Tænd/sluk lysstofrør hvor tid?
Fra : Jakob Munck

Dato : 09-06-06 19:58

Jeg har oplyst mit køkkenbord med et lysstofrør på 35 watt og nu vil jeg
godt vide, hvor tit det kan betale sig for mig at tænde og slukke dette
lysstofrør, når det tages i betragtning, at det - efter sigende - bruger
meget mere strøm ved at blive tændt end ved at brænde i længere tid (hvor
lang tid?).

Det kræver nok lidt teknisk viden, men den har jeg desværre ikke. Hvor lang
tid skal der være før jeg næste gang skal ind i køkkenet og tænde dette
lysstofrør, før det bedst kan betale sig at lade det lyse hele tiden?

1 time, 3 timer, 1 døgn eller hvad?

v.h.
Jakob

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 09-06-06 20:19

Jakob Munck wrote:
> [...]
> sigende
> - bruger meget mere strøm ved at blive tændt end ved at brænde

Spørgsmålet er nok mere relevant i

News:dk.teknik.el

- hvor de garanteret ved en masse om det.

--
Jan
<Signatur ude af drift>

Fra : Lars Knudsen

Dato : 09-06-06 20:21

On Fri, 9 Jun 2006 20:58:28 +0200, "Jakob Munck"
<jm2_fjern_dette@webspeed.dk> wrote:

> [...]
>meget mere strøm ved at blive tændt end ved at brænde i længere tid (hvor

Den tid de tænder er så uendelige lille at det nok ikke har nogen
praktisk betydning. Tænd når du skal bruge dem og sluk når du er
færdig i rummet. Køb eventuelt nogen elektroniske startere til dem så
tænder de stort set samme sekund du tænder på kontakten.

** Lars

Fra : Daniel W Johansen

Dato : 10-06-06 15:13

Elektroniske spoler kan herfra også helt klart anbefaldes, rørerne
holder dobbelt så lang tid, strømforbruget er 20-70% mindre, der er
mulighed for lysstyring og de tænder øjeblikkelig.
(mine bliver så brugt i akvariet, men samme gør sig vel gældende i
køkkenet) Herfra kan de kun anbefaldes ihvertfald :)
(og ved ikke om der er hold i det, men jeg synes de lyser en smule
kraftigere op nu)

Fra : Lars Knudsen

Dato : 10-06-06 16:07

On Fri, 09 Jun 2006 21:21:13 +0200, Lars Knudsen
<larsdelete@deletelandligt.dk> wrote:

>færdig i rummet. Køb eventuelt nogen elektroniske startere til dem så
>tænder de stort set samme sekund du tænder på kontakten.

http://www.nordtek.dk/index.php?m=products&id=291&langchg=da

Det er sådan nogen her - skiftede de gamle startere ud - lysstofrørene
tænder på under et halvt sekund uden blinkeri. Ret smart!

** Lars

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-06-06 18:03

"Lars Knudsen" <larsdelete@deletelandligt.dk> skrev i en meddelelse

> http://www.nordtek.dk/index.php?m=products&id=291&langchg=da
>
> Det er sådan nogen her - skiftede de gamle startere ud - lysstofrørene
> tænder på under et halvt sekund uden blinkeri. Ret smart!

Hvor smart er prisen?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Lars Knudsen

Dato : 10-06-06 19:59

On Sat, 10 Jun 2006 19:02:53 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Hvor smart er prisen?

Hmm.. Så vidt jeg husker fandt jeg dem til 45-50 kr/stk - det er
dyrere end de gammeldaws glimtændere til gengæld rigtig smart i
stalden!

** Lars

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 09-06-06 20:28

"Jakob Munck" <jm2_fjern_dette@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tid skal der være før jeg næste gang skal ind i køkkenet og tænde dette
> lysstofrør, før det bedst kan betale sig at lade det lyse hele tiden?

Det er en af de sædvanlige dumme vandrehistorier at det bruger så meget i
opstart, glem det og tænd det når du har brug for det.

Steen.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-06-06 00:08

"Steen Jakobsen" <noway@nopost1.tele.xx> skrev>

> Det er en af de sædvanlige dumme vandrehistorier at det bruger så meget i
> opstart, glem det og tænd det når du har brug for det.

Sandheden om at forbruget er 25-50 % højere end røret angiver, er imidlertid
aldrig kommet ud at vandre. Men der er altså et vedvarende merforbrug på
spolen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Steen

Dato : 09-06-06 21:51

Jakob Munck wrote:

> dette lysstofrør, når det tages i betragtning, at det - efter sigende
> - bruger meget mere strøm ved at blive tændt end ved at brænde i
> længere tid (hvor lang tid?).

Sådan var det i gamle dage - moderne lysstofrør kan du roligt slukke for,
når du ikke bruger dem. Med mindre, selvfølgelig, du ligger inde med
aktiemajoriteten i dit elselskab

/steen

Fra : Max

Dato : 09-06-06 22:27

Hej Jakob

> 1 time, 3 timer, 1 døgn eller hvad?

Lidt læsestof der giver fakta

http://lightingdesignlab.com/articles/switching/switching_fluorescent.htm

Mvh Max

Fra : Jakob Munck

Dato : 10-06-06 12:59

jeg er blevet klogere og takker derfor.

v.h.
Jakob

Fra : Armand

Dato : 10-06-06 22:48

Jakob Munck skrev:
> jeg er blevet klogere og takker derfor.

Betænk også at energisparepærer for såvidt også er lysstofrør og at der
ikke nævnes noget omkring subj. for brugen af dém!

--
Armand.