Kloonk lyd, fra forgaflerne.
Fra : Ukendt

Dato : 11-06-06 20:29

Hej NG.

Når jeg kører over bump, eller ide huller kommunerne laver i vejene, siger
det en meget grim klunk lud fra gaflerne. Er det helt normalt? Der kom nye
på sidste år, og lyden har nok været der det meste af tiden siden, men er nu
blevet værre.

Mange glade sommer hilsner

Charlotte (Virago 750)

Fra : Thomas Jensen

Dato : 11-06-06 20:40

Charlotte wrote:
> [...]
> på sidste år, og lyden har nok været der det meste af tiden siden, men er nu

prøv at tjeck dine kronrørslejer, hvis de er løse, kan det godt klonke
og lyde som om det er fra gaflerne.
Du tjekker dem ved at hæve forhjulet, sætte forhjulet ligeud, og så tage
fat i gaflerne i og hive frem og tilbage.
hvis du kan mærke der er slok, skal de strammes eller skiftes

mvh

Thomas Jensen
Honda CBR1000F ´94
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Fra : Søren L

Dato : 12-06-06 18:44

Hej Cahrlotte.

Der kommer også en klonk lyd fra min forgaffel mc (også en Virago 750 1994)
, når jeg kører over farthumpe osv, men synes nu ikke det er en usund lyd og
har fået af vide at det er "normalt", lyden kan fremprovekeres på min hvis
jeg står stille og holder forbremsen inde og skuber forgaflen op og ned.

Mvh Søren

Fra : Thomas Jensen

Dato : 12-06-06 19:05

Søren L wrote:
> [...]
> jeg står stille og holder forbremsen inde og skuber forgaflen op og ned.

jeg læste på et forum om en der havde det der med sin fazer.
Det var noget med klipsene ved bremseklodserne, som ikke holdte
klodserne (bremseklodserne ordentlig i spænd.

han skiftede de klips, og problemet var væk.
Men om du har det på din cykel ved jeg ikke...

Fra : Søren L

Dato : 12-06-06 19:34

Jeg har også lige en rettelse, da jeg lige har været ude og køre, men giver
nærmere et piv end et klonk, og det er ikke noget med bremserne på min for
dem har jeg lige fået skiftet alle klodserne, og pivet var der både før og
efter

Fra : Ukendt

Dato : 12-06-06 21:02

Søren L wrote:
> [...]
> usund lyd og har fået af vide at det er "normalt", lyden kan
> fremprovekeres på min hvis jeg står stille og holder forbremsen inde

Jeg var lige ud og tjekke, det lader til at at det er gaflerne, når jeg
tvinger dem ned i bund kommer det igen, syntes bare at det er underligt. Dem
jeg har fået på nu er vist kun olie dæmpet, de andre var både olie og luft,
måske er det derfor. Jeg syntes at den skrider meget i sving, så jeg havde
"hånet" at det var løsningen, men må vist ud og justere bagdæmerne, det kan
jeg da.

Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~

Dato : 13-06-06 17:20

Hej Charlotte.
Lyden kan også komme af dine fjedre i forgaflen, hvis de lige når at stødde
på indersiden af dine gaffelben, så siger det også som du beskriver....
er det uorg gaffelben du har fået på,, måske derfor?
MVH
Johan

Fra : Ukendt

Dato : 13-06-06 18:29

Johan Vikkelsøe-Pedersen wrote:
> [...]
> beskriver....
> er det uorg gaffelben du har fået på,, måske derfor?

Ja de er uorginale, men jeg havde fået de gamle "renoveret" med et dårligt
resultat til følge, der sagde de også lyden, bare ikke så slemt.

Mange glade sommer hilsner
Charlotte (Virago 750), der håber at min nye mekaniker har ret i at mine
andre problemer kan løses med nogle nyere modeller karburatorer.

Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~

Dato : 13-06-06 19:59

> [...]
> Charlotte (Virago 750), der håber at min nye mekaniker har ret i at mine
> andre problemer kan løses med nogle nyere modeller karburatorer.

Hvis de er uoriginale, og lyden også var der før,,, hmmm,
måske man skal leve med lyden, HVIS det er det,, eller måske vil lidt
tykkere gaffelolie hjælpe???
Håber da du finder fejlen på din cykel, og stadig får en dejlig sommer på
den.
VH
Johan