/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Teknik ? - lave preload spacer af skærebræ~
Fra : Arne Lorenzen


Dato : 11-06-06 14:16

Halløj på NGén -
Trænger til lidt vejledning og teknisk knowhow.

Efter at have sænket V-stromén lidt - både for og bag - får jeg brug for lidt
mere kontant dæmpning fra bagdæmperen når vi skal afsted "højt belagt" i
sommerferien. (Fortil har jeg monteret progressive fjedere).

Fandt denne vejledning i hvordan det kan gøres:
http://11109.rapidforum.com/topic=108376136885

Mit spørgsmål er:
Vil materialet i et vinyl skærebræt kunne gøre jobbet?
Eller vil det blive "tværet ud" efterhånden af trykket?
Hvad er evt. bedre / bedst, når man selv vil lave det,
(eller få nogen til det

--
Mvdlh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen

 
 
CL (11-06-2006)
Kommentar
Fra : CL


Dato : 11-06-06 14:38


"Arne Lorenzen" skrev i en meddelelse >

> Mit spørgsmål er:
> Vil materialet i et vinyl skærebræt kunne gøre jobbet?
> Eller vil det blive "tværet ud" efterhånden af trykket?
> Hvad er evt. bedre / bedst, når man selv vil lave det,
> (eller få nogen til det
>
> --
> Mvdlh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen

Jeg ville finde en passende tyk aluplade
og så et par kopbor i den rigtige diameter.
(eller et x antal ringe boret ud fra en tyndplade)
Det holder garanteret bedre end vinyl.
--
H
Carsten Larsen
CBR 1K DUAL



TGSC (11-06-2006)
Kommentar
Fra : TGSC


Dato : 11-06-06 15:21

Arne Lorenzen skrev:
> Vil materialet i et vinyl skærebræt kunne gøre jobbet?

Man kan få nylonringe i alle mulige dimensioner, det er et godt
materiale der bl.a bruges til lejer. Ellers kan du få pladerester fra
byggemarkedet i forskellige materialer, og så slå på dem med en
hammer og sætte dem i en skruestik for at bedømme deres egenskaber.
Mon ikke også der findes online leksikon med data på hvad forskellige
materialer kan holde til.


NielSV650 (12-06-2006)
Kommentar
Fra : NielSV650


Dato : 12-06-06 08:35


"TGSC" <nejtilspam@sol.dk> wrote in message
news:1150035647.765003.120880@h76g2000cwa.googlegroups.com...
>Mon ikke også der findes online leksikon med data på hvad forskellige
>materialer kan holde til.

http://www.matweb.com/



--
Niels
S FAU himmelblau
http://dfmc.dk/?id=158



Richard (11-06-2006)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 11-06-06 16:21

Arne Lorenzen wrote:

> Efter at have sænket V-stromén lidt - både for og bag - får jeg brug for
lidt
> mere kontant dæmpning fra bagdæmperen når vi skal afsted "højt belagt" i
> sommerferien. (Fortil har jeg monteret progressive fjedere).

? Den anviste spacer øger jo ikke dæmpningen, men fjederens
styrke/modstand mod at blive trykket sammen. Og når du tager lidt af
fjedervandringen nedsætter, du samtidig dynamikken. En lidt kraftigere
fjeder er en bedre løsning IMHO - findes det ikke til din model?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK


Arne Lorenzen (11-06-2006)
Kommentar
Fra : Arne Lorenzen


Dato : 11-06-06 19:00

Richard skrev den 11 jun 2006 i news:e6hccn$erq$1@abbeden.bunk.cc:

klip

> ? Den anviste spacer øger jo ikke dæmpningen, men fjederens
> styrke/modstand mod at blive trykket sammen. Og når du tager lidt af
> fjedervandringen nedsætter, du samtidig dynamikken. En lidt kraftigere
> fjeder er en bedre løsning IMHO - findes det ikke til din model?

Jo, der er - men ikke lige inden for det nuværende budget.
Er godt klar over at det vil være en foreløbig løsning, men langt bedre end
ingenting, i hvert fald efter hvad jeg kan læse mig til?

--
Mvdlh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen

Claus Rittig (11-06-2006)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 11-06-06 19:47

"Arne Lorenzen" <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns97DFCC13F533Calonospamdkfritidmot@62.243.74.162...

>> ? Den anviste spacer øger jo ikke dæmpningen, men fjederens
>> styrke/modstand mod at blive trykket sammen. Og når du tager lidt af
>> fjedervandringen nedsætter, du samtidig dynamikken. En lidt kraftigere
>> fjeder er en bedre løsning IMHO - findes det ikke til din model?
>
> Jo, der er - men ikke lige inden for det nuværende budget.
> Er godt klar over at det vil være en foreløbig løsning, men langt bedre
> end
> ingenting, i hvert fald efter hvad jeg kan læse mig til?

Jep, det virker fint! Og Nylon (ja, det fås jo i mange kvaliteter) er fint
til opgaven, jeg har brugt det i mange år på min 600cc off-roader, og tro
mig, det HAR fået tæsk. Og det holder.
Det, spaceren gør, er jo at stramme fjederen op. Det gør den fint, jeg synes
ikke det er nødvendigt med en anden (kraftigere) fjeder. Jeg har
eksperimenteret meget med den slags på mine mange off-roadere, alle mine
cross og enduro cykler har jo haft ordentlig affjedring, men off-roadere er
alt for tit snot-bløde og slaskede i "undervognen", så jeg har haft masser
af muligheder for at prøve ting af.
Det, der bliver irriterende når spaceren er på plads og gør sit job, det er
at dæmpningen så er for hurtig (blød) til den "nye" fjeder. Måske går det
til en ferietur, men jeg er nu skeptisk! Hvis din dæmper er HELT VILDT
justerbar, så kan du måske få dæmpningen langsom nok til den hårde fjeder,
men typisk på de cykler jeg har prøvet nummeret på, er det som at køre med
en defekt bagdæmper: Man gynger af helvede til hele turen. På offroaderne
har min løsning været at bruge tykkere olie i bagdæmperen, men det er ikke
alle gadecykler der giver mulighed for at skifte olien - mange af dem kan
slet ikke renoveres.

Rittig



Armand (11-06-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 11-06-06 20:24

Claus Rittig skrev:
> "Arne Lorenzen" <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse
> news:Xns97DFCC13F533Calonospamdkfritidmot@62.243.74.162...
>
>>> ? Den anviste spacer øger jo ikke dæmpningen, men fjederens
>>> styrke/modstand mod at blive trykket sammen. Og når du tager lidt af
>>> fjedervandringen nedsætter, du samtidig dynamikken. En lidt kraftigere
>>> fjeder er en bedre løsning ....
>
> ....det virker fint.. Nylon. jeg har brugt det i mange år på min 600cc
> off-roader, og tro mig, det HAR fået tæsk. Og det holder.
> Det, spaceren gør, er jo at stramme fjederen op. Det gør den fint, jeg synes
> ikke det er nødvendigt med en anden (kraftigere) fjeder......
> Det, der bliver irriterende når spaceren er på plads og gør sit job, det er
> at dæmpningen så er for hurtig (blød) til den "nye" fjeder. Måske går det
> til en ferietur, men jeg er nu skeptisk! Hvis din dæmper er HELT VILDT
> justerbar, så kan du måske få dæmpningen langsom nok til den hårde fjeder,
> men typisk på de cykler jeg har prøvet nummeret på, er det som at køre med
> en defekt bagdæmper:

Forud er foretaget en sænkning, der bagpå formodentlig er foregået
v.h.a. ændrede længder et sted i link-systemet!
Jeg er ikke sikker på andet end hvis man løsner fjederen mest muligt
efter sænkningen, vil man komme til det punkt hvor fjederen er helt løs
uden at justerskruen har udnyttet hele gevindets længde - Og det er dét
der kompenseres for med en mellemring, hvorefter man genvinder hele
fjederens originale vandring, hvilket kunne blive nødvendigt med hele
feriebagagen hældt på ryggen af æslet, ikke mindst eftesom at
indfjedrings-dybden er reduceret qua sænkningen!
Kigger man på billedet der linkedes til er skiven heller ikke tykkere
end det stykke gevind der er at se over fjederen og svarer således
langtfra til hvad man ellers normalt har kunnet forspænde fjederen
v.h.a. mekanikken.
Ergo: Glem bekymringerne omkring for hård fjederrate og dæmpningen!

--
Armand.

Ukendt (11-06-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 11-06-06 20:34


Claus Rittig skrev i meddelelsen
<448c654a$0$15782$14726298@news.sunsite.dk>...

>Det, spaceren gør, er jo at stramme fjederen op.

Arh, ska vi nu ikke lige holde definitionerne, spaceren justerer "ride
height" for mc'en. Fjederen forbliver lige lang for en given belastning på
mc'en. (med en anelse variation i et system med progressivt link).

--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr



Arne Lorenzen (11-06-2006)
Kommentar
Fra : Arne Lorenzen


Dato : 11-06-06 21:47

Orla Pedersen skrev den 11 jun 2006 i
news:448c71d9$0$47043$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:

>
> Claus Rittig skrev i meddelelsen
> <448c654a$0$15782$14726298@news.sunsite.dk>...
>
>>Det, spaceren gør, er jo at stramme fjederen op.
>
> Arh, ska vi nu ikke lige holde definitionerne, spaceren justerer "ride
> height" for mc'en. Fjederen forbliver lige lang for en given belastning på
> mc'en. (med en anelse variation i et system med progressivt link).

Nix - ikke som jeg har forstået det:
Jeg har sat længere "kødben" i bagdæmperlinket, og dermed sænket MCén. Ride
height er udelukkende afhængig af dette. Resten er et spørgsmål om fjeder
FORspænding, og som Armand skriver andetsteds er det evt. et spørgsmål om at
retablere ved sænkning mistet forspænding.

På sitet jeg linker til roses modifikationen for de resultater man derved
opnår. På trods af Rittigs yderst velbegrundede betænkelighed med hensyn til
dæmpningen, (og jeg kan udmærket følge dig) bliver der en af dagene monteret
en skive af vinyl af passende tykkelse, så ser jeg hvad der sker.

Tak for hjælpen til alle!

--
Mvdlh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen

Tom Christensen (11-06-2006)
Kommentar
Fra : Tom Christensen


Dato : 11-06-06 23:10

Hej Arne
"Arne Lorenzen" <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns97DFE86463D74alonospamdkfritidmot@62.243.74.162...
>På trods af Rittigs yderst velbegrundede betænkelighed med hensyn til
> dæmpningen, (og jeg kan udmærket følge dig) bliver der en af dagene
> monteret
> en skive af vinyl af passende tykkelse, så ser jeg hvad der sker.


Jeg har på min XV750 problemet, at den banker i bund, når jeg har passager
og evt bagage med. Også selv om den er sat til både maksimal dæmpning og
maksimal fjederspænding. Så jeg vil meget gerne høre dine erfaringer.

--
venlig hilsen
Tom Christensen
XV750



Orla Pedersen (12-06-2006)
Kommentar
Fra : Orla Pedersen


Dato : 12-06-06 10:08

Tom Christensen wrote:


> Jeg har på min XV750 problemet, at den banker i bund, når jeg har passager
> og evt bagage med. Også selv om den er sat til både maksimal dæmpning og
> maksimal fjederspænding. Så jeg vil meget gerne høre dine erfaringer.


Prøv forsøgsvis at slække returdæmpningen. For hård returdæmpning
forhindrer at dæmperen strækker ordentlig ud mellem hurtigt gentagne
ujævnheder.

mvh
Orla


Claus Rittig (12-06-2006)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 12-06-06 15:51

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:e6jat9$rgu$1@abbeden.bunk.cc...

>> Jeg har på min XV750 problemet, at den banker i bund, når jeg har
>> passager og evt bagage med. Også selv om den er sat til både maksimal
>> dæmpning og maksimal fjederspænding. Så jeg vil meget gerne høre dine
>> erfaringer.

> Prøv forsøgsvis at slække returdæmpningen. For hård returdæmpning
> forhindrer at dæmperen strækker ordentlig ud mellem hurtigt gentagne
> ujævnheder.

Jep, og på gadecykler er det ofte KUN returdæmpningen man kan justere.

Rittig



Arne Lorenzen (12-06-2006)
Kommentar
Fra : Arne Lorenzen


Dato : 12-06-06 19:44

Tom Christensen skrev den 12 jun 2006 i
news:448c94d1$0$74135$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

[klip]

> Jeg har på min XV750 problemet, at den banker i bund, når jeg har passager
> og evt bagage med. Også selv om den er sat til både maksimal dæmpning og
> maksimal fjederspænding. Så jeg vil meget gerne høre dine erfaringer.

Ja,joh....
Jeg er da kommet lidt i tvivl med hensyn til det med at en fjeder der forlods
er spændt hårdere op, skulle kunne tage mere tryk end uden forspænding - der
er vel bare kortere vandring til dens fuldt sammentrykkede tilstand?

Og "ride height" hmmmm....
Nej det vil jeg heller ikke udtale mig om....
Jo, det er så vidt jeg nu har forstået den højde modellens chassis har fuldt
læsset, og som påvirkes af fjederforspændingen. (Orla?)

Så enten det råd du allerede har fået, men bedst - som også i mit tilfælde -
en kraftigere fjeder, der passer til dit brugsmønster.

Skriver gerne om mine erfaringer senere - der engang i starten af august

--
Mvdlh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen

Ukendt (12-06-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-06-06 20:47


Arne Lorenzen skrev i meddelelsen ...

>Ja,joh....
>Jeg er da kommet lidt i tvivl med hensyn til det med at en fjeder der
forlods
>er spændt hårdere op, skulle kunne tage mere tryk end uden forspænding -
der
>er vel bare kortere vandring til dens fuldt sammentrykkede tilstand?


Ta-da, lyset er kommet forbi Det er fuldstændigt rigtigt, fjederen vil
bunde ud for nøjagtig den samme belastning med mindre, at den fulde vandring
i fjederen ikke kan udnyttes/begrænses af dæmperens slaglængde. Da vil noget
af dæmperens "slaglængde" genvindes ved at flytte fjederens anlægshøjde.

>Og "ride height" hmmmm....
>Nej det vil jeg heller ikke udtale mig om....
>Jo, det er så vidt jeg nu har forstået den højde modellens chassis har
fuldt
>læsset, og som påvirkes af fjederforspændingen. (Orla?)


En given fjeder er for en given belastning en given længde, (simpel
naturlov), og det kan alverdens "preload" ikke ændre en tøddel på, derfor er
preload = ride height, (mangler danske ord for emnet).

>Så enten det råd du allerede har fået, men bedst - som også i mit
tilfælde -
>en kraftigere fjeder, der passer til dit brugsmønster.


Luftunderstøttet, mon SW fjeder/dæmpere kan fåes mere ? Der var en luftbælg
som støttefjeder.

--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr



Jakob (12-06-2006)
Kommentar
Fra : Jakob


Dato : 12-06-06 21:25

Orla Pedersen wrote:
> En given fjeder er for en given belastning en given længde, (simpel
> naturlov), og det kan alverdens "preload" ikke ændre en tøddel på, derfor er
> preload = ride height, (mangler danske ord for emnet).

Preload = fjeder forspænding. Ride height er ikke det samme som preload,
men på simple affjedringer justere man ride height ved at ændre preload
- hvilket oftes resultere i for hård eller for blød affjedring ved den
ønskede ride height. Preload skal bruges til at justere sag - (og her
mangler jeg så et dansk ord - altså den afstand som affjedringen
bevæger sig fra ubelastet (hjulet løftet fra jorden) og til normalt
belastet (fører sidder på cyklen med fuld gear osv.).

--
Jakob

Armand (12-06-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 12-06-06 22:06

Jakob skrev:
> .......Preload skal bruges til at justere sag - (og her
> mangler jeg så et dansk ord

"Initial fjedersammenpresning" :-/

> altså den afstand som affjedringen
> bevæger sig
(sammenpresses)
> fra ubelastet (hjulet løftet fra jorden) og til normalt
> belastet (fører sidder på cyklen med fuld gear osv.).

Armand.

Ukendt (12-06-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-06-06 22:36


Jakob skrev i meddelelsen
<448dcd7c$0$99983$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
>Orla Pedersen wrote:
>> En given fjeder er for en given belastning en given længde, (simpel
>> naturlov), og det kan alverdens "preload" ikke ændre en tøddel på, derfor
er
>> preload = ride height, (mangler danske ord for emnet).
>
>Preload = fjeder forspænding. Ride height er ikke det samme som preload,

Preload ér ride height på stortset alle gade mc'er

>Preload skal bruges til at justere sag - (og her
>mangler jeg så et dansk ord - altså den afstand som affjedringen
>bevæger sig fra ubelastet (hjulet løftet fra jorden) og til normalt
>belastet (fører sidder på cyklen med fuld gear osv.).


Sag = ride height Der er ingen forskel for en given fjeder. Du kán
ikke vælge hårdhed på en fjeder med "preload", det er fysisk umuligt.

Vi har været igennem det før, og jeg kan kun endnu engang henvise til Mads
Lund's indlæg for år tilbage, som faktisk beskrev det hele så grundigt at
ingen kan være i tvivl.

--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr




Jakob (12-06-2006)
Kommentar
Fra : Jakob


Dato : 12-06-06 23:29

Orla Pedersen wrote:

> Preload ér ride height på stortset alle gade mc'er
Var det ikke dig der skrev at vi skulle bruge de rigtige betegnelser?
Jeg tror det på tide du får opdateret din viden om hvad der sælges som
gade mc'er idag.

> Sag = ride height Der er ingen forskel for en given fjeder. Du kán
> ikke vælge hårdhed på en fjeder med "preload", det er fysisk umuligt.
Korrekt - Det jeg skrev om for hård og blød affjedring var rent vrøvl.
Det problem man får er mangel på vandring.

> Vi har været igennem det før, og jeg kan kun endnu engang henvise til Mads
> Lund's indlæg for år tilbage, som faktisk beskrev det hele så grundigt at
> ingen kan være i tvivl.
Du kan ikke finde et indlæg fra Mads hvor han skriver at preload er lig
ride height - sikkert fordi at man på zx9r'en kan justere ride height
uden at ændre preload.

--
Jakob

Ukendt (13-06-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-06-06 06:28


Jakob skrev i meddelelsen <448deab4$0$127$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
>Orla Pedersen wrote:
>
>> Preload ér ride height på stortset alle gade mc'er
>Var det ikke dig der skrev at vi skulle bruge de rigtige betegnelser?
>Jeg tror det på tide du får opdateret din viden om hvad der sælges som
>gade mc'er idag.


Det er jo det jeg forsøger at sige, "preload" er et defekt begreb, Du kan
ikke "preloade" en fjeder.

Mht. hvad der sælges, så er Wilbers og Ölinhs vel toppen af poppen. Ingen af
dem kan, monteret vel at mærke, ændres i længden. Men inddæmpning kan
justeres med to justeringer. Og ride-height genetableres for forskellig last
med den møtrik/hydraulik over fjederen, hvis sædvanlige brugte navn jeg ikke
længere vil nævne.

>> Sag = ride height Der er ingen forskel for en given fjeder. Du
kán
>> ikke vælge hårdhed på en fjeder med "preload", det er fysisk umuligt.
>Korrekt - Det jeg skrev om for hård og blød affjedring var rent vrøvl.
>Det problem man får er mangel på vandring.


Godt så, fysikken er på plads

>> Vi har været igennem det før, og jeg kan kun endnu engang henvise til
Mads
>> Lund's indlæg for år tilbage, som faktisk beskrev det hele så grundigt at
>> ingen kan være i tvivl.
>Du kan ikke finde et indlæg fra Mads hvor han skriver at preload er lig
>ride height - sikkert fordi at man på zx9r'en kan justere ride height
>uden at ændre preload.


Øhh nå, Det kan da kun være fordi at Du ikke vil læse hvad Mads skriver, det
er dog ikke så længe siden at Armand gengav teksten i sin helhed, så dårlig
er min hukommelse vist heller ikke. Mads tog netop luften ud af myten med at
"stramme fjederen op".

Jeg kan faktisk, for nærværende, kun komme i tanke om ét mc-mærke, hvor man
reelt kunne justere hårdheden af affjedringen som originalmontering, og hvor
man reelt kunne tale om justering af preload. Den kender Gruby.

--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr



Armand (13-06-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 13-06-06 19:23

Orla Pedersen skrev:
> Jakob skrev i meddelelsen <448deab4$0$127$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
>>
>> Du kan ikke finde et indlæg fra Mads hvor han skriver at preload er lig
>> ride height - sikkert fordi at man på zx9r'en kan justere ride height
>> uden at ændre preload.
>
> Øhh nå, Det kan da kun være fordi at Du ikke vil læse hvad Mads skriver, det
> er dog ikke så længe siden at Armand gengav teksten i sin helhed, så dårlig
> er min hukommelse vist heller ikke. Mads tog netop luften ud af myten med at
> "stramme fjederen op".

Men netop på Mads' Kawa, såvel som på Lillefrøen er der i støddæmperens
øvre stelmontering en mulighed for at ændre indbygningshøjden - Dét er
en justeringsmulighed af rideheight uden påvirkning af fjederen!
En af Mads' finurlige ideer: "On road, remote adjustable rideheight" må
i grunden udspringe af den på Kawa'en i forvejen forekommende
justeringsmulighed :-/

> Jeg kan faktisk, for nærværende, kun komme i tanke om ét mc-mærke, hvor man
> reelt kunne justere hårdheden af affjedringen som originalmontering, og hvor
> man reelt kunne tale om justering af preload. Den kender Gruby.

Med de forekommende progressive link-systemer kan jeg godt forestille
mig at man kan justere fjederhårdheden:
Øger man den mekaniske rideheight og efterfølgende genopretter højden
v.h.a. mindre preload (som jeg finder er et ganske dækkende ord), vil
man komme til at arbejde i linksystemets dybere område, som er
progressivt strammere !

--
Armand.

Ukendt (13-06-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-06-06 21:19


Armand skrev i meddelelsen
<448f0258$0$67262$157c6196@dreader2.cybercity.dk>...

>Med de forekommende progressive link-systemer kan jeg godt forestille
>mig at man kan justere fjederhårdheden:
>Øger man den mekaniske rideheight og efterfølgende genopretter højden
>v.h.a. mindre preload (som jeg finder er et ganske dækkende ord), vil
>man komme til at arbejde i linksystemets dybere område, som er
>progressivt strammere !


Men se det er en helt anden historie, justerbart linksystem, men det ses
ikke så tit. Gad vide hvordan Arne's DL'er er sænket ? Arne ! Kan det mon
tænkes at ændringen har haft modsat virkning, grundet den nye geometri, og
derfor faktisk udsætter fjederen for en kraftigere påvirkning for samme last
?

Og nej, "preload" duer ikke, for en fjeder kan ikke siges at være forspændt
med andet end belastningen af køretøj+last, blot flytter Du fysisk det
modsatte angrebspunkt for fjederen. Forskellen på Kawa-løsningen, og
"møtrikken" på dæmperenheden, er at "møtrikken" genopretter den hydrauliske
funktion/slaglængde af dæmperen, når der justeres for forskellig last.

--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr



Arne Lorenzen (14-06-2006)
Kommentar
Fra : Arne Lorenzen


Dato : 14-06-06 20:37

Orla Pedersen skrev den 13 jun 2006 i
news:448f229b$0$161$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:

[klip]

> Men se det er en helt anden historie, justerbart linksystem, men det ses
> ikke så tit. Gad vide hvordan Arne's DL'er er sænket ?

Jeg har sænket DLéren ved udskiftning af de 2 kødben - "Cushion lever rods" -
de er en stump længere end de originale.

> Arne ! Kan det
> mon tænkes at ændringen har haft modsat virkning, grundet den nye
> geometri, og derfor faktisk udsætter fjederen for en kraftigere
> påvirkning for samme last ?

I den forbindelse nævnes der, på den side jeg i starten af tråden refererer
til, muligheden af at forstramme fjederen (de kalder det altså preload)
med en skive lagt ind, som en god ting at gøre efter ovennævnte sænkning.

Har lagt et udtræk af værkstedsmanualen her:
http://www.vestervang.esbjergskole.dk/DL650_SM_2004_rearshock.pdf
hvor det fremgår hvordan linksystemet er opbygget. Det ville være umanerligt
fint hvis det efterfølgende kunne hidbringe tråden lidt opbyggelig
afforvirring

[klip]

--
Mvdlh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen

Arne Lorenzen (18-06-2006)
Kommentar
Fra : Arne Lorenzen


Dato : 18-06-06 10:27

Orla Pedersen skrev den 13 jun 2006 i
news:448f229b$0$161$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:

[klip]

> ikke så tit. Gad vide hvordan Arne's DL'er er sænket ? Arne ! Kan det
> mon tænkes at ændringen har haft modsat virkning, grundet den nye
> geometri, og derfor faktisk udsætter fjederen for en kraftigere
> påvirkning for samme last ?

[klip]

Orla! Hvad fik du ud af "udtrækket" af værkstedsmanualen?

--
Mvdlh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen

Ukendt (18-06-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-06-06 14:24


Arne Lorenzen skrev i meddelelsen ...
>[klip]
>
>Orla! Hvad fik du ud af "udtrækket" af værkstedsmanualen?


Ups, havde helt glemt den tråd.

Jeg har set på systemet, og så godt som jeg nu kan se vinklerne i
geometrien, så ændrer lænkerne ikke geometrien nævneværdigt. Hele den
progressive del af geometrien ændres ikke i Suzuki systemet, (i dyb kontrast
til Honda's Pro-Link), så din fjeder ser samme belastning efter sænkningen.
Og det er godt for funktionen !

Der er også et rigtigt fint hydraulisk system til at genoprette kørehøjden,
når at Du læsser mc'en med bagage og passager, jeg ville ønske at jeg havde
samme funktion på "fie", for der er justering så "besværlig" at det ikke
bliver gjort, og med elendig lygteføring ud på aftenen som resultat :-/

Det interessante er så i hvilken stilling din regulering står nu. Og om
reguleringen har vandring nok til at genoprette kørehøjden med passager.
Altså, med mindre din regulering går i bund/max i forsøg på at genoprette
den typiske 30-40% indfjedring = kørehøjde, så er der ingen idé i at lægge
en spacer ved den originale fjeder.

Men mon ikke snarere problemet er at fjederens karakteristik er forkert,
altså for lille stigning i moment for en given vandring, og det problem kan
alverdens spacere ikke gøre noget ved :-|

--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr



Arne Lorenzen (19-06-2006)
Kommentar
Fra : Arne Lorenzen


Dato : 19-06-06 15:00

Orla Pedersen skrev den 18 jun 2006 i
news:449554cc$0$74166$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

[klip]

> Det interessante er så i hvilken stilling din regulering står nu. Og om
> reguleringen har vandring nok til at genoprette kørehøjden med passager.
> Altså, med mindre din regulering går i bund/max i forsøg på at
> genoprette den typiske 30-40% indfjedring = kørehøjde, så er der ingen
> idé i at lægge en spacer ved den originale fjeder.

Jeg går nu ud fra at "ride height" ikke er påvirket af sænkningen.
Jeg har måske koblet problemstillingen (for blød "preload") med sænkningen.

Det er en generel problemstilling på DLeren - derfor justeringen med en
spacer, der giver en strammere udgangsposition - som han skriver på siden jeg
har ideen fra:

A preload spacer adds preload to the rear shock. I found that the rear shock
was too soft to adjust for myself and a passenger - I had the preload cranked
up to the max with just me. My spacer adds the equivalent of 3 lines of
preload. For me (~190 lbs) this makes 1 line of preload showing about right,
and with a ~140 lbs passenger, 4 lines of preload are about right.

[klip]

--
Mvdlh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen
Om signatur og quoting: http://www.usenet.dk/netikette/essentiel.html

Orla Pedersen (19-06-2006)
Kommentar
Fra : Orla Pedersen


Dato : 19-06-06 15:32

Arne Lorenzen wrote:


> Det er en generel problemstilling på DLeren - derfor justeringen med en
> spacer, der giver en strammere udgangsposition - som han skriver på siden
jeg
> har ideen fra:

Med andre ord for svag fjeder, som så (forgæves) forsøges kompenceret med
"preload", jeg hader det ord, justeringen.

Risikoen, omend lille, er at Du bunder affjedringen ud på selve fjederen i
stedet for gummidæmperen på dæmperstangen, og det larmer ret højlydt

mvh
Orla


Arne Lorenzen (19-06-2006)
Kommentar
Fra : Arne Lorenzen


Dato : 19-06-06 15:37

Orla Pedersen skrev den 19 jun 2006 i news:e76cgm$hp$1@abbeden.bunk.cc:
>
> Risikoen, omend lille, er at Du bunder affjedringen ud på selve fjederen i
> stedet for gummidæmperen på dæmperstangen, og det larmer ret højlydt

Risikoen er vel tilstede ligegyldigt om jeg smider spacer i eller ej........

--
Mvdlh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen
Om signatur og quoting: http://www.usenet.dk/netikette/essentiel.html

Ukendt (19-06-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-06-06 17:25


Arne Lorenzen skrev i meddelelsen ...
>Orla Pedersen skrev den 19 jun 2006 i news:e76cgm$hp$1@abbeden.bunk.cc:
>>
>> Risikoen, omend lille, er at Du bunder affjedringen ud på selve fjederen
i
>> stedet for gummidæmperen på dæmperstangen, og det larmer ret højlydt
>
>Risikoen er vel tilstede ligegyldigt om jeg smider spacer i eller
ej........


Ikke helt. I originalopsætningen har fabrikken sikret sig, at det aldrig
bliver fjederen som bunder ud, men derimod gummifjederen om dæmperstangen
der tager skaldet relativt blødt. Hvis fjederen i sig selv bunder ud, så er
det absolut kontant med et brag da der så ikke er nogetsomhelst til at
fjedre.

Men det kan Du jo vurdere ud fra vindingstykkelse, antal vindinger, og
dæmperens slaglængde, om det vil kunne ske.

Men-men, Du ska' da ha' en Wilbers dæmper tilpasset din vægt+oppakning

--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr



Claus Rittig (12-06-2006)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 12-06-06 21:32

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:448dc496$0$47013$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> En given fjeder er for en given belastning en given længde, (simpel
> naturlov), og det kan alverdens "preload" ikke ændre en tøddel på, derfor
> er
> preload = ride height, (mangler danske ord for emnet).

Det er naturligvis rigtigt, min snak var uden at kigge på den aktuelle model
(sænkning), og iøvrigt gik jeg ud fra at ride height var lidt ligegyldig.
Man kan ikke helt skille ride height og fjeder ad, for min brug af
forspænding var jo fordi jeg ikke kunne få ride height høj nok, derfor måtte
jeg bruge en spacer for at få det. Jep, hvis ride height er fin, er det
klart bedre med en kraftigere fjeder i samme længde, så dur spaceren ikke.
Men hvis hans sænkningskit har ændret på udvekslingen på dæmperen, kan
spaceren være en okay løsning - på fjeder problemet, men så vil dæmpningen
stensikkert ikke være okay!

Rittig



Richard (11-06-2006)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 11-06-06 22:31

Orla Pedersen wrote:
>> Det, spaceren gør, er jo at stramme fjederen op.
>
> Arh, ska vi nu ikke lige holde definitionerne, spaceren justerer "ride
> height" for mc'en. Fjederen forbliver lige lang for en given belastning på
> mc'en. (med en anelse variation i et system med progressivt link).

Undskyld Orla, men det er da noget kodylt vrøvl IMHO: Hvis man stiver en
fjeder af mellem to vindinger, mister den da tilsvarende af sin vandring...

Hvor om alting er, ville jeg nok i stedet vælge et tykt stykke hårdt
gummi, fx et stykke skåret ud af et dæk af passende tykkelse - bil-,
lastvogn whatever. I princippet som de gummipuder, man i mange år brugte
til at stive bilfjedre med til kørsel med campingvogn o.lign.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://www.dfmc.dk/richard_pade

Ukendt (12-06-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-06-06 06:19


Richard skrev i meddelelsen
<448c8b9b$0$74104$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...

>Undskyld Orla, men det er da noget kodylt vrøvl IMHO: Hvis man stiver en
>fjeder af mellem to vindinger, mister den da tilsvarende af sin vandring...


Kan jeg undskylde mig med at være "dial up" forbundet til nettet ? Jeg har
ikke kigget på Arne's link, men forventede bare en skive lagt i forlængelsen
af fjederen. :-| Men kan gætte at det handler om noget andet.....

--
mvh
Orla, som sjældent forfølger links
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr





Orla Pedersen (12-06-2006)
Kommentar
Fra : Orla Pedersen


Dato : 12-06-06 07:47

Orla Pedersen wrote:


> Richard skrev i meddelelsen
> <448c8b9b$0$74104$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...

>>Undskyld Orla, men det er da noget kodylt vrøvl IMHO: Hvis man stiver en
>>fjeder af mellem to vindinger, mister den da tilsvarende af sin vandring...

Denne spacer sidder i forlængelse af fjederen !

> Kan jeg undskylde mig med at være "dial up" forbundet til nettet ? Jeg har
> ikke kigget på Arne's link, men forventede bare en skive lagt i forlængelsen
> af fjederen. :-| Men kan gætte at det handler om noget andet.....


Og den trækker jeg tilbage efter at have set linket. Dette er en "ride
height" justering, og ikke andet :-/

mvh
Orla


Jes Vestervang (11-06-2006)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 11-06-06 22:21

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> writes:

> Claus Rittig skrev...
>
>>Det, spaceren gør, er jo at stramme fjederen op.
>
> Arh, ska vi nu ikke lige holde definitionerne, spaceren justerer
> "ride height" for mc'en. Fjederen forbliver lige lang for en given
> belastning på mc'en. (med en anelse variation i et system med
> progressivt link).

Ja, men justerer man ride height op er det jo ofte for at kompensere
for at noget har trykket den ned under det oprindelige, i dette
tilfælde større vægt*. Med større vægt bliver resultatet af dæmpningen
jo mindre (hurtigere, gyngehestagtig), selvom fjederen er spændt så
cyklen er i normal højde.

*: Nåja, større vægt og det at den er sænket, så vægtens indflydelse
er måske ikke så grum endda.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste