Ekstra sæder i Berlingo - ulovlig ?
Fra : Onkel Willy

Dato : 12-06-06 07:55

Hej Alle

Ubekræftede rygter, forlyder at der er nye regler på vej fra EU omkring
montering af ekstra sæde(r) i Berlingo/Partner, nogen der har hørt/læst
noget om dette ?

Er der iøvrigt nogen der har erfaring, med ekstra sæder i
Berlingo/Partner, dem med H-Seler.

Hvad med modutop ja/nej

MVH
   Onkel Willy

Fra : K ö n i g

Dato : 12-06-06 08:17

"Onkel Willy" <who@cares.dk> skrev i en meddelelse
> Ubekræftede rygter, forlyder at der er nye regler på vej fra EU omkring
> montering af ekstra sæde(r) i Berlingo/Partner, nogen der har hørt/læst
> noget om dette ?

Det bliver ulovligt med sidemonteret sæder i køretøjer . . .

Mvh Peter

Fra : Anders Majland

Dato : 12-06-06 09:47

> Det bliver ulovligt med sidemonteret sæder i køretøjer . . .

Vel kun i nye biler/modeller - Dem der idag er typegodkendt med må vel
stadig sælges (både nye og brugte)

Fra : Keld Rasmussen

Dato : 12-06-06 17:48

Anders Majland skrev:

> Vel kun i nye biler/modeller - Dem der idag er typegodkendt med må vel
> stadig sælges (både nye og brugte)

Berlingo/Partner er typegodkendt til 5 personer, montering af ekstra
sæder kræver nu dokumentation fra fabrikken om at en sådan løsning er
sikker, og den vil hverken Peugeot eller Citroen udstede.

De biler der kører med en sådan løsning vil fremover blive kasseret til syn.

--
Keld Rasmussen

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 12-06-06 18:49

Hej

Anders Majland wrote:
> Vel kun i nye biler/modeller - Dem der idag er typegodkendt med må vel
> stadig sælges (både nye og brugte)

De nye seleregler kommer også til at gælde allerede godkendte biler uden
seler, så der er krav om seler i bilen. Da det er sikkerhed begge dele
så vil jeg tro at også de nye regler vil berøre allerede solgte biler.

Noget andet er, at jeg ikke forstår dem der frivilligt vælger at placere
deres børn på de sæder.

Fra : Anders Majland

Dato : 12-06-06 18:52

> Noget andet er, at jeg ikke forstår dem der frivilligt vælger at placere
> deres børn på de sæder.

Har de checket priser på biler med plads til 7 for nyligt ? Der tror jeg du
har svaret ...

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 12-06-06 19:34

Hej

Anders Majland wrote:

> Har de checket priser på biler med plads til 7 for nyligt ? Der tror jeg du
> har svaret ...

Priserne for nye biler med 7sæder hedder 190.000 og op. Jeg ved ikke
hvad en Berlingo koster.

Men er det prisen værd at sætte sit barn i en deformationzone? Jeg
kender en som båttede op i enden af sådan en Berlingo og til alt held
sad der ikke nogen i bagarerummet den dag, for så havde de kunnet nøjes
med en 5 sæders bil. Vekommende kørte i en VW Transporter og skulle blot
have en ny grill og kofanger.

Fra : Anders Majland

Dato : 12-06-06 20:40

> Priserne for nye biler med 7sæder hedder 190.000 og op. Jeg ved ikke hvad
> en Berlingo koster.

Lige deromkring - kender du en søgemaskine der kan medtage antal sædepladser
?
Kan du liste nogen under 300kkr som du vil regne som sikre ? - Altså have et
"fornuftig passivt sikkerdshedsniveau" efter dagens standard ?

Dem jeg lige kan komme på:
Mazda5 - 270kkr
Toyota Verso - 298kkr
Ford Galaxy - 370kkr

i brugte er der så også toyota previa og picnic, men hvor sikre er der ?

> Men er det prisen værd at sætte sit barn i en deformationzone?

Er det prisen værd at cykle med sit barn i en barnestol i en af vore
storbyer ?
(eller i cykeltrailer el. lign)

Ja jeg farer lidt op når nogen sætter pris på de små puds... Med begrænset
økonomisk råderum er man nødt til at lave nogle prioriteringer og det kan så
også indebære at man ikke prioriterer det abs. sikreste men nøjes med
mindre. Jeg er midt i 30'erne og dengang i starten af 70'erne var det meget
nyt det der med barnestole og at børn skulle fastspændes i bilerne ...Der er
sket meget med vores normer siden da, men kalde folk uansvarlige* for at
transportere deres små puds i en bil med mindre end 5 stjerner i en
crashtest er imho over stregen.
(* Karsten - det skrev du ikke men du ikke direkte, men din holdning er vist
et stykke derhenad)

Et er den uheldige orientering af sæderne - det skulle være bevist at det er
sikrere at sidde i færdselsretningen - men noget andet er at de fleste små
"mpv'er har samme problem. Der er reelt ikke noget
babagerum/deformationszone bag bagerste række.

Og kigger man på den danske bilpart kører det stadig mange "gamle" biler
rundt der end ikke ville kunne opnå en enkelt stjerne i en moderne
crashtest... Indtil vi skiftede til skodaen i 2004 kørte vi en mazda årgang
1990 - og den havde jeg bestemt ikke løst til at se en crashtest af ... Vi
overvejede også en anden brugt men udover at alderen var ved at trykke lidt
på mazdaen havde vi ønsket om at nå op på et mere tidssvarende
sikkerhedsniveau - og valgt så en lille ny bil. Den har ikke ESP men ellers
det på det tidspunkt alm. niveu med et par airbags og ABS og en fornuftig
crashtest rapport.

Det sikreste er klart at blive hjemme - så bliver man ikke kørt ned
medmindre en bilist mister herredømmet over bilen og brager ind i hus/have

/A

Fra : Ukendt

Dato : 12-06-06 21:06

Bravo Anders
Jeg må give dig fuldstændig ret, selvfølgelig skal vi passe på vores små
poder, men vi skal heller ikke glemme at leve. Og for mit vedkommende kan
det være lidt svært, at have råd til at leve hvis de små skal fragtes rund i
en pansermandskabsvogn med livvagt.

Mvh Ove som har haft den store dreng med på små ture på mc siden hans 2 års
dag. Og ydermere bliver bobslæden fluks spændt bag scoteren når der er sne.

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:448dc35c$0$84023$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

Fra : Anders Majland

Dato : 12-06-06 21:15

> Mvh Ove som har haft den store dreng med på små ture på mc siden hans 2
> års dag. Og ydermere bliver bobslæden fluks spændt bag scoteren når der er
> sne.

Thomas (vores guldklump på nu 5) er allerede på sin anden mc-hjelm og jeg
har taget diskussionen i/ved børnehaven i opløbet ... Imho sidder han
sikrere der end hvis han skulle cykle sammen med mig, eller sidde i en
barnestol på strækningen til/fra børnehave. 2 biler i husstanden er ikke
prioriteret højt nok til at blive en realitet og bliver det nok heller ikke
foreløbigt.... Kørsel skal selvfølgelig foregå på barnets præmisser* og bare
det at jeg har fundet nogle ørepropper der passer ham sætter jo en grænse
for hastigeheden (lovlige landevejsahstighed er omkring grænsen for at
vindstøjen når et skadeligt niveau)

* hvilket dette imho ikke er http://ekstrabladet.dk/112/article203579.ece

Fra : Anders Majland

Dato : 12-06-06 21:22

Manglede et IKKE

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 12-06-06 21:11

Hej

Anders Majland wrote:
> Lige deromkring - kender du en søgemaskine der kan medtage antal sædepladser
> ?

På bilbasen går du ind på nybilslisten og i motorstørrelse skriver du 7p
(eller 6p) så får du en stak.

> Kan du liste nogen under 300kkr som du vil regne som sikre ? - Altså have et
> "fornuftig passivt sikkerdshedsniveau" efter dagens standard ?

Umiddelbart en VW Caddy som den billigste til 225.000

> [...]
> sket meget med vores normer siden da, men kalde folk uansvarlige* for at
> transportere deres små puds i en bil med mindre end 5 stjerner i en

Med begrænset råderum, så burde man se sig om efter en ældre bus i
stedet. Turen hjem fra skole hvor ekstra kammerater skal med hjem, ja
der er det måske ok, men som daglig plads - nej tak.

> (* Karsten - det skrev du ikke men du ikke direkte, men din holdning er vist
> et stykke derhenad)

Ikke helt, men jeg må indrømme, at jeg ikke ser den store forskel mellem
at placere sit barn dels uheldigt i forhold til kørselsretningen og dels
i et bagagerum. For mig er det lige så uansvarlig som at lade barnet
sidde løst på bagsædet, tage det på skødet for passagersædet eller
lignende. Og nej, børnefamilier skal ikke absolut købe 5-stjernede
biler. Jeg har da selv lige købt en 4-stjernet, men jeg ser gerne at
folk udviser lidt fornuft når de placerer børn i bilerne og jeg synes
ikke det er fornuftigt at placere børn i et bagarum.

> [...]
> "mpv'er har samme problem. Der er reelt ikke noget
> babagerum/deformationszone bag bagerste række.

Helt enig og heldigvis er Euroncap ved at undersøge om det er nødvendigt
med en "bagfra-test". Heldigvis tror jeg dog også mange køber en 7
personers bil for at have de 5 sæder + stort bagagerum. Det var jo det
Ford fandt ud af med C-Max. Mange havde slet ikke brug for den tredje
sæderække. Og der er da solgt en hel del C-Max'er.

> sikkerhedsniveau - og valgt så en lille ny bil. Den har ikke ESP men ellers
> det på det tidspunkt alm. niveu med et par airbags og ABS og en fornuftig
> crashtest rapport.

Lyder som vores gamle. Selvfølgelig kan man ikke få alt hvis ens midler
er begrænsede eller man har nogle specielle ønsker, men hvis ens behov
hedder 7 pladser, så mener jeg der er mange andre og meget bedre
alternativer end en 5 personers bil med 2 havestole monteret.

Fra : Anders Majland

Dato : 12-06-06 21:21

> Med begrænset råderum, så burde man se sig om efter en ældre bus i stedet.
> Turen hjem fra skole hvor ekstra kammerater skal med hjem, ja der er det
> måske ok, men som daglig plads - nej tak.

2 gange bus kørekort er ikke billigt og problemet med en privat bus er så at
du end ikke må tage en lejekammerat med ...

og andre 7p biler lider jo typisk under at de heller ikke er særlig gode i
uheld ... Men der er jo ikke crashtests tilgængelige på mange af de
halvgamle modeller og dem der er - er ikke udført på samme måde som idag.
Hvornår var det man øgede hastighden til 64km/t ?

> Ikke helt, men jeg må indrømme, at jeg ikke ser den store forskel mellem
> at placere sit barn dels uheldigt i forhold til kørselsretningen og dels i
> et bagagerum.

ok mente nok jeg havde "læst" din holdning - også fra tidligere indlæg

/A

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 13-06-06 05:34

Hej

Anders Majland wrote:
> 2 gange bus kørekort er ikke billigt og problemet med en privat bus er så at
> du end ikke må tage en lejekammerat med ...

Jeg tænkte nu mere på 7-9 personers minibusser i brugt tilstand, men det
andet er også en mulighed. Det gjorde min moster og hos dem er det mere
et registreringsafgiftsspørgsmål.

> [...]
> halvgamle modeller og dem der er - er ikke udført på samme måde som idag.
> Hvornår var det man øgede hastighden til 64km/t ?

Jeg kan ikke huske hvornår de gik over til 64km/t, men jeg har set på TV
engang hvordan man lavede en crashtest mellem to Renault Espace. Den
ene i sin første udgave og den anden i en 25 år nyere model. Hvis det
havde været rigtige personer ville ham i den nye kunne været gået ud af
bilen og have hjulpet den anden, som ville være fastklemt og muligvis
endda have fået livsfarlige kvæstelser. Sådan er udviklingen og
heldigvis da for det.

Skulle det være så billigt som muligt og stadig nogenlunde nyt, så ville
jeg nok kigge mig om efter en 307'er med ekstra sæder som fx denne her:
http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=939156&page=1
Med bilernes konstante voksen er der efterhånden nogle stykker der har
plads til en ekstra sæderække og som de kan ses på billedet, så levner
det lidt mere plads fra bagkofangeren til ryglænet, end i de mindste.

> ok mente nok jeg havde "læst" din holdning - også fra tidligere indlæg

Den har heller ikke ændret sig, så intet nyt der. Bare vent til vi
kommer til vinterdækkene når det bliver koldt

Fra : KASO

Dato : 13-06-06 21:25

> [...]
> et
> "fornuftig passivt sikkerdshedsniveau" efter dagens standard ?

Tjah - Renault Grand Scénic - 5 stjerner i EuroNCAP, testet ved kollision
bagfra med godt resultat (uafhængig test - ADAC svjh.) - 265.000kr. - inkl.
A/C, ESP, gardinairbags - også v. bagerste sæder etc.

Så en sikker 7-sæders bil under 300.000kr. er absolut muligt - med god
margen!

Fra : K ö n i g

Dato : 12-06-06 21:44

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse
> Vel kun i nye biler/modeller - Dem der idag er typegodkendt med må vel
> stadig sælges (både nye og brugte)

Nope - alle M1 må ikke være monteret med sidevendt siddepladser . .

Mvh Peter (som kører M2 med sidevendte siddepladser)

Fra : Anders Majland

Dato : 13-06-06 07:27

> Nope - alle M1 må ikke være monteret med sidevendt siddepladser . .
> Mvh Peter (som kører M2 med sidevendte siddepladser)

Er det over 3500kg, eller 9+ personer eller hvad er det nu en m2 er ?

Fra : K ö n i g

Dato : 13-06-06 16:34

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid>

> Er det over 3500kg, eller 9+ personer eller hvad er det nu en m2 er ?

<klip>
022 Personbil M2

Bil, der er indrettet til at benyttes til befordring af mere end ni personer
føreren medregnet,

og som har en tilladt totalvægt på ikke over 5.000 kg.

023 Personbil M3

Bil, der er indrettet til at benyttes til befordring af mere end ni personer
føreren medregnet,

og som har en tilladt totalvægt på mere end 5.000 kg.

Herunder ledbus, hvorved forstås en bil, der består af to dele. Den forreste
og den

bageste del er forbundet via en ledsektion, som giver passagererne fri
passage

mellem de to dele.

Mvh Peter

Fra : Onkel Willy

Dato : 13-06-06 09:03

Jeg er desvære godt bekendt med den manglende sikkerhed ved at sidde
sidelæns.
Desværre har Anders også ret i at de økonomiske midler er begrænsede til
ca. 200k
Det skal dog nævnes at vi selv "kun" har 3 børn, så de ekstra sæder skal
kun benyttes hvis der skal en legekammerat med på korte ture.(konens ide)
Mange af de andre biler med mulighed for 6-7 sæder har kun hoftesele i
midten på det alm. bagsæde: Honda Stream, Opel Zafira (før faceliftet i
2003),Hyundai Trajet o.s.v. Da vi 99,9% af tiden kører med 5 pers. i
bilen vurderer jeg 3 punktseler på alle pladser højere end sikkerheden
på de 2 ekstra pladser.
Men en 3-4 år gammel 307 sw'er en en mulighed, jeg kvier mig bare lidt
ved at give samme pris som en sprit-ny Berlingo/Partner.
Andre forslag modtages gerne, inkl. argumenter overfor konen om hvorfor
vi kun har brug for 5 pladser når kun er 5 personer.(vi får trods alt
mere bil for pengende i en 5 sæders)
Men ellers er der nogen der ved noget med sikkerhed, det lyder altsammen
som gisninger!
M1 og M2 er det bare før og efter faceliftet, og hvor ved du det fra,
König ?

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 13-06-06 12:02

Hej

Onkel Willy wrote:
> Jeg er desvære godt bekendt med den manglende sikkerhed ved at sidde
> sidelæns.
> Desværre har Anders også ret i at de økonomiske midler er begrænsede til
> ca. 200k

Ja, så er det jo bare at lave en lang liste over potentielle biler og se
hvad man vægter højest.

> [...]
> 2003),Hyundai Trajet o.s.v. Da vi 99,9% af tiden kører med 5 pers. i
> bilen vurderer jeg 3 punktseler på alle pladser højere end sikkerheden

Du skal helt klart dække dit primære behov, men hvor stort er dit
sekundære behov? Er det 2-3 gange om året at de sæder ville blive fyldt
og vil du så betale for det? Vi har netop købt en Mazda 6, men havde en
5'er med i overvejelserne for at få de 2 ekstra sæder "fordi det ville
være rart". Men nej, niks, ikke tale om. Når vi snakkede det hele
igennem var vi ikke indstillet på at betale mere og at give afkald på
komfort for at dække andres behov. Vi har aldrig haft behovet før, så vi
så ikke nogen grund til at dække et behov, som måske ville opstå i
fremtiden. Så overvejede vi en stationcar "for det ville være rart", men
også her valgte vi besparelsen og de 2 gang om året at vi får brug for
pladsen kommer traileren på. Vi har 2 børn på 7 og 8.

> Men en 3-4 år gammel 307 sw'er en en mulighed, jeg kvier mig bare lidt
> ved at give samme pris som en sprit-ny Berlingo/Partner.

Se den holdning kan jeg forstå . Jeg har nemlig haft det på
fuldstændig samme måde. Men hvis man skal have sin bil finansieret, så
kan der også være idé i at tage en ny bil, da denne typisk kan
finansieres over en længere periode og så kan de månedlige afdrag måske
endda være lavere, så måske jeres max ligger lidt højere end i regner
med. Jeg har dog haft en Peugoet Partner som firmavogn og det var nok
til at jeg ikke kan anbefale den til nogen.

> Andre forslag modtages gerne, inkl. argumenter overfor konen om hvorfor
> vi kun har brug for 5 pladser når kun er 5 personer.(vi får trods alt
> mere bil for pengende i en 5 sæders)

Med max 200k, så tror jeg ikke du får mere bil end ved at købe en Opel
Astra 1,6 Stc Classic:
http://www.bilbasen.dk/biler/fabriksnye/comparecars_1.asp?bilvalg=5450

Eventuelt vælge den lidt mindre 1,4l motor og så kan der blive til en
del ekstraudstyr.

Hvis i ikke har brug for et stort bagagerum til fx barnevogn, så er der
en hel række hatchback eller sedan modeller. Merprisen for en stationcar
dækker ofte snildt et anhængertræk + en trailer som med sikkerhed kan
rumme mere end i kan købe jer til i bil alene. De store kasser har trods
alt et højere støjniveau end sedaner.

Fra : K ö n i g

Dato : 13-06-06 16:32

"Onkel Willy" <who@cares.dk> skrev i en meddelelse
> M1 og M2 er det bare før og efter faceliftet, og hvor ved du det fra,
> König ?

<Klip>
10.01.020 Bil

(1) EF-typegodkendt og standardtypegodkendt bil skal være forsynet med sæder

og nakkestøtter, der er godkendt i henhold til Rådets direktiv 74/408 som
ændret

ved direktiv 2005/39/EF. Dette krav gælder for følgende køretøjer:

a) Bil, der typegodkendes den 20. oktober 2006 eller senere.

b) Bil, der registreres den 20. oktober 2007 eller senere.

(2)1) Sidevendte sæder er ikke tilladt.

Bestemmelsen gælder ikke personbil M2 eller M3, der er således indrettet, at

der kan medtages stående passagerer.

<klip>

Bestemmelserne i pkt. 10.01.020 (2) og 10.02.023 (3) om sidevendte sæder
træder

dog først i kraft den 20. oktober 2007.

Link:
http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Koeretoejer/Detailforskrifter/DFK2006.pdf

Mvh Peter

Fra : Anders Majland

Dato : 13-06-06 17:35

> 10.01.020 Bil
> Dette krav gælder for følgende køretøjer:
> a) Bil, der typegodkendes den 20. oktober 2006 eller senere.
> b) Bil, der registreres den 20. oktober 2007 eller senere.

Så "gamle" berlingo'er kan fortsæt køre rundt med de sidevendte sæder da de
er typegodkendt før og nye fortsat indreregistreres me ekstra sæder indtil
oktober 2007 ?

Fra : K ö n i g

Dato : 13-06-06 19:44

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:448ee95b$0$2088$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Så "gamle" berlingo'er kan fortsæt køre rundt med de sidevendte sæder da
> de er typegodkendt før og nye fortsat indreregistreres me ekstra sæder
> indtil oktober 2007 ?

Nope - det gælder for pkt.1 . . . . .læs pkt 2.

Fra : Jan Vennike

Dato : 14-06-06 05:07

> [...]
> bil for pengende i en 5 sæders)
> Men ellers er der nogen der ved noget med sikkerhed, det lyder altsammen

Fiat Doblo Family - nypris 190.000 og plads til 7

--
Jan

(Remove the Cat in the email to reach me)