Hej Tom,
Tak for dit svar.
Da det i morgen er 4 gang den er på værksted for denne fejl vil jeg nok gå
lidt skarpede til dem dernede og bede dem om at få løst dette problem og
høre dem hvad de mener der skal til for at løse det. Det skal dog lige
siges - det fik jeg ikke nævnt før - at opelværkstedet hver gang har udlæst
fejlkoden fra bilens computer og det har alle gange været (tilsyneladende)
den samme kode relateret til bremsekontakten. Da jeg var dernede første
gang - var det korrekt at bremselyset på bilen ikke blev aktiveret. Da
kontakten blev skiftet virkede bremselyset fint igen - også selvom lampen
havde lyst. Derfor var jeg også noget skeptisk da de ville skifte kontakten
for anden gang, selvom bremselyset virkede. Så måske dit løsningsforslag med
stik/sensor kunne være en mulighed.
Det positive er dog, at jeg foreløbig kun har fået regning for at skifte
kontakten første gang (kostede 500 kr) - hvilket jeg kan acceptere. De
efterfølgende besøg og lejebil har været uden beregning, men det mangelde
vel også bare.
Jeg er bare frustreret over dette - jeg er dybt afhængig af min bil og kan
slet ikke ha' ikke at kunne stole på den - den skal bare fungere og være i
tip top stand. Slet ikke når bilen er så ny som den der - der er vel stadig
noget reklamationsret over et problem som dette, hvorfor jeg også har
overvejet at skrive til opel importøren. Men jeg vil lige give værstede enh
chance mere (5 er også sådan relativt "rundt" tal når man skal referere til
hvor mange gange den har være på værksted
.
/Christian
"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message
news:448bed38$0$84012$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Christian" <cphl@surfpost.dk> skrev i en meddelelse
> news:448bea7a$0$171$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Hej
> > Jeg har et irriterende problem med min bil.
> > Bilen er en Opel Astra Classic Wagon 1,6 fra 11/2004 - dvs lige omkring
1½
> > år gammel.
> > Den har kørt upåklageligt og det gør den fortsat, men for ca 3 uger
siden
> > begyndte en gul lampe at lyse "fejl i mortoelektronik" (lampesymbolet er
> > en
> > bil med en skiftenøgle). Den lyste dog kun periodisk og kunne slukkes
ved
> > at
> > slukke og starte motoren - men den kom igen.
> >
> > Jeg tog til værksted med det samme og de fandt ud af at det var
kontakten
> > til bremselyset der var defekt. Den blev skiftet, men samme dag lyste
> > lampen
> > igen. Jeg tog den igen til værksted og de mente at den nye kontakt også
> > var
> > defekt - og den blev skiftet. Efter under 30 km kørsel begyndte lampen
at
> > lyse igen.
> >
> > Jeg ringede så til værkstedet og sagde at jeg ville have en låne/lejebil
> > og
> > så kunne de få bilen ind så længe de nu skulle bruge på at få rettet
denne
> > fejl. Forrige torsdag havde de så bilen inde igen og de fik løst
problemet
> > (troede jeg). Jeg har nu kørt i 1 uge of 2 dage unden problemer og jeg
> > troede derfor at problemet var løst, men til min stor irritation og
> > frustration begyndte lampen igår at lyse igen !!!!. Mandag morgen vil
jeg
> > tage turen til værkstedet (opel-forhandlerens værksted) for 4. gang på 3
> > uger - de må efterhånden være trætte af "ham med Astraen".
> >
> > Jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre for at komme dette til livs ?
bilen
> > er
> > 1½ år købt fra ny, man skal vel ikke bare acceptere at lampen lyser en
> > gang
> > imellem. Som sagt kan jeg ikke mærke forskel på bilen om når lampenj
lyser
> > eller ikke, men mit problem med det er...
> > (1) Når lampen lyser må det være fordi der er noget galt som skal
rettes.
> > (2) Det kan være at det lampen advarer imod er en bagatel som en
kontakt,
> > men hvad så hvis den pludselig advarer om noget mere alvorligt - det kan
> > man
> > jo ikke skelne imellem hvis den lyser i tide og utide.
> >
> > Hvad gør man ved sådan en fejl ? Er der nogen der har erfaringer fra
> > lignende problemer ? Hvad skal man gøre ?
> > - Fortsætte værkstedbesøgende regelmæssigt (er jeg utålmdig ?)
> > - Finde etr andet værksted ?
> > - Skrive til Opelimportøren ?
> >
> > Gode råd er meget velkomne
>
> Så få dem til at UDLÆSE fejlkoden fra motorstyringen. Når man er så heldig
> at man ligefrem får motorstyringen til at melde om en fejl, så VED
> motorstyringen også ved hvilken af sensorere at fejlen er. Opel SKAL
derfor
> UDLÆSE fejlkoden og IKKE gætte sig til hvad der kan være galt. Hvis fejlen
> ikke findes i selve sensoren, så er den sansynligvis i stikket/stikkene
til
> samme.
> De må sætte en anden mekaniker på opgaven....en som ville kunne bestå en
> svendeprøve i autoelektronik og ikke en som bare har "deltaget" i et
> efteruddannelseskursus i samme.
>
> --
> Tom
>
>