Lufttryk i Bridgestone Turanza.?
Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 09-06-06 19:45

Hvilket tryk skal der i Bridgestone Turanza ER300.?

205/55 R16.

Ca. 2,5 eller 3,0 bar.?

De fortæller ikke umiddelbart noget om det på deres hjemmeside.
Er Bridgestone's side iøvrigt noget værd.?
Jeg kan ikke bruge deres informationer til meget.!

Kan nogen fortælle mig om RTF i forbindelse med dette dæk.?
Hvor langt kan man køre.? Hastighed.?

På forhånd tak for svar.

Og helst ikke alt for meget OT...

Mvh. Jørgen
--
http://www.aktiveforbrugere.dk/

Fra : Kent Glerup

Dato : 09-06-06 21:05

On Fri, 09 Jun 2006 20:44:43 +0200, Jørgen Rasmussen
<jorgen-rasmussen@aa.bb> wrote:

>Hvilket tryk skal der i Bridgestone Turanza ER300.?

Gode dæk hva'

> [...]
>Er Bridgestone's side iøvrigt noget værd.?
>Jeg kan ikke bruge deres informationer til meget.!

Der skal vel det i som står i bilens manual?!?
Hvis dækkene er bredere end standard, skal de lige ha' en streg mere.

/Kent Glerup

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 12-06-06 19:42

Kent Glerup wrote:

> Der skal vel det i som står i bilens manual?!?
> Hvis dækkene er bredere end standard, skal de lige ha' en streg mere.

Jeg spurgte uden at give flere info end nødvendigt, for ikke at få
"farvet" kommentarerne, da f. eks. biltype er ligegyldig.

Det drejede sig kort sagt om anbefalet dæktryk, ikke en masse andet.

Jeg havde dog ikke tænkt på bredden. Den er ca. 23 cm på bredeste sted.

Det er en Seat Altea van. 1,6l motor, såvidt jeg husker. Det er std.
dækmontering fra ny. d. 1/12 2005.
Jeg blev godt nok også lidt overrasket da jeg så hvad de ellers blev
anbefalet til.!

Så jeg troede at de skulle have højere tryk til så fine biler.

Fordi det jeg har målt i kold tilstand for 1 uge siden var 3,0 - 3,2
bar. Samme er målt på 2 forskellige tankstationer.

Info fra Seat er 2,4 for, 2,2 bag.

ca. 3 bar er hvad forhandleren må have kontrolleret. Jeg har aldrig rørt
dem før, så det er originalt.
(Jeg har selvfølgelig snakket med dem. Og værkføreren kom efter nogle
minutters snak frem til at ca. 2,7 bar er passende.)

De ser helt "normale" ud, og jeg havde ingen mistanke til at det var for
meget.

Dem jeg har talt med (amatører) siger at ca. 2,4 er fint. (Uden at de
kender den eksakte dæktype)

Mvh. Jørgen

--
http://www.aktiveforbrugere.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 12-06-06 19:50

"Jørgen Rasmussen" <jorgen-rasmussen@aa.bb> skrev i en meddelelse

> [...]
> meget.
>
> Dem jeg har talt med (amatører) siger at ca. 2,4 er fint. (Uden at de

Man kan desværre heller ikke sige det entydigt. Det afhænger meget af hvor
hurtigt du ynder at køre som max hastighed og også meget af hvor meget
ekstra vægt du smider i bilen i form af passagerer og bagage. De 2.2 lyder
umiddelbart ikke som nok til fuld last eller hastighed.......ja det KAN
faktisk være så dårligt at køre med for lavt tryk at dækket kan explodere
ved fuld hatighed.
Ud fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt er det i hvert fald bedre at køre med
højt tryk end med et lavt.
De tal jeg har set er nok også mere i nærheden af 2.8 til 3.0 til max
belastning.....men ok 2.2 er sikkert nok hvis man bare kører rundt herhjemme
og overholder de max 130

--
Tom

Fra : Kent Glerup

Dato : 12-06-06 19:50

On Mon, 12 Jun 2006 20:41:54 +0200, Jørgen Rasmussen
<jorgen-rasmussen@aa.bb> wrote:

>Info fra Seat er 2,4 for, 2,2 bag.

Dette ville jeg holde mig til...

/Kent Glerup

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-06-06 21:25

Jørgen Rasmussen skriver:

> Hvilket tryk skal der i Bridgestone Turanza ER300.?
> 205/55 R16.
>
> Ca. 2,5 eller 3,0 bar.?

Hvilken bil snakker vi om ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Sweet victory: http://home6.inet.tele.dk/moppe/stave.html

Fra : Kim Kristensen

Dato : 11-06-06 23:56

> Kan nogen fortælle mig om RTF i forbindelse med dette dæk.?
> [...]

Nappet fra www.daekonline.dk

"Turanza ER 300 RFT 205/55 R16 91V , , Run Flat"

"Kør-på-flad-dæk
Kør-på-flad evnen muliggøres gennem forstærkede sidevæge på dækket, disse
støtter dækkets form ved mangel på tryk. Dette forhindrer dækket at falde af
fælgen. Det betyder at i tilfælde af et fladt dæk, er det muligt at køre op
til 250 km, i en fart på 80 km/h. Alle kør-på-flad-dæk har et RSC symbol
(Run Flat System Component) på siden. Der kræves ikke specielle fælge, dog
skal bilen have et fungerende lufttrykskontrol system."

Med venlig hilsen Kim

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-06-06 13:54

Jørgen Rasmussen wrote:
> [...]
> Jeg kan ikke bruge deres informationer til meget.!
>
> Kan nogen fortælle mig om RTF i forbindelse med dette dæk.?

Jeg kører med Bridgestone Potenza RS720 og har 2,9 bar i alle.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk