådanne dioder tænder hurtigere end glødepærer, at
reagere i.

Jeg er enig i at man ikke bruger bremsen til at slukke for sin
fartpilot med. Men skal man bremse så bremser man selvfølgelig. Nu
giver det jo også et klip hvis man bruger bremselyset til at signalere
til bagvedkørende med.

Mvh
Steen

Fra : Leonard

Dato : 12-06-06 18:21

"Steen Schmidt" <sschmidt@nospam.dk> wrote:

>Øhh, du bruger da forhåbentlig ikke et sekund på at reagere på
>ændringer i trafikken?

Jo, og det gør du også, det er det der hedder reaktionshastigheden og
den er ca. 1 sekund for langt de fleste voksne mennesker, lidt kortere
for de yngste, lidt længere for de ældste.

> Man er faktisk gået over til bremselys med
>lysdioder i stedet for pærer, for netop at give folk de ekstra
>*milliskeunder*, sådanne dioder tænder hurtigere end glødepærer, at
>reagere i.

Men det ændrer ikke ved at det stadig tager ca. 1 sekund at reagere på
lyset, nu kommer lyset bare hurtigere til syne i lampen.

>Nu
>giver det jo også et klip hvis man bruger bremselyset til at signalere
>til bagvedkørende med.

A' hva' gør det?
- hvor læser du det henne?

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Steen Schmidt

Dato : 12-06-06 22:25

Leonard wrote:

> Jo, og det gør du også, det er det der hedder reaktionshastigheden og
> den er ca. 1 sekund for langt de fleste voksne mennesker, lidt kortere
> for de yngste, lidt længere for de ældste.

Hov hov, hvis vi taler reaktionstid, så er skaden jo sket - man har
allerede fået den bagvedkørende til også at tage action. Det var ikke
meningen, vel?

> A' hva' gør det?
> - hvor læser du det henne?

Ændring af færdselsretning og placering mv.
(§ 16, stk. 2, og § 18, stk. 1 og 2)
Du får et klip, hvis du ændrer færdselsretning og placering til fare
eller unødig ulempe for andre trafikanter. Bøde: 1000 kr.

Du skal sikre dig, at din manøvre kan ske uden fare eller unødig ulempe
for andre, inden du:

- svinger i vejkryds
- vender eller bakker
- sætter i gang fra vejkanten
- skifter vognbane
- på anden måde ændrer placering til siden
- standser eller hurtigt nedsætter hastigheden

En bekendt af mine, der er færdselsbetjent, fortæller at qua det sidste
punkt ovenfor i praksis på motorvej takseres til et klip, hvis man
forsøger at skabe afstand bagud ved at blinke med bremselygterne. Dette
er der mange der gør når de indhentes af en hurtigerekørende i
overhalingsbanen, og den bagvedkørende kører for tæt (hvilket i øvrigt
også udløser et klip). Det er en del af den hårdere linie efter
hastighedsgrænserne er sat op flere steder på motorvej, iogmed der er
erfaring for at dette er en startfaktor i et stort antal trafikuheld på
motorvej (hvis jeg husker ham ret). Det underbygges altid med
videodokumentation, ellers slipper man for klippet - så lad være at
blinke med bremselygterne af (civile) politibiler, alle andre går det
nok med :-/

Mvh
Steen

Fra : bem

Dato : 13-06-06 08:10

"Steen Schmidt" <sschmidt@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> - standser eller hurtigt nedsætter hastigheden
>
> En bekendt af mine, der er færdselsbetjent,

Jeg tror du skal væge dine venner med lidt større omhu

> fortæller at qua det sidste
> punkt ovenfor i praksis på motorvej takseres til et klip, hvis man
> forsøger at skabe afstand bagud ved at blinke med bremselygterne.

Hvilket naturligvis ikke kan passe, idet du jo selv citerer bestemmelsen
"standser eller hurtigt nedsætter hastigheden". Man gør som bekendt ingen af
delene ved at blinke med bremselygterne. Hvis din bekendt har ret i, at man
bliver mødt af et bødeforlæg for at blinke med bremselyset, så er jeg sikker
på, at den første dommer, som får sådan en sag til bedømmelse, vil affeje
den uden at blinke.

/Bo

Fra : Steen Schmidt

Dato : 13-06-06 17:36

bem wrote:

> Jeg tror du skal væge dine venner med lidt større omhu

"Bekendt", skrev jeg, ikke "ven"

> Hvilket naturligvis ikke kan passe, idet du jo selv citerer
> bestemmelsen "standser eller hurtigt nedsætter hastigheden". Man gør
> som bekendt ingen af delene ved at blinke med bremselygterne.

Det er intentionen der tæller. Hvis betjenten vurderer intentionen er
chikane, og tallene viser denne form for chikane er årsag til flere
uheld, så kan det sagtens passe.

> [...]
> blinke med bremselyset, så er jeg sikker på, at den første dommer,
> som får sådan en sag til bedømmelse, vil affeje den uden at blinke.

Ikke hvis politikerne har bestemt at der skal sættes ind på dette
punkt. Så er det de facto farlig kørsel at blinke med bremselyset af en
tæt-bagvedkørende på motorvejen, og man må op med læderet eller kortet.

Men nu er jeg jo hverken betjent eller politiker. Det kunne være fint
hvis en med førstehåndsviden gav sit besyv med? Måske en betjent? Læser
Reno stadig med her?

Mvh
Steen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-06-06 16:47

Steen Schmidt skrev:
> Ikke hvis politikerne har bestemt at der skal sættes ind på dette
> punkt. Så er det de facto farlig kørsel at blinke med bremselyset af en
> tæt-bagvedkørende på motorvejen, og man må op med læderet eller kortet.

Nu fungerer det jo på den måde at politikerne laver nogle regler, ofte
uden den store viden om hvorfor. Dem tolker politiet så på deres måde.
Og indtil en eller anden har fundet sig så meget utilfreds med politiets
tolkning at de lader den gå for en dommer er det politiets tolkning der
bliver den gældende. Uanset om den ligger tæt på de politiske
intentioner eller ej.

Endeligt er det så dommerne der afgør hvad der betyder hvad.

Jeg kunne da godt tænke mig om en eller anden kunne vise, med link, at
det er politikerne der har bestemt at det at blinke med bremslyset til
en, for tæt, bagved kørende er det samme som omtalte
hastighedsnedsættelse. Eller om den fremkommer på politiets foranledning.

Hvordan tolks så tre blink med alarmblinket? (Til samme "for tæt på"
bagved kørende?)

> Men nu er jeg jo hverken betjent eller politiker. Det kunne være fint
> hvis en med førstehåndsviden gav sit besyv med? Måske en betjent? Læser
> Reno stadig med her?

Jeg ville da heller høre resultatet af en evt. dom.

--
MVH Finn
...der har fået arbejde. Kan nu ses i en Volvo FH12 "handicapbil" rundt

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 12-06-06 21:13

Steen Schmidt wrote on 12-06-2006 :
> Nu
> giver det jo også et klip hvis man bruger bremselyset til at signalere
> til bagvedkørende med.

Hold da helt op, der vil ikke være ret mange gyldige kørekort tilbage i
DK efter en enkelt dag med sådan en regel - tænk lige på hvad
bremselyset er til for...

"Advertising is the art of convincing people to spend money they don't
have for something they don't need." - Will Rogers

Fra : Steen Schmidt

Dato : 12-06-06 22:27

Henrik Stidsen wrote:

> Hold da helt op, der vil ikke være ret mange gyldige kørekort tilbage
> i DK efter en enkelt dag med sådan en regel - tænk lige på hvad
> bremselyset er til for...

Ok - my bad Jeg mener hvis man eksempelvis bruger det til at
skræmme bagvedkørende med, hvis de kører for tæt. Det andet var sgu da
noget bavl kan jeg godt se

Mvh
Steen

Fra : Brian

Dato : 12-06-06 14:29

Jakob wrote:

> Hvem snakker om sved på panden?

Det gør jeg... det er hvad jeg læser ud af Aslan's post, hvilket
jeg også prøvede at forklare.

> Jeg reagere da altid, hvis den foran
> kørende tænder bremelyset - det er ikke sikkert at jeg bremser, men
> jeg reagere da

Du er da godt nok et dydsmønster ud over alle grænser. Jeg ligger helt
ærligt ikke og tænker over hvorfor alle bremser. Hvis der derimod
bremses så meget at jeg indhenter den bremsende, eller det på anden
måde influerer på min kørsel, reagerer jeg på det.

> hvorfor skal jeg det, hvis den klaphatten foran kun
> vil slukke autopiloten, men ikke gider at bruge den knap der er
> beregnet til det?

Fordi ikke alle biler har en seperat knap til at slå fartpiloten midlertidig
fra.

/Brian

Fra : Leif Neland

Dato : 12-06-06 14:37

Brian wrote:

> [...]
> bremses så meget at jeg indhenter den bremsende, eller det på anden
> måde influerer på min kørsel, reagerer jeg på det.

Men forhåbentlig betyder forankørendes bils bremselys-tænding, at din
opmærksomhed skærpes. Så du også er klar til at bremse.

Det er fidusen med de højtsiddende stoplygter, at man får govet moget mere
tid at reagere i.

Du kan vel også reagere hurtiger på en tændende stoplygte end på at din
underbevisthed skal analysere afstandsændringen til den forankørende.

Leif

Fra : Anders Majland

Dato : 12-06-06 14:55

> Du kan vel også reagere hurtiger på en tændende stoplygte end på at din
> underbevisthed skal analysere afstandsændringen til den forankørende.

Lige præcist - jeg har nogle gang kommet noget tættere end ønskværdigt på
bilen foran ved at se på trafikken over den og kun have øje lygterne i
bilens venstre side - typisk hvis jeg på mc ligger og venter på plads til en
overhaling. Der er mange med defekte lygter og virker bremselyset
tilfældigvis ikke i venstre side taget det altså noget længere tid at
reagere på afstandsændringen end på en virkende stoplygte .... Så
efterhånden antager jeg at lyset er defekt medmindre jeg har set det blive
brugt... Specielt trailere er ofte ramt af lygtefejl og den grimme med at
højre og venstre blinklys er byttet om decideret træls ... Jeg har været
lidt tæt på engang hvor en bilist med stor lukket trailer blinker til
venstre (på traiileren) og trækker ud til vejens midte for dernæst at lave
et højresving. Der var jeg eller lige ved at passere ham til højre men min
hastighed var lav nok til at kunne nå at stoppe for ham ...

Fra : Møller

Dato : 12-06-06 17:04

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:448d724b$0$84028$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Lige præcist -

Er du sikker på, at bremselyset når at tænde når du deaktiverer fartpiloten?

I den Xantia jeg har monteret autopilot i, kan bremsen da sagtens klare et
lille dap, som du skriver, uden at kontakt til bremselys aktiveres.
Kontakten til autopiloten aktiveres før kontakten til bremselys, men det kan
jo være stor forskel på, lidt afhængig af hvordan det er monteret og
justeret

Så hvis det ikke tændes, er mange af de kommentarer der er kommet til dit
indlæg jo lidt ved siden af

Jeg kender da biler, hvor kontakten til bremselyset ikke er mekanisk, men en
trykføler i bremsekredsen.

Møller

Fra : Leonard

Dato : 12-06-06 18:25

"Møller" <My@g2n.dk> wrote:

> [...]
>Kontakten til autopiloten aktiveres før kontakten til bremselys, men det kan
>jo være stor forskel på, lidt afhængig af hvordan det er monteret og

I de VAGs jeg kender til er der kun en kontakt og den aktiverer
bremselyset samtidigt med at den slår fartpiloten fra.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Anders Majland

Dato : 12-06-06 18:25

> I de VAGs jeg kender til er der kun en kontakt og den aktiverer
> bremselyset samtidigt med at den slår fartpiloten fra.

Ja sådan tror jeg også det er i skoda'en - der er ikke monteret andet end en
ny arm til betjening. og aktivere det i computeren...

Men er det en eftermonteret dims kan det jo sagtens være anderledes

Fra : Møller

Dato : 12-06-06 19:16

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:448da607$0$84040$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
> ny arm til betjening. og aktivere det i computeren...
>
> Men er det en eftermonteret dims kan det jo sagtens være anderledes

Ja er eftermonteret, og bremselyskontakt er ikke brugt i styrekredsen.

Ligesom cykelcomputeren

Møller

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 12-06-06 22:12

Møller wrote:
> "Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote
> in message news:448da607$0$84040$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Ja er eftermonteret, og bremselyskontakt er ikke brugt i styrekredsen.

Vil det sige at der er sat en ekstra kontakt på bremsepedalen eller hvad?
Jeg har svært ved at forestille mig at man ikke bare sætter en ledning til
at "føle" på om der er bremselys på ...

--
Per, Esbjerg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-06-06 16:35

Per Henneberg Kristensen skrev:

(Sorry Per, at jeg hænger denne på din skrift. Jeg er ret enig med dig.)

Men for mig ser det ud til at mange skriver ud fra at de, ikke efter
deres egen mening, kører alt for tæt på.

Kører man så tæt at en kortvarig påvirkning af bremslyset kan bringe en
op i skyerne kører man for tæt på.

Jeg er klar over den virkning bremslys har i en situation med tæt
trafik. Derfor holder jeg oftest så god afstand at jeg kan kompensere
for dette uden at påvirke bremseren. (Fra min ophøjede position har jeg
jo to-tre biler mere at reagere på, så hvis der faktisk er noget at
bremse for er jeg begyndt med det inden den lige foran mig er.)

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-06-06 09:22

Finn Guldmann wrote:

> [...]
> jeg jo to-tre biler mere at reagere på, så hvis der faktisk er noget
> at bremse for er jeg begyndt med det inden den lige foran mig er.)

Man behøver ikke være ophøjet for at følge med i hvad der sker 2-3 biler
foran en. Rigtig mange gange begynder jeg at nedsætte farten (dappe på
bremsepedalen for at sætte fartpiloten ud af funktion) fordi jeg netop ser
forbi forreste bil.

Rigtig mange har svært ved at se ud over deres egen næsetip = se forbi bilen
foran.

--
Per, Esbjerg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 23-06-06 21:11

> [...]
> forbi forreste bil.
>
> Rigtig mange har svært ved at se ud over deres egen næsetip = se forbi bilen

Det har du helt og aldeles ret i. Nogle har endda svært ved at orientere
sig så langt som til bilen lige foran dem.

Fra : Brian

Dato : 12-06-06 16:26

Leif Neland wrote:

> Men forhåbentlig betyder forankørendes bils bremselys-tænding, at din
> opmærksomhed skærpes. Så du også er klar til at bremse.

Så sker det underbevidst. Jeg sidder ikke og overvejer hvorfor
en person bremser ned, hvis det ikke direkte har noget med min
kørsel at gøre. Hvis jeg ligger inden for 200 meters afstand af den
bremsende, lægger jeg selvfølgelig mærke til det.

Men Jacobs argument gik på at han altid reagerer hvis den forankørende
bremser.

> Det er fidusen med de højtsiddende stoplygter, at man får govet moget
> mere tid at reagere i.

Jeps, men det er sådan set den smøre ligegyldigt. Ligger du 300-400
meter bagved, kan du jo også se de bremser, men derfor flytter du vel
ikke foden til bremsen ?

/Brian

Fra : Jakob

Dato : 12-06-06 17:20

Brian wrote:
> [...]
> kørsel at gøre. Hvis jeg ligger inden for 200 meters afstand af den
> bremsende, lægger jeg selvfølgelig mærke til det.
Og det er så også en reaktion.

> Men Jacobs argument gik på at han altid reagerer hvis den forankørende
> bremser.
Det gør du åbenbart også.

--
Jakob

Fra : Brian

Dato : 12-06-06 18:14

Jakob wrote:
> Og det er så også en reaktion.

Men som jeg også skriver, hvilket du så vælger at klippe væk,
er at jeg også kan se på større afstande end 200m om en forankørende
bremser, uden at reagere på det.

Ved 200m reagerer jeg heller ikke fysisk på det, men lægger mærke til
at der bremses foran mig.

> Det gør du åbenbart også.

Nææ, jeg skrev sådan set at jeg reagerer hvis det påvirker
min fremfærd, eller bilen er inden for en vis afstand.

/Brian

Fra : Leif Neland

Dato : 13-06-06 07:35

Brian wrote:

> [...]
> bremsende, lægger jeg selvfølgelig mærke til det.
>
> Men Jacobs argument gik på at han altid reagerer hvis den forankørende

En reaktion behøver ikke være andet en en øget opmærksomhed...

> Jeps, men det er sådan set den smøre ligegyldigt. Ligger du 300-400
> meter bagved, kan du jo også se de bremser, men derfor flytter du vel
> ikke foden til bremsen ?

Hvis jeg kører med fyldt hestetrailer, vil jeg måske allerede der sænke
farten.
Ihvertfald være ekstra opmærksom.

Leif

Fra : Brian

Dato : 13-06-06 15:42

Leif Neland wrote:

> Hvis jeg kører med fyldt hestetrailer, vil jeg måske allerede der
> sænke farten.
> Ihvertfald være ekstra opmærksom.

Det er klart, alt andet ville også være fjollet med en flok heste
i bagagerummet.

/Brian

Fra : Leif Neland

Dato : 14-06-06 07:33

Brian wrote:

> Det er klart, alt andet ville også være fjollet med en flok heste
> i bagagerummet.

De skal ikke være i bagagerummet, men i traileren.
Det er netop derfor, man skal bremse i god tid.

Leif

Fra : Torben Scheel

Dato : 14-06-06 06:51

Leif Neland wrote:

> Hvis jeg kører med fyldt hestetrailer, vil jeg måske allerede der sænke
> farten.

Hvad laver de da også dér - kan de ikke selv gå til sæbefabrikken?

--
vh
Torben - der bedre kunne lide idéen om heste der transporterer mennesker

Fra : Anders Majland

Dato : 12-06-06 12:01

> Vil du ikke godt bruge koblingen i stedet?? Der er ikke noget værre end
> at ligge roligt på en landevej og pludselig angiver bilen foran, at han
> vil bringe bilen til standsning NU! hvorefter der ikke sker noget.

Det gør jeg selvfølgelig ikke med nogen bagved - hvis det bare er for at
deaktive den.

Men i ovenstående situation hvor jeg sænker hastigheden fra 80 til 70 finder
jeg det nu ok - også selvom der skulle have ligget en bagved.

Det er også temmeligt træls når en foran bremser hastigheden meget med
motorbremsen ... Det er noget jeg er belvet opmærksom på da 2 af mine mc'er
kan motorbremse ret kraftigt, og at jeg der er nødt til at aktivere
bremselyset selvom jeg reelt ikke har brug for bremserne . F.eks
nedbremsning når man kan kører ind i af af de mange småbyer som "afbryder"
landevejene.

Jeg har engang prøvet at blive indhentet af "karl-smart" umidellbart inden
en lille by og han havde åbenbart en forventning om at jeg ville fortsætte
gennem byen med 80+. Det var før jeg spekulerede over det med bremselyset.
Men ihvertfald endte han med at undvige venstre om helleanlæget fordi jeg
sænkede hastigheden. og med horn og fingre gjorde han meget opmærksom på at
han var temmeligt utilfreds med min kørsel.

Btw er det ikke uden grund at lastbilers bremselys aktiveres når de
motorbremser vha retarderen (er det ikke ordet ?)

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 12-06-06 13:38

Anders Majland wrote:

> Det gør jeg selvfølgelig ikke med nogen bagved - hvis det bare er for
> at deaktive den.

Det gør jeg - for at fortælle bagvedkørende at der sker noget ud over det
sædvanlige.

--
Per, Esbjerg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-06-06 16:18

Anders Majland skrev:
> Btw er det ikke uden grund at lastbilers bremselys aktiveres når de
> motorbremser vha retarderen (er det ikke ordet ?)

Jo, ordet er det rigtige. blot er det ikke kun med sådan en på at
bremslyset aktiveres.

Det sker også på Volvo'en. Og den har ingen "hjælpemidler". Jeg har dog
ikke fundet ud af endnu om det er hver gang, eller om der skal en vis
bremseeffekt til før det sker. (Det er jo ikke så meget man kører om
natten.)

Fra : Peter Frost

Dato : 12-06-06 12:32

Aslan skrev:
> Vil du ikke godt bruge koblingen i stedet?? Der er ikke noget værre end
> at ligge roligt på en landevej og pludselig angiver bilen foran, at han
> vil bringe bilen til standsning NU! hvorefter der ikke sker noget.

Jo, meget gerne... Hvis du betaler ombygningen fra aut. gear !

Desuden mener jeg det er den bagved kørendes ansvar at læse trafikken ! Og
vudere hvor hårdt der bliver bremset ! Du holder selvfølgelig god afstand så
du kan nå at vudere situationen lidt...
--
Med Venlig Hilsen
Peter Frost - www.gregand.dk

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 12-06-06 13:30

> [...]
> vudere hvor hårdt der bliver bremset ! Du holder selvfølgelig god afstand
> så du kan nå at vudere situationen lidt...

Jeg synes også man skal bruge knappen beregnet til at slå fartpiloten fra, i
stedet for dovent at dabbe på bremsen og udsende forkerte signaler til
bagvedkørende. Selvom jeg har god afstand, ville jeg da blive irriteret over
(og vurdere) at ham foran "bremser" uden grund.
Det er det samme som de bilister som "pludselig" bremser, for så 1-2 sek
efter at blinke til højre eller venstre.

Mvh

Emil

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 12-06-06 13:40

Emil Jensen [2100] wrote:

> Jeg synes også man skal bruge knappen beregnet til at slå fartpiloten
> fra, i stedet for dovent at dabbe på bremsen og udsende forkerte

Hvilke signaler sender man da, når man kort træder på bremsen???

> Selvom jeg har god afstand, ville jeg da
> blive irriteret over (og vurdere) at ham foran "bremser" uden grund.

Det gør han jo ikke når du også bliver nødt til at bremse, fordi hvis du
undlader at reagere ved at slippe speedere - så er det næste bremsepedalen.

Jeg forstår _slet_ ikke din indstilling!

> Det er det samme som de bilister som "pludselig" bremser, for så 1-2
> sek efter at blinke til højre eller venstre.

Det er da godt nok 2 meget vidt forskellige ting!

--
Per, Esbjerg

Fra : Anders Majland

Dato : 12-06-06 13:47

> Det er da godt nok 2 meget vidt forskellige ting!

Om man skal blinke eller bremse først afhænger vel af så meget. Skal jeg
dreje af en landevej bremser jeg ofte en del af farten af før jeg viser af -
specielt hvis der er mulighed for at forveksle hvor jeg drejer af. Altså
hvis der er 2 muligheder med et par hundrede meter imellem slår jeg ikke
blinkeren til før efter den første, men kan godt være begyndt at bremse ned
før den første sidevej - Sker jo også at udgangspunktet er lidt mere end 80

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 12-06-06 15:07

> [...]
> ikke blinkeren til før efter den første, men kan godt være begyndt at
> bremse ned før den første sidevej - Sker jo også at udgangspunktet er lidt

Jeps, men har flere gange oplevet af der ikke var 2 muligheder, eller jo,
men til højre eller venstre. Her ville det være ekstra rart om forankørende
viste af så bagvedkørende vidste hvor de skulle placere sig (venstre eller
højre om på 1-sporet veje). Nogle gange er der kun den ene mulighed,
alligevel bremser de først, og blinker bagefter...
Men ellers enig med dig, at man først viser af efter man har passeret de
andre sideveje som man ikke skal dreje ad.

Mvh

Emil

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 12-06-06 15:03

> Hvilke signaler sender man da, når man kort træder på bremsen???

At du vil _bremse_ (og ikke afbryde fartpiloten)

> Det gør han jo ikke når du også bliver nødt til at bremse, fordi hvis du
> undlader at reagere ved at slippe speedere - så er det næste
> bremsepedalen.
>
> Jeg forstår _slet_ ikke din indstilling!

Jeg har som regel afstand nok, til at bare lade farten falde hvis den foran
kørende slipper speederen. Men hvis bremselysene hos den foran kørende
derimod tænder, flytter jeg straks mit fod over til bremsepedalen, vel
vidende om at jeg nok ikke kan nøjes med at lade farten falde. Er det falsk
alarm, er det da irriterende, ikk?

> Det er da godt nok 2 meget vidt forskellige ting!

Ja, men de har det til fælles, at de irriterer mig :)

Mvh

Emil

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 12-06-06 18:16

Emil Jensen [2100] wrote:

> At du vil _bremse_ (og ikke afbryde fartpiloten)

Kortvarigt træde på bremsen ...!

Du _når_ slet ikke at reagere på et kort dap på bremsen for at afbryde en
fartpilot. Men du konstaterer at vedkommende lader farten køre af bilen
(ellers ville han ikke afbryde fartpiloten).

> Jeg har som regel afstand nok, til at bare lade farten falde hvis den
> foran kørende slipper speederen.

Forskellen er at her lægger du mærke til at der sker noget. Det gør du ikke
når vedkommende bare slipper speederen.

> [...]
> bremsepedalen, vel vidende om at jeg nok ikke kan nøjes med at lade
> farten falde. Er det falsk alarm, er det da irriterende, ikk?

Du når ikke at flytte foden over før det er overstået!

> Ja, men de har det til fælles, at de irriterer mig :)

Jeg tror ikke på at du reagerer på det!

Med mindre du er en meget uerfaren bilist ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 12-06-06 22:22

> [...]
>
> Du når ikke at flytte foden over før det er overstået!

> Jeg tror ikke på at du reagerer på det!
>
> Med mindre du er en meget uerfaren bilist ;)

Okay, inddrømmet. Når jeg tænker nærmere over det, så kan det nok skyldes at
jeg nogle gange kører tæt på forankørende (ikke meget tæt, men
"københavner-tæt"), derfor får forankørendes mindste signal/signalforvirring
betydning for mig,for jeg har ikke meget plads/tid til at reagere på,som på
lande-/motorvejen :(
EOD ;)

Mvh

Emil

Fra : Anden

Dato : 13-06-06 16:02

> Vil du ikke godt bruge koblingen i stedet?? Der er ikke noget værre end
> at ligge roligt på en landevej og pludselig angiver bilen foran, at han
> vil bringe bilen til standsning NU! hvorefter der ikke sker noget.

Hvorledes gøres dette med automatgear?
(think outside the box.)

Fra : Torben Scheel

Dato : 14-06-06 06:55

Anden wrote:

> Hvorledes gøres dette med automatgear?
> (think outside the box.)

outside the box - prøv med fartpilotbetjeningen.

--
vh
Torben

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-06-06 16:14

Aslan skrev:
> Vil du ikke godt bruge koblingen i stedet?? Der er ikke noget værre end at
> ligge roligt på en landevej og pludselig angiver bilen foran, at han vil
> bringe bilen til standsning NU! hvorefter der ikke sker noget.

Så vil du blive "glad" ved at ligge bag ved mig. Der lyser bremslysene
blot motorbremsen aktiveres.

Fra : Brian Sørup

Dato : 12-06-06 22:13

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i
en meddelelse news:448d3148$0$84013$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
[snipz]

> Godt jeg ikke var på mc - for på dem kan jeg ikke katastrofebremse så
> effektivt... og vejen var ikke bred nok til traktor, mc og bil ...

Så syntes jeg du skal smutte en tur på Bronze-kursus hos DMC......
De fleste MC'er bremser betydeligt bedre end de fleste biler gør.....

--
Brian Sørup
Honda VFR 750 F RC36

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 13-06-06 06:21

Brian Sørup wrote:

> Så syntes jeg du skal smutte en tur på Bronze-kursus hos DMC......
> De fleste MC'er bremser betydeligt bedre end de fleste biler gør.....

Det gør de - måske - hvis man bremser det samme sted nogle gange, men når
man nu skal tage hensyn til også asfalts skiftende friktion og at der trods
alt ikke er ABS på ret mange MC´er - så vil jeg sige du har uret.

PS: Det var 3 argumenter imod dit udsagn :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Anders Majland

Dato : 13-06-06 07:26

> Så syntes jeg du skal smutte en tur på Bronze-kursus hos DMC......
> De fleste MC'er bremser betydeligt bedre end de fleste biler gør.....

Et er at bremse på et optimalt underlag under kontrollerede forhold - noget
helt andet er at bremse på et underlag med ukendt friktion.

I bil med abs er det bare pedalen i bund så klarer den resten - på en mc er
man nødt til at have lidt mere margin til en forhjulsblokade

Prøv på et bronzekursus lige at tilføje det element at en mand kan kase en
spand sand ud foran dig midt under din nedbremsning ...
(men ellers har du da ret - man har helt sikkert godt af at træne sine
reflekser så man i en kritisk situation reagerer fornuftigt - men lidt svært
f.eks at træne "opgiv din overhaling hvis der kommer modkørende" - På A13 er
der også mange der overhaler hasarderet. Det er som om at hvis folk først
har besluttet at overhale så tør de ikke ombestemme sig, bremse ned igen og
blive bagved...Nej de skal død og pine forbi selvom modkørende så skal ud i
rabatten ...)

Den eneste "alvorlige" røvtur jeg har taget på mc var en forhjulsudskridning
jeg ikke nåede at rede da underlaget skiftede * - Man har ikke mange
milisekunder til at redde en forhjulsblokade ....

* Bil der kører ud foran mig fra en sidevej og jeg kun er få km hjemmefra på
kolde dæk og på en regnvåd og iskold vej.

"alvorlig" = krævede behandling og registreret i statistikkerne - Jeg har
ved flere andre lejligheder "tabt" en motorcyklen og også forsøgt at skubbe
en svensker til side der ikke kunne finde ud af at køre i en dansk
rundkørsel i sin lille varevogn. Han lavede højresving ud af rundkørslen
over en spærreflade da han opdagede at han var ved at køre for langt
(istedet for bare at tage en ekstra tur rundt ). Men ihvertfald spærede han
min vej og jeg nåede ikke at bremse helt for ham. Hellere få det meste fart
af og så ramme lige på - end overbremse og så ramme ham liggende med større
hastighed. Det er så to uheld på 8år på mc forårsaget af andre hvor ABS
måske ville have gjort en forskel.

Jeg har også selv taget en røvtur engang jeg fejlvurdere mine muligheder for
at passere en modkørende traktor der fyldte hele vejen (redskaber for og
bag). Jeg syntes rabatten så fin ud men baghjulet skred ud idet jeg skulle
tilbage til asfalten. Jeg var i et gear højere end jeg troede og dermed var
min hastighed også for høj til at jeg kunne styre det, og så gemte der sig
nogle gode huller i græsset ... Og tabt den i kørsel i snevejr og ved leg på
en et lukket område....

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-06-06 08:19

Steen Schmidt wrote:

> [...]
> lysdioder i stedet for pærer, for netop at give folk de ekstra
> *milliskeunder*, sådanne dioder tænder hurtigere end glødepærer, at

Mon ikke det er fordi de holder meget længere ?

Det gør det vist ikke

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-06-06 08:34

Emil Jensen [2100] wrote:
> [...]
> betydning for mig,for jeg har ikke meget plads/tid til at reagere på,som på

Forkasteligt !
Det er sådan nogle som dig som er skyld i større sammenstød og køer
på motorvejen.
--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 13-06-06 15:25

>Forkasteligt !
>Det er sådan nogle som dig som er skyld i større sammenstød og køer
>på motorvejen.

Ja, velkommen til København, du har vist ikke prøvet at køre i København
eller på dens motorveje i myldretiderne :(

Muvh

Emil

Fra : Torben Scheel

Dato : 14-06-06 06:54

Emil Jensen [2100] wrote:

> Ja, velkommen til København, du har vist ikke prøvet at køre i København
> eller på dens motorveje i myldretiderne :(

Ja, der er sgu ingen (firbenede) drøvtyggere.

--
vh
Torben

Fra : jan@stevns.net

Dato : 14-06-06 07:06

Torben Scheel <torben_scheel@hotmail.com> skrev :

>Ja, der er sgu ingen (firbenede) drøvtyggere.

Nåehh - der er sgu da ellers masser af kø'er på vejene ;)

--
jan@stevns.net
(Nu også med Pygmæ-ambulance.... næsten)

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 14-06-06 11:01

> Nåehh - der er sgu da ellers masser af kø'er på vejene ;)

Ja, de fir-hjulede slags :)

Fra : Dun@nt

Dato : 13-06-06 13:47

Aj aj - det var da ikke så hyggeligt - føj!

At man ikke lige får sig taget sammen de første par minutter der der
vel ikke noget at sige til, man skal jo lige have hjertet stampet ned
på plads igen.

ehhhhh
hvorfor kører du der ned i bil?
(ja bortset fra at det denne gang har reddet dit liv, men det vidste du
jo _ikke_ da du kørte hjemme fra..)

--
J.C.Kløve - der tror at Majland er en "modsat-Jørgen", der kører
omvendt sæson af "os andre"

Fra : Anders Majland

Dato : 13-06-06 14:04

> hvorfor kører du der ned i bil?
> (ja bortset fra at det denne gang har reddet dit liv, men det vidste du
> jo _ikke_ da du kørte hjemme fra..)

Min kone har ikke mc kørekort og vi kan ikke være tre på en mc
Det er jo så både godt og skidt - jeg kan have motorcyklerne for mig selv,
men ikke så nemt låne bilen hvis hun skal nogen steder ...

> J.C.Kløve - der tror at Majland er en "modsat-Jørgen", der kører
> omvendt sæson af "os andre"

Nope - jeg kører hele året - både mc og bil. Sådan ca 25000km på 2hjul og ca
10000km i bil og så kører min kone yderlige ca 15000km i bilen. Så det
bliver tilsammen kun til ca 50000km om året.

Fra : Plil

Dato : 14-06-06 11:17

I sidste uge på vej til arbejde oplevede jeg uden for Viborg en lignende
klaphat der i sin Z3 synes at han sagtens kunne overhale en lastbil og 2
personbiler på samme tid. Han havde godt nok ikke gode udsigte forhold men
det afholdt han ikke for at påbegynde overhalingen. Da jeg så kommer
modkøreende på MC ser han ikke nogen grund til hverken at "fortryde sin
overhaling" eller trække tidligere ind, så jeg måtte lige en gang helt ud i
vejens højre side også ellers ballancere på den yderste kant.

Selv om jeg anser mig selv for meget fredelig så overvejede MEGET KRAFTIGT
at vende om og følge ham til dørs for derefter at lade en knytnæve eller 2
gøre ham opmærksom på min mening om hans kørestil. Men på dette område har
vi givetvis en perfekt lovgivning. At han (i min bog) mere eller mindre
laver et "drabsforsøg" med sin bil (nej jeg tror ikke han forsøgte at køre
mig ned med overlæg) koster kun en lyftet pegefinger, men hvis jeg har givet
ham en blåt øje kunne jeg se frem til en (betinget) voldsdom.

Jeg har valgt at få monteret VibraLys på cyklen i den naive overtro at jeg
bliver nemmere at se, sådan et chancen for at noget sådan ikke sker igen
(den sidste idiot er ikke født endnu <G>).

Plil

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 14-06-06 11:26

Plil wrote:

> Jeg har valgt at få monteret VibraLys på cyklen i den naive overtro
> at jeg bliver nemmere at se, sådan et chancen for at noget sådan ikke
> sker igen (den sidste idiot er ikke født endnu <G>).

Det er nok nemmere for bilisten at se dig hvis dine lys er blå :)

Hvad er Vibralys?

--
Per, Esbjerg

Fra : Plil

Dato : 14-06-06 12:08

Det er "et system du skyder ind" mellem din forlygtepære og batteriet. Det
får pæren til at blinke (1200 gange i sekundet) så det får en pulserende
effet. Det gør at det på afstand ser ud til at lygten vibrere svagt (sikkert
deraf navnet <G>). Dine øjne/hjernen er fra naturens side gearet til at
reagere på bevægelser så det er den "vibrerende" effekt der gerne skulle
gøre at andre traffikanter (ubevidst) bedre får øje på dig (det er i det
mindste målet <G>): http://vibra-lys.dk/

Men ja blå lys er gode men man kan nu også komme langt med et hvid BMW
motorcykel.. Sidst jeg var ude at trille en tur med gutterne havde jeg
klubens 2 medlemmer med hvid/sølvgrå BMW efter mig. Hver gang jeg så dem i
bakspejlet så fik man straks "trækninger" til dels at kigge på speedometer
og dels gribe ud efter bremsen <G>

Plil

Fra : Anders Majland

Dato : 14-06-06 12:16

Problemet er så bare de tåber der f.eks fortsætter en overhaling selvom de
har set en ... Jeg oplever også at gult lys i forlygten er tilstrækkeligt
afvigende til at jeg sjældnere bliver overset.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-06-06 12:10

Finn Guldmann wrote:
> [...]
> deres egen mening, kører alt for tæt på.
>
> Kører man så tæt at en kortvarig påvirkning af bremslyset kan bringe en

Det er jo også tit panikbremsninger fra sådanne bilister som
resulterer i harmonikasammenstød.

> [...]
> jo to-tre biler mere at reagere på, så hvis der faktisk er noget at
> bremse for er jeg begyndt med det inden den lige foran mig er.)

Jeg ved udemærket godt at der ikke er dig, men så kan det jo undre at
det kan lade sig gøre, med fuld fart at brage op bag i en bilkø som
holder helt stille ?!?!?

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Finn Guldmann

Dato : 23-06-06 21:09

Christian B. Andresen skrev:
> Det er jo også tit panikbremsninger fra sådanne bilister som
> resulterer i harmonikasammenstød.

Det er jo fordi nogen kører for tæt på. Ganske enkelt. Lærte folk at
holde ordentlig afstand skete den slags kun sjældent.

> Jeg ved udemærket godt at der ikke er dig, men så kan det jo undre at
> det kan lade sig gøre, med fuld fart at brage op bag i en bilkø som
> holder helt stille ?!?!?

Hvis du tænker på den (de) lastbil(er) der gjorde det, undrer jeg mig
også - lidt.

Når jeg ser hvor tæt nogle af mine kolleger kører behøver jeg måske ikke
undre mig så meget. Men det er dog mest andre lastbiler de kører
virkelig tæt på.

Fra : Anders Majland

Dato : 23-06-06 21:35

> [...]
> undre mig så meget. Men det er dog mest andre lastbiler de kører virkelig

En anden tanke - lastbiler tænder jo bremselyset "bare" de motorbremser
nedad bakke. Måske nogle chaufører har vændet sig lidt for meget til at
bremselyset tændes selvom der reelt ikke ændres hastighed

Fra : Finn Guldmann

Dato : 23-06-06 22:33

Anders Majland skrev:
> En anden tanke - lastbiler tænder jo bremselyset "bare" de motorbremser
> nedad bakke. Måske nogle chaufører har vændet sig lidt for meget til at
> bremselyset tændes selvom der reelt ikke ændres hastighed

Nu er det vist forskelligt fra bilmærke til bilmærke hvor meget bremslys
der er når motorbremsen aktiveres.

På en Scania lyser det ikke, men der er motorbremsen også mest til at
slå fartpilotenfra med. Ruller man vinduet ned og stikker den ene hånd
ud har man lige så meget bremseeffekt som ved brug af motorbremsen.

Men på Den Volvo der holder ude i indkørsel, er det ikke hver gang jeg
bruger motorbremsen at bremslyset tænder. Der skal en vis bremseeffekt
til før det sker.