Beskæring af naboens træ der går ind over ~
Fra : Jakob Munck

Dato : 08-06-06 11:52

Min nabo har et meget højt bøgetræ, hvis halve krone går ind over min have
og skygger for solen. Jeg har bedt ham om at beskære det, men uden resultat.
Han synes det ser så "pænt ud", også selv om det forhindrer solen i at nå
80% af min have. Det er især de sidste 10 år, at træet er groet så stort, da
jeg købte huset, var det en del mindre.

Altså, naboen ønsker ikke selv at beskære træet. Hvad kan jeg så gøre, når
man tager i betragtning at det skyggende træ både er til gene for mig og min
familie og til dels gør min have ubrugelig til solbadning og dermed
reducerer værdien af mit hus.

- Hvordan er juraen?
- Hvad gør jeg i praksis (med eller uden jura)?

v.h.
Jakob Munck

Fra : H.S.

Dato : 08-06-06 12:23

Jakob Munck wrote:
> [...]
> reducerer værdien af mit hus.
>
> - Hvordan er juraen?
> - Hvad gør jeg i praksis (med eller uden jura)?

Der findes en jura gruppe, hvor du kan få nogle facts - hvis ikke du
får svar her.

Fra : Menabra

Dato : 08-06-06 12:24

"Jakob Munck" <jm2_fjern_dette@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> reducerer værdien af mit hus.
>
> - Hvordan er juraen?
> - Hvad gør jeg i praksis (med eller uden jura)?

Læser hegnsloven!
Se her: http://www.hegnsloven.dk/

Fra : Jakob Munck

Dato : 08-06-06 13:02

> Læser hegnsloven!
> Se her: http://www.hegnsloven.dk/

Ja, men dette træ er ikke en del af hegnet, men står umiddelbart op ad
hegnet er er ca. 25 meter højt. Så umiddelbart tror jeg ikke, at det er
hegnsloven, som jeg skal bruge. Men jeg ved det ikke.

v.h.
Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 08-06-06 13:10

Prøv at se på http://familieadvokaten.dk/Breve-700/b700-494.html.

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 08-06-06 15:45

On Thu, 8 Jun 2006 14:09:53 +0200, "Mikael" <none> wrote:

>"Jakob Munck" <jm2_fjern_dette@webspeed.dk> wrote in message

>Prøv at se på http://familieadvokaten.dk/Breve-700/b700-494.html.

eller www. blodhævn
mvh Ebbe

Fra : Max

Dato : 08-06-06 13:19

Hej Jakob

> hegnet er er ca. 25 meter højt. Så umiddelbart tror jeg ikke, at det
> er hegnsloven, som jeg skal bruge. Men jeg ved det ikke.

Nej desværre for dig er det nok ikke hegnsloven der gælder,
så du må nok leve med det som det er.

Træer i hegn
Træer bliver normalt ikke regnet for et hegn, men kan det godt alligevel i
særlige tilfælde:
Der skal være et vist antal træer
De skal være ensartede og af samme størrelse
De skal stå på række
Der skal være kort indbyrdes afstand mellem træerne
De må ikke stå længere end 1,75 meter fra skellet
Træerne skal udgøre en væsentlig del af skellets længde

http://www.familieadvokaten.dk/Breve-100/b100-9.html

Mvh Max

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 08-06-06 14:48

Jakob Munck wrote:
> [...]
> uden resultat. - Hvordan er juraen?
> - Hvad gør jeg i praksis (med eller uden jura)?

Du kan ikke gøre noget juridisk. Enkeltstående træer er ikke omfattet af
hegnsloven og med mindre at du dyrker haven erhvervsmæssigt og kan påvise at
træet påfører dig tab, er der ikke noget at komme efter. Du må beskære grene
der er til fare for din ejendom eller generer almindelig trafik f.eks. i din
indkørsel.

Træet er naboens ejendom, så al beskæring skal være med hans samtykke. Gør
du noget på egen hånd vil det kunne betragtes som hærværk med
erstatningskrav til følge. (jeg tør slet ikke tænke på hvad et 10m højt
bøgetræ koster).

Mit bedste råd er at drikke ham fuld og overtale ham til at lave en
opstamning (beskære kronen nede fra), og så skynde sig at gøre det inden han
bliver ædru ;)

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-06-06 16:26

> [...]
> 80% af min have. Det er især de sidste 10 år, at træet er groet så stort,

Hvis et træ er så skyggende, kan man skam godt få medhold i at det skal
beskæres/fjernes.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Cyber.

Dato : 08-06-06 16:53

> [...]
> reducerer værdien af mit hus.
>
> - Hvordan er juraen?
> - Hvad gør jeg i praksis (med eller uden jura)?

hvis du ikke kan komme forbi med dine redskaber, eller mener der er fare for
beskadigelse.

§ 19. Den til hegnet stødende jord må ikke behandles eller benyttes således,
at hegnet derved beskadiges.
Stk. 2. Grene, som vokser ind gennem hegnet eller så tæt hen over hegnet, at
dette herved udsættes for beskadigelse, eller som er til ulempe for den for
naboejendommens drift nødvendige færdsel med redskaber, maskiner og
køretøjer, er naboen berettiget til at afkappe i skellinien.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 08-06-06 17:16

> [...]
> solen i at nå 80% af min have. Det er især de sidste 10 år, at træet er
> groet så stort, da jeg købte huset, var det en del mindre.

Træer vokser, og det skygger jo ikke 80% af haven hele dagen. Nyd at det
giver en masse læ i din have, at det er flot at se på og tiltrækker en masse
fugle. Hænger der grene under 2 m over jorden, så må du skære disse af i
skel, men ellers må du ikke noget som helst. Gør du noget alligevel, så
bliver du erstatningsansvarlig, og det er hundedyrt med så store træer - du
kan godt ende i både 50 og 100.000 kr klassen.

Mvh Maria

Fra : Henrik Madsen

Dato : 08-06-06 18:57

On Thu, 8 Jun 2006 18:15:45 +0200, "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> wrote:

> [...]
>bliver du erstatningsansvarlig, og det er hundedyrt med så store træer - du
>kan godt ende i både 50 og 100.000 kr klassen.

Problemet er at politiet ikke vil optage rapport på det hærværk det er
at beskære sådan et træ

Jeg har prøvet da jeg stod i en lignende situation hvor min nabo
beskar mit træ i skel og op i ca 6 mtr. højde samt de grene der ragte
udover fortov..

Vagthavende påstod hårdnakket at det ikke var ulovligt og nægtede at
tage imod en anmeldelse.

Henrik

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 08-06-06 21:32

"Henrik Madsen" <hmadsen@vip.fjernmig.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> udover fortov..
>
> Vagthavende påstod hårdnakket at det ikke var ulovligt og nægtede at

Hvis det står i skel er det vel også lige så meget hans som din ..

Fra : Henrik Madsen

Dato : 09-06-06 13:42

On Thu, 8 Jun 2006 22:32:23 +0200, Morten Jørgensen <mj_500@sol.dk>
wrote:

>Hvis det står i skel er det vel også lige så meget hans som din ..

Det står 1 meter inde på min grund og der er kun det ene så det er
hverken et træ i skel eller kan betegnes som et hegn iflg.
hegnsloven..

Henrik

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 09-06-06 17:13

Henrik Madsen wrote:

> Det står 1 meter inde på min grund og der er kun det ene så det er
> hverken et træ i skel eller kan betegnes som et hegn iflg.
> hegnsloven..
>
> Henrik

Hej Henrik

Jeg kan fornemme af dit indlæg, at du bor på den anden side af hækken.
Der er ingen tvivl om, at du har juraen på din side.
Min erfaring er, at samtale løser de fleste problemer.
Et besøg i naboens have i solskin og over et par gode bøffer og en flaske
rødvin (eller to) kan måske fremme den fælles forståelse ;)
Jeg ville gå efter en løsning med opstamning nedefra. Det ville give naboen
mere sol i haven uden at ødelægge træets form.

Fra : Henrik Madsen

Dato : 09-06-06 22:45

On Fri, 9 Jun 2006 18:12:53 +0200, "Carsten Finn Rasmussen"
<cfr@c.invalid> wrote:

> [...]

>Jeg ville gå efter en løsning med opstamning nedefra. Det ville give naboen
>mere sol i haven uden at ødelægge træets form.

Altså jeg bor ikke på den modsatte side af hækken der hvor den første
spørger bor hvis det er det du mener.

Min sag var at da jeg flyttede ind stod der 2 træer i den del af haven
over mod min nabo. Han kom så ind og sagde at den tidligere ejer havde
givet ham lov til at skære begge træer ned fordi de svinede så
forfærdeligt i hans tagrende og sådan bare lige for at fortælle mig at
jeg ikke skulle blive bange hvis der stod en mand med en motorsav i
min have en dag og cuttede dem ned.

Jeg sagde så til ham at han som et udgangspunkt ikke skulle sende
nogen ind i min have for at save i mine træer fordi den tidligere ejer
måske havde lovet ham noget da det nu var mig der var matrikelejer men
at jeg nok selv skulle kigge på problemet.

Jeg kiggede så på det og som sagt stod der 2 træer. Et alm birketræ og
så et lærketræ. Lærketræet blev fjernet fordi det var det der svinede
både på hans og min grund og det var pga. hans tagrender var konstant
fyldte at han gerne ville have dem væk. Nå men jeg troede så problemet
var løst da jeg nu havde fjernet det træ der svinede. Det skal siges
at på græsset foran min genbo's hus står der også et birketræ som er
ligeså stort som mit og som kommunen har nægtet ham at klippe i.

Nå men så 2 år senere kommer han og banker på, med en folder og et
stykke papir med nogle navne og adresser. Han giver mig det og siger
at folderen er hegnsloven og at han har ret til at forlange at mit træ
skulle fældes iflg. denne. Jeg spørger til sedlen med navne og han
siger at det er hegnssyns medlemmerne og det er dem han klager til
hvis jeg ikke makker ret og det vil koste mig 1200 Kr. plus at jeg så
selv skal fælde træet, han tilbyder at han kender en der vil fælde det
mod at han får træet som brænde.

Jeg siger til ham at jeg vil kigge på det og at der nok går et par
dage da han er dukket op dagen før vi skulle på 14 dages ferie.

Da vi kommer hjem kigger jeg på loven og ser at hegnssynet ikke
definerer mit ene træ som et hegn da der skal være flere end et og de
skal stå i skel. (Ergo havde han løjet for mig...Men dog selv leveret
beviset for løgnen )

Jeg vælger så for ikke at tilspidse situationen ikke at meddele ham
noget da jeg regner med at han hvis han virkeligt mener det vil komme
igen men håber lidt på at han godt kunne se at hans bluff ikke blev
til noget og bare glemte det.

Han ender så alligevel med at komme efter en måned og jeg siger så til
ham at jeg ikke kan se at han har ret til at forlange mit træ fældet,
jeg syntes det er et smukt træ og at evt. nedfaldne blade han mener
det sviner med ligeså nemt kan komme fra træet på plænen overfor (Det
træ står max 8 meter fra han grund og er højere end det jeg
har)..(Læs: Hvis det væltede den rette vej i en storm så ville det
smadre hans hus).

Han siger så at så vil han skamfere mit træ ved at klippe det hele
vejen op i skel og det siger jeg til ham at han ikke skal finde på at
gøre dette..

2 år senere mens han ved vi er på ferie laver han alligevel nummeret
og saver træet i skel op i 6 meters højde samt tager nogle grene der
stkker ud over "MIT" fortov ...

Jeg forsøger at melde ham for hærværk men afvises på gården af en
peinsionistklar panserbasse der så ud til at han var meget træt af at
der kom nogen og forstyrrede ham mens han sad og fes den af...

Det skal lige siges til historien at manden er notorisk kværvulant har
jeg fundet ud af. Vores fælles bagbo siger direkte at manden er idiot
og den dame der boede til den anden side har jeg gennem en der er
ansat i hjemmeplejen (hun fik døgnpleje) at hun ville ikke snakke med
ham for han er et tåbe. Manden er gammel sømand og det skal jeg også
love for man kan høre når konen får svineren så hele kvarteret kan
høre det. (Min bagbo har et stykke fælles plankeværk med ham og det
var udskiftningsmodent. Han lavede så den aftale at da plankeværket
stod ca 30 cm fra et udhus så kunne de helt sløjfe hegnet og han fik
de ekstra 30 cm have mod at min nabo malede min bagbo's udhus i en
farve efter hans eget valg på den side der vendte mod naboen. Altså
istedetfor at han skulle betale halvpart i et nyt plankeværk og
halvpart i malingen så kunne han nøjes med at male bagvæggen af min
bagbo's udhus og tilmed i en farve efter eget valg. Dette gik han med
til men da min bagbo tilfældigt kiggede på væggen et par år efter
havde han ikke malet den overhovedet og som resultat deraf havde den
taget skade. Så fik han besked på at nu ville der komme et hegn op og
han ville få halvdelen af regningen)..

Nå men det korte af det lange var at han kom til mig og klagede over
at mine træer svinede, jeg fjernede det der svinede og vi beskar endda
selv det træ han har skåret i så de nederste grene der stak ind over
hækken blev fjernet(Læs : grene der gik fri af vores 180 cm høje hæk
så de har været i mindst 2 mtr's højde de nederste som vi skar af). Da
han så kom fisende med de brochurer og hegnssyns folks adresser og
ville klage hvis jeg ikke tog livet af mit træ ja så blev det lige
lidt for meget og så gik jeg ihvertfald helt i baglås.....

Det sørgelige for ham er at han er sådan en have-freak der klipper hæk
med en lille saks 2 gange om ugen fordi der ikke må være en gren
forkert. Nå men før i tiden havde vi en aftale om at han klippede
hækken på sin side og hele overdelen mod at jeg klippede hele vejen
over på det sidste stykke hvor han carport gør det svært at nå (Fin
aftale for os begge og han var glad for så ville hækken se pæn ud på
hele den del han kunne se af den). Den aftale aflyste han da jeg ikke
ville fælde mig træ. Nu er jeg allergiker så jeg er ikke udpræget
havemenneske og jeg kan sagtens nøjes med at min hæk kun får een tur
om året så nu står han møjsommeligt og klipper kun halvdelen af toppen
hækken for at "straffe" mig. Det sure for ham er at jeg ikke tager det
så tungt og at han bliver nødt til at se på min halvdel af overdelen
af hækken der kun bliver trimmet en gang årligt og desuden tager det
ekstra tid for før tog han jo hele bredden med en hækkeklipper, nu
står han der med en saks for ikke at tage "min" halvdel af overdelen.

Det andet træ som vi ikke fældede sviner ikke ret meget, den eneste
grund til at det skulle ned var at det havde han sat sig for det men
resultatet er at træet står der og det kommer ihvertfald ALDRIG ned i
hans tid. Jeg siger ikke at jeg ikke måske når der kommer en ny nabo
(han er heldigvis ikke så stabil, bliver hentet af ambulance et par
gange om året og han er 70+ så han holder jo nok ikke i mange år) og
denne er en flink mand og han snakker om at fælde træet at det så ikke
godt kan hænde at jeg går med til at save det ned ..

Henrik

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 10-06-06 08:11

Henrik Madsen wrote:

> Altså jeg bor ikke på den modsatte side af hækken der hvor den første
> spørger bor hvis det er det du mener.

Ok. Jeg misforstod :(

Fra : Armand

Dato : 08-06-06 22:35

Henrik Madsen skrev:

> [...]
> udover fortov..
>
> Vagthavende påstod hårdnakket at det ikke var ulovligt og nægtede at

Prøv med en god gammeldags snail-mail med såvel anmeldelse og klage over
telefonisk afvisning - Den kommer forbi vagthavende og ender ved enten
sheriffen selv eller hans næstkommanderende og hvis brevet indeholder en
klage vil du med sikkerhed få svar!

--
Armand.

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 08-06-06 21:35

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse news:44884d44$0$47014$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> [...]
> så store træer - du kan godt ende i både 50 og 100.000 kr klassen.

Det er da let for dig at sige som sikkert har fint lys og sol i din have.
Jeg var selv ved at blive tosset over et mindre træ hos min nabo
som efterhånden tog mere og mere lys i min have. Der er utrolig
træls at skulle tvinges til at sidde i skygge af andre i sin egen have -
hvad er så meningen med at det er blevet sommer ?

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 08-06-06 23:03

> [...]
> træls at skulle tvinges til at sidde i skygge af andre i sin egen have -
> hvad er så meningen med at det er blevet sommer ?

Solskin er alligevel kræftfremkaldende, og det meste af tiden er du på
arbejde. Jeg har i øvrigt et stort træ inde hos naboen mod sydøst. Træet er
vel 10 m højt og 10 m i diameter. De nederste grene bliver studset, så vi
kan gå under uden at få grene i håret, og så nyder vi det smukke træ. Vi får
jo lidt sol sidst på dagen, og ellers kan vi jo finde et andet sted at
sidde.

Mvh Maria

Fra : Leif Neland

Dato : 08-06-06 17:50

Jakob Munck wrote:

> Altså, naboen ønsker ikke selv at beskære træet.

Mener du at naboen ikke selv vil kravle op i træet?
Eller
Naboen ønsker ikke træet beskåret?

Leif

Fra : Armand

Dato : 08-06-06 18:26

Jakob Munck skrev:
> [...]
> man tager i betragtning at det skyggende træ både er til gene for mig og min
> familie og til dels gør min have ubrugelig til solbadning og dermed

Tit er det æbletræer hen over hegnet at debatten går på og i praksis
ejer man ikke luftrummet over sin jord udover de par meter som hegnet
kan kræves højt, og derudfra 45° skråt indover. Således må man ikke
plukke æbler fra naboens træ (á indenfor dén zone) selvom de hænger
indover hegnet - Og dét dækker også dine problemer med naboens bøg

Drik ham fuld - List mobilos op af hans lomme - Ring til en gartner fra
den og bestil en fældning i arbejdstiden

--
Armand.

Fra : Max

Dato : 08-06-06 19:22

Hej Armand

> Drik ham fuld - List mobilos op af hans lomme - Ring til en gartner
> fra den og bestil en fældning i arbejdstiden

En underlig tanke, hvis naboen har noget imod hvad jeg har
stående i haven, ja så må han finde sig et andet sted at bo,
så er den ikke længere, det kunne da lige ligne andet.

Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-06-06 20:47

> Hej Armand

> En underlig tanke, hvis naboen har noget imod hvad jeg har
> stående i haven, ja så må han finde sig et andet sted at bo,
> så er den ikke længere, det kunne da lige ligne andet.

Problemet er at det lukrerer på fremmed mands lys og udsigtsforhold. I
bymæssig bebyggelse burde træer over en vis højde kunne kræves fældet. Og
alle skulle være enerådende over de første xx meter luftrum over egen jord.
Sikken masse ævl og kævl og ufred der hermed kunne fjernes med et
pennestrøg.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 08-06-06 21:38

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse news:44887eca$0$74109$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
> alle skulle være enerådende over de første xx meter luftrum over egen jord.

Der er der da faktisk tinglyst på de rækkehuse jeg bor i fra 1947
Kort fortalt må der ikke være noget der er højere end 1,2 m indtil
8 m fra husene. At så kommunen giver tilladelse til at folk laver ude-
stuer - eller rettere tilbygninger som det er - er mig en gåde.

Fra : Iben Holst

Dato : 08-06-06 22:04

> En underlig tanke, hvis naboen har noget imod hvad jeg har
> stående i haven, ja så må han finde sig et andet sted at bo,
> så er den ikke længere, det kunne da lige ligne andet.

Ja, den tanke ville umiddelbart også være min!
Meeen hvis jeg evt. havde boet i flere år et sted hvor naboen "pludselig"
beplantede så det groede meget højt op og tæt på, så det ville danne
mere og mere skygge i min have ville jeg nu nok synes, at jeg kunne
tillade mig at forespørge en beskæring/fældning og gøre et ihærdigt
forsøg på at få min nabo til at være med på ideen.

Iben

Fra : Max

Dato : 09-06-06 07:43

Hej Iben

> jeg kunne tillade mig at forespørge en beskæring/fældning og gøre et
> ihærdigt forsøg på at få min nabo til at være med på ideen.

Naturligvis er det jo en god ide at tale om tingene med naboen,
og normalt er et godt samarbejde jo heller ikke noget problem.
Mine naboer har heldigvis opdaget at det er en god ting at stå
på god for med naboen, så da naboens ahorn i skellet blev
for stor, ja så kom han og spurgte om jeg havde noget imod
at han fjernede den.

Mvh Max

Fra : Kim2000

Dato : 08-06-06 21:45

> [...]
> reducerer værdien af mit hus.
>
> - Hvordan er juraen?
> - Hvad gør jeg i praksis (med eller uden jura)?

Er det nemmeste ikke at finde stien og saven frem, inviterer manden ind på
en øl eller en kop kaffe og så kravler du op og saver de grene ned I kan
blive enige om (det kunne vel sagtens tænkes din nabo absolut ikke har lyst
til at kravle rundt i et træ og det er derfor det er pænt). Du kan jo
passende gøre det i høj solskin så han kan se hvor træls det er for dig.

mvh
Kim

Fra : jfo

Dato : 09-06-06 14:15

"Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> wrote in message

> [...]
> passende gøre det i høj solskin så han kan se hvor træls det er for dig.

Ellers kan du jo altid banke et lille kobbersøm ind i stammen.
Når han ikke er hjemme naturligvis.

Men det er vist heller ikke helt lovligt

Jfo

Fra : TT

Dato : 09-06-06 14:50

"jfo" <fossadun@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Ellers kan du jo altid banke et lille kobbersøm ind i stammen.
> Når han ikke er hjemme naturligvis.
>
> Men det er vist heller ikke helt lovligt
>
> Jfo

Det virker heller ikke.

-TT

Fra : Andersen [3650]

Dato : 09-06-06 21:07

"jfo" <fossadun@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Ellers kan du jo altid banke et lille kobbersøm ind i stammen.
> Når han ikke er hjemme naturligvis.

Der skal vist mere end et par stykker til når vi
er oppe i den størrelse.

Fra : edob

Dato : 10-06-06 08:56

Jeg fatter ikke, at nogle grundejere vil være bekendt at lade deres træer
nær skellet vokse op i en højde som generer naboerne. Jeg mener det er
enhvers forbandede pligt at holde sine træer nede så de ikke generer andre.
Det er ikke naboerne som skal beskærer træerne - det er EJERNE af træerne!

Hvis man vil have store træer, så plant dem inde på midten af egen grund og
ikke nær skellet, hvor de jo med årerne med sikkerhed vil blive til gene for
de omkringboende.

Som Helge Petersen (norsk havearkitekt fra DR) engang sagde: Store træer,
som f.eks. birketræer, hører ikke hjemme i små parcelhushaver.

V.h. Frank.

Fra : Henrik Madsen

Dato : 10-06-06 13:02

On Sat, 10 Jun 2006 09:55:50 +0200, "edob"
<frankhanTAKE-THIS-AWAY@mail.dk> wrote:

> [...]
>Det er ikke naboerne som skal beskærer træerne - det er EJERNE af træerne!

Her hvor jeg bor har kommunen da også store træer stående på de små
stykker græsplæne mellem fortov og vej.

>Hvis man vil have store træer, så plant dem inde på midten af egen grund og
>ikke nær skellet, hvor de jo med årerne med sikkerhed vil blive til gene for
>de omkringboende.

Nu er træer jo ikke noget man planter og gror store på 2 sæsoner, jeg
vil komme med den påstand at det træ jeg har der står over mod min
nabo er samme alder som det der står på græsset foran min genbokone og
jeg vil også påstå at disse trøer er ældre end både mit og min nabo's
hus. Ergo var træet der først..

>Som Helge Petersen (norsk havearkitekt fra DR) engang sagde: Store træer,
>som f.eks. birketræer, hører ikke hjemme i små parcelhushaver.

Hans mening....Ikke en universal sandhed..

Henrik

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 10-06-06 22:07

"edob" <frankhanTAKE-THIS-AWAY@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg fatter ikke, at nogle grundejere vil være bekendt at lade deres træer
> nær skellet vokse op i en højde som generer naboerne.

Nu ved vi jo ikke ret meget om træet. Det kan snildt have været et træ der
har stået der før der overhovedet var nogen der tænkte på parcelhuse.
Jeg kan godt forstå at der er nogen der synes et 100 år gammelt træ ikke
skal skæres ned bare fordi nogens terasse får lidt skygge.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist

Fra : KS

Dato : 10-06-06 09:46

Bed ham fjerne træet ellers vil du have et hegnssyn - det koster kr. 1000-1500 kr.

Jeg har haft nøjagtigt samme problem og jeg løste det på denne måde.

Og jeg kan sige, der blev ikke afholdt hegnssyn.

Mvh KS

Fra : Henrik Madsen

Dato : 10-06-06 12:59

On Sat, 10 Jun 2006 10:45:39 +0200, "KS"
<keld.soerensenDELETE_THIS@os.dk> wrote:

>Bed ham fjerne træet ellers vil du have et hegnssyn - det koster kr. 1000-1500 kr.
>
>Jeg har haft nøjagtigt samme problem og jeg løste det på denne måde.
>
>Og jeg kan sige, der blev ikke afholdt hegnssyn.

Du bør nok også lige fortælle vedkommende at han/hun ikke kan vinde
sådanet hegnssyn og at det er den som "taber" sagen som skal betale og
at det derfor kun kan bruges som bluff forsøg at sige sådan...

Henrik