/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Hvordan kan man se om en hjelm er godkendt~
Fra : Kaare Holst


Dato : 10-06-06 18:28

Hvordan kan man se, om en hjelm er godkendt til MC-brug?
Hvilke mærkninger skal den have, og hvem står bag testningen?

Tak.

Kaare



 
 
Jens R. Lorentzen (13-06-2006)
Kommentar
Fra : Jens R. Lorentzen


Dato : 13-06-06 11:38

Hvad der skal stå ved jeg ikke så meget om, men lad være med at købe din
hjelm ved T-hansen eller i Bilka. Pris og kvallitet hænger sammen, så grib i
lommen med det samme.
Som en lille historie kan jeg fortælle at en af mine MC-kammerater røg på
røven i fredags med 200km/t på en bane i Sverige. Hans tøj tog skraldet (god
Dainese læderdragt, Sidi støvler og Arai hjelm) et mindre blot mærke på
hoften og en oplevelse rigere og selvfølgelig en dragt der er færdig.
Du skal tænke, at alle andre kører som idioter, specielt dem med 4 hjul
under. Hvad er din sikkerhed værd, eller hvad vil du gi' for at slippe for
skruer og stativer på kroppen og i kraniet???. Selvfølgelig sætter man sig
ikke på sin cykel, for at blive jordet, men det sker altså hver dag.
Mht. hjelm vil jeg nok sige at alt under 2000kr er "no go". Tag ud til en
forhandler, kig og prøv, det er vigtigt den sidder rigtigt. Priserne svinger
meget, f.eks. betaler man en del for Arai mærket, men er det den der sidder
bedst er det jo den du skal ha'
Mvh Jens
"Kaare Holst" <kaare.holst@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:448b0121$0$11671$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Hvordan kan man se, om en hjelm er godkendt til MC-brug?
> Hvilke mærkninger skal den have, og hvem står bag testningen?
>
> Tak.
>
> Kaare
>
>



Armand (13-06-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 13-06-06 21:43

Jens R. Lorentzen skrev:
> Hvad der skal stå ved jeg ikke så meget om, men lad være med at købe din
> hjelm ved T-hansen eller i Bilka. Pris og kvallitet hænger sammen, så grib i
> lommen med det samme.

Kommer an på hvad man regner for kvalitet!
Godkendte hjelme er godkendte og hverken mere eller mindre, derved er
alle godkendte hjelme principielt lige sikre :-|

Diverse hjelm-sammenligningstests viser med tydelighed at f.eks. plast
ikke nødvendigvis er mere usikkert end kulfiber(*) og at dyre hjelme
ikke nødvendigvis er sikrere end billigere hjelme (den hundedyre
BMW-hjelm har for nyligt fået nogle solide hug!)
FDM har for nyligt erklæret T-Hansen hjelme for bedste køb under
1000,-kr

Dét der virkeligt rykker på prisen er regulær porno á spraglede
lakeringer og alskens gimmicks, som heller ikke nødvendigvis gør en
hjelm bedre!

> Mht. hjelm vil jeg nok sige at alt under 2000kr er "no go".

<http://www.hein-gericke-store.com/wShop/index.php?navurl=http://server01.hein-gericke-store.com/openshop/hg?id=00000000000000dd00160e930000000464031417&Global.Storefront.Protocol=http&Article.call_origin=category&head=&Outside.reset=true&InclArtList.currblock=1&InclArtList.sortitem=&InclArtGroup.group_id=4000001&navanchor=2310067>
1940.-kr - OK, med 100,- oveni til fragt kommer den også over din limit;
men til gengæld har den da det hele til den pris!
Og forøvrigt fik en kammerat et par hundre kr's rabat ved HG's nyåbnede
filial lige syd for Padborg.


>> Hvordan kan man se, om en hjelm er godkendt til MC-brug?

Retsinfo.dk!
Sjovt nok siger færdselsloven intet om brug af godkendt(!) hjelm.

Til gengæld står det præciseret i:
Bekendtgørelse om styrthjelme - BEK nr 518 af 03/07/1998 (Gældende)
Hvori der står at læse:
§ 1. Styrthjelme må kun markedsføres og anvendes, hvis de er godkendt i
henhold til bestemmelserne i:
1) ECE-regulativ nr. 22
2) Dansk Standard, Finsk Standard eller Svensk Standard

Læg mærke at at godkendelsen også gælder markedsføringen - Det er med
andre ord forbudt at sælge hjelme uden godkendelse

>> Hvilke mærkninger skal den have...

Sakset fra: <http://www.ammotor.dk/caberg/index.php?page=hjelm_faq> :
"ECE 22 regulativet foreskriver at alle hjelme skal bære en label, som
skal syes fast til fx hageremmen. Denne label indeholder
overensstemmelsesmærket, overensstemmelsesnummeret og hjelmens
produktionsserienummer. Overensstemmelsesmærket er et stort E efterfulgt
af et nummer, begge indskrevet i en cirkel. Nummeret henviser til det
land hvor hjelmen har opnået overensstemmelse. Fx betyder E3 at hjelmen
er godkendt i italien, E1 i Tyskland o.s.v. Hjelme som er godkendt i
eksempelvis Italien er automatisk godkendte i Danmark."

Ergo:
Som for så meget andet er DS-godkendelsen efterhånden gledet ud af brug,
så et stort E i en cirkel med et nummer efter er det man skal kigge efter!

>> ......og hvem står bag testningen?

Sikkert fabrikkerne selv, under overvågning - Ikke mindst i praksis af
den frie presse á MC-magaziners jævnligt forekommende hjelmtests!

(*):
I den sidste ende er det beskyttelse mod hjernerystelse der er hjelmens
primære funktion, og dét varetages af den "cykelhjelm" der sidder inde
under yderskallen, og som er ens på både plast og komposit -hjelme

--
Armand.

Jens R. Lorentzen (14-06-2006)
Kommentar
Fra : Jens R. Lorentzen


Dato : 14-06-06 21:58

Armand skrev:


> >> ......og hvem står bag testningen?
>
> Sikkert fabrikkerne selv, under overvågning - Ikke mindst i praksis af
> den frie presse á MC-magaziners jævnligt forekommende hjelmtests!
>
> (*):
> I den sidste ende er det beskyttelse mod hjernerystelse der er hjelmens
> primære funktion, og dét varetages af den "cykelhjelm" der sidder inde
> under yderskallen, og som er ens på både plast og komposit -hjelme
>

Det er lidt som Politiet der undersøger sig selv, eller hvad med
fødevarevirksomheder som også gør det
Du har jo rent teknisk ret Armand, men jeg synes nok at tingene
forholder sig anderledes i praksis. Sikkerhed kan købes for penge, og
selvom der er de samme mærker i en T-hansen hjelm, som i en Shoei ved
jeg godt hvad jeg ville vælge. Alene vægtforskellen og pasformen kan
have afgørende betydning ved et styrt...
De dyre hjelme er jo dyre fordi, man bruger mange penge på at udvikle
både materialer osv. og her er de billige hjelme fabrikkeret på licens
af ældre hjelme, så nej. En billig hjelm fra T-hansen yder ikke samme
beskyttelse og komfort som en god hjelm. Kød fra limosine-kvæg smager
også af mere end det i føtex. Det har også de samme mærker, men der er
stadig en verden til forskel.
Jeg synes ikke at der er grund til, at bilde folk ind, at en billig
hjelm yder samme beskyttelse som en dyr.
Det er absolut ikke for at kritisere dit svar, som var både grundigt og
underbygget. Jeg ved bare, at tingene ikke er sort/hvide ude i det
virkelige liv og vi bør vel dele vores erfaringer med dem der spørger os
til råds.
Mvh
Jens

Armand (14-06-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 14-06-06 23:30

Jens R. Lorentzen skrev:
> >

>>>>......og hvem står bag testningen?
>>>>
>>> Sikkert fabrikkerne selv, under overvågning - Ikke mindst i praksis
>>> af den frie presse á MC-magaziners jævnligt forekommende hjelmtests!
>>>
>> Det er lidt som Politiet der undersøger sig selv, eller hvad med
>> fødevarevirksomheder som også gør det

Tjaeh :-/
Nu skrev jeg at DS efterhånden er på udtur, men f.eks. omkring tekniske
tolerencer er det utopi at DS skulle kontrollere om tolerencerne på
f.eks. gevind overholdes på de bolte der findes i handelen!
Standarder efterfølges generelt af producenterne selv, bl.a. ud fra et
kvalitetsønske og behøver ikke at være underlagt større mistro á dansk
fødevarekontrols problemer trods offentlig styring!

> Du har jo rent teknisk ret Armand, men jeg synes nok at tingene
> forholder sig anderledes i praksis. Sikkerhed kan købes for penge, og
>selvom der er de samme mærker i en T-hansen hjelm, som i en Shoei ved
>jeg godt hvad jeg ville vælge. Alene vægtforskellen og pasformen kan
> have afgørende betydning ved et styrt...

NIX!
Alle hjelme er principielt lige sikre - Der fndes ikke hjelme der
overskrider standarden og derved sælges som værende bedre.
At lette hjelme er sikrere qua inertien ved nedslaget er en halv
sandhed, for de modsvarende tungere hjelme må polstres bedre for at
kunne klare den dynamiske test-del hvor vægten har betydning.
Diverse magaziners grundige hjelmtests viser også med al tydelighed at
der ikke er megen spredning indenfor de testede hjelmes tetstværdier, og
det er et paradoks at den hundedyre hjelm fra sikkerheds-image
fabrikanten BMW, for nyligt blev dømt ude på banale målinger

Derudover kan man altså også købe en tung Shoei, ligesom at en T-Hansen
hjelm kan have bedre pasform på ens hoved end den dyreste Shoei har :-|

Jeg synes forøvrigt at have lagt mærke til at varer der ender som dyre
mærkevarer tit har haft en sølle introduktion på markedet og derved på
et tidspunkt har været opfattet som billigt skidt selvom det er de samme
produkter der sidenhen er blevet eftertragtede dyre mærkevarer - Levis
jeans er som sådan kun arbejdsbukser, og de koster kun en brøkdel i
hjemlandet (hvilket forøvrigt ikke passer helt længere, for derovre er
der også ved at gå mærkevare i sagen).
Dét gør sig for en del gældende for Shark-hjelme, der herhjemme var en
billig side-import vare - Indtil at der pludselig var VM-RR kørere der
brugte Shark
Markedsføringen har i allerhøjeste grad sin indvirkning på vores
opfattese af godt eller not
I andre tilfælde kan i DK underkendte mærker være toppen af poppen i
udlandet, ligesom der sikkert findes talrige kvalitetsprodukter hhv.
mærkevarer der endnu ikke har fundet vej til lille DK endsige EU - Dét
var sådan set historien med de japanske hjelmfabrikater, hvoraf der i
min mc-ungdom kun fandtes Arai og amerikanske Bell var spidsrytter på
markedet for glasfiberhjelme!

> De dyre hjelme er jo dyre fordi, man bruger mange penge på at udvikle
> både materialer osv.

Nix!
De eftertragtede mærker har da også low-budget modeller. De dyreste
sælges på ren porno og mærkevare-effekt :-|
På min færd rundt i landet har det tit slået mig at fra landsdel til
landsdel, og sågar fra klub til klub, er det vidt forskelligt hvad der
opfattes som toppen af poppen indenfor beklædning og alle derfor
tilstræber at eje
Med andre ord: Kvalitetsopfattelsen svinger tilsyneladende og den eneste
faktor der kan have indflydelse er markedsføringen der kan slå tungere
igennem visse steder end andre :-|

> og her er de billige hjelme fabrikkeret på licens af ældre hjelme,

"På licens af ældre hjelme"?
Dér skyder du dig i givet fald i foden, for standarden er ikke
moderniseret og er derfor den samme som da "den ældre hjelm" blev
udviklet. Med andre ord: Min første hjelm, en AGV Ago(stini) var ikke
ringere omkring de primære stødopfangnings-krav, end min nuværende er,
og således heller ikke den licens-fremstillede Ago der måtte forekomme :-|

De billigere hjelmes prisleje skyldes frem for alt at avancen ikke er
nær den samme, hvilket man som producent og forhandler kan leve med når
man ser hvilken markedsføring-besparelse man har i forhold til f.eks.
Shoei's ditto på verdensplan

> så nej. En billig hjelm fra T-hansen yder ikke samme beskyttelse og
> komfort som en god hjelm.

Hov!
Dér sneg ordet "komfort" sig ind, og deromkring er vi overhovedet ikke
uenige.
Men ringere komfort kan man sagtens leve med hvis gevinsten er et par
tusinde kroner (der kan bruges på andet sikkerhedsudstyr, som ellers
måske kun stod på ønskelisten!).
Endvidere er komfort i høj grad op til købers egen bedømmelse, hvorimod
dét jeg går imod er det almindeligt forekommende pres der er på købers
skulder omkring at bruge maximum moneto på hjelmen :-|

> Jeg synes ikke at der er grund til, at bilde folk ind, at en billig
> hjelm yder samme beskyttelse som en dyr.

Og det er min mening at folk bliver bildt ind at en dyr hjelm er
tilsvarende mere værd!
Og dér står vi så :-|

> Det er absolut ikke for at kritisere dit svar, som var både grundigt
> og underbygget. Jeg ved bare, at tingene ikke er sort/hvide ude i det
> virkelige liv og vi bør vel dele vores erfaringer med dem der spørger
> os til råds.

Selvom der vel kun er én sandhed, har vi alle hver vores opfattelse, og
ved at udbrede dém har læseren mulighed for selv at konkludere ud fra de
afgivne argumenter. Dét er som sådan hele News' eksistendgrundlag :-|
For min part forsøger jeg at stå stærkt gennem vægtige argumenter i
forhold til "man får noget for pengene" :-|

Sidste bredside:
Er det blot en fordom du har mod T-Hansens hjelme eller har du kigget
specifikationer?
Du får lige de tungeste detaljer for en 800,-kr's NEX-hjelm:
- ventilation i front og top!
- CoolMax polstring der transporterer fugtigheden væk fra huden!
- allergivenligt, udtageligt og vaskbart for!
- Dugfrit ridsefast visir!
- glasfiber!
- Vægt 1370 gram.

Hvordan matcher din egen hjelm dé spec's??

/
Armand.

icjinu (27-06-2006)
Kommentar
Fra : icjinu


Dato : 27-06-06 13:24

Jens R. Lorentzen wrote:
> Hvad der skal stå ved jeg ikke så meget om, men lad være med at købe din
> hjelm ved T-hansen eller i Bilka. Pris og kvallitet hænger sammen, så grib i
> lommen med det samme.
> Som en lille historie kan jeg fortælle at en af mine MC-kammerater røg på
> røven i fredags med 200km/t på en bane i Sverige. Hans tøj tog skraldet (god
> Dainese læderdragt, Sidi støvler og Arai hjelm) et mindre blot mærke på
> hoften og en oplevelse rigere og selvfølgelig en dragt der er færdig.
> Du skal tænke, at alle andre kører som idioter, specielt dem med 4 hjul
> under. Hvad er din sikkerhed værd, eller hvad vil du gi' for at slippe for
> skruer og stativer på kroppen og i kraniet???. Selvfølgelig sætter man sig
> ikke på sin cykel, for at blive jordet, men det sker altså hver dag.
> Mht. hjelm vil jeg nok sige at alt under 2000kr er "no go". Tag ud til en
> forhandler, kig og prøv, det er vigtigt den sidder rigtigt. Priserne svinger
> meget, f.eks. betaler man en del for Arai mærket, men er det den der sidder
> bedst er det jo den du skal ha'
> Mvh Jens
> "Kaare Holst" <kaare.holst@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> news:448b0121$0$11671$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>> Hvordan kan man se, om en hjelm er godkendt til MC-brug?
>> Hvilke mærkninger skal den have, og hvem står bag testningen?
>>
>> Tak.
>>
>> Kaare
>>
>>
>
>
Jeg har købt en Takachi TK-40 hjelm for 1000 dkk og et sort visir til
for 200 dkk. Hjelmen er af glasfiber og har dobbel D-ring. Den sidder
perfekt og er der er næsten ingen vindstøj. Så det kan godt lade sig
gøre at få noget der er godt for under 2000 dkk. Jeg købte min Takachi
hjelm hos Enghave motor.

Men hjelmen skal rigtigt nok være at kevlar eller glasfiber. Og
eksperterne mener at Double D-ring er det bedste lukke system til strop'en.

Armand (28-06-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-06-06 00:17

icjinu skrev:
>
>
> Og eksperterne mener at Double D-ring er det bedste lukke system til strop'en.

NIX!
Motorsports-organisationerne kræver DD-låsen brugt ud fra et ønske om
homogenitet i hjelmenes montering, når stævnelægen/samaritter skal pille
den af en styrtet deltager!
Derved bliver det også hver hjelm-fabrikants top-model, á relaterende
til race, der er udstyret med DD :-|

--
Armand.

Torben Scheel (28-06-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 28-06-06 06:59

Armand wrote:

> NIX!
> Motorsports-organisationerne kræver DD-låsen brugt ud fra et ønske om
> homogenitet i hjelmenes montering, når stævnelægen/samaritter skal pille
> den af en styrtet deltager!
> Derved bliver det også hver hjelm-fabrikants top-model, á relaterende
> til race, der er udstyret med DD :-|
>
Fordelen i forhold til kliklås er at den er strammet hver gang. Sikkert
også et argument der er brugt i motorsport.

--
vh
Torben

Armand (28-06-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-06-06 22:06

Torben Scheel skrev:
> Armand wrote:
>
>> NIX!
>> Motorsports-organisationerne kræver DD-låsen brugt ud fra et ønske om
>> homogenitet i hjelmenes montering, når stævnelægen/samaritter skal
>> pille den af en styrtet deltager!
>> Derved bliver det også hver hjelm-fabrikants top-model, á relaterende
>> til race, der er udstyret med DD :-|
>>
> Fordelen i forhold til kliklås er at den er strammet hver gang. Sikkert
> også et argument der er brugt i motorsport.
>
Dét er også en sandhed med modifikationer:
De private hjelme med DD-lås, som jeg oplever på mine mandag-aftener med
byens motorsports-ungdom, har en tendens til kun at blive løsnet
tilstrækkeligt i stroppen til at den kan komme over hage og næse - Og
sidenhen ikke bliver strammet til ved gen-iklædning!
Dén mulighed er der ikke i en kliklås' "enten/eller" :-|

--
Armand

Torben Scheel (29-06-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 29-06-06 14:02

Armand wrote:

> Dét er også en sandhed med modifikationer:
> De private hjelme med DD-lås, som jeg oplever på mine mandag-aftener med
> byens motorsports-ungdom, har en tendens til kun at blive løsnet
> tilstrækkeligt i stroppen til at den kan komme over hage og næse - Og
> sidenhen ikke bliver strammet til ved gen-iklædning!
> Dén mulighed er der ikke i en kliklås' "enten/eller" :-|
>
Et tydeligt eksempel på praktisk erfaring der slår teorien Men det
hænger vel mere sammen med holdningen hos kørerne end mekanikken? Jeg
ville mene at utilstrækkelig (egen)sikkerhed var bortvisningsgrund.

--
vh
Torben


Armand (29-06-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-06-06 19:23

Torben Scheel skrev:
> Armand wrote:
>
>> Dét er også en sandhed med modifikationer:...............
>> ...en tendens til kun at blive løsnet tilstrækkeligt i stroppen
>> til at den kan komme over hage og næse - Og sidenhen ikke bliver
>> strammet til ved gen-iklædning!
>>
> Et tydeligt eksempel på praktisk erfaring der slår teorien Men det
> hænger vel mere sammen med holdningen hos kørerne end mekanikken? Jeg
> ville mene at utilstrækkelig (egen)sikkerhed var bortvisningsgrund.
>
Ved os klarer vi dét på en helt anden måde: Der bliver checket for hjelm
og rygbeskytter lige idét de skal ud på banen, og den der ikke har
spændt hjelmen bedre end at den kan trækkes af hovedet, får den trukket
af hovedet og derefter kastet over en vold med ordene "selvhenter" =>
Masser af forsinkelse lige idet knægten(M/K) regnede med at være på
banen, hvilket hidtil har været det bedste middel til at få ungerne til
at huske dén detalje

--
Armand.

Jacob Larsen (30-06-2006)
Kommentar
Fra : Jacob Larsen


Dato : 30-06-06 22:56

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:44a41a4b$0$60786$157c6196@dreader1.cybercity.dk
> Torben Scheel skrev:
> > Armand wrote:
> >
> > > Dét er også en sandhed med
> > > modifikationer:............... ...en tendens til kun
> > > at blive løsnet tilstrækkeligt i stroppen til at den kan komme over
> > > hage og næse - Og sidenhen
> > > ikke bliver strammet til ved gen-iklædning!
> > >
> > Et tydeligt eksempel på praktisk erfaring der slår
> > teorien Men det hænger vel mere sammen med
> > holdningen hos kørerne end mekanikken? Jeg ville mene
> > at utilstrækkelig (egen)sikkerhed var
> > bortvisningsgrund.
> Ved os klarer vi dét på en helt anden måde: Der bliver
> checket for hjelm og rygbeskytter lige idét de skal ud på
> banen, og den der ikke har spændt hjelmen bedre end at
> den kan trækkes af hovedet, får den trukket af hovedet og
> derefter kastet over en vold med ordene "selvhenter" =>
> Masser af forsinkelse lige idet knægten(M/K) regnede med
> at være på banen, hvilket hidtil har været det bedste
> middel til at få ungerne til at huske dén detalje

Nu har hjelme bare ikke så godt af at blive kastet med.

--
Mvh. Jacob Larsen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879



Jacob Larsen (30-06-2006)
Kommentar
Fra : Jacob Larsen


Dato : 30-06-06 23:07

"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> wrote in
message news:44a21abb$0$15786$14726298@news.sunsite.dk
> Armand wrote:
>
> > NIX!
> > Motorsports-organisationerne kræver DD-låsen brugt ud
> > fra et ønske om homogenitet i hjelmenes montering, når
> > stævnelægen/samaritter skal pille den af en styrtet
> > deltager! Derved bliver det også hver hjelm-fabrikants top-model,
> > á relaterende til race, der er udstyret med DD :-|
> >
> Fordelen i forhold til kliklås er at den er strammet hver
> gang. Sikkert også et argument der er brugt i motorsport.

Min tidligere Airoh-hjelm havde et system, hvor man bare strammede spændet
mere og mere i en masse små trin, der virkede lidt ligesom modhager. Det var
skidenemt/hurtigt at bruge og kunne altid strammes, så det sad perfekt. Når
den skulle af var det meget nemt, man skulle bare lige løsne spændet og
trække enden med "modhagerne" ud.

Min nuværende Schuberth har dobbelt d-rings-system. Det er altså meget mere
besværligt at bruge. Specielt da min hjelm ikke tillader jeg bare kan løsne
stroppen, når hjelmen skal af. Jeg skal, pga stroppens længde skille
stroppen og ringene af, hvilket jo altså er noget mere besværligt.

Der findes altså systemer derude, som er mere brugervenlige end dobbelt
d-rings systemer, men ellers har nogenlunde samme fordele.
--
Mvh. Jacob Larsen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879



Jens R. Lorentzen (13-06-2006)
Kommentar
Fra : Jens R. Lorentzen


Dato : 13-06-06 11:38

Hvad der skal stå ved jeg ikke så meget om, men lad være med at købe din
hjelm ved T-hansen eller i Bilka. Pris og kvallitet hænger sammen, så grib i
lommen med det samme.
Som en lille historie kan jeg fortælle at en af mine MC-kammerater røg på
røven i fredags med 200km/t på en bane i Sverige. Hans tøj tog skraldet (god
Dainese læderdragt, Sidi støvler og Arai hjelm) et mindre blot mærke på
hoften og en oplevelse rigere og selvfølgelig en dragt der er færdig.
Du skal tænke, at alle andre kører som idioter, specielt dem med 4 hjul
under. Hvad er din sikkerhed værd, eller hvad vil du gi' for at slippe for
skruer og stativer på kroppen og i kraniet???. Selvfølgelig sætter man sig
ikke på sin cykel, for at blive jordet, men det sker altså hver dag.
Mht. hjelm vil jeg nok sige at alt under 2000kr er "no go". Tag ud til en
forhandler, kig og prøv, det er vigtigt den sidder rigtigt. Priserne svinger
meget, f.eks. betaler man en del for Arai mærket, men er det den der sidder
bedst er det jo den du skal ha'
Mvh Jens
"Kaare Holst" <kaare.holst@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:448b0121$0$11671$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Hvordan kan man se, om en hjelm er godkendt til MC-brug?
> Hvilke mærkninger skal den have, og hvem står bag testningen?
>
> Tak.
>
> Kaare
>
>



--
----------------------------------------
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 517 spam-mails.
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent gratis SPAMfighter her: http://www.spamfighter.com/lda



Myrhøj (15-06-2006)
Kommentar
Fra : Myrhøj


Dato : 15-06-06 08:08

Jens R. Lorentzen wrote:

> Hvad der skal stå ved jeg ikke så meget om, men lad være med at købe din
> hjelm ved T-hansen eller i Bilka. Pris og kvallitet hænger sammen, så grib i
> lommen med det samme.

Og der er det allerede galt.... IMHO er kvalitetdet man får i forhold til
det man forventer. Så hvis æggeskallen er "godkendt", så er det blot et
spørgsmål og den passer til kraniet.

Myrhøj







Jes Vestervang (29-06-2006)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 29-06-06 16:44

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> icjinu skrev:
>> Og eksperterne mener at Double D-ring er det bedste lukke system
>> til strop'en.
>
> NIX! Motorsports-organisationerne kræver DD-låsen brugt ud fra et
> ønske om homogenitet i hjelmenes montering, når
> stævnelægen/samaritter skal pille den af en styrtet deltager!

I det seneste DMC-blad skriver Rolf Skovlykke også flg.:

<http://www.dmc-org.dk/Forside-bladet.html>
"Undertegnedes første hjem med dobbelt D-lås af mærket Jebs fik netop
hageremmen slidt over efter få års brug den type lås man nu anbefaler,
hvorimod kliklås på mine efterfølgende Shoei har aldrig svigtet. Da
hageremmen sprang på min Jebs var det blot under tilspænding, og det
betyder at risikoen for at den ville være sprunget hvis der virkeligt
havde været brug for den under et uheld havde med andre ord luret
længe inden - blot uden at brudet på remmen var varslet."
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste