Kraftig beskæring af buske
Fra : Søren

Dato : 09-06-06 09:13

Hejsa

Vi har knap 100 meter læhegn, bestående af forskellige buske (kender
ikke navnene på dem). De er efterhånden blevet meget kraftige og er ved
at kvæle den hæk der står på den ene side.

Kan man gå hårdt til værks og skære buskene ned med en motorsav - sådan
ca. 10 cm over jorden - så de kommer igen? Vi vil gerne have at de
kommer igen, men så vil vi nok holde dem lidt bedre, så de ikke bliver
så voldsomme!

Hvornår er det bedst at udføre sådan en operation?

//Søren

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 09-06-06 09:35

> [...]
> ca. 10 cm over jorden - så de kommer igen? Vi vil gerne have at de kommer
> igen, men så vil vi nok holde dem lidt bedre, så de ikke bliver så

Jeg ville nok gå mindre drastisk til værks. Skær hver tredie af den største
grene af hver busk lige over jorden og check resultatet. Derefter er det ret
nemt at se hvad man så skal gøre - noget skal skæres ned, andet skal skæres
ind i sidderne. Det tager længere tid, til gengæld har du en pæn hæk under
hele forløbet, og den går med sikkerhed ikke ud. Du kan sagtens gøre det nu.

Mvh Maria

Fra : Søren

Dato : 09-06-06 10:42

Maria Frederiksen skrev:

> [...]
> hele forløbet, og den går med sikkerhed ikke ud. Du kan sagtens gøre det nu.

Går de ud hvis man skærer dem helt ned?

//Søren

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 09-06-06 14:31

> Går de ud hvis man skærer dem helt ned?

Sikkert ikke, lidt afhængig af hvad det er, men det bliver grimt mens det
vokser op igen, og nogle ting bliver altså meget lidt kønne af at blive
skåret sådan ned - et træ ender som et virvar af smågrene og buske ender som
lange pinde. Jeg ville ikke gøre det, når jeg ikke ved hvad det er, jeg
saver i.

Mvh Maria

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 09-06-06 16:59

Maria Frederiksen wrote:

> Sikkert ikke, lidt afhængig af hvad det er,

Jeg ville helt klart gøre som Maria beskriver. Tage en trediedel af de
tykkeste grene og se hvordan planten reagerer. Næste års beskæring kan så
justeres efter erfaringerne. Det er faktisk sådan man forynger gamle buske i
haven.

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-06-06 21:24

On Fri, 9 Jun 2006 17:58:36 +0200, "Carsten Finn Rasmussen"
<cfr@c.invalid> wrote:

> [...]

Næppe - det kommer mest an på hvor gamle de er.

> [...]
>justeres efter erfaringerne. Det er faktisk sådan man forynger gamle buske i

Det var så ikke en måde jeg frivilligt ville indlade mig på......
Det er alt for besværligt i forhold til resultatet.

Er der noget i læbæltet som skla blive til træer, skal de selvfølgelig
ikke beskæres på denne måde, de vil jo sætte flere stammer/grene hvis de
skæres så voldsomt ned.

Langt de fleste buske i et læbælte kan klare at blive skåret hårdt ned.
Nok ikke 10 cm, 30 er nok mere passende.

Jeg ville så nok hellere tage hver tredie busk og skære helt ned, end
jeg ville tage en trediedel af hver. Igen, det er alt for meget arbejde
at skære en trediedel væk af hver, i forhold til resultatet.
(Jeg vil tilmed hårdnakket påstå at buskene bliver pænere af at blive
skåret helt ned med års mellemrum, i forhold til kun en smule ned, hvert
år. Men smag og behag skal man ikke diskuttere alt for meget

Tidspunktet får sådan en kraftig beskæring er fra efteråret til lige
inden de normalt springer ud om foråret.

Langt de fleste læbælter er endda lagt an på at man skærer nogle af
arterne deri helt ned efter nogle år, mens andre arter, især træerne
deri, får lov at gro videre.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Krukker og tilbehør til haven: http://pottehaven.dk/

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 09-06-06 22:08

> (Jeg vil tilmed hårdnakket påstå at buskene bliver pænere af at blive
> skåret helt ned med års mellemrum, i forhold til kun en smule ned, hvert
> år. Men smag og behag skal man ikke diskuttere alt for meget

Det er vi nok ikke meget uenige om. MEN. Man skal se på at de vokser til
igen, og det tager mindst 1-2 år. Så 2 grimme år for flotte buske, eller
lidt mere arbejde, og de er pæne hele tiden. En smag sag.

Mvh Maria

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-06 22:41

Maria Frederiksen wrote:

> buske, eller lidt mere arbejde, og de er pæne hele tiden. En smag sag.

Ja da, det var jo kun 100 meter...

Per.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 10-06-06 20:29

> Ja da, det var jo kun 100 meter...

Og? 100 meter grimt hul kontra en week-ends arbejde. Et valg - og jeg har
selv masser af meter at gøre med, så jeg ved det godt. En gang i mellem er
det laveste gærde at foretrække uanset prisen.

Mvh Maria