East Rail - hvor? hvor meget? etc.
Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 18-06-01 11:31

Det forekomemr mig, at jeg for nogle år siden hørte om "East Rail", altså
en ordning, hvor man i lighed med "Interrail" kan køre lige så meget i tog
som man lyster på een billet i en begrænset periode - blot i Østeuropa.

Er her nogen der kender til eller har erfaringer med East Rail? Hvor kan
jeg købe billetten? Hvor kan jeg læse alt om priser, aldersgrænser, hvilke
geografiske områder billetten dækker etc?

-j

--
________________________
Men are from Earth.

Fra : Emil Jelstrup

Dato : 18-06-01 13:30

Janus Sandsgaard wrote:

> [...]
> jeg købe billetten? Hvor kan jeg læse alt om priser, aldersgrænser, hvilke
> geografiske områder billetten dækker etc?

Der findes et togpas der hedder "Eastrail Pass", men det er kun for
amerikanere og andre ikke-europæere, og det er utrolig dyrt (2-3000 kr. for 5
dages ubegrænset kørsel med tog på 1.kl. i Centraleuropa).

Interrail til et begræset antal zoner vil højst sandsynligt være den bedste
idé, du kan rejse 30 dage ubegrænset med tog i zone D og H (Polen, Tjekkiet,
Slovakiet, Ungarn, Kroatien, Rumænien, Bulgarien, Jugoslavien og Makedonien)
for 2095 kr. hvis du er under 26, og 2895 kr. hvis du er over 26.

Det er jo altså nogenlunde det samme som Eastrailpasset, men du kan rejse i
30 dage i stedet for 5 dage. Interrail er til gengæld på 2. kl, men da togene
generelt er gode, er det ikke noget problem.
-
1-zones interrail:

Hvis du ikke har brug for et togpas, der dækker zone H (Rumænien,
Jugoslavien, Makedonien og Bulgarien), kan du købe et 1-zone Interrail til
zone D (Polen, Tjekkiet, Slovakiet, Ungarn og Kroatien). Det er gyldigt i 21
dage, og koster 1595 kr. for unge og 2195 kr. for personer over 26 år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Togtyper:

Hvis du vil undgå de dårligste tog, skal du vælge de tog, der har et "EC",
"IC" eller "Ex" foran tognummeret. Disse tog har stort set altid spisevogn,
og er ret komfortable (IC og EC togene har vesteuropæisk standard). Du skal
dog betale et tillæg hvis du har Interrailpass, og det er typisk mellem 10 og
30 kr.

Togene med "D" foran tognummeret (i Rumænien kaldet "R", og i Ungarn "E") er
heller ikke så dårlige. Komforten svarer til de gamle regionaltog, som jo
stadigvæk kører på Sjælland. De har nogle gange retsurant- eller barvogn, og
næsten alle nattog er "D"-tog, som medfører komfortable sove- og liggevogne.

Togene uden bogstav foran tognummeret er som regel ukormfortable. Undgå at
bruge dem på de længere strækninger hvis du kan.

Du kan finde køreplaner (inkl. angivelse af togtype) på http://bahn.hafas.de.

-
Østeuropa:

Hvis du mener, at du vil til Østeuropa - altså Rusland, Hviderusland og
Ukraine, findes der ikke noget togpas. Men billetterne er så billige hvis du
køber dem mens du rejser, så du skal ikke regne med at bruge mere end ca.
2000 kr.

Fx. koster en billet Skt. Petersborg-Murmansk (1500 km) inkl. tillæg for
rejse i 4-persons sovekupé ca. 175 kr (da jeg købte den for et år siden
kostede den 100 kr. (rubelkursen er den samme som sidste år), så de har ret
høj inflation)!!
-
Links:

Køreplaner: http://bahn.hafas.de
Om interrail (priser, aldersgænser mv.): http://www.dsb.dk/udland/produkter/
-
//Emil Jelstrup

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 19-06-01 16:09

Mon, 18 Jun 2001 14:30:11 +0200, "Emil Jelstrup" <emj@postkasse.net>:

> [...]
> til zone D (Polen, Tjekkiet, Slovakiet, Ungarn og Kroatien). Det er
> gyldigt i 21 dage, og koster 1595 kr. for unge og 2195 kr. for personer

[...]

1000 tak til Emil for et usædvanligt og forbilledligt godt og engageret
svar på mit spørgsmål. Fedt at erfare, at der er bund i usenet på andre
felter end de tekniske og komputer-relaterede grupper.

-j

--
Men are from Earth.