Jens R. Lorentzen skrev:
> >
>>>>......og hvem står bag testningen?
>>>>
>>> Sikkert fabrikkerne selv, under overvågning - Ikke mindst i praksis
>>> af den frie presse á MC-magaziners jævnligt forekommende hjelmtests!
>>>
>> Det er lidt som Politiet der undersøger sig selv, eller hvad med
>> fødevarevirksomheder som også gør det
Tjaeh :-/
Nu skrev jeg at DS efterhånden er på udtur, men f.eks. omkring tekniske
tolerencer er det utopi at DS skulle kontrollere om tolerencerne på
f.eks. gevind overholdes på de bolte der findes i handelen!
Standarder efterfølges generelt af producenterne selv, bl.a. ud fra et
kvalitetsønske og behøver ikke at være underlagt større mistro á dansk
fødevarekontrols problemer trods offentlig styring!
> Du har jo rent teknisk ret Armand, men jeg synes nok at tingene
> forholder sig anderledes i praksis. Sikkerhed kan købes for penge, og
>selvom der er de samme mærker i en T-hansen hjelm, som i en Shoei ved
>jeg godt hvad jeg ville vælge. Alene vægtforskellen og pasformen kan
> have afgørende betydning ved et styrt...
NIX!
Alle hjelme er principielt lige sikre - Der fndes ikke hjelme der
overskrider standarden og derved sælges som værende bedre.
At lette hjelme er sikrere qua inertien ved nedslaget er en halv
sandhed, for de modsvarende tungere hjelme må polstres bedre for at
kunne klare den dynamiske test-del hvor vægten har betydning.
Diverse magaziners grundige hjelmtests viser også med al tydelighed at
der ikke er megen spredning indenfor de testede hjelmes tetstværdier, og
det er et paradoks at den hundedyre hjelm fra sikkerheds-image
fabrikanten BMW, for nyligt blev dømt ude på banale målinger
Derudover kan man altså også købe en tung Shoei, ligesom at en T-Hansen
hjelm kan have bedre pasform på ens hoved end den dyreste Shoei har :-|
Jeg synes forøvrigt at have lagt mærke til at varer der ender som dyre
mærkevarer tit har haft en sølle introduktion på markedet og derved på
et tidspunkt har været opfattet som billigt skidt selvom det er de samme
produkter der sidenhen er blevet eftertragtede dyre mærkevarer - Levis
jeans er som sådan kun arbejdsbukser, og de koster kun en brøkdel i
hjemlandet (hvilket forøvrigt ikke passer helt længere, for derovre er
der også ved at gå mærkevare i sagen).
Dét gør sig for en del gældende for Shark-hjelme, der herhjemme var en
billig side-import vare - Indtil at der pludselig var VM-RR kørere der
brugte Shark
Markedsføringen har i allerhøjeste grad sin indvirkning på vores
opfattese af godt eller not
I andre tilfælde kan i DK underkendte mærker være toppen af poppen i
udlandet, ligesom der sikkert findes talrige kvalitetsprodukter hhv.
mærkevarer der endnu ikke har fundet vej til lille DK endsige EU - Dét
var sådan set historien med de japanske hjelmfabrikater, hvoraf der i
min mc-ungdom kun fandtes Arai og amerikanske Bell var spidsrytter på
markedet for glasfiberhjelme!
> De dyre hjelme er jo dyre fordi, man bruger mange penge på at udvikle
> både materialer osv.
Nix!
De eftertragtede mærker har da også low-budget modeller. De dyreste
sælges på ren porno og mærkevare-effekt :-|
På min færd rundt i landet har det tit slået mig at fra landsdel til
landsdel, og sågar fra klub til klub, er det vidt forskelligt hvad der
opfattes som toppen af poppen indenfor beklædning og alle derfor
tilstræber at eje
Med andre ord: Kvalitetsopfattelsen svinger tilsyneladende og den eneste
faktor der kan have indflydelse er markedsføringen der kan slå tungere
igennem visse steder end andre :-|
> og her er de billige hjelme fabrikkeret på licens af ældre hjelme,
"På licens af ældre hjelme"?
Dér skyder du dig i givet fald i foden, for standarden er ikke
moderniseret og er derfor den samme som da "den ældre hjelm" blev
udviklet. Med andre ord: Min første hjelm, en AGV Ago(stini) var ikke
ringere omkring de primære stødopfangnings-krav, end min nuværende er,
og således heller ikke den licens-fremstillede Ago der måtte forekomme :-|
De billigere hjelmes prisleje skyldes frem for alt at avancen ikke er
nær den samme, hvilket man som producent og forhandler kan leve med når
man ser hvilken markedsføring-besparelse man har i forhold til f.eks.
Shoei's ditto på verdensplan
> så nej. En billig hjelm fra T-hansen yder ikke samme beskyttelse og
> komfort som en god hjelm.
Hov!
Dér sneg ordet "komfort" sig ind, og deromkring er vi overhovedet ikke
uenige.
Men ringere komfort kan man sagtens leve med hvis gevinsten er et par
tusinde kroner (der kan bruges på andet sikkerhedsudstyr, som ellers
måske kun stod på ønskelisten!).
Endvidere er komfort i høj grad op til købers egen bedømmelse, hvorimod
dét jeg går imod er det almindeligt forekommende pres der er på købers
skulder omkring at bruge maximum moneto på hjelmen :-|
> Jeg synes ikke at der er grund til, at bilde folk ind, at en billig
> hjelm yder samme beskyttelse som en dyr.
Og det er min mening at folk bliver bildt ind at en dyr hjelm er
tilsvarende mere værd!
Og dér står vi så :-|
> Det er absolut ikke for at kritisere dit svar, som var både grundigt
> og underbygget. Jeg ved bare, at tingene ikke er sort/hvide ude i det
> virkelige liv og vi bør vel dele vores erfaringer med dem der spørger
> os til råds.
Selvom der vel kun er én sandhed, har vi alle hver vores opfattelse, og
ved at udbrede dém har læseren mulighed for selv at konkludere ud fra de
afgivne argumenter. Dét er som sådan hele News' eksistendgrundlag :-|
For min part forsøger jeg at stå stærkt gennem vægtige argumenter i
forhold til "man får noget for pengene" :-|
Sidste bredside:
Er det blot en fordom du har mod T-Hansens hjelme eller har du kigget
specifikationer?
Du får lige de tungeste detaljer for en 800,-kr's NEX-hjelm:
- ventilation i front og top!
- CoolMax polstring der transporterer fugtigheden væk fra huden!
- allergivenligt, udtageligt og vaskbart for!
- Dugfrit ridsefast visir!
- glasfiber!
- Vægt 1370 gram.
Hvordan matcher din egen hjelm dé spec's??
/
Armand.