/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Opel Astra - Irriterende problem
Fra : Christian


Dato : 11-06-06 11:04

Hej
Jeg har et irriterende problem med min bil.
Bilen er en Opel Astra Classic Wagon 1,6 fra 11/2004 - dvs lige omkring 1½
år gammel.
Den har kørt upåklageligt og det gør den fortsat, men for ca 3 uger siden
begyndte en gul lampe at lyse "fejl i mortoelektronik" (lampesymbolet er en
bil med en skiftenøgle). Den lyste dog kun periodisk og kunne slukkes ved at
slukke og starte motoren - men den kom igen.

Jeg tog til værksted med det samme og de fandt ud af at det var kontakten
til bremselyset der var defekt. Den blev skiftet, men samme dag lyste lampen
igen. Jeg tog den igen til værksted og de mente at den nye kontakt også var
defekt - og den blev skiftet. Efter under 30 km kørsel begyndte lampen at
lyse igen.

Jeg ringede så til værkstedet og sagde at jeg ville have en låne/lejebil og
så kunne de få bilen ind så længe de nu skulle bruge på at få rettet denne
fejl. Forrige torsdag havde de så bilen inde igen og de fik løst problemet
(troede jeg). Jeg har nu kørt i 1 uge of 2 dage unden problemer og jeg
troede derfor at problemet var løst, men til min stor irritation og
frustration begyndte lampen igår at lyse igen !!!!. Mandag morgen vil jeg
tage turen til værkstedet (opel-forhandlerens værksted) for 4. gang på 3
uger - de må efterhånden være trætte af "ham med Astraen".

Jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre for at komme dette til livs ? bilen er
1½ år købt fra ny, man skal vel ikke bare acceptere at lampen lyser en gang
imellem. Som sagt kan jeg ikke mærke forskel på bilen om når lampenj lyser
eller ikke, men mit problem med det er...
(1) Når lampen lyser må det være fordi der er noget galt som skal rettes.
(2) Det kan være at det lampen advarer imod er en bagatel som en kontakt,
men hvad så hvis den pludselig advarer om noget mere alvorligt - det kan man
jo ikke skelne imellem hvis den lyser i tide og utide.

Hvad gør man ved sådan en fejl ? Er der nogen der har erfaringer fra
lignende problemer ? Hvad skal man gøre ?
- Fortsætte værkstedbesøgende regelmæssigt (er jeg utålmdig ?)
- Finde etr andet værksted ?
- Skrive til Opelimportøren ?

Gode råd er meget velkomne

/Christian



 
 
Ukendt (11-06-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 11-06-06 11:15


"Christian" <cphl@surfpost.dk> skrev i en meddelelse
news:448bea7a$0$171$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej
> Jeg har et irriterende problem med min bil.
> Bilen er en Opel Astra Classic Wagon 1,6 fra 11/2004 - dvs lige omkring 1½
> år gammel.
> Den har kørt upåklageligt og det gør den fortsat, men for ca 3 uger siden
> begyndte en gul lampe at lyse "fejl i mortoelektronik" (lampesymbolet er
> en
> bil med en skiftenøgle). Den lyste dog kun periodisk og kunne slukkes ved
> at
> slukke og starte motoren - men den kom igen.
>
> Jeg tog til værksted med det samme og de fandt ud af at det var kontakten
> til bremselyset der var defekt. Den blev skiftet, men samme dag lyste
> lampen
> igen. Jeg tog den igen til værksted og de mente at den nye kontakt også
> var
> defekt - og den blev skiftet. Efter under 30 km kørsel begyndte lampen at
> lyse igen.
>
> Jeg ringede så til værkstedet og sagde at jeg ville have en låne/lejebil
> og
> så kunne de få bilen ind så længe de nu skulle bruge på at få rettet denne
> fejl. Forrige torsdag havde de så bilen inde igen og de fik løst problemet
> (troede jeg). Jeg har nu kørt i 1 uge of 2 dage unden problemer og jeg
> troede derfor at problemet var løst, men til min stor irritation og
> frustration begyndte lampen igår at lyse igen !!!!. Mandag morgen vil jeg
> tage turen til værkstedet (opel-forhandlerens værksted) for 4. gang på 3
> uger - de må efterhånden være trætte af "ham med Astraen".
>
> Jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre for at komme dette til livs ? bilen
> er
> 1½ år købt fra ny, man skal vel ikke bare acceptere at lampen lyser en
> gang
> imellem. Som sagt kan jeg ikke mærke forskel på bilen om når lampenj lyser
> eller ikke, men mit problem med det er...
> (1) Når lampen lyser må det være fordi der er noget galt som skal rettes.
> (2) Det kan være at det lampen advarer imod er en bagatel som en kontakt,
> men hvad så hvis den pludselig advarer om noget mere alvorligt - det kan
> man
> jo ikke skelne imellem hvis den lyser i tide og utide.
>
> Hvad gør man ved sådan en fejl ? Er der nogen der har erfaringer fra
> lignende problemer ? Hvad skal man gøre ?
> - Fortsætte værkstedbesøgende regelmæssigt (er jeg utålmdig ?)
> - Finde etr andet værksted ?
> - Skrive til Opelimportøren ?
>
> Gode råd er meget velkomne

Så få dem til at UDLÆSE fejlkoden fra motorstyringen. Når man er så heldig
at man ligefrem får motorstyringen til at melde om en fejl, så VED
motorstyringen også ved hvilken af sensorere at fejlen er. Opel SKAL derfor
UDLÆSE fejlkoden og IKKE gætte sig til hvad der kan være galt. Hvis fejlen
ikke findes i selve sensoren, så er den sansynligvis i stikket/stikkene til
samme.
De må sætte en anden mekaniker på opgaven....en som ville kunne bestå en
svendeprøve i autoelektronik og ikke en som bare har "deltaget" i et
efteruddannelseskursus i samme.

--
Tom



Kent Glerup (11-06-2006)
Kommentar
Fra : Kent Glerup


Dato : 11-06-06 11:33

On Sun, 11 Jun 2006 12:15:19 +0200, "Tom"
<tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>> Gode råd er meget velkomne
>
>Så få dem til at UDLÆSE fejlkoden fra motorstyringen. Når man er så heldig
>at man ligefrem får motorstyringen til at melde om en fejl, så VED
>motorstyringen også ved hvilken af sensorere at fejlen er. Opel SKAL derfor
>UDLÆSE fejlkoden og IKKE gætte sig til hvad der kan være galt. Hvis fejlen
>ikke findes i selve sensoren, så er den sansynligvis i stikket/stikkene til
>samme.
>De må sætte en anden mekaniker på opgaven....en som ville kunne bestå en
>svendeprøve i autoelektronik og ikke en som bare har "deltaget" i et
>efteruddannelseskursus i samme.

Kunne ikke være mere enig!

Alternativt kunne man køre vogntoget til en uautoriseret mekker med
reel forstand på moderne motorteknik... Det har jeg haft ret stor
succes med

Så slipper man også for forklaringer som:

"Noget har givet signal til boksen i motorrummet, som har givet signal
til instrumenterne, som har tændt lampen..."
(Jeg var SÅ tæt på at spørge til hans svendebrev!)

/Kent Glerup

Christian (11-06-2006)
Kommentar
Fra : Christian


Dato : 11-06-06 11:37

Hej Tom,
Tak for dit svar.
Da det i morgen er 4 gang den er på værksted for denne fejl vil jeg nok gå
lidt skarpede til dem dernede og bede dem om at få løst dette problem og
høre dem hvad de mener der skal til for at løse det. Det skal dog lige
siges - det fik jeg ikke nævnt før - at opelværkstedet hver gang har udlæst
fejlkoden fra bilens computer og det har alle gange været (tilsyneladende)
den samme kode relateret til bremsekontakten. Da jeg var dernede første
gang - var det korrekt at bremselyset på bilen ikke blev aktiveret. Da
kontakten blev skiftet virkede bremselyset fint igen - også selvom lampen
havde lyst. Derfor var jeg også noget skeptisk da de ville skifte kontakten
for anden gang, selvom bremselyset virkede. Så måske dit løsningsforslag med
stik/sensor kunne være en mulighed.

Det positive er dog, at jeg foreløbig kun har fået regning for at skifte
kontakten første gang (kostede 500 kr) - hvilket jeg kan acceptere. De
efterfølgende besøg og lejebil har været uden beregning, men det mangelde
vel også bare.

Jeg er bare frustreret over dette - jeg er dybt afhængig af min bil og kan
slet ikke ha' ikke at kunne stole på den - den skal bare fungere og være i
tip top stand. Slet ikke når bilen er så ny som den der - der er vel stadig
noget reklamationsret over et problem som dette, hvorfor jeg også har
overvejet at skrive til opel importøren. Men jeg vil lige give værstede enh
chance mere (5 er også sådan relativt "rundt" tal når man skal referere til
hvor mange gange den har være på værksted .

/Christian


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message
news:448bed38$0$84012$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Christian" <cphl@surfpost.dk> skrev i en meddelelse
> news:448bea7a$0$171$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Hej
> > Jeg har et irriterende problem med min bil.
> > Bilen er en Opel Astra Classic Wagon 1,6 fra 11/2004 - dvs lige omkring

> > år gammel.
> > Den har kørt upåklageligt og det gør den fortsat, men for ca 3 uger
siden
> > begyndte en gul lampe at lyse "fejl i mortoelektronik" (lampesymbolet er
> > en
> > bil med en skiftenøgle). Den lyste dog kun periodisk og kunne slukkes
ved
> > at
> > slukke og starte motoren - men den kom igen.
> >
> > Jeg tog til værksted med det samme og de fandt ud af at det var
kontakten
> > til bremselyset der var defekt. Den blev skiftet, men samme dag lyste
> > lampen
> > igen. Jeg tog den igen til værksted og de mente at den nye kontakt også
> > var
> > defekt - og den blev skiftet. Efter under 30 km kørsel begyndte lampen
at
> > lyse igen.
> >
> > Jeg ringede så til værkstedet og sagde at jeg ville have en låne/lejebil
> > og
> > så kunne de få bilen ind så længe de nu skulle bruge på at få rettet
denne
> > fejl. Forrige torsdag havde de så bilen inde igen og de fik løst
problemet
> > (troede jeg). Jeg har nu kørt i 1 uge of 2 dage unden problemer og jeg
> > troede derfor at problemet var løst, men til min stor irritation og
> > frustration begyndte lampen igår at lyse igen !!!!. Mandag morgen vil
jeg
> > tage turen til værkstedet (opel-forhandlerens værksted) for 4. gang på 3
> > uger - de må efterhånden være trætte af "ham med Astraen".
> >
> > Jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre for at komme dette til livs ?
bilen
> > er
> > 1½ år købt fra ny, man skal vel ikke bare acceptere at lampen lyser en
> > gang
> > imellem. Som sagt kan jeg ikke mærke forskel på bilen om når lampenj
lyser
> > eller ikke, men mit problem med det er...
> > (1) Når lampen lyser må det være fordi der er noget galt som skal
rettes.
> > (2) Det kan være at det lampen advarer imod er en bagatel som en
kontakt,
> > men hvad så hvis den pludselig advarer om noget mere alvorligt - det kan
> > man
> > jo ikke skelne imellem hvis den lyser i tide og utide.
> >
> > Hvad gør man ved sådan en fejl ? Er der nogen der har erfaringer fra
> > lignende problemer ? Hvad skal man gøre ?
> > - Fortsætte værkstedbesøgende regelmæssigt (er jeg utålmdig ?)
> > - Finde etr andet værksted ?
> > - Skrive til Opelimportøren ?
> >
> > Gode råd er meget velkomne
>
> Så få dem til at UDLÆSE fejlkoden fra motorstyringen. Når man er så heldig
> at man ligefrem får motorstyringen til at melde om en fejl, så VED
> motorstyringen også ved hvilken af sensorere at fejlen er. Opel SKAL
derfor
> UDLÆSE fejlkoden og IKKE gætte sig til hvad der kan være galt. Hvis fejlen
> ikke findes i selve sensoren, så er den sansynligvis i stikket/stikkene
til
> samme.
> De må sætte en anden mekaniker på opgaven....en som ville kunne bestå en
> svendeprøve i autoelektronik og ikke en som bare har "deltaget" i et
> efteruddannelseskursus i samme.
>
> --
> Tom
>
>



Klaus D. Mikkelsen (11-06-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 11-06-06 12:55

Christian skriver:
>
> Det positive er dog, at jeg foreløbig kun har fået regning for at skifte
> kontakten første gang (kostede 500 kr)

Er sådan noget ikke dækket under garanti ????


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Turbogrilstarter: http://home6.inet.tele.dk/moppe/tgs.html

Christian (11-06-2006)
Kommentar
Fra : Christian


Dato : 11-06-06 14:26

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
news:448C0482.845FEF3C@du.kan.finde.den...
> Christian skriver:
> >
> > Det positive er dog, at jeg foreløbig kun har fået regning for at skifte
> > kontakten første gang (kostede 500 kr)
>
> Er sådan noget ikke dækket under garanti ????

Det mente de ikke det var dar jeg spurgte, da det var en mekanisk slitage og
det lå ud over det ene år (1 års garanti+1års rekalmationsret). Jeg er ikke
sikker på at den forklaring holder helt, men jeg gad ikke diskuttere det
længere og bruge tid på det. Med reklamationsret er det vel mig der skal
påvise eller sandsynliggøre at den fejl er en fabrikationsfejl eller
lignende, og hvordan gør man lige det ? (det er sikkert forkert holdning af
mig ikke at gøre mere ud af det, da man som forbruger bør holde på sin ret).

/Christian



Jakob Skovgaard (11-06-2006)
Kommentar
Fra : Jakob Skovgaard


Dato : 11-06-06 15:35

Christian <cphl@surfpost.dk> skrev:
>"Klaus D. Mikkelsen"
><Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den>
>wrote in message
>news:448C0482.845FEF3C@du.kan.finde.d en...
>> Christian skriver:
>> >
>> > Det positive er dog, at jeg
>> >foreløbig kun har fået regning for at skifte
>> > kontakten første gang (kostede 500 kr)
>>
>> Er sådan noget ikke dækket under garanti ????
>
>Det mente de ikke det var dar jeg
>spurgte, da det var en mekanisk slitage og
>det lå ud over det ene år (1 års
>garanti+1års rekalmationsret). Jeg er ikke
>sikker på at den forklaring holder
>helt, men jeg gad ikke diskuttere det
>længere og bruge tid på det. Med
>reklamationsret er det vel mig der skal
>påvise eller sandsynliggøre at den
>fejl er en fabrikationsfejl eller
>lignende, og hvordan gør man lige det
>? (det er sikkert forkert holdning af
>mig ikke at gøre mere ud af det, da
>man som forbruger bør holde på sin ret).
>
>/Christian

Det er ringe kundeservice. Kan til sammenligning sige at jeg
også fik skiftet min bremselys kontakt i min forrige Octaiva da
den døde (den lyste hele tiden- altså ikke kontakten....). Skoda
hentede selv bilen på mit arbejde, og kom med den igen inden jeg
skulle hjem, det hele dækket over garantien.
Ville under ingen omstændigheder finde i at få mig nogen som
helst regninger inden bilen er 2 år gammel, med mindre vi
snakker service, bremser o.lgn. Endvidere forlanger jeg altid at
få en lånebil stillet til rådighed gratis (ok betaler da selv
brænstoffet )

Så hvis jeg var dig ville jeg finde et andet værksted, det er
fuldstænig ligegyldigt hvilket aut opelværksted du anveder mht
garanti sager.


Klaus D. Mikkelsen (11-06-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 11-06-06 16:25

Christian skriver:
>
> Det mente de ikke det var dar jeg spurgte, da det var en mekanisk slitage og
> det lå ud over det ene år (1 års garanti+1års rekalmationsret).

Det vil sige at forventet levetid på en bremselyskontakt er 1½ år ?

Prøv at spørg værkstedet om det.
Siger de ja, må du meddele dem at det fandenme er ringe for sådan en bil
(jeg tror ikke på det). Siger de at den nye kontakt nok skal holde
bilens levetid ud. må der jo have været en fabrikationsfejl i den første
kontakt (det her de jo selv fortalt).


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Turbogrilstarter: http://home6.inet.tele.dk/moppe/tgs.html

BJ (11-06-2006)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 11-06-06 11:41


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:448bed38$0$84012$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

KLIP

> De må sætte en anden mekaniker på opgaven....en som ville kunne bestå en
> svendeprøve i autoelektronik

Findes sådan nogen mærkespecifikke..?

> og ikke en som bare har "deltaget" i et efteruddannelseskursus i samme.

Hmm ... mit indtryk af deres kendskab til bilernes dybere teknik (læs:
software/hardware) er ikke imponerende, trods et utal af
efteruddannelseskurser. Samtlige mekanikere er dødsens rædde for potternes
SW/HW.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Karsten Andersen (11-06-2006)
Kommentar
Fra : Karsten Andersen


Dato : 11-06-06 14:34

Sun, 11 Jun 2006 12:41:08 +0200, skrev BJ, på 23 linier, i
<448bf345$0$2106$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, :

>
>"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
>news:448bed38$0$84012$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>KLIP
>
>> De må sætte en anden mekaniker på opgaven....en som ville kunne bestå en
>> svendeprøve i autoelektronik
>
>Findes sådan nogen mærkespecifikke..?
>
>> og ikke en som bare har "deltaget" i et efteruddannelseskursus i samme.
>
>Hmm ... mit indtryk af deres kendskab til bilernes dybere teknik (læs:
>software/hardware) er ikke imponerende, trods et utal af
>efteruddannelseskurser. Samtlige mekanikere er dødsens rædde for potternes
>SW/HW.

Ja de udskifter heller boksen hvis den fejler.
Selv om fejlen evt kan være et extren relæ.


--
MVH Karsten
Horsens

Fam. Olsen (11-06-2006)
Kommentar
Fra : Fam. Olsen


Dato : 11-06-06 16:34


"Karsten Andersen" <karsten@jyde.dk> skrev i en meddelelse
news:es6o82diavrb60gen23kdu3b9s5j9mcuu7@4ax.com...

> Ja de udskifter heller boksen hvis den fejler.
> Selv om fejlen evt kan være et extren relæ.

Prøv lige at læse hvad det er for noget vrøvl du skriver. Hvis det er et
eksternt relæ der er fejl i, så er det vel ikke boksen der fejler.

Enten er der fejl i det eksterne relæ, eller i boksen. Der kan selvfølgelig
også være fejl i begge dele. Den/de del(e) der har fejl udskiftes.

MVH Niels



Karsten Andersen (12-06-2006)
Kommentar
Fra : Karsten Andersen


Dato : 12-06-06 14:47

Sun, 11 Jun 2006 17:33:52 +0200, skrev Fam. Olsen, på 16 linier, i
<448c37ea$0$185$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, :

>
>"Karsten Andersen" <karsten@jyde.dk> skrev i en meddelelse
>news:es6o82diavrb60gen23kdu3b9s5j9mcuu7@4ax.com...
>
>> Ja de udskifter heller boksen hvis den fejler.
>> Selv om fejlen evt kan være et extren relæ.
>
>Prøv lige at læse hvad det er for noget vrøvl du skriver. Hvis det er et
>eksternt relæ der er fejl i, så er det vel ikke boksen der fejler.
>
>Enten er der fejl i det eksterne relæ, eller i boksen. Der kan selvfølgelig
>også være fejl i begge dele. Den/de del(e) der har fejl udskiftes.

Har nu set en Mercedes får skiften Boksen, efter et par dage var
fejlen der igen og endnu engang vil de skifte boksen indtil ejeren
selv kikkede på det og fandt fejlen udenfor boksen .-)

Og jo deres fejlkoder sagde problemet er i boksen

--
MVH Karsten
Horsens

Lars O. (12-06-2006)
Kommentar
Fra : Lars O.


Dato : 12-06-06 01:55

On Sun, 11 Jun 2006 12:04:25 +0200, Christian wrote:

> Hej
> Jeg har et irriterende problem med min bil.
> Bilen er en Opel Astra Classic Wagon 1,6 fra 11/2004 - dvs lige omkring 1½
> år gammel.
> Den har kørt upåklageligt og det gør den fortsat, men for ca 3 uger siden
> begyndte en gul lampe at lyse "fejl i mortoelektronik" (lampesymbolet er en
> bil med en skiftenøgle). Den lyste dog kun periodisk og kunne slukkes ved at
> slukke og starte motoren - men den kom igen.

[snip]

> /Christian

Min Vectra fra '98 har haft samme problem. Efter nogle værkstedsbesøg
fandt de ud af, at det nok var smart at checke den fejlkode de fik. Det
viste sig at være en luftmængdemåler (eller vandmængdemåler - jeg er
motormongol, så rist mig ikke hvis det lyder helt åndssvagt), der var
defekt. Den blev skiftet, og der har ikke været noget siden.

/Lars

JJ (12-06-2006)
Kommentar
Fra : JJ


Dato : 12-06-06 00:18

Hvis din bil ikke er ældre må værkstedet da yde så meget service, at de
laver bilen uden beregning. Er der ikke 3 års garanti på en Opel ??
/Jesper
"Lars O." <larso@spymac.com> skrev i en meddelelse
news:pan.2006.06.12.00.54.38.750937@spymac.com...
> On Sun, 11 Jun 2006 12:04:25 +0200, Christian wrote:
>
>> Hej
>> Jeg har et irriterende problem med min bil.
>> Bilen er en Opel Astra Classic Wagon 1,6 fra 11/2004 - dvs lige omkring
>> 1½
>> år gammel.
>> Den har kørt upåklageligt og det gør den fortsat, men for ca 3 uger siden
>> begyndte en gul lampe at lyse "fejl i mortoelektronik" (lampesymbolet er
>> en
>> bil med en skiftenøgle). Den lyste dog kun periodisk og kunne slukkes ved
>> at
>> slukke og starte motoren - men den kom igen.
>
> [snip]
>
>> /Christian
>
> Min Vectra fra '98 har haft samme problem. Efter nogle værkstedsbesøg
> fandt de ud af, at det nok var smart at checke den fejlkode de fik. Det
> viste sig at være en luftmængdemåler (eller vandmængdemåler - jeg er
> motormongol, så rist mig ikke hvis det lyder helt åndssvagt), der var
> defekt. Den blev skiftet, og der har ikke været noget siden.
>
> /Lars



Christian (13-06-2006)
Kommentar
Fra : Christian


Dato : 13-06-06 23:15

Hej
Tak for de mange nyttige svar.
Var forbi opel værkstedet igår - og de fik venligt men bestemt at vide at
jeg ikke syntes denne værkstedsleg var sjov mere, og at de nu må gøre hvad
der skal til for at finde og rette denne fejl. Værkføren så da heller
ubetinget begejstret ud for at se mig igen - og dermed at problemet ikke var
løst - men de var nu venlige og forstående nok !. Der blev aftalt tid til
(endnu) et besøg, hvor de tager bilen ind til en mere dybdegående
fejlsøgning (så må vi se om det hjælper) i næste uge.

Jeg gav samtidigt udtryk for min utilfredshed med at udskiftningen af den
defekte kontakt ikke var omfattet af noget garanti - og det lovede de at
kigge på, når jeg indleverer billen (skal medbringe regningen som jeg har
betalt) - så må vi se hvad "kigge på" betyder

Jeg ved ikke helt hvad dette løser - pt ikke noget - de har jo ikke fundet
fejlen endnu, men jeg håber på at de ved næste værkstedsbesøg har indset at
det også må være i deres egen interesse at få lukket dette problem. De har
trods alt også lagt nogle timer i det efterhånden som ikke bliver afregnet.

Vi må se - fortsættelse følger (formentlig)

/Christian


"Christian" <cphl@surfpost.dk> wrote in message
news:448bea7a$0$171$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej
> Jeg har et irriterende problem med min bil.
> Bilen er en Opel Astra Classic Wagon 1,6 fra 11/2004 - dvs lige omkring 1½
> år gammel.
> Den har kørt upåklageligt og det gør den fortsat, men for ca 3 uger siden
> begyndte en gul lampe at lyse "fejl i mortoelektronik" (lampesymbolet er
> en
> bil med en skiftenøgle). Den lyste dog kun periodisk og kunne slukkes ved
> at
> slukke og starte motoren - men den kom igen.
>
> Jeg tog til værksted med det samme og de fandt ud af at det var kontakten
> til bremselyset der var defekt. Den blev skiftet, men samme dag lyste
> lampen
> igen. Jeg tog den igen til værksted og de mente at den nye kontakt også
> var
> defekt - og den blev skiftet. Efter under 30 km kørsel begyndte lampen at
> lyse igen.
>
> Jeg ringede så til værkstedet og sagde at jeg ville have en låne/lejebil
> og
> så kunne de få bilen ind så længe de nu skulle bruge på at få rettet denne
> fejl. Forrige torsdag havde de så bilen inde igen og de fik løst problemet
> (troede jeg). Jeg har nu kørt i 1 uge of 2 dage unden problemer og jeg
> troede derfor at problemet var løst, men til min stor irritation og
> frustration begyndte lampen igår at lyse igen !!!!. Mandag morgen vil jeg
> tage turen til værkstedet (opel-forhandlerens værksted) for 4. gang på 3
> uger - de må efterhånden være trætte af "ham med Astraen".
>
> Jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre for at komme dette til livs ? bilen
> er
> 1½ år købt fra ny, man skal vel ikke bare acceptere at lampen lyser en
> gang
> imellem. Som sagt kan jeg ikke mærke forskel på bilen om når lampenj lyser
> eller ikke, men mit problem med det er...
> (1) Når lampen lyser må det være fordi der er noget galt som skal rettes.
> (2) Det kan være at det lampen advarer imod er en bagatel som en kontakt,
> men hvad så hvis den pludselig advarer om noget mere alvorligt - det kan
> man
> jo ikke skelne imellem hvis den lyser i tide og utide.
>
> Hvad gør man ved sådan en fejl ? Er der nogen der har erfaringer fra
> lignende problemer ? Hvad skal man gøre ?
> - Fortsætte værkstedbesøgende regelmæssigt (er jeg utålmdig ?)
> - Finde etr andet værksted ?
> - Skrive til Opelimportøren ?
>
> Gode råd er meget velkomne
>
> /Christian
>
>



Christian (21-06-2006)
Kommentar
Fra : Christian


Dato : 21-06-06 23:28

Nå - opfølgning (og forhåbentlig afslutning)på historen....
Idag var så dagen hvor Opel fik bilen ind for 4. gang for at løse dette
problem.
Jeg håber (inderligt) at det nu er løst - men jeg var meget optimistisk
overfor det dag jeg afhentede bilen - og selvom jeg ikke har den store
forstand på biler, så har jeg en god fornemmelse af at de nu har løst
problemet. Dette bygger jeg på, at den forklaring som mekanikeren gav på
fejlen (og konsekvenser af fejlen) stemmer meget godt med det oplevelser jeg
har haft af hvornår lampen lyser.

Ifølge værkstedet har de målt og gjort ved, og fandt frem til (nu gengiver
jeg så godt jeg kan) en sprunget eller overophedet sikring i
diode-bremselyset på bilen (det diodepanel som sidder oppe øverst i
bagruden). De kunne måle en fejl her og ifølge mekanikkeren skulle denne
fejl betyde, at fejlen fremkommer fx ved meget kø-kørsel hvor bremselyset
aktiveres ofte og derfor overopheder panelet eller sikringen (eller hvad det
nu var). Dette stemmer godt med, at alle de gange jeg har oplevet fejlen har
været i forbindelse med kø-kørsel i myldretiden i København (kunne fx køre
fra københavn til Ålborg og retur - uden denne fejl overhovedet opstod).
Mens 2 dage i træk lyser lampen i forbindelse med myldretidskørsel i byen.
Så hele bremselysdiode-panelet er blevet skiftet (på garanti).

Så jeg er optimistisk overfor at fejlen nu er fundet. Det er klart at der er
nogle spørgsmål fortsat - om fejlen kun er relateret til diodepanelet eller
om noget andet elektronik har været årsag til dette. Men det må tiden nu
vise de kommede dage om lampen begynder at lyse igen.

De var nu rigtig flinke på værkstedet - jeg tog også den omtalte regning fra
tidligere med, for at høre om ikke det var en garantireparation - det har de
også accepteret (uden diskussion) så den får jeg refunderet.

Mvh
Christian


"Christian" <cphl@surfpost.dk> wrote in message
news:448bea7a$0$171$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej
> Jeg har et irriterende problem med min bil.
> Bilen er en Opel Astra Classic Wagon 1,6 fra 11/2004 - dvs lige omkring 1½
> år gammel.
> Den har kørt upåklageligt og det gør den fortsat, men for ca 3 uger siden
> begyndte en gul lampe at lyse "fejl i mortoelektronik" (lampesymbolet er
> en
> bil med en skiftenøgle). Den lyste dog kun periodisk og kunne slukkes ved
> at
> slukke og starte motoren - men den kom igen.
>
> Jeg tog til værksted med det samme og de fandt ud af at det var kontakten
> til bremselyset der var defekt. Den blev skiftet, men samme dag lyste
> lampen
> igen. Jeg tog den igen til værksted og de mente at den nye kontakt også
> var
> defekt - og den blev skiftet. Efter under 30 km kørsel begyndte lampen at
> lyse igen.
>
> Jeg ringede så til værkstedet og sagde at jeg ville have en låne/lejebil
> og
> så kunne de få bilen ind så længe de nu skulle bruge på at få rettet denne
> fejl. Forrige torsdag havde de så bilen inde igen og de fik løst problemet
> (troede jeg). Jeg har nu kørt i 1 uge of 2 dage unden problemer og jeg
> troede derfor at problemet var løst, men til min stor irritation og
> frustration begyndte lampen igår at lyse igen !!!!. Mandag morgen vil jeg
> tage turen til værkstedet (opel-forhandlerens værksted) for 4. gang på 3
> uger - de må efterhånden være trætte af "ham med Astraen".
>
> Jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre for at komme dette til livs ? bilen
> er
> 1½ år købt fra ny, man skal vel ikke bare acceptere at lampen lyser en
> gang
> imellem. Som sagt kan jeg ikke mærke forskel på bilen om når lampenj lyser
> eller ikke, men mit problem med det er...
> (1) Når lampen lyser må det være fordi der er noget galt som skal rettes.
> (2) Det kan være at det lampen advarer imod er en bagatel som en kontakt,
> men hvad så hvis den pludselig advarer om noget mere alvorligt - det kan
> man
> jo ikke skelne imellem hvis den lyser i tide og utide.
>
> Hvad gør man ved sådan en fejl ? Er der nogen der har erfaringer fra
> lignende problemer ? Hvad skal man gøre ?
> - Fortsætte værkstedbesøgende regelmæssigt (er jeg utålmdig ?)
> - Finde etr andet værksted ?
> - Skrive til Opelimportøren ?
>
> Gode råd er meget velkomne
>
> /Christian
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste