Shubidua 3: Rebild
Fra : Hans Hansen

Dato : 19-05-06 18:52

Hej!

Jeg kunne godt tænke mig at høre om der er nogen der kan give mig en
fortolkning af sangen "Rebild" fra Shubidua 3? Teksten er her:

http://www.shubidua.nu/engelsk/tekster/rebild.html

Hvem er William Olsen? Hvem er Humphrey Olsen? (vel søn af William Olsen?)
Hvem er general Custer? Hvem er Johnny Weismüller? Hvad er det med dansk
mand der drikker dansk vand? Hvad er det morsomme ved netop disse menesker?
Hvorfor kom Magrethe lige så lang hun var? Hvad er det prins Henrik siger?
(jeg kan ikke fransk).

Jeg spørger fordi jeg tydeligt kan huske sangen fra min barndom hvor jeg har
hørt den mange gange. Men jeg må indrømme at jeg vist er for ung/uvidende
til at den giver meget mening for mig.

Hans.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 19-05-06 19:15

Hans Hansen skrev:
> [...]
> Hvem er William Olsen? Hvem er Humphrey Olsen? (vel søn af William
> Olsen?)

Sikkert bare prototypen på en dansk-amerikaner.

> Hvem er general Custer?

General Custer var en amerikansk kavaleriofficer under borgerkrigen.
I 1876 faldt han i baghold med sit regiment, som blev udslettet af
siuxindianerne.

> Hvem er Johnny Weismüller?

En rumænskfødt svømmer, bodybuilder og "skuespiller", som bl.a.
agerede i 12 Tarzanfilm.

Resten må andre forklare.
--
:·)

Fra : Max

Dato : 19-05-06 19:23

Hej

Er det ikke sønnen i Olsen banden ? :)

Mvh Max

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 19-05-06 19:36

Max skrev:

>Er det ikke sønnen i Olsen banden ? :)

Nej, men Flyttemand Olsen's søn fra Huset på Christianshavn
Som jo var samme skuespiller (Jes Holtsø) som spillede Børge Jensen i
Olsen Banden

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Max

Dato : 19-05-06 19:51

Hej

> Nej, men Flyttemand Olsen's søn fra Huset på Christianshavn

Naturligvis, min tanketorsk, sorry. :)

Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-06 22:22

On Fri, 19 May 2006 20:15:22 +0200, Herluf Holdt, 3140 wrote:

> [...]
>
> General Custer var en amerikansk kavaleriofficer under borgerkrigen.
> I 1876 faldt han i baghold med sit regiment, som blev udslettet af

I 100-året for slaget ved Little Big Horn, ville byen lade ophænge et stort
maleri af sceneriet på byens rådhus. Man kontaktede en kendt kunstner, som
gjorde en grundig research som grundlag for værket.

Den store dag oprandt. Honoratiores i stiveste puds og borgmesterens kone
skulle afsløre maleriet. Hun trak i en snor og tæppet gled til side. Der
gik et gisp gennem forsamlingen, idet hele lærredet vrimlede med sioux'er i
parring i alle mulige og umulige stillinger under og imellem buskene i
dalen.

Borgmesteren fór hen til kunstneren og spurgte hvad i alverden det skulle
forestille. "Joeh", sagde denne, "under mine studier på det lokalhistoriske
arkiv fandt jeg en optegnelse med general Custers sidste ord: "Jesus
Christ, the bushes are full of fucking indians!!!".
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Holst

Dato : 19-05-06 19:21

Hans Hansen wrote:

> [...]
> Hvorfor kom Magrethe lige så lang hun var? Hvad er det prins Henrik siger?

http://en.wikipedia.org/wiki/Johnny_Weissmuller
http://en.wikipedia.org/wiki/General_Custer

William og Humphrey Olsen skal nok blot være en tilfældig amerikaner med
danske forfædre.

Det "morsomme" ved de to førstnævnte mennesker er, at er kendte, tror jeg.

Fra : Fatter Brik

Dato : 19-05-06 19:49

"og så kom Margrtthe lige så lang hun var"

var der ikke noget med at Dronningen styrtede et år i Rebild - faldt lige så
lang hun var?

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 20-05-06 00:24

Fatter Brik skrev:

> "og så kom Margrtthe lige så lang hun var"
> var der ikke noget med at Dronningen styrtede et år i
> Rebild - faldt lige så lang hun var?

Det er rigtigt. Hun lavede sit berømte "trappestunt" i Rebild.

--
:·)

Fra : Benny Mortensen

Dato : 20-05-06 13:33

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Det er rigtigt. Hun lavede sit berømte "trappestunt" i Rebild.
>
> --
> :·)

Så skulle hun køres til undersøgelse, i CF's ambulance.... En gammel
Chevrolet fra 1942, og så høj, så hun ikke kunne se over dørtrinet... Og for
at sige det mildt..... Drønende ukomfortabel...
Så turen i ambulancen, var farligere, end turen ned af trapperne ))...

M.V.H....Benny..

Fra : Ellegaard Skytte

Dato : 20-05-06 13:49

"Fatter Brik" <Fatter@br.ik> skrev i en meddelelse
> "og så kom Margrtthe lige så lang hun var"
>
> var der ikke noget med at Dronningen styrtede et år i Rebild - faldt lige
> så lang hun var?

Jo, var det ikke i '76??

MVH Claus Ellegaard Skytte, Ringe

Fra : Hans Hansen

Dato : 19-05-06 20:19

Hej,

> http://en.wikipedia.org/wiki/Johnny_Weissmuller
> http://en.wikipedia.org/wiki/General_Custer

Tak, burde jeg selvfølgelig have slået op, men jeg blev pesimist da jeg ikke
kunne finde de to herrer Olsen..

> William og Humphrey Olsen skal nok blot være en tilfældig amerikaner med
> danske forfædre.

Hmm, ok, ja, det er jo så en mulighed. Jeg mangler dog stadig en mening med
den danske mand og det danske vand.. Men ok, han taler jo så med amerikansk
accent ham der siger det hvilket jo kunne være en marginalt smule morsomt.

> Det "morsomme" ved de to førstnævnte mennesker er, at er kendte, tror jeg.

Ja, ok, modsat de herrer Olsen, formoder jeg.

Hans.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 19-05-06 20:02

Hans Hansen skrev:

>Hvad er det prins Henrik siger?

For frihed, lighed og broderskab (eller noget i den stil)

>(jeg kan ikke fransk).

og Prins Henrik kan ikke dansk

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Hans Hansen

Dato : 19-05-06 20:20

Hej,

> For frihed, lighed og broderskab (eller noget i den stil)

Ok tak.

> og Prins Henrik kan ikke dansk

Ja, så meget forstod jeg

Hans.

Fra : Holst

Dato : 19-05-06 21:41

Ivan V. Klattrup wrote:

> og Prins Henrik kan ikke dansk

Prins Henrik er glimrende til dansk. Han har bare en frygtelig accent,
men det er jo ikke værre end at høre enhver dansk politiker tale engelsk.

Fra : Hans Hansen

Dato : 19-05-06 21:43

Hej,

> Prins Henrik er glimrende til dansk. Han har bare en frygtelig accent, men
> det er jo ikke værre end at høre enhver dansk politiker tale engelsk.

Nu er sangen jo fra omkring 76.

Hans

Fra : Max

Dato : 19-05-06 22:13

Hej Hans

> Nu er sangen jo fra omkring 76.

Jeg talte med ham i 1976 og der talte han nu udmærket dansk,
naturligvis med fransk accent, men helt ok trods det.

Mvh Max

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 19-05-06 21:18

On Fri, 19 May 2006 19:52:09 +0200, "Hans Hansen" <spam@spam.spam>
wrote:

> [...]
>hørt den mange gange. Men jeg må indrømme at jeg vist er for ung/uvidende

En fortolkning af sangen er meget forlangt, især med de kringlede
hjerner de havde på det tidspunkt, men jeg kan hjælpe med hele
teksten, hvis det er en hjælp.

Shu Bi Dua: Rebild
Har I hørt om Rebildfesten?
nej fortæl fortæl
ved I h vem der' æresgæsten
nej sig frem spyt ud
det er William Olsen
fra Colorado Springs
han har levet sit life i Westen
si'r en masse spændende things

Han har været general med Custer
jamen dog åh nej
og fandt en krone i et kloster
ih dog vrinsk åh øf
det er William Olsen
fra Colorado Springs
og det skal bli' meget spændende
at høre alskens things

Jeg er en dansk mand
og drikker danskvand

Jeg er en dansk mand
og drikker danskvand

Jeg er en dansk mand
og drikker danskvand

Jeg er en dansk mand
og drikker danskvand

Ind på scenen kommer Henrik
prins af Dannevang
"pour la liberté, l'égalité et fraternité"
og så kom Margrethe
lisså lang hun var
sådan en dag i Rebild Mountains
er så hyggelig og rar

Jeg er en dansk mand
og drikker danskvand

Jeg er en dansk mand
og drikker danskvand

Jeg er en dansk mand
Jeg er en dansk mand

Skal I med til Rebildfesten?
ja måske maybe
hvem mon bliver æresgæsten?
Johnny Weismüller
næh, det er Humphrey Olsen
fra Colorado Springs
han er søn af Olsen senior
si'r en masse spændende things
ja, si'r en masse spændende things
ja, si'r en masse spændende things

En del har du fået forklaret, men jeg er sikker på at Karina nok skal
komme på banen med den rette sammenhæng på et Tidspunkt.

--
Slet transportmidlet før dk
__o

Fra : Hans Hansen

Dato : 19-05-06 21:41

Hej,

> En fortolkning af sangen er meget forlangt, især med de kringlede
> hjerner de havde på det tidspunkt, men jeg kan hjælpe med hele
> teksten, hvis det er en hjælp.

Ja, ok, bl.a. derfor jeg gerne vil have hjælp Men Holst har nok en
pointe i at William og Humphrey Olsen ikke er nogen bestemte, det er jo ikke
ligrefrem det store de har udrettet ifølge sangen og man aner en vis ironi
om de spændende ting de siger.

Så er der det med dansk mand og dansk vand. Men hvis man tager lydene i
sangen med kan det give god mening hvis man ser disse linjer for sig og ikke
i direkte sammenhæng med resten af teksten.

> En del har du fået forklaret, men jeg er sikker på at Karina nok skal
> komme på banen med den rette sammenhæng på et Tidspunkt.

Karina, jeg er ikke så kendt herinde, men det lyder spændende

Hans.

Fra : Karina

Dato : 22-05-06 16:39

> En fortolkning af sangen er meget forlangt, især med de kringlede
> hjerner de havde på det tidspunkt, men jeg kan hjælpe med hele
> teksten, hvis det er en hjælp.

Deri er jeg helt enig - og af samme årsag har jeg heller aldrig tænkt
synderligt meget over den tekst...

> En del har du fået forklaret, men jeg er sikker på at Karina nok skal
> komme på banen med den rette sammenhæng på et Tidspunkt.

Og det gør jeg så - nu har jeg nemlig konsulteret det store alvidende orakel
om de gamle SBD-dage, den ædle Mr. Dingdong.

Den umiddelbare reaktion er: "Hmmm.... skal vi ikke lige gå ud på marken og
klappe en hest?"

"I lægger alt for meget i teksten. Vi var løbet tør for højtider, og Rebild
stod på kalenderen. Og så syntes vi at det var en ret pseudo-agtig ting at
forskelligt sammenrend af folk der engang havde været på weekend i NY skulle
derhen og hylde et andet land, med gæstetalere og så videre."

Teksten er et såkaldt venstrehånds-arbejde, men efter sigende var det ganske
morsomt at indspille een, der tisser i toilettet i Soundtrack studiet....

Og mht dansk mand/dansk vand er konklussionen "Det er jo ligemeget, det
rimer bare fint."

Og så er der hilsner til alle fra Dingdong.

Mvh
Karina

--
http://www.shubidua.nu - dedicated to the best band ever

http://www.freestyledesign.dk
- hvorfor være traditionel, når det kan være Freestyle?

Hent gratis SPAMfighter her: http://www.spamfighter.com/lda

Fra : Hans Hansen

Dato : 22-05-06 20:52

Hej Karina!

> Og det gør jeg så - nu har jeg nemlig konsulteret det store alvidende
> orakel
> om de gamle SBD-dage, den ædle Mr. Dingdong.

Mr. Dingdong, jammen dog. Det lyder somom at Mr. Dingdong ikke er Hr. Hvem
Som Helst. Jeg er jo selvfølgelig mega nysgerrig angående Mr. Dingdong men
sådan må det jo nok bare være. Jeg takker for udtallelsen selvom den
selvfølgelig var lidt nedslående

> Og så er der hilsner til alle fra Dingdong.

Tak.

Venlig hilsen

Hans

Fra : Karina

Dato : 23-05-06 02:38

> Mr. Dingdong, jammen dog. Det lyder somom at Mr. Dingdong ikke er Hr. Hvem
> Som Helst. Jeg er jo selvfølgelig mega nysgerrig angående Mr. Dingdong

Nysgerrig efter at vide hvad?

Mvh
Karina

Hent gratis SPAMfighter her: http://www.spamfighter.com/lda

Fra : Hans Hansen

Dato : 24-05-06 21:51

Hej Karina,

> Nysgerrig efter at vide hvad?

Om hvem det er... Men jeg antager du ikke røber dine kilder

Hans.

Fra : Karina

Dato : 25-05-06 00:23

> Om hvem det er... Men jeg antager du ikke røber dine kilder

Er der nogen tvivl om, at det er Hardinger?*G*

Mvh
Karina

Hent gratis SPAMfighter her: http://www.spamfighter.com/lda

Fra : Hans Hansen

Dato : 25-05-06 16:38

> Er der nogen tvivl om, at det er Hardinger?*G*

Okay, det var der så for mig Men jeg er heller ikke så kendt herinde.

Hans

Fra : Hans Hansen

Dato : 22-05-06 20:55

Hej igen,

> Teksten er et såkaldt venstrehånds-arbejde, men efter sigende var det
> ganske
> morsomt at indspille een, der tisser i toilettet i Soundtrack studiet....

Det er da også noget af et toilet de må have der.. Det lyder som sådan et
med vandbeholder oppe i luften og en snor.

Hans.

Fra : Karsten Jensen

Dato : 23-05-06 10:50

On Mon, 22 May 2006 17:39:17 +0200, "Karina" <khjorth@FJERNoncable.dk>
wrote:

>Teksten er et såkaldt venstrehånds-arbejde, men efter sigende var det ganske
>morsomt at indspille een, der tisser i toilettet i Soundtrack studiet....

I såfald er de bedst når de laver venstrehåndsarbejde *GG*

Fra : Robert Piil

Dato : 19-05-06 23:16

wrote:

>Hvem er William Olsen?
En tilfældig amerikaner, der har en dansk tipoldefar.

>Hvem er Humphrey Olsen? (vel søn af William Olsen?)
JEp, og lige så ligegyldig.

>Hvem er general Custer?
http://en.wikipedia.org/wiki/General_Custer

> Hvem er Johnny Weismüller?
Olympisk mester i svømning og senere skuespiller der spillede Tarzan
> Hvad er det med dansk
>mand der drikker dansk vand?
Ironisering over hvor lidt danske de her Dansk-amerikanere er.

>Hvad er det morsomme ved netop disse menesker?
Tja...

>Hvorfor kom Magrethe lige så lang hun var?
Fordi hun er høj. Det er vist bare et ordspil, af dem shubidua har
lavet så mange af.

>Hvad er det prins Henrik siger?
(for) Frihed, lighed og broderskab.

--
Robert Piil

Demo - http://piil.org/output/

Fra : Jan O

Dato : 22-05-06 21:03

"Robert Piil" <piil@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> En tilfældig amerikaner, der har en dansk tipoldefar.

http://www.rebildfesten.dk/index-dk.htm

På dette link kan man se hvem, der har været hoved talere siden 1945 i
Rebil,
det er tydeligt atse hvor Shu-BI-Dua, har fået inspirationen fra til de to
navne.

en lang række af lige gyldige navne som ingen kender de fleste af

Hilsen JAn

Fra : Robert Piil

Dato : 22-05-06 21:35

On Mon, 22 May 2006 22:03:28 +0200, "Jan O" <jan.ohlsson@privat.dk>
wrote:

>en lang række af lige gyldige navne som ingen kender de fleste af

Der er faktisk en hel del flere og mere kendte navne end jeg havde
regnet med.

--
Robert Piil

Demo - http://piil.org/output/

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 22-05-06 21:53

Robert Piil skrev:

>Der er faktisk en hel del flere og mere kendte navne end jeg havde
>regnet med.

Dem fra 1962 er da rimeligt ukendte

--
Ivan V. Klattrup