vibrationer ?
Fra : Steen E.

Dato : 11-06-06 21:53

Kilofazeren har indtil nu løbet helt uden vibrationer i styr/fodhvilere.

Efter sidste serviceeftersyn kan man imidlertid nu mærke vibrationer i
både styr og fodhvilere ved forskellige omdrejningstal, især omkring
4.000, svarende til ca. 100 kmt i 6. Det er ikke så meget at det er
direkte trættende, men det er tydeligt.

Jeg har en mistanke om at det kan have noget med efterspænding af
motorophæng at gøre.

Er der nogen i dette vise forum som har erfaringer eller gode ideer, om
hvordan disse vibrationer fjernes igen ?

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623

Fra : Brian Sørup

Dato : 11-06-06 22:12

"Steen E." <steen-e*fjernes*@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> både styr og fodhvilere ved forskellige omdrejningstal, især omkring
> 4.000, svarende til ca. 100 kmt i 6. Det er ikke så meget at det er

Er det kun i 6.gear ?
--
Brian Sørup
Honda VFR 750 F RC36

Fra : Steen E.

Dato : 12-06-06 07:20

> Er det kun i 6.gear ?
> --
> Brian Sørup
> Honda VFR 750 F RC36

det følger omdrejningerne og er i alle gear.

Fra : Thomas Jensen

Dato : 12-06-06 05:45

> Er der nogen i dette vise forum som har erfaringer eller gode ideer, om
> hvordan disse vibrationer fjernes igen ?

jeg havde det på min FZ6, det viste sig at der var for meget olie på
motoren!, værkstedet var lige gavmilde nok.

Jeg fjernede det overskydende olie med en sprøjte og en slange, og så
var vibrationerne væsentlig reduceret.
Det skal siges det var ikke kun i 6. gear det skete.
Men eftersom det er sket efter besøg på værksted, kunne det være det.

mvh

Thomas Jensen
Honda CBR1000F ´94
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Fra : Western

Dato : 12-06-06 19:33

> [...]
> både styr og fodhvilere ved forskellige omdrejningstal, især omkring
> 4.000, svarende til ca. 100 kmt i 6. Det er ikke så meget at det er

Kunne det mon tænkes at værkstedet har synkroniseret karburatorer, men uden
at gøre det ordentligt?

mvh.

Leif Westen

Fra : Steen E.

Dato : 25-06-06 17:51

> Er der nogen i dette vise forum som har erfaringer eller gode ideer,
> om hvordan disse vibrationer fjernes igen ?

Ved søndagseftersyn viser det sig at motorophænget bagest består af 2
gennemgående bolte, som tydeligvis skal optage kræfterne motorblok <->
kæde.
De sidder så langt tilbage at det må være et minimum af vibrationer som
de kan overføre, så de blev blot spændt til moment.

Forreste motorophæng består af et dobbelt gummiophæng i hver side, med
en konsol mellem motor og stel. Disse blev alle løsnet og omhyggeligt
centreret, og spændt til moment.

Resultatet udeblev ikke. Nu er alle vibrationer i fodhvilere og tank mm.
helt væk, man kan kun mærke at motoren går under ca. 3K rpm.

Og i styret er der nu kun et svagt vibrationsområde tilbage omkring 4K
rpm, under 3K rpm er der ikke vibrationer, men man kan mærke at motoren
går, og over ca. 5K rpm er der ... ingenting.

Så det er tydeligvis vigtigt at motorophængene er justeret ind.

Samtidig fik EXUP'en det årlige eftersyn, og kobberfedt'et sidste år
betød, at den kunne skilles ad helt uden problemer, ingen tæring nogen
steder. Kablerne var til gengæld (igen) helt ude af justering, over 5mm
for løse, hvilket fik ventilen til at stå 10-20 gr. væk fra
justeringspunkt. Det blev herved også efterprøvet, at værkstedet ikke
checker EXUP'en ved serviceeftersyn.

Måske er det indbildning men efter justering føltes den endnu vildere
over 6K rpm .. måske hjalp det også at den blev vasket og vokset ...