Vanvittige reservedelspriser til Peugeot
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-06-06 19:10

Den anden dag fik min karet et ret uheldigt stenslag - en sten har ramt
den ene tågelygte foran, sandsynligvis mens jeg kørte på motorvejen, og
glasset er blevet smadret fuldstændigt. Selve lygten har ikke taget
(synlig) skade og pæren lyser fint.

Det kan vel ikke være så dyrt med sådan et glas tænkte jeg og spurgte
Peugeot hvad de skulle have for det - og her var det så kæden
knækkede...

Glasset kan ikke fås i løs vægt. Hele lampen skal skiftes ud. Pris
næsten 400kr.

MEN her stopper det ikke - montering af lampen koster 1000kr!!!!

Altså, knap 1500kr fordi glasset på en lille lampe er smadret. Det har
jeg meget svært ved at tro på ikke kan gøres *markant* billigere...

"Health nuts are going to feel stupid someday, lying in hospitals dying
of nothing." - Redd Foxx

Fra : Brian

Dato : 08-06-06 19:16

Henrik Stidsen wrote:

> Glasset kan ikke fås i løs vægt. Hele lampen skal skiftes ud. Pris
> næsten 400kr.

Det er vel ikke så slemt igen ?

> MEN her stopper det ikke - montering af lampen koster 1000kr!!!!

Find en anden mekanikus

/Brian

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-06-06 20:24

Brian pretended :

> Det er vel ikke så slemt igen ?

Nej det er vist en meget fair pris for en hel lampe. Men når det nu kun
er glasset der er gået itu er det IMHO lige lovlig dyrt. Hva ku det
koste for kun glasset ? 50kr eller mindre ?

> Find en anden mekanikus

Det er også planen!

You know this framework is not big enough for the two of us!

Fra : Deaster

Dato : 08-06-06 19:30

Henrik Stidsen skrev:
> [...]
>
> Altså, knap 1500kr fordi glasset på en lille lampe er smadret. Det har
> jeg meget svært ved at tro på ikke kan gøres *markant* billigere...

Hvad er det for en Peugeot og hvilken en af tågelygterne er det som røg,
så skal lige tjekke hvor lang tid de har til at skifte den ud?

Jesper

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-06-06 20:25

Deaster submitted this idea :

> Hvad er det for en Peugeot og hvilken en af tågelygterne er det som røg, så
> skal lige tjekke hvor lang tid de har til at skifte den ud?

En 306'er fra 2000, højre tågelygte foran.

"The precogs are never wrong. But sometimes they... disagree. "
- Dr. Iris Henimen, The Minority Report

Fra : Deaster

Dato : 09-06-06 07:22

Henrik Stidsen skrev:
> Deaster submitted this idea :

> En 306'er fra 2000, højre tågelygte foran.

Jeg har taget udgangpunkt i en 306S fra marts måned 2000.
Hvis det er en rund/firkantet tågeforlygte så koster den 451 kr. inkl.
moms, og de har 1,3 time til at skifte den ud.

Jesper

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-06-06 17:21

Deaster laid this down on his screen :

> Jeg har taget udgangpunkt i en 306S fra marts måned 2000.

Passer meget godt, den er indregistreret første gang i april 2000.

> Hvis det er en rund/firkantet tågeforlygte så koster den 451 kr. inkl. moms,
> og de har 1,3 time til at skifte den ud.

Den er rund - og de oplyse prisen til under 400kr - men de har sikkert
"glemt" momsen.

1,3 time til knap 1000kr, det er da en ret voldsom timepris...

"Is this now?" - Agatha, The Minority Report

Fra : Deaster

Dato : 10-06-06 10:25

Henrik Stidsen skrev:
> Deaster laid this down on his screen :

> Passer meget godt, den er indregistreret første gang i april 2000.

> Den er rund - og de oplyse prisen til under 400kr - men de har sikkert
> "glemt" momsen.

Sikkert, eller også er de billigere end den officielle listepris.

> 1,3 time til knap 1000kr, det er da en ret voldsom timepris...

Det synes jeg også, men kan være de kører noget fastpris system af en
slags. De 1,3 time er det fabrikken fortæller det tager at skifte den.

Jesper

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 10-06-06 14:48

Deaster presented the following explanation :

> Sikkert, eller også er de billigere end den officielle listepris.

Det har jeg svært ved at tro på sådan en officiel forhandler er ...

> Det synes jeg også, men kan være de kører noget fastpris system af en slags.
> De 1,3 time er det fabrikken fortæller det tager at skifte den.

Han slog op på computeren for at se hvad han skulle have for det så det
er nok ud fra fabrikkens estimater.

Iøvrigt var det enormt ringe kundeservice at en person ikke kunne se
både hvad reservedelen kostede og hvad det kostede at få den monteret.
Der skulle man snakke med to forskellige...

"Careful, Chief. Dig up the past, all you get is dirty."
- Gideon, The Minority Report

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 09-06-06 18:20

Deaster skrev:

> Jeg har taget udgangpunkt i en 306S fra marts måned 2000.
> Hvis det er en rund/firkantet tågeforlygte så koster den 451 kr. inkl.
> moms, og de har 1,3 time til at skifte den ud.

Må jeg godt spørge hvor du har tiden fra?. Af ren nysgerrighed.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-06-06 21:46

Ib Jakobsen wrote:

> Må jeg godt spørge hvor du har tiden fra?. Af ren nysgerrighed.

Nogle værksteder beregner en reparation ud fra timeprisen uanset
situationen - f.eks. VW. Med min bil hevet op fra gulvet bad jeg engang et
SMC-værksted om at stramme min servorem - det kostede, hvis jeg ikke husker
meget forkert, en halv time på min regning.

Jeg har ikke sat mine ben der siden - nu kører jeg til Flensborg hver gang
jeg skal have lavet noget der ikke er presserende.

--
Per, Esbjerg

Fra : Deaster

Dato : 10-06-06 10:43

Ib Jakobsen skrev:

> Må jeg godt spørge hvor du har tiden fra?. Af ren nysgerrighed.

Ja da, det er i et program som hedder autotaks som værksteder og
forsikringsselskaber bruger når de skal beregne hvor meget det koster at
reparare en skadet bil. Du kan evt. læse lidt mere her: www.autotaks.dk

Jesper

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 10-06-06 11:31

Deaster skrev:

> Ja da, det er i et program som hedder autotaks som værksteder og
> forsikringsselskaber bruger når de skal beregne hvor meget det koster at
> reparare en skadet bil. Du kan evt. læse lidt mere her: www.autotaks.dk

Ja tænkte det nok. De tider de oplyser, og Tolerance og Autodata ligeså,
er selve reparationstiden. Ikke den tid der skal beregnes. Hvis man
gransker lidt i sagen så skal der ganges med en faktor der hedder 1,4
eller 2,0. Der skal kompenseres for undersøgelse, ind på lift,
papirarbejde og øvrigt tidsforbrug derfor gange 1,4. Er det noget
gammelt ragelse så 2,0. Så den lille tusse som det ville koste at skifte
lygten passer nok meget godt med omkring kr.500 i timen.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Deaster

Dato : 10-06-06 15:33

Ib Jakobsen skrev:

> [...]
> gammelt ragelse så 2,0. Så den lille tusse som det ville koste at skifte
> lygten passer nok meget godt med omkring kr.500 i timen.

Det er muligt de bruger en eller anden omregningsfaktor, men de 1,3 time
er den tid fabrikken siger det tager at skifte tågeforlygten. Hvis det
eks. havde været en forsikringsskade havde de ikke fået et minut mere
end de 1,3 time.

Jesper

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 10-06-06 16:20

Deaster skrev:

> Det er muligt de bruger en eller anden omregningsfaktor,

Sådan er det i det rigtige liv.

men de 1,3 time
> er den tid fabrikken siger det tager at skifte tågeforlygten. Hvis det
> eks. havde været en forsikringsskade havde de ikke fået et minut mere
> end de 1,3 time.

Og sådan er det i forsikringens verden. De vil ikke betale for den tid
det tager og sætte bilen på lift, bestille reservedelene og alt det
andet der hører med. Heller ikke betale for den tid der bruges på
opgørelse af totalskader. Kan huske en gang jeg måtte bruge en hel
eftermiddag med at finde dele og priser. For derefter at dømme den for
totalskadet. Nok derfor det ikke er så spændende at lave
forsikringsskader.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Brian S Jensen

Dato : 08-06-06 20:46

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Altså, knap 1500kr fordi glasset på en lille lampe er smadret. Det har jeg
> meget svært ved at tro på ikke kan gøres *markant* billigere...

Hej Henrik

De 400,- for lygten er rimeligt og ang. arbejdslønnen, så er de franske
biler jo ikke ligefrem kendt for at være mekaniker-venlige - så hvem
ved ? - meeen, det lyder godt nok lidt i overkanten

Nu er det ikke kun de franske som kan være besværlige - er der nogen
som har prøvet at skifte forlygtepærer på en 2003 Toyota Avensis ?
- det er ikke for børn

Mvh.
Brian S Jensen
BMW 528iA E39
Toyota Previa 2.4i

Fra : Andersen [3650]

Dato : 08-06-06 21:29

"Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nu er det ikke kun de franske som kan være besværlige - er der nogen
> som har prøvet at skifte forlygtepærer på en 2003 Toyota Avensis ?
> - det er ikke for børn

Det er snart hver eneste bil der har bøvl med at skulle have skiftet
forlygtepærer. Genboens Fiat Stilo skal have rykket den ene inderskærm
af for at skifte pære i den ene side. Har selv fransk bil (Berlingo), så jo
jeg kender også til det at have kardanled på fingre og arm.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-06-06 21:46

Brian S Jensen submitted this idea :
> De 400,- for lygten er rimeligt og ang. arbejdslønnen, så er de franske
> biler jo ikke ligefrem kendt for at være mekaniker-venlige - så hvem
> ved ? - meeen, det lyder godt nok lidt i overkanten

Rigtig nok, prisen for lygten er meget fair - men jeg syns det er
utroligt at de skal skifte hele lygten og ikke bare kan sætte et nyt
stykke plastik foran den. På den baggrund syns jeg 400kr er meget.

Og monteringen, 1000kr, hvor mange timers arbejde er det ? Tågelygten
sidder i den nederste del af kofangeren, den burde ikke være specielt
svære at gå til med den placering.

"If we were to wake up some morning and find that everyone was the same
race, creed and color, we would find some other cause for prejudice by
noon." - George Aiken

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-06-06 21:54

Henrik Stidsen skriver:

> Rigtig nok, prisen for lygten er meget fair - men jeg syns det er
> utroligt at de skal skifte hele lygten og ikke bare kan sætte et nyt
> stykke plastik foran den. På den baggrund syns jeg 400kr er meget.

Fordi har de kun en hel lygte på lager skal de kun administrere 1
varenummer, skulel den skilels ud i glas, hus og evt parabol, ville hver
del løbe op i 400 kr/stk.

Vær glad for den billige pris....

> Og monteringen, 1000kr, hvor mange timers arbejde er det ? Tågelygten
> sidder i den nederste del af kofangeren, den burde ikke være specielt
> svære at gå til med den placering.

GDS arbejde....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Sweet victory: http://home6.inet.tele.dk/moppe/stave.html

Fra : Armand

Dato : 08-06-06 22:17

Henrik Stidsen skrev:
> Brian S Jensen submitted this idea :
>
> ..monteringen, 1000kr, hvor mange timers arbejde er det ? Tågelygten
> sidder i den nederste del af kofangeren, den burde ikke være specielt
> svære at gå til med den placering.

Hvis det ikke er sværere, så gør det da selv!
1000,- kr er mange penge at spare: Jeg tror at jeg ikke mister meget
mere end dét beløb ved at tage 3 dage fri for egen regning - Og på tre
dages tid skulle man vel nok kunne få nilret den på plads :-/

--
Armand.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-06-06 22:24

Armand skriver:

> [...]
> mere end dét beløb ved at tage 3 dage fri for egen regning - Og på tre
> dages tid skulle man vel nok kunne få nilret den på plads :-/

Uden at ødelægge for meget.

1000 kr betalt til pug er jo også 2000 kr før skat i indtjening.

Fra : Armand

Dato : 08-06-06 22:31

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Armand skriver:
>
> Uden at ødelægge for meget.

Det er jo lærepenge og skal holdes udenfor regnskabet :-|

> 1000 kr betalt til pug er jo også 2000 kr før skat i indtjening.

> Jup - Sådan cirka.
Og det er også dét jeg får til at være næsten tre fridage!

--
Armand.

Fra : Jørgen L.

Dato : 09-06-06 08:04

> Og det er også dét jeg får til at være næsten tre fridage!

Tjener du kun 83 kr i timen ? godt jeg ikke har dit job :-\

Jørgen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-06-06 17:26

Armand laid this down on his screen :

> [...]
> dét beløb ved at tage 3 dage fri for egen regning - Og på tre dages tid
> skulle man vel nok kunne få nilret den på plads

Nu har jeg ikke sagt jeg selv kunne gøre det, jeg har heller ikke nogen
lift ude på parkeringspladsen...

Pointen er bare at jeg syns det er en voldsom pris, specielt når Jesper
siger det er for 1,3 times arbejde. Det er en timepris på ~770kr eller
det dobbelt af hvad f.eks. Ahlmann tager for deres værkstedstimer. Er
det virkelig så dyrt at være autoriseret mekaniker ?

"I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly
by."
- Douglas Adams