Pasning af Blomme-coktailtomat Aranka
Fra : netman77

Dato : 18-06-01 06:53

Jeg har her i week-enden købt og plantet 2 tomatplanter af sorten Aranka
i min have. Jeg ved godt, at de ville stå bedst i et drivhus, men de
skulle også kunne klare sig ude på friland.

Men hvordan skal jeg passe dem? Ja, vand og gødning er ikke problemet,
men derimod om jeg skal fjerne sideskud og topskud. Jeg har før haft
sorten Gemini, og der fjernede jeg alle skud i hjørner og topskuddet
efter 5 klaser.

mvh Jette

http://www.kandu.dk/

Fra : Aa. Worm

Dato : 19-06-01 21:41

Jeg vil mene, at du skal behandle dem som du behandlede dine gemini-tomater.
Hvis de udvikler et særligt kraftigt hjørneskud, kan du lade det blive
siddende og fjerne toppen efter et par blomsterklaser. Når planten dyrken i
drivhus, siger man (Helge Pedersen) at toppen på hjørneskuddet skal fjernes
efter 3 blomsterklaser, -det samme gælder sikkert på friland.
Hilsen
Aase

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-06-01 22:22

On Mon, 18 Jun 2001 05:53:03 GMT, "netman77" <netman77.news@kandu.dk>
wrote:

> [...]
>men derimod om jeg skal fjerne sideskud og topskud. Jeg har før haft
>sorten Gemini, og der fjernede jeg alle skud i hjørner og topskuddet

Samme metode kan bruges til alle tomater. Pånær måske lige
busktomater.
Grunden til at vi her i landet binder vores tomater op og kniber
sideskuddene er sikkert at vi på den måde kan udnytte den kostbare
plads i drivhusene bedst. Sydpå får tomaterne bare lov at brede sig ud
over markerne og sætte alle de sideskud de vil. Frugterne skal nok
komme alligevel.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk