Kan jeg undvære batteriet på min XT550
Fra : OleJ

Dato : 11-06-06 21:26

Hej NG

Nogen herinde som ved om jeg kan undvære batteriet på en XT550? Evt ved at
indsætte en kondensator istedet!?!? Hvilken kondensator skal det i så fald
være?

Mvh OleJ

Fra : Dr. Enduro

Dato : 11-06-06 21:37

OleJ skrev:
> [...]
> indsætte en kondensator istedet!?!? Hvilken kondensator skal det i så fald

Hej Ole

XT 550, er det ikke den østrigske version af XT 600, dvs. identisk med
den ud over motorstørrelsen? Til XT 600 kan der købes kondensatorer på
ebay, men det er vist omdiskuteret, hvor hensigtsmæssige de er.

Hvis du kan lidt tysk, så se her:
http://www.xt-foren.de/dcforum/DCForumID7/719.html

Ellers gå ind under suche (markér "Im Archiv suchen") og søg efter
kondensator, der er en million indlæg om emnet.

--

Hilsen Jan

Fra : Claus Rittig

Dato : 12-06-06 15:47

"Dr. Enduro" <janeiffert@NOhotmail.comSPAM> skrev i en meddelelse

> XT 550, er det ikke den østrigske version af XT 600, dvs. identisk med den
> ud over motorstørrelsen?

Nej.

XT550 (som mange mener har den bedste off-road motor Yamaha nogensinde har
lavet) blev lavet i '82-'83 og blev så afløst i '84 af XT600. XT550 havde
Yamaha's første generation monoaffjedring med bagdæmperen liggende under
tanken, hvor de senere havde mono-X.

Rittig

Fra : Armand

Dato : 11-06-06 21:38

OleJ skrev:
> [...]
> indsætte en kondensator istedet!?!? Hvilken kondensator skal det i så fald

Jeg tror at Kondensator-tricket hører til en tid med magnettænding og
med andre ord noget vås du har hørt fra en tidl. ejer af en etcylindret
fra tresserne :-|
XT'eren har batteritænding og jeg tror ikke at kondensatoren vil kunne
viderelede spænding til såvel tænding som andre forbrugere: men jeg vil
ikke lægge hovedet på sømmet!

Noget andet er at hvis du er træt af batteriet skyldes det sikkert andre
fejl som blot(?) kan udbedres istedet :-/
Batteriet i sig selv er kun en sliddel og er det fordi dét er færdigt
kan et par hundrede kroner hos T-Hansen rette op på problemet for mindst
de næste par sæsoner!

--
Armand.

Fra : Dr. Enduro

Dato : 12-06-06 08:41

Armand skrev:

> [...]
> XT'eren har batteritænding og jeg tror ikke at kondensatoren vil kunne
> viderelede spænding til såvel tænding som andre forbrugere: men jeg vil

Hej Armand

Som sagt, så kan du på www.xt-600.de finde mange, der har udskiftet
batteriet med en kondensator, købt på ebay, fordi de gerne vil spare
lidt vægt, så muligt er det i hvert fald, om det så også er en optimal
løsning, det er en anden sag.

----

Hilsen Jan

Fra : Armand

Dato : 12-06-06 22:22

Dr. Enduro skrev:

> [...]
> batteriet med en kondensator, købt på ebay, fordi de gerne vil spare
> lidt vægt, så muligt er det i hvert fald, om det så også er en optimal

Mnjarh :-/ MHO er at Bogensepillen vil kunne give mere, men sådan er der
jo så meget :-|

--
Armand.

Fra : Palle

Dato : 12-06-06 12:43

Armand skrev:

> [...]
> XT'eren har batteritænding og jeg tror ikke at kondensatoren vil kunne
> viderelede spænding til såvel tænding som andre forbrugere: men jeg vil

******************
Min gode gamle en-stamper har elektronisk (CDI) tænding, og har
startet/kørt fint i rigtigt mange år med en stor fed kondensator, i
stedet for batteriet.

Eneste ulemper er at man ikke kan tænde lyset når motoren ikke
kører...

Vh, Palle
Yamaha SR500 ´78

Fra : Claus Rittig

Dato : 12-06-06 15:44

>Min gode gamle en-stamper har elektronisk (CDI) tænding, og har
>startet/kørt fint i rigtigt mange år med en stor fed kondensator, i
>stedet for batteriet.

Jep, det virker fint på Yamaha'er.
På Hondaerne er det endda ikke nødvendigt med en kondensator, der piller man
bare batteriet af og kører.

Rittig

Fra : OleJ

Dato : 12-06-06 20:49

> [...]
>stedet for batteriet.
>
>Eneste ulemper er at man ikke kan tænde lyset når motoren ikke

Kan du data'ene på din kondensator? Altså hvor mange volt og F! Eller er det
lettere at bestille over Ebay?

OleJ

Fra : Armand

Dato : 12-06-06 22:26

Palle skrev:

> Min gode gamle en-stamper har elektronisk (CDI) tænding, og har
> startet/kørt fint i rigtigt mange år med en stor fed kondensator, i
> stedet for batteriet.

Auch!
CDI - Hvordan kunne jeg overse det?

--
Armand.

Fra : JimR

Dato : 12-06-06 15:59

Du kan læse lidt her:

http://www.kedo.com/ssl/php/katpage.php?f_page=105&f_param=278&PHPSESSID=3be951f1e91e3042947f54e2a336b41b

Det er nok til SR 500 er jeg bange for.

mvh

JimR

Fra : Anders Majland

Dato : 12-06-06 19:11

> Nogen herinde som ved om jeg kan undvære batteriet på en XT550?

Bare en note - en motorcykel der er "født" med batteri kan ikke senere synes
uden da p-lyset så kommer til at mangle ....

Fra : Claus Rittig

Dato : 12-06-06 21:27

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:448dae1f$0$84021$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Bare en note - en motorcykel der er "født" med batteri kan ikke senere
> synes uden da p-lyset så kommer til at mangle ....

Njah, det er så lige knap nok helt rigtigt...

Dels er det ikke lige det de oftest tjekker i en synshal, så der er ret
mange i min omgangskreds der har synet cykler uden batteri (mig selv
inklusive), dels er der faktisk enkelte cykler der er født med batteri, men
som IKKE kan lyse med p-lyset uden at motoren kører - fx min Honda XL600R.

Rittig

Fra : Anders Majland

Dato : 12-06-06 21:31

> [...]
> inklusive), dels er der faktisk enkelte cykler der er født med batteri,
> men som IKKE kan lyse med p-lyset uden at motoren kører - fx min Honda

Er de så fra før en eller anden dato ?

Men selvom men er "hedlig" med en døv og blind synsmand er det jo ikke nogen
garanti for at næste ejer kan få "dyngen" igennem. Sælger af min xtz havde
fået den synet (da han købte den) med en laser produro race-only potte. Og
mente ikke det var et problem at få den synet med den igen. Det var det
sikkert heller ikke hvis han tog den i samme synshal igen hvor de også kunne
syne hans chiptunede diesel der kunne lave røgskyer som en gammel lastbil

Fra : Jakob

Dato : 12-06-06 21:52

Anders Majland wrote:
> Er de så fra før en eller anden dato ?

Ja, det er de fleste cykler

Men det er ikke det der er afgørende - Hvis cyklen er typegodkendt uden
p-lys med slukket motor, kan den synes uden - også selv om synsmanden
kan se.

--
Jakob

Fra : Steen Gruby

Dato : 12-06-06 22:04

On Mon, 12 Jun 2006 22:51:33 +0200, Jakob <usenet@gertz.net> wrote:

Hej.

>Men det er ikke det der er afgørende - Hvis cyklen er typegodkendt uden
>p-lys med slukket motor, kan den synes uden - også selv om synsmanden
>kan se.

Reglerne er ændret.
P-lys ved parkering gælder kun sidevognscykler.
P-lyset røg sammen med bagskærmen

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 13-06-06 07:38

Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke> writes:

> [...]
>
> Hej.

> Reglerne er ændret.
> P-lys ved parkering gælder kun sidevognscykler.

Huh?!? Sikker? Jeg har nemlig 2 anmærkninger på min betingede godkendelse:

Bagskærm og P-lys... :) De var et par måneder efter bagskærmen blev
afskaffet og den regelændring var tydeligvis ikke nået til Brønderslev
på det tidspunkt.

--
Mikkel | Died. Woke up in Hell. Punched in PIN, logged on.
motortosse.dk | Just another day.

Fra : Steen Gruby

Dato : 13-06-06 17:14

On 13 Jun 2006 08:37:52 +0200, Mikkel Christensen
<mikkel.christensen+news@gmail.com> wrote:

Hej Mikkel.

>Huh?!? Sikker? Jeg har nemlig 2 anmærkninger på min betingede godkendelse:

Ja, meget.

>Bagskærm og P-lys... :) De var et par måneder efter bagskærmen blev
>afskaffet og den regelændring var tydeligvis ikke nået til Brønderslev
>på det tidspunkt.

At loven er ændret betyder ikke nødvendigvis at det er trængt ind hos
dem der skal håndhæve den.
Husk blot Snupper-Jensens fremfærd over for bagskærme ved
bakkeåbningen tre måneder efter at loven var ændret.
Ukendskab til loven fritager ikke for straf

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Anders Majland

Dato : 13-06-06 07:38

> Reglerne er ændret.
> P-lys ved parkering gælder kun sidevognscykler.
> P-lyset røg sammen med bagskærmen

Også for "gamle" cykler...

En meget ihærdig synsmand checkede ellers mit p-lys fornyligt - men er det
der skal det jo også virke ...

Fra : Armand

Dato : 13-06-06 19:35

Anders Majland skrev:

> Også for "gamle" cykler...
>
> En meget ihærdig synsmand checkede ellers mit p-lys fornyligt

"P" som i Position, og ikke som i Parkering - Gruby skrev om parkering!
P-lampen skal stadig være der så man retteligt kan slukke for sit
blændende nærlys når man holder med snuden opad ved en
jernbaneoverkørsel, og således benytte positions(!)-lyset.

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 14-06-06 07:18

> [...]
> P-lampen skal stadig være der så man retteligt kan slukke for sit
> blændende nærlys når man holder med snuden opad ved en jernbaneoverkørsel,

P som i positionslys med nøglen ude => P som i parkring

/AM

Fra : Jakob

Dato : 14-06-06 08:41

Armand wrote:

> P-lampen skal stadig være der så man retteligt kan slukke for sit
> blændende nærlys når man holder med snuden opad ved en
> jernbaneoverkørsel, og således benytte positions(!)-lyset.
Der er faktisk del af de nyere mc'er hvor man ikke kan slukke for
kørelyset når motoren kører... - For at tænde P-lampen i den situation
skal man altså slukke motoren (gør man nok alligevel) og sætte nøglen i
"P" - kræver fuldt styr udslag og styrlås - det virker en anelse omstændigt.

--
Jakob, 748SP+749S

Fra : Armand

Dato : 14-06-06 16:33

Jakob skrev:

> [...]
> skal man altså slukke motoren (gør man nok alligevel) og sætte nøglen i
> "P" - kræver fuldt styr udslag og styrlås - det virker en anelse

Øhh? Nyere?
På de nyere er der netop ingen Parkerings-funktion; men kun Positions-!
Jeg har måttet tage hug for min manglende indsigt derom og først da jeg
dissekerede Grewy's F4 fik jeg syn for sagen:
På sådan en F4 sidder der "et lys fra en elektrisk juletæskæde" og
troner lige midt mellem dobbeltlygterne, så der er ingen tvivl ome at
der er P-lys på modellen - Men man kan ikke tænde for pågældende lampe
v.h.a. nøglen endsige nøgle+lyskontakt!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 15-06-06 05:43

> [...]

På min Blackbird (03) er der ingen lyskontakt og den kan heller ikke sættes
til kun at lyse i positionslyset med nøglen.

Hygge PD

Fra : Armand

Dato : 15-06-06 16:04

Poul Dam skrev:

> På min Blackbird (03) er der ingen lyskontakt og den kan heller ikke sættes
> til kun at lyse i positionslyset med nøglen.

Er der så overhovedet en P-lampe på fuglen??

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-06 05:37

> Er der så overhovedet en P-lampe på fuglen??
>
> --
> Armand.

Ja, så vist hovedlyset springer kan man se p-lampen.
( det kan du også vist du kikker ind i lygten, den sidder i bunden )

Hygge PD CBR1100t

Fra : Armand

Dato : 16-06-06 12:35

Poul Dam skrev:

> Ja, så vist hovedlyset springer kan man se p-lampen.
> ( det kan du også vist du kikker ind i lygten, den sidder i bunden )

OK - Strange :-/
Sikkert P-lampe á F4-style: ét juletræskæde-lys limet i bunden af lygten
inde bag for-glasset

--
Armand.

Fra : CL

Dato : 12-06-06 22:41

> [...]
> inklusive), dels er der faktisk enkelte cykler der er født med batteri,
> men som IKKE kan lyse med p-lyset uden at motoren kører - fx min Honda

Min damphammer (Honda xl 600 R årg. 85)
virker p lyset uden at den er startet
Nærlyset/fjern først når den er startet.
Carsten Larsen
CBR 1K DUAL

Fra : Claus Rittig

Dato : 13-06-06 15:44

"CL" <ddd@ddd.dd> skrev i en meddelelse

> "Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse

> Min damphammer (Honda xl 600 R årg. 85)
> virker p lyset uden at den er startet
> Nærlyset/fjern først når den er startet.

Øh, nå?!?
Er der forskel på årgangene? Min er en '86, men da jeg har set flere med
samme tilstand som min, gik jeg ud fra det var generelt.

Rittig
(Jeg kan desværre ikke lige tjekke det, for jeg kan ikke lige finde mit
batteri...

Fra : CL

Dato : 13-06-06 16:46

> Øh, nå?!?
> Er der forskel på årgangene? Min er en '86, men da jeg har set flere med
> samme tilstand som min, gik jeg ud fra det var generelt.

Ja det må der jo være

> Rittig
> (Jeg kan desværre ikke lige tjekke det, for jeg kan ikke lige finde mit
> batteri...

Det er jo også et bitte et (3 amp(og pris 99 kr.))
Carsten Larsen
CBR 1K DUAL

Fra : Claus Rittig

Dato : 13-06-06 19:53

> Det er jo også et bitte et (3 amp(og pris 99 kr.))

Men vægten, VÆGTEN...

Rittig