nordisk mytologi kontra bibelen
Fra : sigurno

Dato : 09-06-06 19:35

Hej gruppe

Er der noget om at den nordiske mytologi kan symbolisere det der står i
bibelen, altså Satan skulle være Loke o.s.v. med hensyn til ragnarok,endens
tid, Harmagedon.

Mvh.

Sigurno

Fra : Per Rønne

Dato : 10-06-06 05:07

sigurno <nospampavlova@cafeer.dk> wrote:

> Er der noget om at den nordiske mytologi kan symbolisere det der står i
> bibelen, altså Satan skulle være Loke o.s.v. med hensyn til ragnarok,endens
> tid, Harmagedon.

For kunstnere er alt muligt, og allerede Ewald kunne se noget
Kristus-agtigt i Balder. Religionshistorisk kan man da også forestille
sig kristne påvirkninger af den norrøne religion.

Teologisk har det naturligvis ikke noget på sig.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 10-06-06 12:43

Per Rønne wrote:

> [...]
> sig kristne påvirkninger af den norrøne religion.

> Teologisk har det naturligvis ikke noget på sig.

Det var da en ualmindelig kedelig holdning at have til teologi.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Per Rønne

Dato : 10-06-06 18:08

Kevin Edelvang <virker@ikke.invalid> wrote:

> Det var da en ualmindelig kedelig holdning at have til teologi.

Mener du da at man teologisk kan sidestille Balder med Kristus? Så må
Odhin vel også kunne sidestilles med Jahveh. Ja, man vil kunne sige at
det er samme gud; det er jo det man senest har set en teologisk
professor argumentere med i forhold til Gud og Allah.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 10-06-06 23:06

Per Rønne wrote:

> [...]
> det er samme gud; det er jo det man senest har set en teologisk
> professor argumentere med i forhold til Gud og Allah.

Enhver normalt tænkende person burde kunne se store forskelle imellem
Koranens tekst og Bibelen.

Henrik, Dianalund
.... "Subjektivitet er at aflæse et solur ved hjælp af en lommelygte."
(Piet Hein)

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 10-06-06 23:14

Per Rønne wrote:

> Mener du da at man teologisk kan sidestille Balder med Kristus?

Nej, så har jeg misforstået dig. Jeg forstod det som om, man ikke kunne
bruge nordisk mytologi til noget i teologisk sammenhæng.

> Så må Odhin vel også kunne sidestilles med Jahveh.

Det er måske alligevel at gå for langt. Den såkaldte nordiske mytologi
opererer med helt andre gude-præmisser end den kristne.

> Ja, man vil kunne sige at
> det er samme gud; det er jo det man senest har set en teologisk
> professor argumentere med i forhold til Gud og Allah.

Det er også nemt at argumentere for.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Per Rønne

Dato : 11-06-06 04:27

> [...]

> Det er måske alligevel at gå for langt. Den såkaldte nordiske mytologi
> opererer med helt andre gude-præmisser end den kristne.

For mig at se ville det svare til om den romersk-katolske kirke havde
valgt at kalde Gud for Jupiter, og generelt tillagt ham de attributter
som Jupiter tillagdes.

Allah er jo bare den mekkanske pantheons overgud, af mange identificeret
med den gamle månegud, gift med solgudinden med hvilke han havde
gudinde-døtrene Al-Lât {Aphrodite}, Al-Uzza og Manât. Om han lige
nøjagtig var måneguden vil vel kun fremtidige udgravninger i
Mekka-området vel kunne afgøre; de kommer i hvert fald ikke til at
foregå i vor tid.

Derudover forekommer det mig, at skulle man for alvor sammenligne Allah
med en person i kristen mytologi, måtte det snarere være med den faldne
engel, Lucifer, end med Gud Fader. Hele islam er jo fra starten, gennem
Koran og Hadith, gennemsyret af genuin ondskab. Muhamed udbredte da også
sit altomfattende politiske, juridiske, økonomiske og religiøse system
gennem krig og folkemord, og indførelsen af en apartheidstat, skikke
hans efterfølgere kalifferne fortsatte. Selv jødestjernen {og
tilsvarende tøjstykker til kristne og zarathustraister} stammer jo
herfra.

Skal man tro følgende site:

<http://www.euronet.nl/users/pi_alfa/david1e.htm>

var det kaliffen Al Mutawakkil, tilbage i 800-tallet, der indførte
'skikken'.

Dette underbygges af:

<http://en.wikipedia.org/wiki/Al-Mutawakkil>

hvor yderligere forfølgelser af ikke-sunnier kan iagttages.

Alene problemet med hvordan navnet staves på dansk gør det umuligt at
finde ham i SDE.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk