GPS Navigation ??????
Fra : OH

Dato : 10-06-06 16:39

Hej gruppe

Jeg ved godt at det har været i gruppen før, men indenfor elektronik ændrer
situationen sig hurtigt, hvad der var nyt i sidste uge er oldgammelt i
denne.

Derfor:

ville jeg blive glad for at få beretninger om erfaringer med en navigator,
så som

- er der kort indeholdt på både Norden og Europa
- betjening, herunder evt. trådløs (bluetooth måske) til højttaler i hjælmen
(gerne også til mobiltelefon)
- ville gerne kunne bruge den i bilen også (1. prioritet er dog MC så den
skal kunne klare vand fra oven)
- hvor skal man handle, pris mv.

På forhånd tak til en rigtig god gruppe

Venlige hilsner fra Ole Hansen
BMW K 1200 RS

Fra : Erling Christensen

Dato : 10-06-06 17:26

On Sat, 10 Jun 2006 17:39:00 +0200, "OH" <nn@nn-nn.com> wrote:

> [...]
>
>Derfor:
>
>ville jeg blive glad for at få beretninger om erfaringer med en navigator,

Den er som alle navigator ikke altid lige præcis og så kan den finde
på at sende en ud på små grusveje. Men ellers så fungere den fint.

Det største problem har været og finde plads til den på MC'en....

Du kan se min montering her:
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=4981

>- er der kort indeholdt på både Norden og Europa

Med en TomTom Rider følger der som standard kort over Scandinavien
med. Europa kan købes til. Vælg SD-kort så du slipper for at selv at
flytte kortene over. Der skulle også være den fordel, at kortene er
sammenhængende, så man kan navigerer over grænser uden at indtaste
adressen gå det nye land....

>- betjening, herunder evt. trådløs (bluetooth måske) til højttaler i hjælmen
>(gerne også til mobiltelefon)

Der er headset med mic. og højtaler til at bygge ind I hjelmen.
Kvaliteten er OK, men man skal have en hjælp hvor man kan tage
indmaden ud og montere højtaleren inden I polstringen, ellers genere
den for meget... Ihvert fald I min hjelm (Caberg Justissimo)

Headsettet er med Bluetooth, og mobilen kan også tilsluttes. På
TomTom's hjemme side skulle der være en liste over telefoner som de
garantere virker med TT Rider.

>- ville gerne kunne bruge den i bilen også (1. prioritet er dog MC så den
>skal kunne klare vand fra oven)

Der kan købes en holder til bilen og den fungere faktisk udemærket,
men det kræver du benytter det trådløse headset ellers er der ikke
lyd.

Jeg har kørt et par gang I regnvejr og den er endnu ikke gået død over
det, så umiddelbart vil jeg mene den er vandtæt som de lover.

>- hvor skal man handle, pris mv.
Det kan ikke betale sig og handle I udlandet, da kortene er til disse
lande og så vidt jeg har kunnet regne mig frem til, så er der heller
ikke noget og spare. Tjek edbpriser.dk for den billigste pris eller
prøv med google....

Mvh

Erling Christensen
Honda CBR600 F2 '93
http://www.min-mc.dk

Fra : Kent Magnussen

Dato : 12-06-06 10:05

Erling Christensen skrev:

> [...]
> flytte kortene over. Der skulle også være den fordel, at kortene er
> sammenhængende, så man kan navigerer over grænser uden at indtaste
Bemærk, at Tomtom Rider er på vej i en Europa-version.

--
Mvh.

Kent

Fra : HO

Dato : 10-06-06 19:25

"OH" <nn@nn-nn.com> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe
> ville jeg blive glad for at få beretninger om erfaringer med en navigator,
Hej
Jeg kan kun anbefale Mitac mio 269+ den er kanon stabil og meget præcis.
Jeg har kørt med den i et halvt år nu, og er meget glad for denne model.
Hilsen
Hans Olsen

-www.kongeaamc.dk
-klistermærker til meget billige penge.

Fra : Steen Schmidt

Dato : 11-06-06 09:17

HO wrote:

> Jeg kan kun anbefale Mitac mio 269+ den er kanon stabil og meget
> præcis. Jeg har kørt med den i et halvt år nu, og er meget glad for
> denne model.

Den virker ellers ikke optimal til MC-brug: ikke vandtæt og med
harddisk. Der medfølger heller ikke monteringsbeslag til MC, som der
gør ved TT Rider (til de MC'ere som det så passer på).

Mvh
Steen

Fra : HO

Dato : 11-06-06 18:09

"Steen Schmidt" <sschmidt@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> Den virker ellers ikke optimal til MC-brug: ikke vandtæt og med
> harddisk. Der medfølger heller ikke monteringsbeslag til MC, som der
Hej
Jeg kan jo kun utale mig ud fra de erfaringer jeg har haft, og da jeg har
kørt med den i et halvt års tid, uden problemer.
I går glemte jeg at afmontere den, så den fik et svag stråle fra
vandslangen, men den kører fint i dag.
Det med HD var jeg også lidt skeptisk ved, men jeg har tabt den en gang på
bordet uden problemer.
Der medfølger en dims til montering på et styr, den bruger jeg.
Men du har måske andre erfaringer med den, selvfølgelig købte jeg den kun
fordi det den man fik mest til mindst penge.
Mit krav var en med HD så alle kort er klar hele tiden og det er rart at
høre lidt MP3 under turen.
Jeg købte den også ud fra den kunne monteres rimeligt tørt og sikkert.
Se evt. foto af monteringen.
http://kongeaamc.dk/kawasaki/index.html

MVH
Hans Olsen

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 10-06-06 22:11

OH skrev den 10 jun 2006 i

--

> ville jeg blive glad for at få beretninger om erfaringer med en
> navigator, så som

[klip]

Jeg tror ikke den fås billigere (måske brugt) end her i øjeblikket:
699 øvro incl kortmateriale.
http://louis.de?topic=artnr_gr&artnr_gr=10001220

Lars´stod af efter et par dage i regn på vores comotur og måske på grund af
en vibrerende eftermonteret styrkåbe på hans X-Eleven, har ikke hørt nærmere
til den efterfølgende. Den kom så lidt igang igen, da den havde ligget
(tørret?) lidt, men kun med hver anden linie i displayet.

Den virker ellers superbt, vi havde god gavn af den indtil den gik ned.
Så brugte vi min SPV500 mobilos hvor jeg har en tomtom mobile version
liggende, monteret i en madkasse med klart låg oppe i kåben, det virker
såmænd også meget godt.

--
Mvdlh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen

Fra : Kim Persson

Dato : 11-06-06 01:22

"Arne Lorenzen" <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote in message

> Jeg tror ikke den fås billigere (måske brugt) end her i øjeblikket:
> 699 øvro incl kortmateriale.
> http://louis.de?topic=artnr_gr&artnr_gr=10001220

En quest er ellers billigere. Jeg har desværre ingen billeder, men den kunne
snildt monteres på mit clip-on styr på sv'eren.
http://www.gpsw.co.uk/details/prod2504.html

Så der er masser af muligheder OH, det hele drejer sig om smag og behag.
Af grunde som jeg ikke kender til, er det dog oftest mio og tomtom der
omtales/anbefales.

Men google lidt frem og tilbage på billederne og se hvad der passer dig.
Og undersøg om den valgte har en tendens til problemer(ta' den tomtom hehe)

Min garmin oplevelse:
dejlig lommestørrelse, vandtæt, pålidelig, hurtig til alternativ ruter,
langtidsholbart batteri(18timer),
endnu ikke oplevet fejl i kortet i dk, behagelig dansk stemme navigation,
nem at påsætte afmontere mc ved parkering(5sekunder).
Opresumeret: mest værdi for pengene
Nåh nok reklame herfra hehe- holder sgu bare af den

Held og lykke med valget

//Kim

Fra : Anders Majland

Dato : 11-06-06 20:46

> En quest er ellers billigere. Jeg har desværre ingen billeder, men den
> kunne snildt monteres på mit clip-on styr på sv'eren.
> http://www.gpsw.co.uk/details/prod2504.html

Jeg vil også sige Garmin - specielt hvis du skulle overveje at dele ruter
med andre - det er mindst ligeså alvendeligt som at kunne finde den korteste
vej.

Prøv at se på garmin GPSMAP 60CSx - se f.eks priser på
http://www.aspidshop.com/ I tenereklubben er den det helt store hit Men
læg lige mærke til at det er excl kort, så billig er den jo ikke... Og skal
hele Europa i skal den lige et 1 eller 2GB kort i.

Fra : OH

Dato : 11-06-06 12:09

1000000 tak for svarene - nu må jeg se hvad det fører til, der er meger at
vælge imellem
Ole H

Fra : Casper

Dato : 12-06-06 11:01

Jeg har en Garmin 2610 som virker fortraeffeligt. Det eneste problem
der er med den er at den ikke har nok hukommelse til at logge mere end
3 - 4 timers koersel, og den kan ikke vende en rute, dvs. den kan ikke
bruge en log direkte - skal igennem en PC. Desuden er det ikke muligt
at lave sine egne POI's i den medfoelgende software (MapSource). Men
der findes programmer som kan lave 'transparent' kort, som kan bruges.
Med 2720 oa. kan man opdatere POI's.

Med Garmin faa man kort til hele Europa, ca. 1.5 - 1.8 GB, og det er
muligt at lave ruter paa PC'en som kan downloades.

TomTom har ingen PC software, saa alle ruter skal laves paa dimsen.
Desuden er deres kort ikke saa detaileret som fra Garmin (er noget jeg
er blevet fortalt).

Jeg vil sige; brug en forhandler som ved hvad de snakker om, og find ud
af hvad du vil ha. Du kan maaske 'noejes' med en billiger model med
faere funktioner naar det kommer til stykket.

Mvh./Casper