mc km/ltr forklaring søges
Fra : Thomas

Dato : 18-06-01 10:31

Der er nok en ret simpel forklaring på det her, men hvordan kan det være at
en moderne bil som skal skubbe kæmpe mængder af luft væk og som vejer 800 kg
kan kører længere på en ltr benzin en en lille mc (evt endda med fuldkåbe)?

Bilen er naturligvis mere aerodynamisk, ser man bort fra størelsen, men hvor
kommer den store forskel ind i billedet?
Når nu der har været så meget snak om miljøbelastningen fra biler og mc, så
kan det undre at man sidder een mand på en lille mc og alligevel skal bruge
lige så meget brændstof som en hel familie der er på udflugt i et mobilt
drivhus.
Skyldes det at motorene på en er optimeret til lav væg og størelse hvor de
på en bil tænker mere på benzinøkonomien?

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 18-06-01 10:42

Det tror jeg heller ikke er rigtigt. Men nu ved jeg ikke hvilke du har
sammenlignet. Men du skal nok ikke sammenligne den nye VW Lupo, der kan
kører over 30 km på en liter diesel, med en ZX12'er. Det er ikke en fair
sammenligning. Jeg har aldrig ejet en bil der kan gå lige så langt på
literen som fx. min 1100ccm. Hvis de da ellers bliver kørt "ens". Hvis jeg
kører øko-kørsel skulle jeg nok kunne få min op over 20km på en liter, det
er der ikke mange biler, med tilsvarende præstationer, der kan. Og tager jeg
min lille DT175'er så kører den nok nærmere de 30 km/L.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail

Fra : Lars Stokholm

Dato : 18-06-01 19:37

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan du får DT175'eren op på 30km/L? Jeg
har prøvet på alle mulige måder, men det højeste jeg har kunnet opnå er
17km/L, og det endda med ekstrem kedelig kørsel...

Lars

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 18-06-01 22:52

Hvordan..??!?!

Mit gennemsnit ligger omkring 21-25 km/L. De 30 var ved øko-kørsel. Jeg
kører den kun på landevej og kan stort set kører 80-90 km/t (iflg.
speedometer, som er optimistisk) det meste af vejen, lige bortset fra det
stykke jeg kører i byzone. Jeg har ikke mange igangsætninger / acc.
Men 17 km/L lyder ikke af meget. Har du et tilstoppet luftfilter eller køre
du med for fed blanding (luft/benzin) eller begge dele, eller noget helt 3.
Det er den anden jeg har, og de har begge gået langt på literen.

Fra : origo@earthling.net

Dato : 18-06-01 11:00

"Thomas" <Felling@home.now> wrote in message
> [...]

> Skyldes det at motorene på en er optimeret til lav væg og størelse hvor de
> på en bil tænker mere på benzinøkonomien?

Min '99 Yamaha R1 kan køre over 20km/l ved forsiktig kjørsel. Sammenlign
dette med en bil med nenlunde samme effekt, og Mc'ens forbruk fremstår
ganske fornuftig. Sammenlign med en bil som tilbyr de samme fartressurser,
og MC'en fremstår plutselig særdeles miljøvennlig. På Nürburgring, kjører
jeg på R1'en omkring 11-12km/l. Jeg deler garage der nede, sammen med en gut
som har en '00 Porsche 911 GT3. På Ringen er bilens bensinforbruk omkring
3km/l.

JS

Fra : Fætter Højben

Dato : 18-06-01 17:02

<origo@earthling.net> wrote in message news:9gkjeu$642$1@sunsite.dk...

> [...]
gut
> som har en '00 Porsche 911 GT3. På Ringen er bilens bensinforbruk omkring

Det lyder som en video jeg har set...

GT3'eren er langsommere en Turbo'en og GT2'en, ikke?

Fra : origo@earthling.net

Dato : 18-06-01 17:40

"Fætter Højben" <lksddjrfslasdkrj@iasasdasd.dk> wrote in message

> GT3'eren er langsommere en Turbo'en og GT2'en, ikke?

Kommer an på, tror jeg. I ren akselerasjon og topphastighet, ja, men turboen
er ikke spesielt velegnet på bane.

JS

Fra : Michael K.S.

Dato : 18-06-01 11:28

On Mon, 18 Jun 2001 11:31:05 +0200, "Thomas" <Felling@home.now> wrote:

>Der er nok en ret simpel forklaring på det her

Nej der er faktisk ikke _een_ simpel forklaring men en række
forskellige parametre,der gør det.

> [...]
>
>Bilen er naturligvis mere aerodynamisk, ser man bort fra størelsen, men hvor
>kommer den store forskel ind i billedet?

Først og fremmest kan man ligeså indse at en motorcykel er en
aerodynamisk katastrofe sammenlignet med en bil,ideelt set er
vindmodstanden omkring et legeme mindst muligt ved laminær airflow,men
det er jo i praksis ikke muligt,der vil altid være en grad af
turbulens.Med megen tilnærmelse kan man sige at

P=k*v^3*Cd*A

P=krævede effekt
V=hastighed
Cd=luftmodstandskoefficient
A=frontareal

Dertil kommer så et bidrag fra rullemodstand hvilket man i
sammenhængen kan se bort fra...

Hvor meget luftmodstand der dannes for det enkelte legeme udtrykkes jo
gerne ved Cd (eller Cw) =coefficient of drag (wind).For motorcykler
ligger dette tal gerne på ca. 0.5-0.6 hvor en typisk familiebil som en
Opel Vectra ligger på 0.3.
Dernæst kommer så frontarealet der jo givet er væsentlig mindre på en
MC,men der skal man så lige huske på at føreren i de fleste tilfælde
rager godt op i landskabet også.

Alt dette har jo først og fremmest betydning for den effekt der skal
til at opretholde en given hastighed.Derudover kommer jo så den energi
der skal bruges til at acc. køretøjet op,her acc. de fleste
motorcykler jo en faktor ca. 2-3 gange hurtigere men er så til gengæld
det lettere.

Endelig er de fleste MC'-motorer jo optimeret til ydelse fremfor
økonomi.

Men det er faktisk ofte muligt at få bedre bensinøkonomi på en MC end
i en bil så skal den også bare køres som en bil og hvad sjov er der
ved det,min CBR600 kunne køre alt fra 6-7 til 22-24 km/l

-M

Fra : Thomas

Dato : 18-06-01 12:34

Ja nu siger folk jo at en mc kan køre længere ved fornuftig kørsel.
Det passer da også hvis man sammenligner med heftige biler eller dem fra en
ældre årgang, men pointen var stadig at et stort skrummel af en bil med hele
familien (af helt ny årgang) kører mere miljøvenligt end en mc der køres
tilsvarende.
Men ok.. jeg fokuserede nok for meget på de få heelt benzinsparende biler
snarre end gennemsnittet :-/

> [...]

> Dernæst kommer så frontarealet der jo givet er væsentlig mindre på en
> MC,men der skal man så lige huske på at føreren i de fleste tilfælde

Ok ser din pointe. Cw er ca det halve for en bil, og arealet for en mc er
nok lidt mindre end halvdelen end arealet på en alm. personbil, så vi ender
ud med samme modstand, og vægten er (ser man bort fra rullemodstand)
ligegyldig bare vejen er rimelig flad og man ikke konstant accelerere og
bremser.

Men hvad er det med v^3? Man plejer da at sige at luftmodstanden øges med
_kvadratet_ på hastigheden...?

Og hvad laver du så ellers, når du ikke lige er i vindtunnel med
motorcyklen?

Fra : Michael K.S.

Dato : 18-06-01 12:48

On Mon, 18 Jun 2001 13:33:34 +0200, "Thomas" <Felling@home.now> wrote:

>Men hvad er det med v^3? Man plejer da at sige at luftmodstanden øges med
>_kvadratet_ på hastigheden...?

Egentlig ingen af delene,idet potensen faktisk er afhængig af
hastigheden og udtrykket således en god del mere kompliceret,men
ellers har du ganske ret.

>Og hvad laver du så ellers, når du ikke lige er i vindtunnel med
>motorcyklen?

Så lidt som muligt i reglen....)

-M

Fra : Thomas

Dato : 18-06-01 13:18

> Så lidt som muligt i reglen....)

Nåå.. du er politiker!

Fra : Anders Brask

Dato : 18-06-01 16:27

Luftmodstanden er proportional med kvadratet af hastigheden for turbulente
strømninger hvilket der er tale om for almindelige hastigheder.

Luftmodstand = 0.5 Cd rho V^2 A.

For lavere hastigheder (laminart område) bliver Cd afhængig af V. Grunden
til at Michael havde skrevet V^3 var at der var tale om effekten der skulle
til at drive bilen.

Effekt = kraft * hastighed.

Mvh. Anders
(der elsker fluid mekanik)

Fra : Armand

Dato : 18-06-01 16:26

Thomas <Felling@home.now> skrev i en
> [...]
køres
> tilsvarende.
> Men ok.. jeg fokuserede nok for meget på de få heelt benzinsparende

Mon ikke også at du focuserer lidt rigeligt på de tørre øko-tal?

Min 10 år gamle 1,9'er kører til dagligt 11,5 km/l og har været oppe på
14 på en ferie sydpå!
Min tidligere 900ér Ninja med ca. samme ydelse fik jeg aldrig under 15,
og den kunne komme op på 20; men kørte oftest 17 km/l p.g.a. et
kørselsmønster der er noget mere frisk end når jeg sidder i bilen!

MOTORRAD havde for et par år siden emnet oppe at vende og man tog udgang
i flere køretøjstyper:
- Sport á ZX9 hhv. Porche 911!
- Off Road (husker ikke mc'en; men den var oppe imod en Mercedes
"geländewagen"!)!
- Touring á en Pan European imod en BMW!
- Hverdag á en GS 500 imod en Golf 1,4!

Alle fulgte hinanden under en testkørsel indenfor deres respektive
område:
Kawa vs. Porsche faldt akkurat ud som Jørund konstanterer!
I terræn'et fossede bensinen igennem Mercedes'en!
På såvel landevej som autobahn kunne BMW'en heller ikke nøde sig ned
bare i nærheden af Honda'en!
Og under bytrafik blev det en kæmpe nedtur for den mindre Golf at skulle
kæmpe imod GS 500'eren!

--
Armand.

Fra : Jesper FA

Dato : 18-06-01 17:58

Armand wrote:

> Min 10 år gamle 1,9'er kører til dagligt 11,5 km/l og har været oppe på
> 14 på en ferie sydpå!

Ja. og min 17 år gamle dieselhakker går 9 km/l og Hondaen render ca. 17
km/l. Så selvom benzinen er dyrer er den billigere pr. km i brændstof.

> [...]
> - Off Road (husker ikke mc'en; men den var oppe imod en Mercedes
> "geländewagen"!)!
> - Touring á en Pan European imod en BMW!

En lidt mere fair test.. Og så kan det godt være at der i nogle af bilerne
kan være 4-5 personer, men hvor mange af deres km bliver i gennemsnit kørt
med 1 person? 90%?

--
Jesper
CBR600F4

Fra : Anders Majland

Dato : 18-06-01 20:05

> En lidt mere fair test.. Og så kan det godt være at der i nogle af bilerne
> kan være 4-5 personer, men hvor mange af deres km bliver i gennemsnit kørt
> med 1 person? 90%?

Jeg kan ikke huske tallene helt præcist men danmarks stastistik har tallene.
Jeg mener at biler ligger på 1,5 til 1,8 i snit mens motorcykler ligger på
1,2.

/A

Fra : Adam Christensen

Dato : 19-06-01 17:11

"Anders Majland" <AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote in message

> Jeg kan ikke huske tallene helt præcist men danmarks stastistik har
tallene.
> Jeg mener at biler ligger på 1,5 til 1,8 i snit

Jeg ville egentlig have troet at det lå lidt under 1, når man ser hvordan
der ofte køres...

)

--
Adam
SV650S

Fra : Jesper FA

Dato : 19-06-01 17:26

Anders Majland wrote:

> Jeg kan ikke huske tallene helt præcist men danmarks stastistik har
> tallene. Jeg mener at biler ligger på 1,5 til 1,8 i snit mens motorcykler
> ligger på 1,2.

Det synes jeg lyder som høje tal. Da stortset alle MC'er har plads til 2 må
man ud fra det kunne konkludere at der 20% af tidem/km bliver kørt med en
bagpå.. Når man ser i trafikken synes jeg det er yderst sjældent man ser en
på bagsædet.

--
Jesper
CBR600F4

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 18-06-01 20:47

Armand wrote:

> På såvel landevej som autobahn kunne BMW'en heller ikke nøde sig ned
> bare i nærheden af Honda'en!

Mig ikke forstå dansk. Hvad betyder "nøde".

Ib Jakobsen
senator@post.tele.dk

Flying with ISDN. Almost as fast as the rabbits.

Fra : Armand

Dato : 18-06-01 23:26

Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> skrev i en

> Mig ikke forstå dansk. Hvad betyder "nøde".

Tvinge, nærmest!

Hvis du bliver nødt til at bære skraldespanden ud, har konen nødet dig
til det!

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 19-06-01 11:28

Armand wrote:

> Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> skrev i en

> Tvinge, nærmest!
>
> Hvis du bliver nødt til at bære skraldespanden ud, har konen nødet dig
> til det!

Aha. Det skal forstås som Hondaen har størrere forbug. Den er jo også mere
"movsi". Hvad sagde sådan en BMW kunne løbe?. Og hvilken model?. Jeg kører
19 km/l. Og jeg er ikke vildt imponeret.

Fra : Armand

Dato : 20-06-01 16:00

> Aha. Det skal forstås som Hondaen har størrere forbug.

Nix!
BMW'en (= bil) kunne ikke nødes/tvinges ned(!) på samme forbrug som
Honda'en (= mc)!

> Hvad sagde sådan en BMW kunne løbe?. Og hvilken model?. Jeg kører
> 19 km/l. Og jeg er ikke vildt imponeret.

Hvis jeg husker det vil jeg grave lidt i stakken af gamle MOTORRAD's ude
i klubben og fremstå med de præcise tal og konklusioner , hvis jeg
finder bladet ed artiklen!

--
Armand.