ipfw vs. iptables
Fra : Mathias Mejborn

Dato : 07-06-06 21:49

Hej ng.

Jeg har i en del år brugt Linux (debian) med IPtables som firewall, men
kunne godt tænke mig at prøve BSD af.

Jeg ved godt at nogen vil sige at nedestående er en smagssag, men jeg
kunne nu godt tænke mig hvis folk kunne argumentere for deres svar.

Hvilken bsd version er bedst at benytte hvis behovet er en firewall?

Findes der andre firewalls til bsd? Men jeg har hørt noget om ipw eller
noget i den stil, hvilke er mest udbredte?

Sidst men ikke mindst hvordan er syntaksen i eksempelvis ipfw i forhold
til iptables og har man de samme muligheder?

Mathias Mejborn.

Fra : Christian Laursen

Dato : 07-06-06 22:30

Mathias Mejborn <mame06@ceus.dk> writes:

> Jeg har i en del år brugt Linux (debian) med IPtables som firewall,
> men kunne godt tænke mig at prøve BSD af.

Fin ide.

> Hvilken bsd version er bedst at benytte hvis behovet er en firewall?

OpenBSD er oplagt til den slags. Jeg bruger dog selv FreeBSD, og den
er også fin til det.

> Findes der andre firewalls til bsd? Men jeg har hørt noget om ipw
> eller noget i den stil, hvilke er mest udbredte?

pf er vejen frem, både på OpenBSD og FreeBSD. Jeg har faktisk ikke
styr på, om der er andre firewalls i OpenBSD.

> Sidst men ikke mindst hvordan er syntaksen i eksempelvis ipfw i
> forhold til iptables og har man de samme muligheder?

Syntaksen for de fleste firewalls er rarere end iptables.

Google fandt bl.a. følgende URL om pf:
http://www.ku.dk/net/pf.html

--
Christian Laursen

Fra : Mathias Mejborn

Dato : 08-06-06 08:03

Christian Laursen wrote:

> Fin ide.

> OpenBSD er oplagt til den slags. Jeg bruger dog selv FreeBSD, og den
> er også fin til det.

Hvorfor er OpenBSD oplagt til den slags, skiller den sig ud fra FreeBSD
og NetBSD på nogle specielle områder?

> pf er vejen frem, både på OpenBSD og FreeBSD. Jeg har faktisk ikke
> styr på, om der er andre firewalls i OpenBSD.

Dumt spørgsmål måske men er pf en forkortelse for IPFW?

> Syntaksen for de fleste firewalls er rarere end iptables.

Okay jamen det er jo så bare endnu en grund til at komme igang;)

> Google fandt bl.a. følgende URL om pf:
> http://www.ku.dk/net/pf.html

Mathias Mejborn

Fra : Christian Laursen

Dato : 08-06-06 12:31

Mathias Mejborn <mame06@ceus.dk> writes:

> Hvorfor er OpenBSD oplagt til den slags, skiller den sig ud fra
> FreeBSD og NetBSD på nogle specielle områder?

OpenBSD har sikkerhed som fokus og rigtigt mange af både brugerne og
udviklerne benytter den netop til firewall.

BSD'erne har en masse ligheder og en masse forskelle. Det står der
den del mere om på bl.a. wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_BSD_operating_systems

> Dumt spørgsmål måske men er pf en forkortelse for IPFW?

Nej, ipfw og pf er to forskellige firewall-implementationer.

--
Christian Laursen

Fra : Mathias Mejborn

Dato : 08-06-06 16:24

Christian Laursen wrote:

> [...]
> http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_BSD_operating_systems

> Nej, ipfw og pf er to forskellige firewall-implementationer.

Tak for linket.
Hvorfor vil du så anbefale pf fremfor ipfw?

Mathias Mejborn